En sak dock, som jag har lagt märke till är att ridgebacks tycks spåra ända fram tills den får visuell kontakt med ett eventuellt bytesdjur. Då släpper den spårandet och går helt och hållet på syn!
Enig. Den bruker altså som du sier en _kombinasjon_ av øyner og nese!
Men om jeg måtte velge mellom å legge rasen i Sighthounds eller Scenthounds så ville jeg uten tvil valgt Scenthound! For meg vil ikke en sigthound være spes interessert før byttet er synlig .. mens en scenthound vil følge det "usynlige" sporet over lange strekninger.
Og ikke bare pga navnet på gruppen, men også inntrykket det gir. Scenthound-gruppen er vel en noe mer variert gruppe av litt forskjellige type hunder (da man ikke trenger en spesiell kroppsform for å ha en god nese), mens sighthoundgruppen i hovedsak består av myndelignende hunder (spørsmål: hvilke andre raser enn myndene jakter etter kun syn? jeg kommer ikke på noen, men så innehar jeg heller ikke så stor generell rasekunnskap. Men hunder som jakter etter syn må jo være bygget for fart, fart, fart!) .. nå har de jo litt annen inndeling i usa enn i norge, men det kan vel til en viss grad sammenlignes med gruppe 6 og 10 her i Norge. og ikke uten grunn at det er bare gruppe 10 (+faraohund) som er godkjent for lure-coursing her...?
Når det er sagt så skulle jeg ønske at coursing var mer tilgjengelig, jeg tror det er en fin sport for RR.. (begynner vel å komme litt i sverige?) men man kan ikke forvente tider som ligger opp mot myndenes, når det er en langdistanseløper man har med å gjøre.