her brukes det teppe eller dyne hele året!
dette har vi godt innarbeidet rutine på.. kato har senga si like ved senga vår, og når jeg skal legge meg så venter jeg til han har "ordna seg til" først, før jeg brøyer på ham
Der ligger han mye av natten, men en eller annen gang står han opp, og om vi får merke dette eller ikke kommer litt an på hvor kaldt det er. noen ganger våkner jeg av at jeg blir snusa forsiktig på, litt sånn "hey... pssst.. er du våken?.. hallo.. atte jeg får ikke sove igjen her.. kanskje du bare skal stå opp nå?". da hjelper det som oftest å be ham legge seg igjen, og brøye over ham på nytt. da kan det være fred noen timer til

dette gjelder i helgene og andre dager hvor både jeg og sambo skal sove lenge. når det er to mennesker i senga så skal det bare unntaksvis være en hund der!
når det er bare ett menneske i senga derimot, så betyr det hund under dyna vet han. samboen har i det siste blitt ganske flink til å stå opp av seg selv, og jeg våkner da ikke før det kommer et hode kjørende mot meg, gjerne med en kald og våt snute som stopper på låret etc. "halla! lett opp dyna her da og gjør plass til meg!".
Bortskjemt? Ja og nei... Nei, fordi jeg tillater det, og ja, fordi han forlanger det
ville ikke hatt det på noen annen måte