Første gang med valpekurs i dag (forrige mandag var det teori). Mulig jeg er sær, kravstor eller noe i den duren. Men jeg undrer meg. Nå vil jeg aller helst bare slutte Og heller begynne på Fjellanger hundeskole er jeg egentlig ville gå, men hvor det ble fullt. Kan begynne på valpekurs når Kinto er 4 mnd jeg, bare jeg går et sted hvor jeg føler det er bedre tilrettelagt...
Området
På en parkeringsplass utenfor et kontorbygg. Den er måkt for snø, og det lå dunger av salt spredt utover, og sikkert salt over hele plassen som ikke var synlig. Det var et godt stykke fra en bilvei, men lite oversiktlig og jeg ville ikke sluppet Kinto løs der - dersom det var en del av kurset.
Opplegget
Kursholder ville at vi skulle ha hundene våre i bilene mens hun holdt foredrag om hvordan å gjøre øvelsene (kontakt og sitt + bli). Hun viste da med sin valp også. Hun pratet i det som føltes som en evighet (5-10 minutter). Ikke visste hun noenting om de forskjellige hundene som deltok; er de vant til å være alene i bil eller i bil i det hele tatt, har de bur i bilen? Jeg tok hunden min ut etter to minutter. Kinto er hverken vant til å være i bil, langt mindre å være alene i bilen - og ikke bur med... Glemmesak at jeg gjør ting behagelig og lettvint for kursholder. Valpekurs skal først og fremst være en positiv opplevelse for Kinto - og meg selv som blir stående og bekymre meg om Kinto (og bilens inventar) i stedet for hva kursholder står og jabber om.
Sosialisering
Hvor ble den av? Hilste noen få minutter i starten. Deretter være spredt. Inn i bilene med hundene, foredrag om øvelsen, gjøre øvelsen med hundene godt spredt, hundene i bil igjen, nytt foredrag, ny øvelse med hundene spredt. Og hadet.
Kursholders engasjement
Kursholder gadd knapt nok hilse på hundene. Ikke vet jeg om dette er vanlig. Jeg har vært på ett valpekurs før, 10 år siden, og kursholder der var megainteressert i å bli kjent med de ulike hundene på kurset. Pluss at hun viste stor interesse for deltakerne og bygget på deres ressurser. Nå kom jeg noen minutter for sent, men hun hilste hverken på Kinto eller hunden som kom etter oss. Og alt hun viste av interesse for deltakerne var "har dere øvd på kontakt hjemme?". Runden hun tok for å følge opp øvelsene når vi øvde for oss selv var heller ikke særlig givende.
Er dette vanlig eller er jeg bare kravstor?
Mitt forrige kurs, mulig jeg var heldig...
- megainteressert kursholder - altså interessert i både hunden og deg
- kursholder hjalp gjerne til med å vise på DIN hund dersom en eier synes noe var litt vanskelig på gjennomføre, ikke ha med egen valp som allerede er inndrillet på øvelsen for å vise
- avsatt tid til sosialisering, avsluttet alltid med å slippe hundene løse og la dem leke
- inngjerdet område, grusunderlag