I hundres Bhati Leo, f. 21.10.2009

Si hei til hverandre og litt om hvem du og evnt. din/dine hunder er.

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Re: I hundres Bhati Leo, f. 21.10.2009

Innlegg Lene » Tor Apr 28, 2011 8:45 pm

På tide med en oppdatering ser jeg. Leo har nå passert 1,5 år (legg merke til at vi har gått over fra måneder til år - som tida flyr!).

Leo har nå en meget definert avknapp, og det er superdeilig. Han kan fortsatt stresse seg opp i spesielle situasjoner, og for eksempel ved lek med ball, men når jeg ber han roe seg, gjør han det, og når vi kommer inn er han rolig som ridgebacker flest.

Ingen helsemessige ting den siste tida, og etter det første året med diverse skader har det vært deilig (han gikk med sokk i hele fjor vinter pga. et sår på poten, ble bitt to ganger i fjor sommer, og hadde jo de mage/stressgreiene). Noen småsår blir det jo, og han hadde øreplager før påske, men sånt må man jo leve med.

Har fått flere kommentarer den siste tiden på at han har blitt så rolig, så det er nok mindre hormon-bølger nå enn for noen måneder siden. Jeg venter meg enda litt trøbbel i løpet av sommeren, men nå ser jeg jo at han kan være verdens beste ikke-pubertetshund også, så da får jeg leve med det.

I vinter har vi gått en del på ski (øvd inn forskjellige kommandoer, samt latt han trekke en del), og Leo har fått mer og mer vekt i kløvet. Deilig at han kan bære sine egne ting, samt en genser eller andre klær for meg. Får ta oss en lengre markatur om ikke så lenge, lenge siden vi har hatt en natt i telt nå.

Ellers så trener vi nå fast med to grupper her i Osloområet, den ene er i regi av Familiehunden.no (der vi tok valpeurs og kantarellkurs) og en annen via Facebook som heter "Hundetrening - Oslo!". Begge består av klikkertrenende ekvipasjer, og den siste trener på forskjellige steder fra gang til gang, og det er bra syns jeg, så blir ikke hunden så knyttet til treningsplassen i seg selv, men lærer seg å generalisere. Har funnet noen supre godbiter med fisk (Leo eeeelsker fisk), som ikke lukter så mye, som vi skal teste ut på trening framover - Handlers heter de.
Vi trener for det meste på passering og det å være i nærheten av andre hunder uten at det er lek involvert. Vi har "standardproblemet" her, Leo trekker mot alle hunder, og vil så gjerne hilse. I tillegg går det i å hilse pent på mennesker, la andre mennesker trene litt med han, og litt innkalling, og fellesdekk. Det er veldig greit å trene sammen med folk som har samme filosofi og innstilling, og vi hjelper hverandre slik at alle får utbytte av treningen.

Har kjempelyst å prøve personspor med Leo, evt. rundering, eller noe lignende, så får se om jeg finner et kurs i løpet av våren eller sommeren. Om noen har tips til kurs i Osloområdet tar jeg imot med takk!

I påska var vi nordpå, og prøvde oss litt for mye på ski, så matmor er sykmeldt og humper på krykker. Heldigvis har det gått greit å få venner og kjente til å lufte han på lengre turer, og nå ser det ut som det går veien for meg. Gleder meg til å gå lang tur med Leo igjen!!
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Re: I hundres Bhati Leo, f. 21.10.2009

Innlegg hilde » Fre Apr 29, 2011 5:56 am

Høres kjempebra ut! Måtte bare kommentere siden jeg var og hilste på mor til Leo her om dagen :-) Både Amira og bror til Leo der hjemme har det kjempefint!
Lykke til videre, gøy å lese at treninga går rette veien!!!
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Re: I hundres Bhati Leo, f. 21.10.2009

Innlegg Simira » Fre Apr 29, 2011 8:32 am

Canis Oslo har spor- og runderingskurs for tiden, og jeg tror de har ledige plasser.
Vi må gå en tur sammen igjen snart! Vi trener på å gå tur sammen med andre uten å trekke og tøyse. Vår egen lille brøleape tøyser rundt i stuen, vi skal en tur i skogen nå. :)
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Re: I hundres Bhati Leo, f. 21.10.2009

Innlegg Lene » Man Jun 06, 2011 2:47 pm

Oppdatering:
Sommeren er her, og Leo har endelig knekt svømmekoden.
I fjor sommer tok han et par tak, men han holdt seg på grunna, og syns det var kjempeskummelt når det ble dypere.

I år brukte han et par ganger på å komme over at det var skummelt med dypt vann, og skjønte plutselig at han faktisk kan svømme. Det hjalp med litt konkurranse om pinnene, og selvsagt med vill jubling når han først kastet seg uti. Nå svømmer han etter flere pinner av gangen (flere turer inn og ut), og tar jeg fram ballen, svømmer han "hur långt som helst" ;)

Gleder meg til det blir varmt nok til at jeg og orker bade, spent å se om han blir med ut sammen med meg!
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Re: I hundres Bhati Leo, f. 21.10.2009

Innlegg Lene » Tir Feb 19, 2013 1:36 pm

Hei hei
En liten oppdatering fra oss. Vi har flyttet til Tromsø og koser oss med ekstremt store turområder. Foreløpig har vi bodd her i 4 uker, dvs. 3 for Leo, som hadde et lite opphold sammen med foreldrene mine i den verste flyttekasseperioden.

Matmor var veldig spent på overgangen fra leilighet i Oslo til rekkehus i nord, både for den tobeinte og den firbeinte. Det har gått veldig bra for begge. Matmor elsker god plass over 3 etg., gangavstand til jobb og fine turområder. Virker som Leo trives ekstremt bra med de nye fasilitetene; peisovn og varmekabler! Utenfor hjemmets fire vegger har det vært mye stress (røyting i januar har jeg ikke opplevd før), men det er ikke veldig overraskende. Vi har jobbet som best vi kan, dvs. holde oss på passe avstand fra andre ekvipasjer. Leo har såvidt hilst på et par hunder, men han har vært så høyt oppe på stressbarometeret, at det ikke har gått særlig bra. Så inget hell med å få "nye venner" så lang. Håper dette bedrer seg etter hvert - passeringene har blitt mye bedre den siste uka (frolic ftw!). Skulle ihvertfall være mange potensielle kandidater; hunder i annethvert hus, virker det som.

Ekstremt store turområder ja. Massevis av skiløyper, og ganske enkelt å finne øde områder på kveldstid, så det blir nok mer skigåing enn vi fikk til i Oslo (Leo er ikke så grasiøs i møter med andre hunder på ski). Vi bruker ca 5 min til skogen hjemmefra, og kan da bevege oss langs hele Tromsøya nord-sør (ca 10 km). Det er lagt opp ei "vinterturløype" for de som går på beina, så man kan komme seg ut også uten ski. Denne går delvis på lysløypa, og den er ganske godt trafikert. Men selvsagt, det er flust av stier inn og ut av skogen, så vi har startet å gå disse, det er jo mye morsommere å finne fine steder og utsiktspunkter utenom "allfarvei".

Om noen av dere holder til her i Tromsø, vil jeg gjerne ha kontakt. Har hørt rykter om ridgebacktreff også her nord, men har ikke fått kontakt med noen RR-eiere så langt.
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Re: I hundres Bhati Leo, f. 21.10.2009

Innlegg Lene » Tor Jul 04, 2013 2:39 pm

På tide med en oppdatering: Vi trives begge to med hus og hage og turområdene.

Leo var rimelig stresset den første tiden, og alle møter med andre hunder gikk stort sett skeis. Nå har han blitt en relativt rolig RR også når vi møter fremmede hunder; han klarer å passere uten annet enn litt trekking om det er litt plass (2-3 m).
Hjemme tror jeg han trives veldig godt, og med litt større hus har han blitt litt mer selvstendig. Når jeg kommer hjem fra jobb sover han av og til så tungt at han ikke hører meg før jeg har kommet inn fra gangen. Og om morgenen sover han fram til vi skal på morgentur, en sjelden gang tar han turen ned for å si hei når jeg står opp.

Vi har ikke fått så mange hundevenner her oppe, men tenkte jeg skulle besøke Tromsø hundeklubb i løpet av høsten. Har fått kontakt med 4-5 andre RR-eiere og har møtt 2 nydelige tisper. Tenker det blir mer aktivitet med disse over sommeren.

Leo har klokket inn noen flere turer med telt, og han trives godt nå om sommeren, til tross for all myggen (han legger seg frivillig alene inne i teltet når det surrer som værst). Vintertur falt ikke i smak, så der må jeg finne mer utstyr til han, Jervehiet ble ikke varmt nok.

Om litt over ei uke tar vi turen sørover igjen, så hvis noen vil treffes på Ekeberg eller andre steder i nærheten av Oslo, har jeg mulighet. Er der bare ei uke, men får lånt bil.
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Forrige

Gå til Presentasjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

cron