Endelig! Jeg skimter tilværelsen med en ny RR der i det fjerne. Johoo!! Så nå er det på tide å børste støv av treningskunnskapen - og ikke minst kunnskapen om å ha valp i hus.... (13 år siden sist )
Denne gangen blir det veldig anderledes enn forrige gang, for jeg har to jenter på 4,5 år som skal oppdras samtidig med valpen - det hadde jeg definitivt ikke sist! Så ser for meg at det blir en del nye situasjoner som ikke hadde falt meg inn å trene på tidligere..... Har begynt å lage meg en liten prioriteringsliste over øvelser og situasjoner det kan være greit å begynne å jobbe med / evt unngå eller forebygge med en gang, og nå trenger jeg tips fra dere som har/har hatt hund og barn i alle aldre sammen! Føler jeg beveger meg inn i ukjent territorium her...... Har ikke oppdratt hund og barn sammen før, og føler at det er veeeeldig lenge siden jeg hadde valp sist så den kunnskapen er definitivt ganske rusten!!
Har allerede fått tips av Hilde om innlæring av STOPP-kommando med alle mulige forstyrrelser og situasjoner, og så fant jeg et you-tube klipp med innlæring av "leave-it" med klikker i en annen tråd her. Begge øvelsene er på lista! I tillegg vil jeg self prioritere sosialisering og miljøtrening sterkt de første 2 mnd, innlæring av 100% (hvis det er mulig..... ) innkalling, og bindetrening inne for å forebygge vokting ved døra.
Men jeg vil gjerne har flere tips fra dere med erfaring hund og barn, hvis dere har. Feks:
- tips på øvelser som du var glad dere jobbet med,
- forebyggende arbeid du gjorde eller gjerne skulle ha gjort,
- eller tabber eller situasjoner du skulle ønske du hadde unngått.
- organisering av hverdag, hus, hjem osv
Kom igjen folkens! Rist godt ut av erfaringssekken nå