Ridgeback som første hund

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Ridgeback som første hund

Innlegg Marilala » Man Des 11, 2006 6:09 pm

Hei!
Jeg og kjæresten min har tenkt på å få oss en hund når det nærmer seg sommeren. Og rasen vi da har valgt oss ut er Rhodesian Ridgeback. Vi har begge lang erfaring med hund, men har lite kjennskap til denne rasen annet enn det vi har lest i litteratur ol. Jeg har helt "forelsket" meg i denne rasen, jeg synes det er en eksepsjonelt fin hund, men vi har hatt et par dårlige opplevelser hvor foreldrene våres hunder har blitt angrepet av Ridgeback. Det jeg lurer på er om en nagtiv atferd ovenfor andre dyr(hunder) er noe som dere kan kjenne dere igjen i, altså, er det noe som er typisk for Ridgebacken hvis den ikke blir riktig stimulert fra den er valp?
En annen ting jeg også har hørt er at hjertefeil er en vanlig sykdom hos Ridgebacker. Er det noen måte å unngå å få en hund som lider av denne feilen? Er det genetisk eller er det helt individuelt fra hund til hund om den får en slik feil? Ellers hadde jeg satt pris på å få litt nyttige fakta om rasen som dere mener er greit å vite første gang man skal ha en Ridgeback.
På forhånd takk!
MVH
Marianne
Marianne F. Ljøstad
Marilala
 
Innlegg: 4
Registrert: Ons Des 06, 2006 11:08 pm
Bosted: Oslo

Innlegg thomasdh » Tir Des 12, 2006 9:56 am

Hei
Vi fikk vår første RR i sommer, og har etterhvert møtt ganske mange, og har så langt til gode å møte en som viser aggresjon mot andre hunder. Du er hjertlig velkommen til å besøke oss og sjekke gemyttet her iallefall; bor på Kampen i Oslo. Erfaringen så langt er at RR generelt er trygge hunder, og dermed lite opptatt av å markere styrke og derigjennom skaper lite aggresjon hos andre. At de er signalsterke hjelper også; andre hunder leser dem bra bra, og det demper mye uønsket atferd ser det ut til.
Ulla, Marianne og Thomas
http://ulla-bulla.blogspot.com/
thomasdh
 
Innlegg: 53
Registrert: Tor Mai 18, 2006 8:23 am
Bosted: Kampen, Oslo

Innlegg Wivian » Tir Des 12, 2006 11:16 am

Hei, vi fikk vår først Ridgeback i mai. Han har ett utrolig godt gemytt, og jeg var veldig klar over hvem kennel og tispe jeg ville ha valp hos. Ridgeback miljøet i vestfold er stort og jeg har ikke sett på noen av de ridgebackene jeg omgås med som agressive. Selvfølgelig setter de voksne på plass jyplingene - men det må man regne med. Har ikke opplevd Ridgebacken som en hund som "flyr" på, der har man vel scæferen som en typisk feig hund som ikke gir signaler før den angriper. Ridgeback er jo kjent for å være signalsterk. Har ikke hørt at hjertefeil er veldig utbredt på RR. Men det vet muligens andre her inne.
Wivian
 
Innlegg: 69
Registrert: Man Jun 13, 2005 8:53 pm
Bosted: Tønsberg

Innlegg Annette » Tir Des 12, 2006 2:26 pm

Wivian skrev:Har ikke hørt at hjertefeil er veldig utbredt på RR. Men det vet muligens andre her inne.


Ikke jeg heller. Jeg tror Zeta er den eneste jeg kjenner til som har bilyd på hjertet...

Når det er sagt, så er det ikke så lenge til vi skal starte systematisk helseundersøkelse av RR i Norge, og da finner vi forhåpentligvis ut av hva som bare er inntrykk og rykter, og hva som er fakta. Jeg håper at så mange som mulig av dem som får skjemaet tilsendt svarer på det!
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Irene » Tir Des 12, 2006 4:04 pm

Hei Marilala!
Ta deg en tur til Ekeberg på neste treff da vel! Da møter du et godt spekter av rasen - både voksne hunder, unghunder og valper. Samt eiere som har hatt RR i flere år og eiere som er "ferske". Nå vet jeg ikke når neste treff er - men det kommer sikkert ut her på forumet, så følg med her. Jeg har heller ikke hørt om mange RR med hjertefeil - faktisk ingen, inntill jeg husket at Zeta har bilyd ;-)
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Zinda » Tir Des 12, 2006 5:47 pm

Uflaks :sad: Treffet var i går!! Vi hadde en (mørk) fin tur rundt Ekebergsletta og litt tilbake fordi det bare var Luna og vi som kom presis [-X ;-) og da traff vi en hel gjeng =D> Hjelp meg med navnene her, Tove-Mette [-o< Min hukommelse er lik null :oops: --Maja, Zappa, søstra til Luna...
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Anja » Tir Des 12, 2006 6:26 pm

Vi var en kort tur innom....
www.timo-rr.net ....som snart er nedlagt og ny side vil bli samme med bestekompis Tito på
http://www.freewebs.com/titogutt/
Anja
 
Innlegg: 254
Registrert: Søn Mar 26, 2006 12:17 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Tove-Mette » Ons Des 13, 2006 9:31 am

Ja, da er vel alle nevnt. Søstra til Luna (og Timo) heter Juno.

I utgangspunktet blir det ikke noe treff i jula, men jeg skal være i Oslo, så hvis noen har tid og lyst er det bare å si i fra så kommer Luna og jeg en tur. Vi bor i nærheten av Ekeberg, og skal jo ut på tur likevel.

Første treff etter jul blir 8. januar kl. 18 på Ekeberg :D
Tove-Mette
 
Innlegg: 138
Registrert: Ons Jul 12, 2006 1:33 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Marilala » Tor Des 14, 2006 2:38 pm

Tusen takk for alle svar!
Kommer gjerne på treff! Tror det er viktig får å bli litt mer kjent med rasen! Skal merke av den 8. januar i den nye Ridgeback-kalenderen min :D
Marianne F. Ljøstad
Marilala
 
Innlegg: 4
Registrert: Ons Des 06, 2006 11:08 pm
Bosted: Oslo


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester

cron