Ridgeback og jakt

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Ridgeback og jakt

Innlegg Ahali Fani » Søn Nov 19, 2006 3:21 pm

Har dere noen erfaring med hunden i forhold til fuglejakt om den er blitt brukt til dette.
Jeg er i utgangspunktet interessert i en hund som kan brukes til flere ting, men at den kan brukes til skogsfugljakt eller rypejakt hadde vært interessant.
... dette spørsmålet er stilt av en person som ikke har ridgeback idag - har noen erfaringer å bidra med?
mer enn 12 års erfaring med RR
Ahali Fani
 
Innlegg: 8
Registrert: Tir Nov 07, 2006 6:01 pm
Bosted: Østlandet

Innlegg Annette » Søn Nov 19, 2006 3:49 pm

Ingen erfaring, men siden det ligger ganske mye pointer i RR, så hvorfor ikke? Jeg har sett Zeta ta en slags stand på fugl, katt og ekorn...sett det samme med andre RR, men går ut i fra at det trengs en erfaren fuglehundtrener og kanskje litt flaks for å lokke det ut av dem.

Jeg er av den mening at RR kan trenes til absolutt det meste, men om en først og fremst er ute etter en spesialist, så bør en se på andre raser. Liker en først og fremst rasen, men gjerne vil prøve spesialisering så er rasen en perfekt utfordring :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg løvehund » Søn Nov 19, 2006 7:34 pm

Har ikke prøvd Kia på rypejakt ennå, men det skal jeg med tiden gjøre.
Faren min bruker collien sin på rypejakt, ja hvorfor ikke?:)
Kia og Linn
"Alt for Rognan"
løvehund
 
Innlegg: 76
Registrert: Fre Apr 15, 2005 7:35 am
Bosted: Rognan, nordland

Innlegg Hefo » Man Nov 20, 2006 7:22 pm

Nala finner/jakter ryper. Hun oppfører seg helt annerledes når det er ryper i nærheten, og hun reagerer på rypekakling. Andre fulgler bryr hun seg ikke om. Hun har aldri blitt brukt på jakt, men det kunne vært morro å prøve.
Var sammen med broren min som trente sin E. setter og når den tok stand gikk Nala inn bak den og sekunderte.

Vet ikke om hun oppfører seg slik av natur eller om hun her blitt "lært" opp av den E.setteren som jeg hadde fram til Nala var litt over året.
Hilsen Hege og Nala :pote:
Hefo
 
Innlegg: 156
Registrert: Ons Okt 19, 2005 1:57 pm
Bosted: Kirkenes


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 21 gjester

cron