RR først og barn senere?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

RR først og barn senere?

Innlegg catja » Man Sep 25, 2006 10:47 am

Hei! Jeg og samboeren min vurderer å skaffe oss hund. Etter mye fram og tilbake har vi kommet frem til at en stor hund ikke nødvendigvis trenger å bety de store problemer, og vi er derfor inne på både RR, bullmastiff og Borboel, da dette er de rasene som har fenget oss mest. Vi har enda ikke fått barn, men har planer om det i nærmeste framtid, så det jeg lurer på er hvilke erfaringer dere har med RR og små barn. Alle hunder er forskjellige, men jeg er nysjerrig på hvordan en unghund kan komme til å reagere på at det kommer et nytt lite individ inn i familien når den bare er vant med oss voksne. Da tenker jeg på sjalusi o.l. Er det noen her som har synspunkter eller erfaringer med dette?

#-o
catja
 
Innlegg: 4
Registrert: Søn Sep 24, 2006 6:48 pm
Bosted: Sigerfjord, Sortland kommune

Innlegg Zinda » Tir Sep 26, 2006 9:23 am

Hei!
barn så hund eller hund så barn!? Jeg har prøvd begge deler!
Jeg har to døtre, 8 og 2, og Zpinders er 5. Mai var altså 3 da vi fikk Z (hadde forresten to schæfere til Mai ble 1,5 og det gikk utmerket, hundene var gamle og lydige og vi gjorde ingen forskjell på regler eller handlemåte ovenfor hundene etter at Mai kom inn i vårt hjem)
Først er det viktig å tenke på hvilke regler som gjelder for hunden innendørs. Lager dere nye regler etter at ny baby er kommet i hus, kan hunden forbinde endringene med babyen og dermed legge den for "hat". Endringer må derfor skje i god tid før fødsel, hvis det ikke skal bli en direkte kobling mellom baby og ny regel. Ikke glem hunden! Oppfør deg som vanlig mot hunden før og etter babyen kommer, så vil det nok gå bra. ;-) Husk at selv om du stoler på hunden din, skal den ALDRI være alene med barnet,- uansett! Ta med en klut el.l. fra sykehuset så snart babyen er født og la hunden få lukte og venne seg til lukten. Når dere kommer fra sykehuset, legg babyen på gulvet og la hunden gjøre seg kjent med lukten.
Hvis dere får baby først, anbefaler jeg at barnet blir stort nok til å forstå rett og gal fremferd mot hunden (3-4 år)!
(huff, nei jeg må jobbe litt...) Lykke til!
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Takk takk!

Innlegg catja » Tir Sep 26, 2006 5:47 pm

Skal benytte meg av tipsene dine, uansett hva vi ender opp med :D Sikkert lurt å ta med "lukteprøver" av den nye babyen.
catja
 
Innlegg: 4
Registrert: Søn Sep 24, 2006 6:48 pm
Bosted: Sigerfjord, Sortland kommune

Innlegg lbend-d » Tir Sep 26, 2006 8:56 pm

Hadde ei rottweilertispe på 3 år når Børge(som nå er 20 år) kom til verden. Det første vi gjorde når vi kom hjem var å sette ned bagen med babyen til henne slik at hun fikk lukte og sjekke denne nye saken som var kommet i hus. Hun aksepterte han med en gang og fikk hele tiden masse kos og hun fikk alltid lov til å være nær han når han var liten. Senere når han begynnte å bevege seg, sørget vi alltid for at hun hadde mulighet for å "trekke" seg bort, slik at hun fikk være i fred for han(når HUN ville det) Da hadde ikke Børge lov å gå til henne. Vi fulgte alltid med dem, og kunne se på henne at: "nå vil jeg gå for meg selv og ha litt fred". :oops:
Men, det er klart, det er ikke alltid det går like knirkefritt. Men husk hvertfall - sjalusi kan dukke opp - tenk på små søsken. Det blir nesten alltid sjalusi mellom søsken , og jeg mener at det samme prinsippet råder. Den som var der først vil trenge masse oppmerksomhet når det nye familiemedlemmet kommer ;-)
Linda,Kasan og Zera
lbend-d
 
Innlegg: 343
Registrert: Tir Des 13, 2005 8:04 pm
Bosted: ankenes,Narvik

Innlegg hilde » Tir Sep 26, 2006 9:29 pm

HVA??? BØRGE 20 ÅR????
Når ble DU Mamma???? 9-års aldern???? Mammaen til Ida?? Og Kasan???
gåttabanen #-o
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg lbend-d » Tir Sep 26, 2006 9:43 pm

GAMMELT EKTEPAR på 45 og 43!!! Huff som tia går :sad:
Linda,Kasan og Zera
lbend-d
 
Innlegg: 343
Registrert: Tir Des 13, 2005 8:04 pm
Bosted: ankenes,Narvik

Innlegg Irene » Ons Sep 27, 2006 8:08 am

*ler*
Jeg også vil være 43 når eldstemann runder 20.. #-o
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg catja » Ons Sep 27, 2006 1:54 pm

*hihi* Dette ble hvis en diskusjon om unge, gamle mødre ;-)
catja
 
Innlegg: 4
Registrert: Søn Sep 24, 2006 6:48 pm
Bosted: Sigerfjord, Sortland kommune

Innlegg Irene » Ons Sep 27, 2006 5:35 pm

Sorry... spora av litt, men jeg måtte bare :oops:
Alder er bare ett tall ;-)
Syns Berit oppsummerer dette bra, og mamma'n til Børge (sorry, husker ikke navnet ditt :-? ) også.
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 28 gjester

cron