Hei! Jeg lurer på noe..

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Innlegg Vanja » Lør Sep 16, 2006 1:44 pm

Tenk at mitt krasse innlegg ble den opprinnelige årsaken til at det ble en tråd med mange-og-tyve innlegg her inne! Uvant.

Men, men. Mitt første innlegg var (etter grundig saumfaring av eget reaksjonsmønster) nok krasst fordi det har florert med tulleinnlegg på et annet raseforum (ikke RR), og jeg mistenkte eiriks innlegg for å være i den kategorien. Det har jeg beklaget i et tidligere innlegg. Ikke påberoper jeg meg å være ekspert på noe, ikke er jeg bedreviter og ikke pleier jeg å være et dårlig menneske heller. Rent subjektiv oppfatning, selvsagt...

Nok om meg. Til tema: ;-)
Ridgebacken er (som jeg oppfatter den, selvsagt) en hund med av- og på-knapp. På ute og av inne. Helt utrolig av inne. Utrolig sterk fysisk, både utholdende og eksplosiv. Mistenkes for å være sta, mens den egentlig sitter der og vurderer om ønsket adferd står i stil med mulig belønning. Om mulig belønning anses som veldig bra, kan en få en ridgeback til å gjøre hva som helst, gjentatte ganger, og synes at det er skikkelig gøy. Hva som er den aller beste belønningen må man selvsagt som med andre hunder la hunden bestemme selv. Min RR kan gå gjennom ild og vann for mangoskall.

Ridgebacken er signalfølsom, og det gjør meg både glad og stolt når min 30 kilos, 7 mnd gamle valp demper chihuahua'er som aldri har gjort annet enn å bjeffe og gjøre utfall mot hunder som er større enn dem. Irma får dem til å holde kjeft og til og med logre. Sånt varmer et morshjerte. :D

En typisk ridgeback føler seg nok stor, noe som som regel gjør den ganske trygg på seg selv, noe som igjen gjør andre hunder trygge. (Jeg ser bort fra spøkelsesalderen.)

Kan sikkert skrive enda mer hvis eirik forsikrer meg om at han ikke lengre tror at jeg er grusom. :D Dessuten skal jeg straks tilbake til hytta for å prøve å slite ut bikkjene. Greier det aldri, men det er jo artig å prøve. ;-)

Fortsatt god helg!
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Innlegg Vanja » Lør Sep 16, 2006 1:53 pm

lukas skrev:
Har brukt mye operant betinget stimuli frem til nå (gi mat for å utføre noe e.l.), men har tenkt mye på det og skal gå over til klassisk betinget stimuli, altså det å bruke klikker (lære hunden at en klikkelyd betyr "bra/nå får du belønning".



Må bare skrive litt mer!

Jeg klikkertrener mine hunder. I tillegg til at det er fantastisk artig gir det vanvittige resultater på kort tid. Om du ikke har en bok allerede, tar jeg meg friheten å anbefale "Lydighetstrening i teori og praksis". Veldig gode forklaringer på hvorfor ting funker og ikke funker, og halve boka er læringsteori. Artig skrevet er den også. :smile:
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Oppdrettere

Innlegg Kamilla » Lør Sep 16, 2006 4:22 pm

Det finnes et tjuetall oppdrettere av Ridgeback i Norge med registrert kennelnavn som står oppført på Ridgebackklubbens hjemmesider. Alle disse følger både Ridgebackklubbens og NKK's reglement for oppdrett og er både seriøse og opptatt av rasens beste.

Det finnes også jevnlig kull hos privatpersoner, noen av disse blir formidlet gjennom klubben og følger da de samme retningslinjene mens andre ikke gjør det av ulike grunner og man må da selv sørge for å finne ut om det er hensiktsmessig å kjøpe valp av dem.

Når det er sagt er det selvfølgelig store forskjeller på hva de ulike oppdretterene (og da snakker jeg fortrinnsvis om de med registrert kennelnavn) vektlegger i sitt oppdrett og på hvilken måte de forvalter Ridgebackavlen. Noen vil ha store hunder, noen vil ha mindre etc. Selv om alle har rasestandarden å gå ut ifra gir denne rom for tolkninger og det er også ulike ting man vekter ulikt i avlen så det kan være ganske store forskjeller fra oppdretter til oppdretter når det gjelder "sluttproduktet" selv om det er Ridgebacker alle sammen.

Det er derfor viktig å besøke flere oppdrettere eller hunder fra ulike oppdrettere for å finne ut hvor man vil kjøpe valpen sin!
Kamilla
 
Innlegg: 187
Registrert: Lør Jan 31, 2004 4:25 pm
Bosted: Siggerud

Innlegg lukas » Lør Sep 16, 2006 4:56 pm

Om du ikke har en bok allerede, tar jeg meg friheten å anbefale "Lydighetstrening i teori og praksis"


Takk for tipset! ;-) Skal se om jeg kan finne den på nettet.

Edit:

En typisk ridgeback føler seg nok stor, noe som som regel gjør den ganske trygg på seg selv, noe som igjen gjør andre hunder trygge. (Jeg ser bort fra spøkelsesalderen.)


At han føler seg stor ja! Haha, han valser sakte rundt på golvet som en løve, ser nesten ut som en katt :mrgreen: Logrer litt med halen, og vips; bordet er "tørket" for papirer :cool:
lukas
 
Innlegg: 25
Registrert: Fre Feb 17, 2006 8:04 pm

Innlegg Annette » Lør Sep 16, 2006 10:36 pm

lukas skrev:
Om du ikke har en bok allerede, tar jeg meg friheten å anbefale "Lydighetstrening i teori og praksis"


Takk for tipset! ;-) Skal se om jeg kan finne den på nettet.



Du finner den i RR-boden :

http://www.rhodesianridgeback.no/nettbutikk/index.php?side=kjop.php&vare_id=37

...og der er den mye billigere enn hos utgiver :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Åsa » Søn Sep 17, 2006 2:56 pm

Jöje mig, det var då hemskt så såra tår det var här då... :roll:

Eirik, jag tror kanske att du tar dig lite väl när. Av ditt innlägg så kan man tolka det till att du villl ha en kompis att kasta frisbee med och det är säkert kos det men en RR behöver så otroligt mycket mer än bara det, och jag tvivlar inte på att du kan ge den det. Samtidigt tycker jag att du ska vara lite försiktig med att anta att en hund antagligen får det bättre hos dig än hos alla andra, det vet du lite om. [-X

RR är som tidigare nämnt inte en apporterande ras och tröttnar väldigt fort på det man driver med, dom behöver konstant motivation och om du tror att du kommer ifrån att använda godbit/klikker/annan uppmuntring så tro jag du måste tänka om, en hund gör sällan det du ber om bara för du är grei. Jag var absolut förberedd på en egenrådig hund som "tänker själv" när jag köpte RR och jag har haft både labrador, husky och växte upp med en jakthund i huset (älghund) så jag har en viss erfarenhet av att ha hund men jag har varit glad för alla tips jag har kunnat få från både kurs och andra RR-ägare, för RR är en speciell hundras. Av och till har jag också tänkt att jag har tagit mig vatten över huvudet. Nu efter 1 1/2 år och tusenvis av träningstimmer senare ser jag ju att all tid har varit väl investerad men menar också att som har varit helt nödvändigt. RR är trots allt en stor hund och den kräver mycket, inte bara aktivitet men också mental stimuli.

Sagt som jag har nu så menar jag fortfarande att RR är bäst och jag ångrar inte på val av ras. Ett bra sätt att lära känna rasen är ju helt enkelt att möta flera, unga, gamla, tisper och hanhundar och få ett intryck av vad som liker och inte. En frisbee är superkul så länge den kastas mellan flera personer fram till den ligger i 1000 bitar på grässmattan men att hämta och bringa är kanske inte RR starkaste sida, men det kan gott vara att jag tar fel och det tar jag i så fall till mig.
Åsa och Lezo
Åsa
 
Innlegg: 72
Registrert: Lør Jun 11, 2005 8:43 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Sonja » Søn Sep 17, 2006 5:00 pm

Hei igjen
Eirik skrev
Det var på onsdagen at det var lydighetstrening? I bygget ved siden av HiB ingeniør? Og der kan jeg bare møte opp uanmeldt?


Ja du kan møte opp uanmeldt, men det er jo lurt å sjekke på nettet hvem som kommer.Av og til er det noen få, og av og til mange.
Vi holder til i Nygårdsgaten 114 på garasjeplan under HIB.
Velkommen skal du være :D
Mvh
Sonja
[imghttp://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs866.snc4/70759_603865068_5798985_n.jpg][/img]
Sonja
 
Innlegg: 212
Registrert: Fre Mar 05, 2004 9:32 am
Bosted: Knarvik

Innlegg Zinda » Man Sep 18, 2006 7:28 am

:oops: litt av en mottakelse, får'n si...
Velkommen hit, Eirik!

Jeg er av den oppfatning at hvis du inkluderer bikkja di i ditt daglige virke, vil den følge deg, ikke bare pga at du gir den mat, men også fordi den føler seg som en del av flokken og har en oppgave der. Er forøvrig enig i at en Border Collie (krypebikkje, som jeg har begynt å kalle dem... :-? ) ville nok passet bedre(?) til frisbee-oppgaven , men en RR er jo så mye mer, og som sagt; er den med flokken, så er den lykkelig!

Høres ut som om du har lest deg til litt info om RR og at du ikke hadde sett deg ut rasen fordi "den begynner å bli populær" =D> Jeg tror det er her angsten til mange tidligere besvarere ligger; at RR skal bli så pop at også kamphundmiljøene begynner å lukte på denne spenstige og flinke slåsskjempen (her må jeg vel begrunne med at de er skikkelig flinke til å slåss: de angriper og spretter bort igjen før motstanderen rekker å svare, for så plutselig å være på igjen. Det er et syn for øyet, men hold for øra ;-) Jeg syns bare det er så utrolig ekkelt med alle snerre/glefse/pipe-lyder de lager under slike møter.

Vær glad for engasjerte og tildels ampre svar; vi er bare sååå utrolig stolte og glade i RR'ene våre at ingen skal bare komme her og komme her og tro...

Lykke til!
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg eirik » Man Sep 25, 2006 12:27 am

"Åsa" Av ditt innlägg så kan man tolka det till att du villl ha en kompis att kasta frisbee med och det är säkert kos det men en RR behöver så otroligt mycket mer än bara det


Det er lov å tolke,men denne gangen tar du helt feil Åsa.
eirik
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Sep 15, 2006 8:56 am

Innlegg eirik » Man Sep 25, 2006 12:33 am

Vanja skrev:Mitt første innlegg var nok krasst fordi det har florert med tulleinnlegg på et annet raseforum (ikke RR), og jeg mistenkte eiriks innlegg for å være i den kategorien.

Kan sikkert skrive enda mer hvis eirik forsikrer meg om at han ikke lengre tror at jeg er grusom.


Hvis jeg hadde vært en tullegutt,så skulle du virkelig fått lov til å være krass med meg. Men det er jeg altså ikke. Er veldig seriøs,uten å bli altfor kjedelig :-? :D
Også lover jeg på tro og ære at ikke Vanja er grusom.(Bare litt rampete.. ;-) )
eirik
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Sep 15, 2006 8:56 am

Innlegg eirik » Man Sep 25, 2006 12:38 am

Zinda skrev:Vær glad for engasjerte og tildels ampre svar; vi er bare sååå utrolig stolte og glade i RR'ene våre at ingen skal bare komme her og komme her og tro...


hehe...det har jeg etterhvert forstått ja.Morsomt med engasjement.

Takk for velkomsten og lykkeønskninger.
eirik
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Sep 15, 2006 8:56 am

Innlegg Zinda » Tor Apr 12, 2007 12:14 pm

Venter stadig på fortsettelsen ;-)
Har du fått deg RR, Eirik? eller gikk lufta litt ut etter "velkomsten" her inne?
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Forrige

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester

cron