Hei! Jeg lurer på noe..

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Hei! Jeg lurer på noe..

Innlegg eirik » Fre Sep 15, 2006 9:21 am

Hei alle her inne i forumet!

Er blitt veldig betatt og nysgjerrig på RR etter å ha lest endel om rasen. Hvis de er så agile og spenstige som de fleste påstår,så burde de vel sette pris på litt lek med frisbee? Jeg bruker ganske mye tid på frisbee og ofte stopper aktiviteten før den har begynt,fordi ingen gidder å bli med. Har alltid ønsket meg en hund til å trene sammen med meg. Vil en RR passe til dette?

Jeg har aldri eid hund før,men drømt om det hele livet. Nå føler jeg at tiden snart er moden. Rasen har jeg egentlig bestemt meg for lenge siden. RR har mange av de kvalitetene jeg ser etter hos en hund. Inteligens og evnen til å kunne tenke på egenhånd er viktige egenskaper. En utfordrende hund er det jeg er ute etter. For meg virker det som om RR utvikler mange interessante personligheter. Stemmer dette? En hund må ha personlighet.

Takk for mange fine innlegg i forumet. Alltid veldig lærerikt med førstehåndsinformasjon.
Håper noen der ute kan opplyse meg litt til.

Hilsen Eirik
eirik
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Sep 15, 2006 8:56 am

Innlegg Hefo » Fre Sep 15, 2006 10:23 am

Jeg tror nok at interessen for firsbee vil variere fra hund til hund.
Nala synes det er gøy med det samme, men gidder ikke å holde på så lenge. :roll:
Når det gjelder personlighet, så ja.
Hilsen Hege og Nala :pote:
Hefo
 
Innlegg: 156
Registrert: Ons Okt 19, 2005 1:57 pm
Bosted: Kirkenes

Innlegg eirik » Fre Sep 15, 2006 10:49 am

Takk for raskt svar.

Ja jeg har forstått at de blir fort lei og at motivasjon er veldig viktig. Hva med å drive en slags gjenstandstrening? Det er vel egentlig bare fantasien som setter grenser for å gjøre frisbee'en gøyal.

Kan man oppdage egenskaper og personligheter allerede hos valper? I forhold til om de er læringsvillige,tålmodige etc.

Hilsen Eirik
eirik
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Sep 15, 2006 8:56 am

Re: Hei! Jeg lurer på noe..

Innlegg Vanja » Fre Sep 15, 2006 1:07 pm

eirik skrev:Hvis de er så agile og spenstige som de fleste påstår,så burde de vel sette pris på litt lek med frisbee? Jeg bruker ganske mye tid på frisbee og ofte stopper aktiviteten før den har begynt,fordi ingen gidder å bli med. Har alltid ønsket meg en hund til å trene sammen med meg. Vil en RR passe til dette?


Tuller du, eller? Det ville være merkelig å skaffe seg hund bare for å ha en å kaste frisbee med. Men noen hunder liker å springe etter pinner, så det finnes sikkert en som liker å springe etter frisbee'er også...

eirik skrev:Jeg har aldri eid hund før,men drømt om det hele livet. Nå føler jeg at tiden snart er moden. Rasen har jeg egentlig bestemt meg for lenge siden. RR har mange av de kvalitetene jeg ser etter hos en hund. Inteligens og evnen til å kunne tenke på egenhånd er viktige egenskaper.


RR'er er ikke atomfysikere, RR'er er hunder. De tenker så langt nesa rekker, og kanskje litt til hvis det er en mulighet for å få en matbit.

eirik skrev:En utfordrende hund er det jeg er ute etter. For meg virker det som om RR utvikler mange interessante personligheter. Stemmer dette? En hund må ha personlighet.


På hvilken måte vil du at en hund skal være utfordrende? At den skal være så vanskelig å forsterke at du ikke får det til, eller at du må være så presis med forsterkningen at et tiendedels sekund for seint med gjør at du får en hund som kjeder seg eller at du slett ikke får forsterket det du hadde tenkt?

Hundeindivider er selvsagt forskjellige personlighetsmessig, men jeg tror du har litt for høye forventninger til hvor spesielle de vitterlig skal være. De er fortsatt hunder, men med sine særtrekk som alle andre hunder.

Jeg tror fortsatt at du tuller med dette innlegget, men det kan hende det er jeg som er på hugget i dag. I såfall beklager jeg den litt krasse tonen. Uansett bør du vurdere en gang til hva du egentlig er ute etter i en hund, og hva det krever av deg som hundeeier.
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Re: Hei! Jeg lurer på noe..

Innlegg Annette » Fre Sep 15, 2006 1:41 pm

eirik skrev:Er blitt veldig betatt og nysgjerrig på RR etter å ha lest endel om rasen. Hvis de er så agile og spenstige som de fleste påstår,så burde de vel sette pris på litt lek med frisbee? Jeg bruker ganske mye tid på frisbee og ofte stopper aktiviteten før den har begynt,fordi ingen gidder å bli med. Har alltid ønsket meg en hund til å trene sammen med meg. Vil en RR passe til dette?


Hva forskjellige hunder er fysisk i stand til er ikke nødvendigvis det samme som at de setter pris på det. Dersom du skaffer deg en hund fordi du vil ha noen å trene sammen med, og samtidig har en så spesifikk ting du ønsker å trene på som frisbee, så er sjansen for at du får deg en real skuffelse stor. Selvfølgelig kan du være heldig, men hva om du ikke er det?

De fleste RR jeg vet om setter stor pris på frisbee, i hvertfall et kast eller to. Den er gøy å fange, tygge på, og å prøve å lokke mennesket eller andre hunder til å jakte på seg for å få tak i frisbeen.

Det kan også være lurt å ha i tankene at RRen i utgangspunkt ikke er en apporterende rase, selv om mange av dem kan trenes opp til å gjøre det.

Jeg har aldri eid hund før,men drømt om det hele livet. Nå føler jeg at tiden snart er moden. Rasen har jeg egentlig bestemt meg for lenge siden. RR har mange av de kvalitetene jeg ser etter hos en hund. Inteligens og evnen til å kunne tenke på egenhånd er viktige egenskaper.


Bare husk at tenke på egenhånd i de fleste tilfeller dreier seg om å lure seg til goder, og ikke alltid er like sjarmerende :smile:

En utfordrende hund er det jeg er ute etter.


Hvorfor i all verden er du ute etter en utfordrende hund? Hva slags utfordring ser du for deg da?

For meg virker det som om RR utvikler mange interessante personligheter. Stemmer dette? En hund må ha personlighet.


Hva om hunden du får ikke har så veldig mye personlighet? Alle RRene jeg kjenner er veldig forskjellige, så sånn sett blir personlighetene tydelige. Nå er ikke det å ha personlighet nødvendigvis en positiv kvalitet hos en hund...
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg eirik » Fre Sep 15, 2006 3:11 pm

Kjære Vanja

Takk for at du behandler meg som en idiot. Høflighet er visst en dyd.

Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å anskaffe meg en ny kompis,kun fordi jeg skal bruke han som henter av frisbee'er som jeg ikke gidder å hente selv. Hvorfor i alle dager tror du det?

Det finnes mange grunner til at en hund hadde vært midt i blinken for meg. Trodde ikke det var meningen at man skulle ramse opp alle her inne i forumet. Gikk visst glipp av den regelen. Beklager.
Uansett vet jeg at en RR hadde fått det like godt hos meg,som hos deg. Om ikke bedre. For å si det sånn,så kaster jeg ikke bort kveldene på å sitte inne å glo på Hotel Cäsar. Aktivitet,aktivitet,aktivitet er et nøkkelord.

Er ikke RR'er atomfysikere!!?? Jeg holdt på å dette av stolen da jeg leste det. Verden som jeg har kjent den har sluttet å eksistere. Helga blir en tung tid...
Alvorlig talt. Gi nå både meg og hundene litt mer cred. Jeg påstår ikke at noen av oss er atomfysikere(selv om jeg synes kvantefysikk er veldig spennende),men det er ingen tvil om at det finnes en viss inteligens ute å funker. Jeg har opplevd hunder som rett og slett er dumme.Det kan jo selvfølgelig også være eierens feil. I mitt hode er RR uansett en oppegående og tilsynelatende smart rase som har et godt utganspunkt når de møter verden for første gang.
Mulig du har vært uheldig med din kjære RR. Synd at du må lokke med en matbit hver gang du vil at hunden din skal bruke noen hjerneceller.

En utfordrende hund er en hund som utfordrer meg til å være kreativ i forhold til lek og læring. Jeg har en del erfaring med adferdsterapi og læringspsykologi. Og jeg mener bestemt at mange av prinsippene og metodene kan overføres til hunder. Positiv og negativ forsterkning er viktige elemter innenfor læring hos de fleste levende vesener. Det gjelder så å finne effektive forsterkere for å utvikle hundens egenskaper. En jevnt økende læringskurve med oppnålig og gunstig mestring sikrer en god og trygg læring for hunden. That's just the way it is. A bit simplified thoughj..

Jeg forstår ikke helt din bekymring angående mine høye forventninger. Burde jeg ikke ha høye forventninger til en hund som RR!? Av en eller annen grunn så ser det ut til at veldig mange mennesker har falt veggeimellom for den. For meg virker det som om du mener at alle disse RR eierene har lave forventniger til sitt firbente familie medlem. Tror ikke jeg tar helt feil når jeg hevder at det må være en trist tilværelse.

Dett var dett Vanja. Du er sikkert en hyggelig person og jeg velger å tro at du ikke hadde snakket til meg på samme måte som du skriver til meg.
Men hvis du behandler alle på den måten,så er det kanskje på tide å stoppe opp litt,for å rekonfigurere de sosiale antennene.
Hvis du trenger hjelp så er det bare å gi beskjed. Jeg hjelper gjerne i RR's ånd. Det hadde vært et privilegium å hatt en RR liggende ved siden av meg nå. Så du har iallefall ikke skremt meg bort fra rasen. Snarere tvert imot.

Ønsker ellers alle sammen en riktig god helg. Her i Bergen er det nydelig sommervær. Det er nesten ikke fattbart. Idag blir det en liten svipptur opp på Fløien. Det eneste som mangler er å ha en firebent punker ved sin side. Kanskje det kan bli en forandring på det etterhvert. Håper det av hele mitt hjerte.

Hilsen Eirik

ps Vanja har tydeligvis ikke spesielt peiling på frisbee,når hun sammenligner det med en pinne. Doh! Det er to forskjellige verdener kjære deg.
Sist endret av eirik den Fre Sep 15, 2006 9:32 pm, endret 1 gang
eirik
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Sep 15, 2006 8:56 am

Innlegg Vanja » Fre Sep 15, 2006 4:11 pm

Kjære Eirik.

Som jeg skrev i slutten av innlegget mitt, så beklaget jeg hvis jeg var krass i tonen, og tok feil om jeg mistenkte deg for å tulle. Det første innlegget ditt virker fortsatt rart, selv om jeg ikke føler meg veldig på hugget nå.

Jeg orker ikke å sitere setning for setning hvorfor innlegget virket rart og litt grunt mhp anskaffelse av RR. Regner med at det neste innlegget ditt blir til Annette, for hun syntes visst også at du hadde en litt rar tilnærming.

Sånn, nå tar jeg helg. Er ikke sikker på om det sendes Hotell Cæsar-episoder i helga, men det er jo lov å håpe.
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Innlegg Annette » Fre Sep 15, 2006 5:09 pm

Vanja skrev:Regner med at det neste innlegget ditt blir til Annette, for hun syntes visst også at du hadde en litt rar tilnærming.


Nåvel :D Vinklinga fikk et par varselsbjeller til å ringe i bakhodet, det var bare det. Synes jeg har hørt så mange rare grunner til å ha hund i det siste, og plasserte dette innlegget i den båsen. Fordomsfull? Jeg? Jada. Stadig - enten jeg vil det eller ikke.

Det hørtes ikke heilt gjennomtenkt ut, men det er nå alltid sånn på nettet, at vi som regel (i begynnelsen i hvertfall) ikke har annet å forholde oss til enn det lille folk selv skriver...og regelen med førsteinntrykk gjelder jo også her :smile:

Annette, som akkurat har hatt en lang deilig tur i skogen med Zeta og RR-kameraten Calmo.
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg seam » Fre Sep 15, 2006 7:54 pm

Hei Eirik. Jeg håper virkelig du får deg en RR, de er flott rase.
Jeg har aldri hatt en hund før jeg fikk Nemi, og spørsmålene har vært mange underveis, men jeg lærer for hver dag uten at min hund lider noe av den grunn. Enkelte syns at man ikke burde starte med en RR, noen synes ditt og noen datt. Nemi har ikke en såkallt `godkjentpåpapiretpappa`og mange mener det er feil, men hun er like vakker i mine øyne, og jeg bryr meg mindre om andres meninger!!!! #-o
Lykke til i valget av hund, håper vi får høre fra deg om du skaffer en.

Mvh Nemi og mamsen :D
Wendy, Kompis og Madame
seam
 
Innlegg: 78
Registrert: Søn Feb 05, 2006 10:58 pm
Bosted: sandefjord

Innlegg eirik » Fre Sep 15, 2006 8:11 pm

Måtte dere skrive en avhandling til forumet om hvorfor dere vil ha hund?
Kunne neste tro at dere har en hemmelig og skummel klubb,så dere må prøve å skremme evt. nye mennesker fra å skaffe seg en flott hund.

Også lurer jeg på om dere er psykologer el.? Siden dere tydeligvis er så flinke i å plukke ut uskikkede hundefolk.
Jeg tror ikke helt dere skjønner hva man kan gjøre med en frisbee og dens muligheter. I enkelte land er det faktisk en utbredt idrett. Er det noe galt i å spørre kjennere av RR om de har smidighet og spenst til å bli flinke innen frisbee? Det var vel en gang at alle hevdet at en RR ikke kunne vinne lydighetskonkurranser. Og alle som følger med RR vet at dette har skjedd.

Så hvorfor ikke frisbee? Jeg synes det virker spennende og utfordrende.
Men jeg bør altså ikke tenke på det en gang,fordi to personers bjeller varsler fare. Såvidt jeg har forstått,så er de også eksperter innen hundefrisbee. Og ekspertene skal man høre på.
eirik
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Sep 15, 2006 8:56 am

Innlegg eirik » Fre Sep 15, 2006 8:13 pm

seam skrev:Hei Eirik. Jeg håper virkelig du får deg en RR, de er flott rase.
Jeg har aldri hatt en hund før jeg fikk Nemi, og spørsmålene har vært mange underveis, men jeg lærer for hver dag uten at min hund lider noe av den grunn. Enkelte syns at man ikke burde starte med en RR, noen synes ditt og noen datt. Nemi har ikke en såkallt `godkjentpåpapiretpappa`og mange mener det er feil, men hun er like vakker i mine øyne, og jeg bryr meg mindre om andres meninger!!!! #-o
Lykke til i valget av hund, håper vi får høre fra deg om du skaffer en.

Mvh Nemi og mamsen :D


Tusen hjertelig takk for oppmuntrende ord. Hadde nesten gitt opp å finne positive mennesker her i forumet. Nå reddet du dagen min :D
eirik
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Sep 15, 2006 8:56 am

Innlegg seam » Fre Sep 15, 2006 8:18 pm

Hei igjen og bare hyggelig ;-)
Ble møtt med noe selv, men hadde da noen andre som gjorde dagen min.
Synes du skal ta kontakt med noen oppdrettere og prate med de. Og nei, du må ikke godkjennes av noen her, da hadde nok ikke jeg vært her ;-)
Og som sagt, la oss få høre hvordan det går.
Wendy, Kompis og Madame
seam
 
Innlegg: 78
Registrert: Søn Feb 05, 2006 10:58 pm
Bosted: sandefjord

Innlegg eirik » Fre Sep 15, 2006 8:33 pm

Jeg kan holde alle som vil, oppdatert i min søken etter den ultimate voffs. Og det er på en måte ingen tvil hos meg. Absolutt ingen over og ingen ved siden av. Må innrømme at jeg også har en liten kjærlighet for settere. Men mitt hjerte står aller nærmest RR. Det var faktisk kjærlighet ved første blikk.

Vet noen om noen oppdrettere jeg bør holde meg unna? Finnes alle tilgjengelige oppdrettere på listen til NRRK?
eirik
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Sep 15, 2006 8:56 am

Innlegg Jorunn » Fre Sep 15, 2006 8:34 pm

Er det noe galt i å spørre kjennere av RR om de har smidighet og spenst til å bli flinke innen frisbee?


Hei Eirik :D

Velkommen på forumet. Det er bare bra at du spør på forhånd så vet du mer hva du har i vente. Jeg tror sikkert du kan få en rr til å bli litt god innen frisbee, men de vil være i fåtall de ridgebackene som gidder å hente en frisbee mer enn 10-12 ganger...tror nå jeg, da. Da ville jeg heller satset f.eks på border collie som sikkert ville ha elsket denne sporten. Ridgebacken har smidighet og spenst så det holder, det er ikke problemet...men alt i små mengder og variasjon i aktiviteter ellers så går de fort lei.

Ha en fin helg!
Jorunn
 
Innlegg: 227
Registrert: Fre Nov 28, 2003 10:19 pm
Bosted: 0slo

Innlegg Annette » Fre Sep 15, 2006 8:38 pm

eirik skrev:Måtte dere skrive en avhandling til forumet om hvorfor dere vil ha hund?
Kunne neste tro at dere har en hemmelig og skummel klubb,så dere må prøve å skremme evt. nye mennesker fra å skaffe seg en flott hund.

Også lurer jeg på om dere er psykologer el.? Siden dere tydeligvis er så flinke i å plukke ut uskikkede hundefolk.
Jeg tror ikke helt dere skjønner hva man kan gjøre med en frisbee og dens muligheter. I enkelte land er det faktisk en utbredt idrett. Er det noe galt i å spørre kjennere av RR om de har smidighet og spenst til å bli flinke innen frisbee? Det var vel en gang at alle hevdet at en RR ikke kunne vinne lydighetskonkurranser. Og alle som følger med RR vet at dette har skjedd.

Så hvorfor ikke frisbee? Jeg synes det virker spennende og utfordrende.
Men jeg bør altså ikke tenke på det en gang,fordi to personers bjeller varsler fare. Såvidt jeg har forstått,så er de også eksperter innen hundefrisbee. Og ekspertene skal man høre på.


Overdramatiserer du ikke litt nå?

Jeg har ikke peiling på frisbee, men det aner meg at en hund som skal egne seg for det også er en hund som både synes det er gøy, og som er en god - og ikke minst sikker - apportør... Går ut i fra at sporten ikke består av en eier som kaster og en hund som ligger og ser på, fordi den synes det å jage ei flygende plastplate bare er for teit til at den vil kaste bort energi på det.

Når det gjelder RR og lydighet, så er det ikke vanlig at RR vinner konkurranser, nei. Det skjer faktisk veldig sjeldent. Det betyr ikke at noen av oss ikke prøver i blant, men at om det du først og fremst ønsker deg er en lydighetshund, så bør ikke RR være førstevalget.

Noe av poenget er at forskjellige hunderaser er laget til forskjellig bruk, og om noen som skal har hund for første gang sier at de ønsker seg en hunderase som ikke i første omgang egner seg for den bruken de ønsker, men likevel vil ha det fordi de ønsker seg en utfordring - så må de forvente at ikke alle applauderer deres modige valg.

Jeg for min del er ikke så opptatt av at så mange som mulig skal skaffe seg RR, men at så mange RR som absolutt mulig, blir anskaffa på riktig grunnlag, og med riktige forventninger.

Blir du sur fordi jeg (personlig)syntes forventningene du presenterte i første meldinga di var en dårlig grunn for å velge rasen, så får du heller bli sur. Som du spør får du svar.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Neste

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 24 gjester

cron