Hva bruker dere ridgebacken til?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Hva bruker dere ridgebacken til?

Innlegg Vanja » Man Jun 26, 2006 11:09 am

Irma er vår hund nummer 2, vi har en dobermanntispe som heter Maja fra før av. I og med at jeg trener lydighet med Maja i to hundeklubber (Schäferhundklubbens lokalavdeling og en annen lokal liten klubb), og i tillegg trener sammen med NRH, er det naturlig at jeg begynner å trene med Irma i alle tre miljøene. Jeg klikkertrener begge bikkjene. Irma har fått være med på lydighetstrening, men i NRH har vi ikke begynt ennå; hun er jo bare 5 mnd. Drømmen er dog å eie den første godkjente lavine-ridgebacken her i landet (og verden forøvrig, vil jeg tro). :cool:

Så lurer jeg på, da: Er det mange som bruker/trener ridgebackene sine veldig aktivt innen bruks, eller er det flest "familiehunder". Ikke at det er noe galt med sistnevnte, men det hadde vært artig å dele erfaringer angående gleder og sorger vedrørende bruks-ridgebacker. :D
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Innlegg Anja » Man Jun 26, 2006 2:48 pm

Vi skal bruke Timo til ettersøkshund, (håper vi) men ikke lavine vil jeg tro :smile: til det er han "redd" kulde foreløpig. Vi har mailet med NRH så vi får se hva som skjer fremover. Blir spennede å se om det går. Han er veldig god på trening foreløpig, så jeg har trua!

Leste på nett at det var en dansk RR som ble mester i lydighet, ved hjelp av en grønn tøyslange fra IKEA, så de kan trenes disse dyra, hvis det bare er gøy nok.
www.timo-rr.net ....som snart er nedlagt og ny side vil bli samme med bestekompis Tito på
http://www.freewebs.com/titogutt/
Anja
 
Innlegg: 254
Registrert: Søn Mar 26, 2006 12:17 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Vanja » Man Jun 26, 2006 8:41 pm

Grønn tøyslange fra IKEA??? Er ikke det maken til Timo sin? :D

Jeg kommer til å le meg glugg fordervet den dagen Irma blir godkjent lavinehund, iført høyhalset strikkegenser og leggvarmere! :D

Fra spøk til revolver: Jeg har foreløpig hos Irma ikke sett noe til de fantastiske sporegenskapene disse bikkjene skal ha, men hun er veldig sosial, elsker å leke med kong og er ikke videre skeptisk til nye situasjoner og mennesker, så skulle grunnlaget være i orden. :smile:
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Innlegg Irene » Tir Jun 27, 2006 8:58 pm

Anja skrev:Leste på nett at det var en dansk RR som ble mester i lydighet

...om jeg ikke tar heeelt feil, så er det Kali (el var det Kæli) fra Ahali-Fani du sikter til her??! 1/2 bror til Tonjes Zetu...
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Zinda » Ons Jun 28, 2006 7:13 am

Vanja skrev:Jeg kommer til å le meg glugg fordervet den dagen Irma blir godkjent lavinehund, iført høyhalset strikkegenser og leggvarmere! :D
;-) kanskje andre typer lavine enn snøskred? Leirras? Hm, jeg ville satset på en kombi-trening slik at Irma f.eks. lærer ettersøk i tillegg til skredsøk. For det er vel forskjell i treningen, eller.... :oops:
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Vanja » Ons Jun 28, 2006 7:18 am

Zinda skrev:
Vanja skrev:Jeg kommer til å le meg glugg fordervet den dagen Irma blir godkjent lavinehund, iført høyhalset strikkegenser og leggvarmere! :D
;-) kanskje andre typer lavine enn snøskred? Leirras? Hm, jeg ville satset på en kombi-trening slik at Irma f.eks. lærer ettersøk i tillegg til skredsøk. For det er vel forskjell i treningen, eller.... :oops:


Vi trener både ettersøk og lavine (selvsagt til hver sine årstider...), men man blir godkjent i en "gren" av gangen. Lavine er første målet. Ettersøk innebærer rundering, spor og feltsøk.
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Innlegg Linda » Ons Jun 28, 2006 11:15 am

Jeg har trent lydighet med tre forskjellige Ridgebacker, og det er morsomt, men utfordrende. Et tips: få de interessert i leker/leking (med f.eks. grønne tøyslanger :D ) når de er unge, det hjelper veldig! Min erfaring er at det er motivasjonen som er den største utfordringen, og godbiter er altfor dempende for en sedat RR. Lekelysten er ofte lav hos en RR (se f.eks. gjennomsnitt for rasen på den svenske MH-testen), men den KAN absolutt trenes opp. Min RR-Babe på 8 1/2 hopper fremdeles rundt meg når jeg en sjelden gang tar fram leken vi brukte til lydighetstrening i hennes ungdom, og jammen sitter de gamle triksene imponerende godt hvis hun bare får leke og kampe litt innimellom!

Til Vanja: Sporingen kommer, det tror jeg helt sikkert!! Der skorter det sjelden på motivasjon...
Linda
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir Mar 21, 2006 11:11 am
Bosted: Elverum

Innlegg TCK » Ons Jun 28, 2006 12:09 pm

Jeg har samme erfaring som deg, Linda! Har en unggutt med moderat lekelyst; han må gires skikkelig for å dras orntlig igang, og iveren gir seg temmelig lett. Men jeg fikk tips på valpekurset om å finne en leke/gjenstand som jeg skulle gjøre til voffsens favvis. Siden Lillegutt var veldig opptatt av sokker (sikkert gode å tygge på), laget jeg en sokkeknute av gamle sokker som jeg brukte på trening. Jeg tror til dags dato vi aldri har hatt en skikkelig drakamp eller lekt mer enn 15-20 sek med den sokkeklumpen, og likevel får Påsan stjerner i øynene og kan knapt stå stille hvis jeg viser at jeg har den. Helt vittig! Da vi begynte å trene med den, tok jeg den bare fort fram, viftet med den foran fjeset hans mens jeg selv var megaentusiastisk, og så gjemte jeg den bak ryggen. Sånn holdt vi på innimellom, og forventningen til den og hva som kanskje skulle skje når den ble tatt fram, sitter ennå =D>

Ellers har jeg en løvehund som elsker å spore, og i enden av et spor er det INGEN annen belønning som duger enn å finne sporleggeren. Har prøvd alt annet; favvis-leke, godis, ros og lek.... Alt det er ok i ca ett minutt, så er han igang med å finne ut hvor sporet går videre, vi har jo tross alt ikke funnet han som har gått seg vill ennå! ....søte Pusekatten min ;-)

T&Z

Og Irene, det stemmer at det er Kali som ble dansk lydighetschampion, han er så vidt jeg vet danmarks første RR med denne tittelen! Vi er så stolte, atte :D
http://zetu.blogspot.com/ - Vår trøst og støtte.
http://ninija.blogspot.com/ - For alltid en del av oss..
TCK
 
Innlegg: 190
Registrert: Tir Sep 14, 2004 9:20 am
Bosted: Østerås

Innlegg Annette » Ons Jun 28, 2006 1:55 pm

Vanja skrev:Fra spøk til revolver: Jeg har foreløpig hos Irma ikke sett noe til de fantastiske sporegenskapene disse bikkjene skal ha...:smile:


Det der med å følge de sporene som vi velger for dem, må læres. Når de først skjønner hva de skal gjøre, så er RR en ypperlig sporhund.

Her i gården går det mest i lydighet og blodspor. Hadde Zeta vært yngre, så kan det være at jeg hadde hatt som mål å kunne bruke henne til noe nyttig. Vi gjør det mest for gøy, og jeg er nybegynner på begge områder.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Vanja » Ons Jun 28, 2006 1:58 pm

Linda skrev:Et tips: få de interessert i leker/leking (med f.eks. grønne tøyslanger :D ) når de er unge, det hjelper veldig! Min erfaring er at det er motivasjonen som er den største utfordringen, og godbiter er altfor dempende for en sedat RR. Lekelysten er ofte lav hos en RR (se f.eks. gjennomsnitt for rasen på den svenske MH-testen), men den KAN absolutt trenes opp.


Med akkurat lekelyst for øyet har jeg lekt med kong med Irma siden hun var relativt ny. Når det er godbit i lufta setter hun seg ned og venter på den, når det er en kong i nærheten blir hun aktiv.

Jeg er forøvrig veldig spent på om hun kommer til å gå spor spontant, og når hun eventuelt kommer til å begynne å gjøre det. :smile:
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Innlegg Annette » Ons Jun 28, 2006 2:52 pm

Vanja skrev: Jeg er forøvrig veldig spent på om hun kommer til å gå spor spontant, og når hun eventuelt kommer til å begynne å gjøre det. :smile:


Første virkelige sjekken på Zetas sporvilje skjedde da jeg skulle følge en merka trase for en planlagt skogsbilvei, og merkene hadde falt ned. Jeg lot Zeta lukte på siste merket og ba henne finne...og jammen gjorde hun det. Hver gang jeg surra (det var en lang trase!) så kunne jeg bare se etter en lettere oppgitt Zeta som visste hvor vi skulle :)

"Finne bilen" har også vært kjekt når jeg ikke heilt har visst hvor jeg har vært.

"Finne" er innlært på godbitsøk i gress og buskas
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg lukas » Søn Sep 10, 2006 8:42 pm

Hei!

Har undersøkt litt på nettet om det blir brukt ridgeback som sar, altså seach and rescue hund. Klarer ikke å finne noe :sad: som er litt synd. Rasen er jo ikke bare flott å se på men merker at min 6-7 månder gamle RR har veldig bra lukte sans! Snuser noe vanvittig mye når vi er ute og går tur. Men er nok en litt vanskelig rase å bruke som "SAR". :sad:

Noen som vet noen RR som er brukt til "SAR" ?
lukas
 
Innlegg: 25
Registrert: Fre Feb 17, 2006 8:04 pm

Innlegg Irene » Man Sep 11, 2006 2:45 pm

Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg lukas » Man Sep 11, 2006 3:09 pm

Nei så tøft!!

Fant foresten denne siden i går:

http://www.masithela.com/html/lavinehundtrening.html

artig å lese :)
lukas
 
Innlegg: 25
Registrert: Fre Feb 17, 2006 8:04 pm


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 23 gjester

cron