Trenger hjelp til valpenavn

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Trenger hjelp til valpenavn

Innlegg Vanja » Man Mar 06, 2006 10:12 am

Hei igjen!

Lenge siden jeg la inn innlegg nå, men nå er altså valpen vår født, og 25. mars drar jeg for å hente henne. :D

Men så var det navn. Kullet er C-kull, men det trenger ikke å være noen begrensning i så måte. Jeg har lyst til å finne et afrikansk navn, men finner ingen som passer. Jeg har hengt meg opp i Selma, som jo ikke er afrikansk, og kommer ikke videre. Noen gode forslag? :smile:
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Innlegg Zinda » Man Mar 06, 2006 10:35 am

Heldiggrisen du! :D Prøv her: http://www.yale.edu/swahili/ (Håper den virker...) Zinda betyr mild :-?
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Hefo » Man Mar 06, 2006 11:59 am

Hei , her kan du også finne noe :smile:

http://www.swagga.com/name.htm

Selma er et veldig fint navn, hadde faktisk tenkt å kalle Nala for Selma men ble utrolig nok nektet av min far. Når jeg tenker etter kan jeg pr. idag ikke skjønne hvorfor jeg ga meg... :roll:
Nala betyr dronning, og hun oppfører seg deretter... :oops:

Lykke til.
Hilsen Hege og Nala :pote:
Hefo
 
Innlegg: 156
Registrert: Ons Okt 19, 2005 1:57 pm
Bosted: Kirkenes

Innlegg Chryssi » Man Mar 06, 2006 2:58 pm

det er mange gode sider på nett med navn , gjør et google søk på "african names" f.eks så kommer det nok opp en del. det med navn er uansett skrekkelig vanskelig synes nå jeg da.. vil ikke tenkte på hvor mange timer jeg satt (dager.. uker.. MND) for å komme frem til Kafele.. og da hadde jeg alle bokstavene til rådighet, noe som nesten gjorde det vanskeligere :roll:

her er et par på C:

chanecia - smart and beautiful

cela - immortal

chasi - to be alert, watchful

cwazimula - shine brightly

cawekazi - woman of the day of worship

canzibe - bright star

chebe - chance, luck, fortune

Chacha - strong

Chalondra - smart

Chimalsi - proud
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Takk for tips så langt!

Innlegg Vanja » Man Mar 06, 2006 3:14 pm

Alltid bra med innspill! Har tidligere funnet noen som jeg syns er litt søte:

Binti (betyr datter, Swahili)
Aali (betyr førsteklasses, Swahili)
Dafina (betyr gave, overraskende dyr gave eller lignende)

Mange fine navn å velge mellom, men jeg greier jo ikke å bestemme meg! :smile:
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Innlegg løvehund » Man Mar 06, 2006 3:59 pm

Hunden min Kia skulle hete Malkia-som betyr Dronning, men har forkortet det til Kia :smile:
Så nå er ho oppkalt etter en bil :oops: (Hiihii)
Kia og Linn
"Alt for Rognan"
løvehund
 
Innlegg: 76
Registrert: Fre Apr 15, 2005 7:35 am
Bosted: Rognan, nordland

Innlegg Zinda » Tir Mar 07, 2006 8:20 am

løvehund skrev:Hunden min Kia skulle hete Malkia-som betyr Dronning, men har forkortet det til Kia :smile:
Så nå er ho oppkalt etter en bil :oops: (Hiihii)
:D dronning eller bil,- samma det! Ellers er det vel nesten som oss mennesker at det er vanskelig å finne navn før du har sett vesenet. Det hender noen har bestemt f.eks. Trulte, men når babyen kommer ut i friluft ER det bare en Petra, eh, eller noe sånt :oops: :-?
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Irene » Tir Mar 07, 2006 9:55 am

Vår første RR var oppkalt etter sørafrikansk keeper på Lillestrøm (SELVFØLGELIG!!) Baron!! Dessuten heter katten Greven, og vi får holde adelsrekken ;-)
Marula er etter en drikk (m/alkohol tror jeg) Amarula....
Det hender noen har bestemt f.eks. Trulte, men når babyen kommer ut i friluft ER det bare en Petra,

Tim skulle hete RIKKE.........
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Zinda » Tir Mar 07, 2006 10:50 am

Irene skrev:Vår første RR var oppkalt etter sørafrikansk keeper på Lillestrøm (SELVFØLGELIG!!) Baron!! Dessuten heter katten Greven, og vi får holde adelsrekken ;-)
Trodde Greven satt inne... :-? Vi hadde en schæfer som het Contessa :cool:
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Hege » Tir Mar 07, 2006 11:11 am

=) Så var det min Fanikio da...som jeg syns var litt tungvindt i starten, men ble veldig glad i! Det ble ofte "fenikkel" ved omtale inad i familien... :smile: Men det betyr "Lykke og fremgang" :cool:

Hector er selvsagt ikke et afrikans navn, men har også en betydning...

For det første er det historisk etter en gresk sagnhelt. En trojanernes fremste kriger.

Navnet Hector betyr "Vakt", og det er en som ikke bare " en som vakter", men også, passer på menneskene og sikkerheten for de rundt seg, som han føler er hans ansvar.

Ved tolkning av navnet Hector, forstår vi også, at det er en relgiøs betydning. Hector betyr nemlig også:"Jesus er over alle våre sjeler",
som er andre ord, for det å passe på og vokte over, går igjen.

Hector skal i forhold til mer moderne tolkning av navnet, være oppmerksom på de minste detaljer, for alt som er viktig for han. Andre kan si at Hector kan virke litt sjefete, står det.
Det virker likevel som om at, selv om han må følge opp selv, for å se etter at ting har blitt gjort, vil han gjøre alt, om ingen andre gjør det.

Han er mannen som ser etter og bryr seg om de han elsker, og alle som skjebnen plasserer i hans liv. Han opptrer også som et slags sjold, og beskytter de for sinne, hvis han kan på en eller annen måte. -

Han er som en vakthund på en måte. Hector har mulighet til å "lukte" trøbbel, finne grunnen og sette en stopper for det, før det blir et skikkelig problem.

Han kan til og med virke sta og urikkelig for noen som ikke kjenner han godt. Dette er fordi Hector tar livet så veldig seriøst, og ikke bare med hell og lykke. -

Navnet Hector betyr også "holder" (som holder om eller over noe/n) .Hector er den som holder om /passer på at andre skal ha det bra og det er derfor han fortjener og bli hedret som en virkelig helt.


- Denne beskrivelsen viser jo at navnet må være svært passende en Grand Danois om man legger til historien om at Grand Danois var krigshunder i sin tid, samt fortsatt i dag fortsatt har et vokterinstinkt - og vokter familie og spesielt barna i familien. Da fant vi dette som et glimrende valg av navn på kull H :cool:

På Trojas murer sto en liten gruppe mennesker i alvorlig samtale. Den ene var kjempen Hektor, den andre hans hustru Andromakhe med deres lille sønn Astyanax på armen. De sto i det store vakttårnet, Ilions tårn, og så ned på talløse linjer av truende, bistre akaier som sto oppmarsjert utenfor murene. Bak akaiene kunne de se telter og rekker av prektige, stavnkrumme snekker. Bak båtene havet, som strakk seg ubrutt mot den vestre horisonten, farget rødt av solnedgangen.

"Hektor du slemme," utbrøt Andromakhe.
"Ditt mot blir din død. Du ynkes jo aldri
over ditt spede, uskyldige barn og meg arme, som snarlig
vorder din enke, ti snart vil alle akaierne styrte
mot deg og volde din død. Å, mister jeg deg var det bedre
om jeg fikk synke i muld, ti senere finner jeg aldri
lindrende trøst eller håp, når *du* har funnet din bane,
nei kun sorger."

Hektor tok ordet og svarte:
"Alt hva du sa, min elskede, tenker jeg selv, men jeg blyges
såre for troernes menn og for troernes langslørte kvinner,
dersom jeg nå skulle flykte fra kamp som en skjelvende usling.
Nei, til slikt står ikke min hu, ti jeg lærte å kjempe
alltid som tapreste helt i troernes forreste rekker,
vernende stedse vårt glimrende ry, min fars og mitt eget.
Dog, jeg føler og vet det så vel i mitt sinn og mitt hjerte:
Engang skal komme den dag da det hellige Ilios faller,
Priamos selv, hin spydsvinger gjev og Priamos' stridsmenn.
Dog, jeg gruer ei så for troernes kommende jammer
eller for Hekabe selv og for Priamos, drotten i Troja,
eller for alle de mange og herlige brødre som alle
engang skal segne i støvet for grusomme fienders våpen -
som jeg må engstes for deg, når omsider en malmkledt danaer
fører deg gråtende bort og røver deg frihetens dager."

Slik talte Hektor og strakte seg etter sønnen, men Astyanax var redd for den vaiende hjelmbusken og den blendende kobberglansen og illskrek, klynget seg til moren og gjemte ansiktet i brystet hennes. Begge foreldrene måtte smile. Hektor tok av seg kobberhjelmen og la den på brystvernet. Han kysset gutten og vugget ham i armene mens han ba en bønn til Zeus og alle de evige gudene for sønnens fremtid og ære. Så la han ham tilbake i Andromakhes armer igjen. Hun trykket den lille til brystet og smilte blidt gjennom tårene. Hektor klappet henne på kinnet og tok kjærlig til orde:

"Elskede, føl ikke sorgen så trykkende tungt i ditt hjerte.
Ikke skal noen mot skjebnen få sendt meg til Hades' bolig,
men jeg tør si at aldri en mann har flydd for sin skjebne,
ingen som fødes på jord, hverken herligste helt eller niding.
Skynd deg tilbake til hjemmet og gå til din daglige syssel.
Sett deg til vev eller ten og la dine tjenestekvinner
gå til sin huslige gjerning. Vi menn skal tenke på kampen
alle som en, men mest jeg selv blant Ilions sønner."

Slik talte den strålende helten, og så løftet han hjelmen med hestehårsbusken opp fra muren igjen. Hustruen vandret mot hjemmet. Ofte vendte hun om, og tårene strømmet stride. Snart var hun fremme i det skjønne palasset til den heltedrepende Hektor. Inne i kamrene ble hun møtt av alle de trofaste ternene, og klage og gråt vakte hun hos alle. Kvinnene gråt i hans hjem over Hektor som ennå var i live, for lite trodde de at han skulle komme tilbake fra kampen frelst fra de akaiiske fiendenes vold og kraftige hender.
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Nå er navnet klart!

Innlegg Vanja » Søn Mar 12, 2006 10:36 am

Og det ble ikke et afrikansk et, men Irma!

Kortform av Irmelin, som er satt sammen av ermin (mektig/sterk), og lindi (myk/mild).

Veldig fornøyd med valget, nå er det bare å vente på at hunden kommer i hus om to uker. :D
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Innlegg Hege » Søn Mar 12, 2006 11:03 am

Irma var pent!

Har hatt en katt en gang som het Irmelin. Den levde opp til navnet sitt, selv om den døde ung pga. sykdom. (fikk blødene magesår og veide til slutt 1,7 kg - hannkatt) Hadde da lagt igjen ca ti tusen hos vetrinæren og ble oppfordret til å la han slippe. Men han var veldig spesiell. Myk og sterk samtidig!!
Og veldig vakker! Det er over ti år siden han sovnet inn, men vil aldri bli glemt!
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg Hege » Søn Mar 12, 2006 11:04 am

ja det hører jo til historien at jeg fikk en "hunnkatt"... og ved nærmere sjekk hadde en hannkatt, når jeg kom hjem med kattungen... Men da var navnet alt på plass... For det var en gutt som het Irmelin, ja ;-)
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg Vanja » Søn Mar 12, 2006 12:06 pm

Hege skrev:ja det hører jo til historien at jeg fikk en "hunnkatt"... og ved nærmere sjekk hadde en hannkatt, når jeg kom hjem med kattungen... Men da var navnet alt på plass... For det var en gutt som het Irmelin, ja ;-)


He he, navnet skjemmer ingen. :D
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Innlegg Hildegard » Tir Mar 14, 2006 12:40 am

Flott navn, Vanja! :valp:
Fant ikke noen afrikanske navn jeg, men Hildegard betyr kvinne med rustning/ vokter...
Hilde sin søster har også norrønt navn. Hun heter Embla, og skal ha valper i vår!!!! http://amatonga.com/planlagte-kull.htm \:D/
Hildegard
 
Innlegg: 22
Registrert: Ons Feb 22, 2006 8:50 pm
Bosted: Bergen

Neste

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 21 gjester

cron