RR som førstegangshund

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

RR som førstegangshund

Innlegg Kanskje » Søn Feb 19, 2006 5:59 pm

Vi skal ha oss hund, og RR er en rase jeg stadig kommer tilbake til når jeg sitter og leser og blar i bøker. Hvordan er egentlig RR for førstegangseiere? Hva bør vi være spesielt på oppmerksom på ved RR-en som hund?

Vi har ikke noe ønske om å stille ut en RR hvis vi ender opp med å velge denne rasen, og vi kan derfor godt ta en med ridge-feil. Blir disse utlyst spesielt eller tar vi bare kontakt med oppdrettere og informerer om at det er OK for oss?

Andre innspill mottas med takk!
Kanskje
 
Innlegg: 18
Registrert: Tor Feb 16, 2006 9:44 pm

Innlegg Zinda » Man Feb 20, 2006 8:25 am

RR er vel ikke verre eller bedre enn andre hunder som førstegangshund?! Les mer under Generelt om RR her på forumet, så finner du litt svar til en annen som lurte på det samme. En hund er et dyr og det viktigste syns jeg er at du har det klart for deg at den må luftes flere ganger hver dag, uansett vær, og så kan du ikke bare reise bort uten å planlegge litt. Ellers må du jo regne med vaksine og andre utgifter til Veterinær, mat og utstyr. RR skal IKKE trenes i vakthold, men ellers kan den brukes til alt. La hunden følge deg og din familie som en del av den, da vil du få en hengiven venn for livet! Dette er jo en hund uten vinterpels og må derfor kles på frakker av ymse slag når kulda setter inn! (Eksempler på klær kan du også finne på forumet her!) Bli med på Ekeberg camping i kveld kl.18, så får du se og oppleve mange (?) både to- og firbente. ;-)
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Kanskje » Man Feb 20, 2006 10:42 am

Zinda skrev:Bli med på Ekeberg camping i kveld kl.18, så får du se og oppleve mange (?) både to- og firbente. ;-)


Skulle gjerne, men bor litt for langt unna til å bare svippe innom gitt. ;-)

Jeg har hørt RR omtalt som litt sta, så hvordan er den på innkalling og jaktinstinkt når den er ute?
Kanskje
 
Innlegg: 18
Registrert: Tor Feb 16, 2006 9:44 pm

Innlegg Irene » Man Feb 20, 2006 2:06 pm

RR er ingen lett hund å få til norgesmester på lydighetsbanen. Men det går an' med iherdig jobbing ;-)
Er RR sta??! Vet ikke om det er rett betegnelse, men du må som eier/fører "finne opp kruttet" ofte. De gidder ikke sitte gang etter gang bare for du sier det, eller lokker de med go'biten. De er litt: "hvorfor i all verden skal jeg sitte nå??! Jeg gjorde det jo i sta!"
Innkalling på RR er ikke værre eller bedre enn hos andre raser. Jeg har sett en RR tispe "snu på en 5-øring" i jakt etter elg når eier ropte den inn. Her er det trening som kommer inn i bildet. Jaktinnstinktet har de, på lik linje med andre raser, og dette varierer jo også fra individ til individ.
Vi har ikke noe ønske om å stille ut en RR hvis vi ender opp med å velge denne rasen, og vi kan derfor godt ta en med ridge-feil. Blir disse utlyst spesielt eller tar vi bare kontakt med oppdrettere og informerer om at det er OK for oss?

Dette blir ofte opplyst om på hjemmesidene til de enkelte oppdretterne, men ta kontakt med oppdrettere rundt om du, og meld deg som interessent - så får du ta det spørsmålet når det kommer.
Hvor i landet bor du? Tenker på om det er en representant for klubben i nærheten av deg. Da kan du jo ta en tur på et slikt treff som Zinda nevner - der får du oppleve RR i "naturlige" omgivelser. På utstilling oppfører hunder seg annerledes :cool:
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Annette » Man Feb 20, 2006 4:17 pm

Kanskje skrev:
Zinda skrev:Bli med på Ekeberg camping i kveld kl.18, så får du se og oppleve mange (?) både to- og firbente. ;-)


Skulle gjerne, men bor litt for langt unna til å bare svippe innom gitt. ;-)


Kan jeg spørre hvor du bor? Kanskje det er et treff nær deg i nærmeste fremtid?
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Kanskje » Man Feb 20, 2006 4:37 pm

Annette skrev:Kan jeg spørre hvor du bor? Kanskje det er et treff nær deg i nærmeste fremtid?


Vi bor i Møre og Romsdal.
Kanskje
 
Innlegg: 18
Registrert: Tor Feb 16, 2006 9:44 pm

Innlegg Annette » Man Feb 20, 2006 4:41 pm

Kanskje skrev:
Annette skrev:Kan jeg spørre hvor du bor? Kanskje det er et treff nær deg i nærmeste fremtid?


Vi bor i Møre og Romsdal.


:D da har du jo kommet til heilt rett sted... Chryssi er distriktsrepresentant der.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Kanskje » Man Feb 20, 2006 8:17 pm

Annette skrev:
Kanskje skrev:
Annette skrev:Kan jeg spørre hvor du bor? Kanskje det er et treff nær deg i nærmeste fremtid?


Vi bor i Møre og Romsdal.


:D da har du jo kommet til heilt rett sted... Chryssi er distriktsrepresentant der.


Ja, jeg lurer på om ikke det er hunden hennes som gjorde at jeg falt for RR-en i det hele tatt! Jeg hadde aldri sett RR før jeg en dag kikket ned i bakgården for å se hva naboens hund var så opprømt over. Da hadde hun fått en lekekamerat på besøk, en vakker (og ikke fullt så leken...) RR. Heldigvis for meg var mannen min kjent med rasen og kunne fortelle hva den het så jeg fikk letet opp informasjon nå som vi har begynt å tenke seriøst på hund. :D
Kanskje
 
Innlegg: 18
Registrert: Tor Feb 16, 2006 9:44 pm

Innlegg Kanskje » Man Feb 20, 2006 8:39 pm

Jeg leser i en del bøker at RR kan være skarp. Hva legges i det? (og jeg er ganske sikker på at det ikke er intelligensen de sikter til her ;-) )
Kanskje
 
Innlegg: 18
Registrert: Tor Feb 16, 2006 9:44 pm

Innlegg hilde » Tir Feb 21, 2006 6:39 am

Joda, de kan være ganske så skarpe intelektuelt også ! :D De mener nok i vokting, at de kan vise veldig sterke vaktsignaler. Derfor er det anbefalt at man overhodet ikke trener eller oppmuntrer til noe vokting.

Denne atferden har nå blitt ganske dempet i de fleste linjene her i nord via avl. Hos noen linjer, ligger det nok en del enda, og det kan selvfølgelig dukke opp en her og der, selv med foreldredyr som er veldig dempet selv.

Det er her det gjelder å reise rundt og se så mange som mulig. Skarphet pluss usikkerhet er noe man ikke ønsker hos hunden sin. Ta gjerne litt av feriedagene og budsjettet og reis på RR-dagene i Pinsen, så får dere se hunder fra de fleste linjene her i Norge! Også er det utrolig koslig :smile: !

Bruk tid, bruk telefonen, bruk nettet og reis rundt og se! Det er alltids lurt å snakke med såvel tidligere valpekjøpere som oppdrettere! Vi er jo så heldige at vi alle har verdens beste Ridgeback, men ikke alle er like fornøyd med råd/oppfølging/ærlighet fra selger :-? .

Du har også en oppdretter i Møre, selv om hun ikke har valper i år, men hun kjenner rasen utrolig godt! Tenker på Stephany Bringsly som bor ved Molde en plass. Chrissie kan skaffe deg tlf nr etc.
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Chryssi » Tir Feb 21, 2006 6:45 am

Ja, jeg lurer på om ikke det er hunden hennes som gjorde at jeg falt for RR-en i det hele tatt! Jeg hadde aldri sett RR før jeg en dag kikket ned i bakgården for å se hva naboens hund var så opprømt over. Da hadde hun fått en lekekamerat på besøk, en vakker (og ikke fullt så leken...) RR. Heldigvis for meg var mannen min kjent med rasen og kunne fortelle hva den het så jeg fikk letet opp informasjon nå som vi har begynt å tenke seriøst på hund.


NÅ ble jeg litt nysgjerrig ja!? ;-)

men treff er desverre ikke planlage i nærmeste fremtid.. men tror det nok dukker opp noen RR på ustillingen i sunndalsøra i april, ålesund i mai, og på vestnes i juni og/eller juli (har ikke helt oversikt for denne sesongen ennå)

selv tok jeg først turen til rasespesialen i pinsa, og GJETT om jeg var solgt ganske raskt der ;) anbefales til alle som lurer på rasen! det er verdt turen
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Heiditr » Tir Feb 21, 2006 11:27 am

Kjære Kanskje.

Vår første hund var en RR, innkjøpt fordi eg aldeles falt for den etter lesing i bøker. Det var kjærlighet ved første foto! Dette er no 14 år sidan! Fortsatt forelska, eg.
Etter at vi hadde bestemt oss, så var det å kontakte kvalpeformidler, og under over alle under, en oppdretter hadde fått ei avbestilling dagen før. Så fire uker seinare satt vi i bilen, frå Florø til Stavanger, for å hente kvalpen.
Og etter at bilen var parkert, og vi hadde traska oss inn i et boligfelt, såg vi mammaen stå ca 10m forran oss, med hengande hode og hengande resten og... Ho var ikkje den vakraste hunden vi hadde sett nei, eg var reint sagt ut bekymra for at boka hadde retusjert fotografiene... Og kvalpen vår likna nesten på ei grå/svart/rød klump med rottehale! Vi var aldeles solgt. Han vokste seg til å bli ein vakker herremann som vi desverre mista alt for tidlig.

Å oppdra en RR uten erfaring med hund frå før er ikkje enkelt. Eg hadde ei forestilling om schæferen som hadde vore i familien, der alt skjedde på 0.5 sek, mens en RR gjerne tar seg 5 sek og vel så det. Minst. Det skjer i RR-tempo. Enkelte her inne er med i lydighet og agility, eg har all verdens respekt for dei, eg har ikkje tolmod og oppfinnsomhet til det.

Når det er sagt, så har eg merka meg store forskjellar i temeramanget til RR for 14 år sidan og i dag. Årsaken til dette er nok bevist avl, uten at RR har blitt til ein tøffel. Den første vi hadde var veldig "mann", han var en Ledertype, fremst i flokken, heile tida. Han var mildt sagt ei hard nøtt å knekke (Ikkje bokstavelig, altså). Slik eg ser det handlar det om at RR er eit flokkdyr, dei treng å vite kvar dei befinner seg på rangstigen i flokken. Og dersom menneskene er under han, så blir det problem, enkelt og greit. Det er vår jobb som flokkledere å sørge for at han finner sin plass og er trygg der.

Å velge kvalp ut frå dominansen i kvalpekassa kan vere lurt. Vi la ned enormt med arbeid i den første hunden vår. Han var den mest dominante i kvalpekassa samt at vi ikkje var dei mest erfarne var grunnen til det. Uten god støtte frå oppdrettaren kunne det kanskje ha blitt for mykje for oss, men dei var ei god støtte i den fasen, ga gode tips og råd. Knytt gjerne til deg mennesker med erfaringer frå rasen, det er mykje god nytte i det.

Om du er fast bestemt på en RR, så sjå deg rundt etter ein oppdrettar, ta deg god tid. Kan hende du er heldig og treffer den rette med ein gong, det er mange flotte og gode oppdrettere der ute. Vær ærleg og fortell oppdretter kva du ønsker deg, dei kjenner kvalpane godt i den viktige fasen fram til dei vert store nok til å hentast. Og når kvalpen er i hus, vær ein god flokkledar. Kvalpen treng mykje tid, og det kjem den til å fortsette med. Å gje hunden berre fysisk trim vil ikkje vere nok, du må aktivisere hjerna og. Dei vert mykje meir slitne av det.

Håper dette har vore litt informerande, og ikkje berre rotete.

Hilsen Heidi
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Innlegg Kanskje » Tir Feb 21, 2006 2:12 pm

Chryssi skrev:NÅ ble jeg litt nysgjerrig ja!? ;-)


Når jeg ser hvor du bor, så tror jeg ikke at det var din hund likevel. Med mindre du er regelmessig på besøk i Ålesund?
Kanskje
 
Innlegg: 18
Registrert: Tor Feb 16, 2006 9:44 pm

Innlegg Zinda » Ons Feb 22, 2006 7:34 am

Heiditr skrev:Å oppdra en RR uten erfaring med hund frå før er ikkje enkelt. Eg hadde ei forestilling om schæferen som hadde vore i familien, der alt skjedde på 0.5 sek, mens en RR gjerne tar seg 5 sek og vel så det. Minst. Det skjer i RR-tempo. Enkelte her inne er med i lydighet og agility, eg har all verdens respekt for dei, eg har ikkje tolmod og oppfinnsomhet til det.
Jeg er overhodet ikke utstyrt med tålmodighet, men har heller ikke store krav til bikkja mi; hun har tre grunnregler å holde seg til: innkalling, finne plassen sin og stoppe. Alt dette utfører hun med glans etter faste kommandoord =D> . Vi hadde schæfer før så kadaverdisiplin var vi lei. Vi ville ha en hund som kunne tenke selv og det har vi fått! :-?
Heiditr skrev:Å velge kvalp ut frå dominansen i kvalpekassa kan vere lurt. Vi la ned enormt med arbeid i den første hunden vår. Han var den mest dominante i kvalpekassa samt at vi ikkje var dei mest erfarne var grunnen til det.
Jeg vil ikke anbefale en førstegangseier å velge den mest dominante i en valpeflokk, det kan bli mer mas enn godt er, hvis hunden for enhver pris vil være flokkleder. Er det hannhund i tillegg kan det lett bli trøblete, for ikke å si umulig, å få et tilfredsstillende hundehold ut av. Her ville jeg sett an valpeflokken flere ganger før jeg valgte, ikke tatt den mest dominante og heller ikke den minst dominante, men en i mellomskiktet. :dog1: (forøvrig liker jeg ikke uttrykket dominant; enten så er hunden sikker eller så er den usikker. Dominans hører ikke til i min hundeverden...)
Kanskje skrev:Jeg leser i en del bøker at RR kan være skarp. Hva legges i det? (og jeg er ganske sikker på at det ikke er intelligensen de sikter til her
En hvilken som helst hund vil forsvare sin eier hvis det er alvor (det er iallefall jeg hellig overbevist om) Hvis du i tillegg trener vakthold el.l. med en RR kan den bli unødvendig "aggressiv og mistenksom" og det krever ekstra oppmerksomhet og dyktighet, for ikke å snakke om modenhet, fra eieren (jmfr. kamphunder etc.).
Håper dere finner en hund som passer til familiens "behov for hund"! Husk at det er mange ting som skiller hunderaser fra hverandre og flere raser burde være gjenstand for undersøkelser og aktualitet mhht kjøp, slik at man er sikker på å kunne gi hunden sin et meningsfylt liv, ikke bare skaffe seg f.eks. RR fordi den er så flott eller fordi naboen har "en sånn en"!! Lykke til! -og hold oss oppdatert ;-)
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Kanskje » Ons Feb 22, 2006 12:20 pm

Zinda skrev:
Heiditr skrev:Husk at det er mange ting som skiller hunderaser fra hverandre og flere raser burde være gjenstand for undersøkelser og aktualitet mhht kjøp, slik at man er sikker på å kunne gi hunden sin et meningsfylt liv, ikke bare skaffe seg f.eks. RR fordi den er så flott eller fordi naboen har "en sånn en"!! Lykke til! -og hold oss oppdatert ;-)


Takk til alle for utfyllende svar her.

RR var førstevalget mitt da vi begynte å se etter hund, ene og alene pga utseendet - og litt fordi den hunden vi så ned i bakgården var så fantastisk tålmodig med vår nabos viltre, bjeffehund. Nå har vi 4-5 raser i kikkerten, og RR begynner nok å falle litt nedover på lista. Vi veier for og imot hver rase, og alle raser har jo sine fordeler og ulemper, men vi begynner å helle til at RR kanskje kan komme som vår neste hund istedet for vår første. Men vi får se. Avgjørelsen er ikke tatt helt ennå. ;-)
Kanskje
 
Innlegg: 18
Registrert: Tor Feb 16, 2006 9:44 pm

Neste

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 24 gjester

cron