Kan jeg takle oppgaven?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Kan jeg takle oppgaven?

Innlegg facelift » Man Nov 14, 2005 2:36 pm

Hei

Jeg har aldri hatt hund, men har alltid hatt kontakt med hunder i nabolag og familie.
Vurderer nå sterkt å skaffe meg en hund og RR er jo en helt fantastisk nydelig hund som jeg vurderer sterkt å anskaffe meg.

Siden dette da blir min første hund er det kanskje en "vanskelig" hund å begynne med? Vil jeg få til et bra samarbeid eller er denne rasen for viderekommende? Leser at den er "vanskelig". Prøver jo selvsagt å anskaffe meg all informasjon som er mulig innen bøker og forum som dette, men holder det før jeg anskaffer meg en RR?

Kom gjerne med tips og meninger om mitt dilemma, alle innslag positivt / negativt blir tatt godt i mot og vurdert=)

på forhånd takk
facelift
 
Innlegg: 2
Registrert: Man Nov 14, 2005 2:23 pm
Bosted: trondheim

Innlegg Zinda » Man Nov 14, 2005 2:53 pm

:oops: om du klarer oppgaven er det bare du selv som bestemmer! Les masse mer på forumet her! Du er ikke den eneste som ønsker en RR som hund nr.1. Jeg er nå av den oppfatning at det er eieren som gjør hunden og hvis du f.eks. tar et dressurkurs eller to (for DIN del!) og leser om hunder generelt og fortsetter å spesialisere deg på RR-standard, så skal nok du også kunne glede deg over en nydelig RR i huset om en stund! Men husk at det er et dyr (tross alt ;-) ) og at du først setter opp noen punkter om hva du vil at hundeholdet skal gjøre for deg, og selvsagt hva du kan tilføre hunden. Du blir veldig bundet av å ha et familiemedlem som ikke alle du besøker anser som gjest. En RR skal jo slippe å sitte igjen hjemme mens du drar! Du får sikkert en hel masse gode råd her etterhvert, men vær realist! Ikke skaff deg en RR (eller annen hund) bare for "at alle andre har". Besøk mange oppdrettere og kenneler slik at du får se/oppleve RR, eller bli med på tur ?! Sjekk her under ditt fylke:
http://www.rhodesianridgeback.no/ Lykke til!!
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg facelift » Man Nov 14, 2005 2:57 pm

Tusen takk for et raskt svar!!!


Må også fortelle at jeg har tenkt å anskaffe meg hund over lengre tid;)
Dette er ikke bare noe som " jeg må ha";)...
facelift
 
Innlegg: 2
Registrert: Man Nov 14, 2005 2:23 pm
Bosted: trondheim

Innlegg Irene » Tir Nov 15, 2005 10:26 am

Ja, snakk med forskjellige oppdrettere og finn ut mest mulig! Her er vi flest eiere, og syns selvfølgelig vår rase er det aller, aller fineste. ;-) Oppdretterne har stor forutsetning for å svare objektivt på alle spørsmålene dine.
Jeg var førstegangs hundeeier, og skaffet meg RR-hann. Nå er det egentlig et kapittel for seg selv, men syns ikke RR trenger å være "værre" enn andre raser. Som valpekjøper har man mulighet til å få tett oppfølgning fra oppdretter, og de har ofte stor viten om løsninger og øvelser!
RR- er en flott rase, spesiell, ja - men ikke nødvendigvis...
De er individer de som i alle andre raser. En hund :mrgreen:
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg knuti » Tor Nov 24, 2005 12:51 pm

Jeg er oppvokst med hund, men alldri hatt hund selv inntill jeg fikk Ridgebacken min Leo. Siden han kom har vi vert uadskillelige! Han er nå 2,5 år, og det har vert noen feider innimellom, og jeg har vert i tvil om hva jeg skulle ha gjort en del ganger. Men jeg har fått mye tips fra eiere her i Trondheim, så det har nå løst seg på ett vis. Tror det er viktig at du er innstillt på at du må offre veldig mye tid og krefter. Hvertfall så lenge hunden er valp og unghund.

Jeg var også veldig i tvil om det var for tidlig med å skaffe meg ridgeback. Men med "intervju" og "utsjekking" av oppdretter så ble jeg godkjent. Jeg har helt sikkert gjort mye feil, men nå syns jeg at jeg har fått den beste og mest sjarmerende hunden av alle. Er meget fornøyd med resultatet!
Det jeg har gjort med Leo er at jeg har vist han ekstremt MYE kjærlighet. Har bestandig tatt han med på mye aktiviteter og vist at han er med i familien og er viktig. Legg mye tid og kjærlighet i det du gjør, så blir også resultatet bra.

Hilsen Knut & Leo
knuti
 
Innlegg: 13
Registrert: Ons Sep 08, 2004 9:10 pm
Bosted: Oslo


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 17 gjester

cron