Nytt familie medlem...

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Nytt familie medlem...

Innlegg benedicte » Lør Aug 06, 2005 10:26 pm

Er det noen som kan gi oss noen tips på hvordan vi kan forberede Zimba på en baby i (flokken) familien? Til nå har det jo bare vært oss tre. Det er så viktig for oss at hun ikke føler seg utenfor (blir fort sjalu..!!) men det er jo klart at en nyfødt vil ta mye av oppmerksomheten som tidligere bare har vært rettet mot henne. Takker for denne siden Christina :D . Blitt mye humring og mange nikk siden jeg oppdaget denne siden.
Hilsen Bene og Zimba
benedicte
 
Innlegg: 121
Registrert: Ons Jul 06, 2005 8:50 pm
Bosted: Drammen

Innlegg Chryssi » Lør Aug 06, 2005 10:35 pm

Takker for denne siden Christina .


ikke takk meg, det var Hege som startet forumet! jeg fikk bare gleden av å ta over :mrgreen:

men menneske-babyer har jeg fint lite greie på #-o
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Zinda » Søn Aug 07, 2005 7:57 am

Jeg derimot vet ALT ;-) om menneskebabyer og hunder. Vår første, Mai nå 7 år, kom til verden da vi hadde to schæfere (en blandingshann og en tispe) De var begge 10 år og døde før Mai fyllte 2. Zinda var 3 år da baby nr.to kom. Felles for begge barna var at Roy tok med kluter fra sykehuset og la til hundene for at de skulle venne seg til ny lukt. Da vi kom hjem, ble babyene lagt ned på gulvet så bikkjene fikk slikke litt (ikke så veldig voldsomt i ansiktet :-? ) og kjenne lukten de hadde kjent før. Vi gjorde ingen forskjell på hvor hundene fikk gå eller oppholde seg etter at barna kom i hus og jeg har passet på å gå like mye tur som før, bare jeg og hunden. Vi passer også på at hundene alltid hadde en retrettmulighet når babyene begynte å krabbe rundt og klype etter ører og haler. Ett sted i huset (har du bur er det sikkert optimalt) skal INGEN forstyrre hunden [-X . Zinda har plass under trappa og det er hennes fristed. La heller ikke BARN OG HUND VÆRE ALENE uten tilsyn! Det er et dyr, selv om du mener "den er jo så snill". Sånn tenker vel alle, men barn kan lett finne på saker som en hund misforstår, f.eks. at de setter blikket i bikkja 8-[ og ikke viker, da kan hunden føle at et angrep er på vei...
Nå har du vel en 7-8 måneder (når er termin?) på deg til å venne hunden til litt ny arbeidsfordeling eller rutiner i hjemmet hvis du mener det vil bli det. Bikkja må ikke få følelsen av å bli "kastet" i en krok så fort babyen er i hus, for da vet den også hvem den skal hevne seg på om nødvendig. F.eks. så kan far gi bikkja mat (det glemmer du jo bare i all ammingen alikevel) og ta hovedansvaret, men kveldsturen kan være din. Det kan jo hende du blir veldig tung og ikke orker de helt store turene etterhvert og da er det greit at hunden ikke forventer det heller. Det er viktig å vise bikkja at det er du som bestemmer når du skal f.eks. leke med den, ikke omvendt. Men ikke glem henne selv om du får et krevende lite menneskebarn i armene. Far er like ny i faget (kanskje?) så han kan like gjerne (og ofte bedre) roe ned en skrikende bylt eller skifte bleie, mens du tar en tur i ro og fred i skogen eller koser med Zimba.
Håper du fikk litt tips her (syns kanskje det ble litt rotete :oops: ) Bare kontakt meg hvis du vil! Lykke til!
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg benedicte » Tir Aug 09, 2005 11:22 am

Takk for innspill. Vi har god tid til å forberede oss, men tiden går jo så altfor fort og! I mellomtiden er det lille jenta vår som skal få bli mor først... :razz:
Hilsen Zimba og Bene
benedicte
 
Innlegg: 121
Registrert: Ons Jul 06, 2005 8:50 pm
Bosted: Drammen


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 26 gjester

cron