Tejpade öron

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Tejpade öron

Innlegg Åsa » Man Jun 13, 2005 3:56 pm

Lezo har ett vänsteröra som behöver tejpning nu innan tänderna byts och jag undrar om det är någon som har tejpat öronen på sina hundar, hur länge ni lät det sitta på och vilken tejp använde ni? :-?
Åsa och Lezo
Åsa
 
Innlegg: 72
Registrert: Lør Jun 11, 2005 8:43 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Anne » Man Jun 13, 2005 5:57 pm

Vi har teipet ørene til Aro. Husker ikke hvor lenge vi holdet på, var ikke så veldig flinke med det :oops: Men nå står jo ørene perfekt, synes jeg da, så enten var det nok med det lille vi gjorde eller så var det ikke nødvendig....

Vi brukte sportsteip, men husk at viss du bruker det må du bløte opp tapen før du tar den av... Det gjordet ikke vi første gangen, og kan trodet var vondt for den stakkers Aro gutten :sad:

Legger inn et bilde så kan drer se selv om det er bra eller ikke!?!?! Tar gjerne imot kommentarer om hva dere syns...

Bilde
Bilde
Anne
 
Innlegg: 502
Registrert: Tir Jan 20, 2004 8:55 pm
Bosted: Varhaug/Rogaland

Innlegg C.J » Man Jun 13, 2005 7:30 pm

Hej är helt okunnig på detta området, varför tejpar man öronen? för att forma dom eller vad?

/C.J
C.J
 
Innlegg: 143
Registrert: Lør Nov 06, 2004 7:59 pm

Innlegg Chryssi » Man Jun 13, 2005 8:37 pm

har heller ikke hørt om teiping av RR-ører.. :-?
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Kamilla » Man Jun 13, 2005 9:04 pm

Jeg har en hund som mange mener jeg burde ha teipet ørene på når hun var valp.

Jeg er sterkt uenig - for det første har jeg ingen tro på at det hjelper, for det andre ligger jo "flying ear" som det heter i genene til hunden allikevel så det er jo bare å jukse :-?

Tamio har et brettet venstre øre, der er det brusken som er formet feil og jeg har ingen tro på at jeg kunne ha mekanisk endret dette ved 10-15 ukers alder uten en operasjon.

For de hundene der øret innimellom legger seg feil og andre ganger riktig er det nok litt annerledes men heller ikke så nødvendig :-? (igjen...)


her er bilde:Bilde
Kamilla
 
Innlegg: 187
Registrert: Lør Jan 31, 2004 4:25 pm
Bosted: Siggerud

Innlegg Aina » Man Jun 13, 2005 9:20 pm

I det store utland (les: bla USA) er det vanlig å tape ørene til valpene hvis de begynner å "fly" (kalles flying ears) i forbindelse med tannfellingen. Hensikten er å forme ørene til å henge inntil hodet slik som Aro's på bildet over her. Noen mener også at ekstra tilskudd av c-vitamin hjelper, mens andre sverger til daglig massasje i en periode (massere ørebusken).

Om dette fenomenet har noe med tannfelling å gjøre eller om det er genetisk betinget vet jeg ikke, men jeg holder en knapp på genetisk enn så lenge :D

Terra har jo bare ett øre, men det er skikkelig "på vift", ligner mer på greyhound-øre enn RR-øre. Hvis man ser på bilder av henne som liten valp http://groups.msn.com/n0niil53u/petphot ... PhotoID=12 så ser man at øret ligger helt normalt inntil hodet. Men etterhvert som hun ble større vridde det seg mer og mer og nå ser det slik ut http://groups.msn.com/n0niil53u/terrate ... hotoID=536
Vi oppdaget også tidlig at hun snudde det øret som er åpent (mangler hele "flippen") etter lyder, og tror nok at noe av ørestillingen kan skyldes at hun ville kompensere for dårligerer hørsel på det øret hvor øreflippen er inntakt... men det er jo bare spekulasjoner! :smile:
Aina

Soltoppen's Moja Sikio Terra aka "Turbo-Terra"
Ahali Fani's Kibwana Thairo aka "Prinsen" - Vi savner deg!!
Aina
 
Innlegg: 160
Registrert: Ons Des 31, 2003 1:09 am
Bosted: Østfold

Innlegg Aina » Man Jun 13, 2005 9:23 pm

Hei Kamilla! :D Satt faktisk å tenkte på deg mens jeg skrev det innlegget. Husker vi diskuterte det på en av våre vandringer!
Aina

Soltoppen's Moja Sikio Terra aka "Turbo-Terra"
Ahali Fani's Kibwana Thairo aka "Prinsen" - Vi savner deg!!
Aina
 
Innlegg: 160
Registrert: Ons Des 31, 2003 1:09 am
Bosted: Østfold

Innlegg Kamilla » Man Jun 13, 2005 9:28 pm

Hei hei Aina!

Jo, Tamio sitt var også riktig som valp, og så hadde hun en periode der begge var litt oppe på vift. Det var sikkert rundt tannfellingstiden (husker ikke helt - er jo så lenge siden gamla felte tenner ;-) )

Mamman til Tamio har også flying, og i hvert fall en av valpene til Tamio hadde sist jeg så han. Trodde to valper til skulle få det, men de hadde bare under tannfelling, nå er de perfekte :oops:

Kamilla.
Kamilla
 
Innlegg: 187
Registrert: Lør Jan 31, 2004 4:25 pm
Bosted: Siggerud

Innlegg Gunn Tove » Man Jun 13, 2005 9:39 pm

Vet det er normalt å teipe flippører på Tollere også, så er nok noe en gjør på flere raser. Se link om tolleren Saya: http://www.webfalch.com/saya_site/flipp.htm

Hilsen Gunn Tove, som også har en toller!
Gunn Tove
 
Innlegg: 206
Registrert: Tir Jun 22, 2004 10:48 am
Bosted: Arendal

Innlegg Aina » Man Jun 13, 2005 9:45 pm

Egentlig er det jo ganske sjermerende med viftende ører, sant?! :D Er vel kanskje litt partisk jeg da....

Men som du sier Kamilla, det er jo bare å se på gamle bilder av RR, fra begynnelsen/midten av 1900-tallet, der har noen skikkelig "greyhound-ører"!

Om det er "riktig eller galt" å tape viftende ører er jo en annen sak. Så lenge hunden ikke har for stort ubehag av det så blir det vel det samme tenker jeg. Hvis man tenker på dette i forbindelse med avl og det å plukke avelsdyr, så vil jeg si at det er andre og viktigere kriterier å oppfylle med tanke på helse og gemytt, og da spiller det ingen rolle om hunden HAR flying ear eller ville ha hatt det hvis den ikke hadde blitt tapet... ??!
Aina

Soltoppen's Moja Sikio Terra aka "Turbo-Terra"
Ahali Fani's Kibwana Thairo aka "Prinsen" - Vi savner deg!!
Aina
 
Innlegg: 160
Registrert: Ons Des 31, 2003 1:09 am
Bosted: Østfold

Innlegg Kamilla » Man Jun 13, 2005 9:52 pm

det er jo bare å se på gamle bilder av RR, fra begynnelsen/midten av 1900-tallet, der har noen skikkelig "greyhound-ører"!


Det er jo der det kommer fra, når Ridgebacken ble laget ble det jo blandet inn en hel haug med raser som alle antakelig hadde forskjellige ører.

Neida, mener ikke at det er noe galt i å teipe ører, hverken av etiske eller dyrevernmessige hansyn, bare at jeg ikke ser poenget.

Hvis man tenker på dette i forbindelse med avl og det å plukke avelsdyr, så vil jeg si at det er andre og viktigere kriterier å oppfylle med tanke på helse og gemytt, og da spiller det ingen rolle om hunden HAR flying ear eller ville ha hatt det hvis den ikke hadde blitt tapet... ??!


Helt enig!! Jeg har jo gått den runden med meg selv, og kommet frem til at det er en bagatell i forhold til alle andre kriterier og krav jeg stiller til en avlshund.[/code]
Kamilla
 
Innlegg: 187
Registrert: Lør Jan 31, 2004 4:25 pm
Bosted: Siggerud

Innlegg Åsa » Man Jun 13, 2005 10:12 pm

Ja som ni har läst, det är för att forma öronen vid den tidsom dom fäller tänder och brosken bildas i en högre grad tydligen. Han brås på sin mor som har väldigt bakåtvända öron och vi hoppas på att kunna ställa ut honom så småning om och därav tanken på att tejpa öronen. Vi har prövat ett par dagar och han bryr sig väldigt lite om det.
Åsa och Lezo
Åsa
 
Innlegg: 72
Registrert: Lør Jun 11, 2005 8:43 pm
Bosted: Oslo

Innlegg C.J » Tir Jun 14, 2005 1:29 am

Neida, mener ikke at det er noe galt i å teipe ører, hverken av etiske eller dyrevernmessige hansyn, bare at jeg ikke ser poenget.


Personligen ser jag ingen som helst poäng i att tejpa eller försöka forma en kroppsdel, öra eller någon annan såvida det inte sker av medicinska skäl.

Personligen ifrågasätter jag om det är etiskt förenligt att försöka förändra ett utseende enbart för att kunna visa upp ett djur på en utställning.

/C.J
C.J
 
Innlegg: 143
Registrert: Lør Nov 06, 2004 7:59 pm

Innlegg Ridgevenn » Tir Jun 14, 2005 8:09 am

Vi teipet i flere uker (1,5 mnd?) i forbindelse med tannfelling, men ørene fortsatt "flying", så jeg stiller meg litt tvilende til effekten - eller teipet vi ikke lenge nok?
Ridgevenn
 
Innlegg: 77
Registrert: Lør Nov 29, 2003 11:28 am
Bosted: Innlandet

Innlegg Hege » Tor Jun 16, 2005 2:39 pm

Vet om noen RR hunder som har hatt teipede ører. Men nå nyligst har jeg kun sett det på andre raser. Uansett gjelder nok det samme for de fleste raser som må teipe ørene (som kun går på utstillingsfeil om de ikke ligger som de "skal" i forhold til rasetandaren.) Det plager jo ikke hunden at ørene ikke ligger "perfekt". De skal hva jeg har lært være teipet under hele tannfellingsperioden. Det har med bruskdannelsen å gjøre ;-)
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Neste

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 17 gjester

cron