Litt av hvært..

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Litt av hvært..

Innlegg Bonita » Man Mai 30, 2005 11:11 am

Ikke helt sikker på hvor jeg skulle putte dette jeg da ;-)

Nå har det seg sånn at jeg (eller vi da som familie) har bestemt oss for at nå begynner letinga etter HUNDEN.
Og siden jeg da selv er oppvokst med RR, falt det uten diskusjon ( :cool: ) helt naturlig å skaffe seg en RR.
Nå har jeg ikke eid hund selv i voksen alder, jeg hadde min fars boxer i 1år da han måtte begynne i ny jobb men utover det er min hunde erf noe rusten :razz:
Jeg vet i allefall at min hund skal ikke bli som mine svigers sin hund, der minsten ikke kan i nærheten :sad: :roll: (det er kun ene og alene eiernes feil #-o ).

Nå er jeg livredd for HD siden mamma og pappa kjøpte seg RR fra england med HD, fikk tilbud om å "bytte" den men det er jo litt seint når det nye familiemedlemmet var så søt og go. Han fikk da leve i ca 6år.


Jeg (vi ) kommer ikke til å bruke hunden til utstilling.
Hva annbefaler dere erfarne?
Bonita
Bonita
 
Innlegg: 7
Registrert: Tor Mai 26, 2005 7:47 pm
Bosted: Nordmøre

Innlegg Kamilla » Man Mai 30, 2005 12:21 pm

Har ingen andre gode råd enn å reise mye rundt for å se på hunder - utstillinger, privatbesøk etc.

Men hvis du er veldig redd for HD vil jeg anbefale deg å velge en valp fra foreldredyr som har tidligere kull der de fleste valpene er HD og AA-frie.

Nå er oppdrettere generelt i Norge flinke og det er krav til avlsdyr fri for HD, men allikevel kan det dukke opp HD hos avkommene. Sjansen for dette er jo mindre hvis mor og far har svært få eller ingen avkom med HD/AA fra tidligere kull!

Kjenner du noen som er direktemedlem av NKK kan de sjekke HD/AA frekvenser i kull på Dogweb.

Kamilla.
Kamilla
 
Innlegg: 187
Registrert: Lør Jan 31, 2004 4:25 pm
Bosted: Siggerud

Innlegg Bonita » Man Mai 30, 2005 9:42 pm

Takk for tipsene :D
Nå er det vel ikke bare bare å kjøre land og stand på utstillinger med unger, men jeg skal gjøre mitt beste. ;-)
Bonita
Bonita
 
Innlegg: 7
Registrert: Tor Mai 26, 2005 7:47 pm
Bosted: Nordmøre

Innlegg Irene » Tir Mai 31, 2005 10:02 am

De aller fleste oppdretterne har websider også. Kan være en idé å kontakte de der også? Stille spørsmål osv. Nå er ikke jeg kjent for å være såååå veldig geografisk god - men det står at du/dere bor på Nord-Møre - er ikke det i nogenlunde nærhet av deg Chryssi? Dere har hvertfall hatt RR treff??
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 24 gjester

cron