Bulldoseren og myggen

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Bulldoseren og myggen

Innlegg Simira » Tir Mar 15, 2011 5:58 pm

Vi har et problem med passering av andre hunder. Kovu piper, trekker og bykser mot alle hunder han ser innenfor en viss radius. Vi trener såklart på dette når vi har mulighet, med god avstand og belønning for kontakt, sitt med kontakt når andre passerer, osv.

Men av og til, og det gjelder forsåvidt ikke bare ved passering av hunder, men når han setter seg i hodet at han skal noe sted - ja, så går han dit. At det henger et menneske i andre enden av "tråden" spiller liksom ingen rolle. Han er i ekte unghundmodus og er ofte både døv og blind for alt annet enn det han selv vil.

Er det noen som har noen gode tips for hvordan man kan få en bulldoser til å ense en mygg?
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Re: Bulldoseren og myggen

Innlegg Heiditr » Man Mar 21, 2011 12:15 pm

Ingen som har svart, så eg prøver meg, eg :smile:

Bulldoseren enser ikkje myggen pga hormoner og selektiv hørsel.
Då må ta einta tida til hjelp og bygge om buldoseren til ein Ferarri (har alltid hatt lyst på ein, eg)

Ombygging tek tid. Mi løysing har vore å unngå situasjonar der eg veit bikkja ender opp som buldoser. Det gjelder å velge "rom" der bikkja mestrer påkjenningane av både hormoner og natur/miljø rundt seg. Kan godt hende du må endre tidspunkt på turgåing eller bytte turområde. Om du likevel kjem opp i ein buldosersituasjon, så er det (for meg) viktigast at bikkja ikkje kjem seg dit den har fokus. Om eg då må snu og dra bikkja med meg, eller om eg må binde den fast i ein lyktestolpe til myggen har spasert forbi, så gjere eg det.
Det har meir enn ein gong blitt buldosertilstand inne i mitt hode pga bikkjedyret, og det har hjelpt lite. Så no ventar eg til alle myggane er borte før eg får kontakt med min blivande ferarri, og går vidare. Kanskje resten av turen eller kanskje bare to meter til. Heldigvis går hormonfasen over, men jammen er det slitsomt mens det står på.

Generelt sagt er det jo slik at alle bikkjer i hormonfasen gløymer alt om tidligare god oppførsel og innlærte kommandoer. Da er det ein ting som hjelper: fjerne det ein klarar av forstyrrande faktorer i miljøet og gå tilbake i innlæringa og bruke kommandoer som bikkja forsatt hugser. Tre skritt fram, to tilbake..

Lykke til.
Heidi
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron