Rhodesian Ridgeback på elgjakt

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Rhodesian Ridgeback på elgjakt

Innlegg orcustine » Søn Okt 24, 2010 7:50 pm

Jeg ser det er en eldre trå her om RR og jakt, men jeg velger likevel å lage en ny en.
I Sverige brukes RR på elgjakt. Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan den arbeider. Vil den egne seg best som løs- eller båndhund? Er det noen her som bruker ridgebacken sin på elgjakt?
orcustine
 
Innlegg: 1
Registrert: Søn Okt 24, 2010 7:47 pm

Innlegg Anne-K » Søn Okt 24, 2010 10:56 pm

Jeg ser også fram til å lese svarene som måtte komme her.
I visse tilfeller på ettersøk etter skadet vilt kan det være nødvendig å slippe hunden for å stoppe/holde dyret. Hvordan vil en RR oppføre seg da? Det er jo ikke lett å trene på slike situasjoner. For elghundene ligger dette i genene, men dette skal vel også ligge nedavlet i RR'en..? Er det noen som har prøvd dette?
Elghunden gir los når den finner viltet, men det går også an å trene en RR til å gi lyd fra seg..
Cleo holder klokelig kjeft når hun får ferten/synet av en hjort. :-$ Kan jo risikere at hun må dele den med noen andre.. :smile:
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord

Innlegg monalh » Man Okt 25, 2010 3:38 pm

Det er nok noe individuelle forskjeller på RR. Sheriff har standhals på elg, men er stille når han jager. Har observert han flere ganger, og han stiller elgen og har standhals. Står ca 3-4 meter fra den og bare holder den. Gjør forøvrig det samme på hest, uten større suksess...
Er ikke lov i Norge å bruke langbente hunder som løshund, tror det er det i Sverige. Men man kan bruke de som båndhund, men tror ikke det er mange som gjør dette i Norge iallefall. Men at de har en god nese, som alle andre jakthunder, er sikker og visst.
Mona

Bilde
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund

Innlegg Simira » Man Okt 25, 2010 3:42 pm

Er vel lov å bruke langbente hunder som løshund på elg, men ikke rådyr?
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Anne-K » Man Okt 25, 2010 4:39 pm

Står noe om dette med bukhøyde ja.. Men jeg har alltid trodd det var snakk om hjortedyr generelt.. Så har jeg vel trodd feil da.. #-o http://www.dirnat.no/friluftsliv/jakt/jakthund/
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord

rhodesian ridgeback og jakt

Innlegg pykip » Man Okt 25, 2010 6:08 pm

Rhodesian ridgeback kan ikkje brukes til løshund på jakt, bare som bandhund. For å ha hunden løs må den vel ver mindre enn 40 cm i bukhøyde. grå elghund, går vel akkurat under. Så om du skal jakte på elg med rhodesian ridgeback kan du bare ha den i bånd.
pykip
 
Innlegg: 12
Registrert: Tor Okt 09, 2008 12:30 pm
Bosted: Stord

Re: rhodesian ridgeback og jakt

Innlegg Gnubel » Tir Okt 26, 2010 9:35 am

pykip skrev:Rhodesian ridgeback kan ikkje brukes til løshund på jakt, bare som bandhund. For å ha hunden løs må den vel ver mindre enn 40 cm i bukhøyde. grå elghund, går vel akkurat under. Så om du skal jakte på elg med rhodesian ridgeback kan du bare ha den i bånd.

Det var da veldig skråsikkert pykip. I følge det som står i linken som Anne-K posta så er det bare rådyrjakt som har en maximal bukhøgde.
Jeg kjenner en som bruker Great Japanese på elgjakt, og den er MYE større enn norsk elghund.
Jeg mener også det er ei med hund fra samme kennel som meg som jakter med sin RR, og jeg tror da hun gjør det med løs hund.

Se her:
Løs, på drevet halsende hund

Det er tillatt å bruke løs, på drevet halsende hund under jakt på følgende viltarter: hjort, rådyr, gaupe, rødrev og hare, eller felling av gaupe. Under jakt på rådyr med løs på drevet halsende hunder kan ikke boghøyden på hunden overstige 41 cm.

Det er ikke tillat å benytte løs på drevet halsende hund under jakt innefor ordinær båndtangsperioden. Dette gjelder primært under den første delen av rødrevjakta. Det er heller ikke tillatt å bruke løs hund under jakt på voksen råbukk i perioden fra 10. august til og med 24. september. Det er imidlertid tillatt under den ordinære rådyrjakta fra og med 25. september og inntil jakttidens slutt.
matfar til en gårdsblanding, Frøya (født 18.2.2001), og en RR, Kiboko (født 15.12.2009)
Gnubel
 
Innlegg: 86
Registrert: Tor Mar 05, 2009 9:02 pm

Innlegg monalh » Tir Okt 26, 2010 10:26 am

Har aldri hørt om noen RR i Norge som brukes aktivt som løshund under elgjakt. Kan godt hende de er med på elgjakt og er løse, men om det faktisk felles elg for de er jeg tvilsom til. Grunnen til dette er at de færreste RR har standhals, iallefall ut fra det jeg har fått inntrykk av. Er faktisk ikke alle RR som er interessert i å jakte, og de som synes det er gøy å jage, jager dyret unna jeger, fremfor å prøve å snu det og drive det i retning av jeger.

Fra deres opphav bør det ligge instinkter for å holde på dyret og holde det på avstand, og hvorvidt det ligger standhals og los i opphavet er jeg usikker på. Varierer nok veldig fra individene i våre RR, det er også de færreste som er avlet med tanke på disse instinktene og for bruk i jakt.
Man kan jo også ofte se på elghund og fuglehunder at de ikke innehar de beste instinktene for jakt. Så selv om det er jakthunder, betyr ikke det at de er gode jakthunder.
Jeg har spurt mange jegere under blodsporprøver angående elgjakt med stor hund og alle sier at det ikke er lov å jakte med så stor løshund.

Men skal være lov på gaupe, da Sheriff har blitt forespurt å delta på Gaupe-jakt, men det har jeg foeløpig sagt nei til da jeg ikke vet helt hva dette innebærer. Kanskje vi vurderer det igjen neste år.
Mona

Bilde
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund

Innlegg Annette » Tir Okt 26, 2010 10:33 am

monalh skrev: Fra deres opphav bør det ligge instinkter for å holde på dyret og holde det på avstand...


Opprinnelig jaktform på løve var vel å holde den på plass - ikke på avstand - til jegeren var nær nok.

Enkelte miljøer i USA bruker RR til å gjete geit...da ved å samle, holde på plass og drive i riktig retning.

Problemet er vel helst at RR ikke bare gjør, men også napper...og da er mer skadeutsatt, særlig alene?
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Tord » Tir Okt 26, 2010 3:12 pm

Hei! Jeg har sittet på sidelinjen på dette forumet i lang tid, mye av det som skrives her kan andre mye mer om. Jakt kan jeg litt om..
Jakt på f.eks. rådyr og elg er forskjellig, pga. måten dyret oppfører seg når det blir utsatt for hund. Elg (og bjørn) stiller seg, det gjør ikke rådyret. Hvertfall ikke i den grad. Det er derfor det er begrensninger på boghøyden på andre hjortevilt enn elg. Dyret skal ikke bli jaget/tatt igjen av hunden, dette kalles hetsjakt, og det er ikke lovlig.
Nå har jeg bare hatt en RR, og han er kun 7 mnd, men (sukk) jeg ser jo oppførselen hans noen ganger når han har skrudd seg skikkelig opp, biter i buksebenet og bjeffer, hadde det vært en norsk grå hadde det blitt kalt napping og losing. Og det er her fordommer fra elg(jeger)bestanden kommer inn.
Sånn jeg ser det kan en RR bli en bra elghund som samtidigt ser flott ut! :smile: Dette instinktet ligger godt bevart, hvertfall hos min, men jeg, som så mange andre, syns at denne type oppførsel er fullstendig 'atal' og uakseptabel og skreller det av i ung alder.
Derfor finner du nok ikke mange RR som brukes til elgjakt, eller villsvinjakt for den del. Hundene våre er fullt ut kapable, men vi eiere ønsker oss ikke det...
Tord
 
Innlegg: 14
Registrert: Tir Apr 06, 2010 3:27 pm

Innlegg Anne-K » Tir Okt 26, 2010 3:47 pm

Jeg skal ikke bruke Cleo på jakt, iallefall ikke løs. Men hun er ettersøkshund, og i den forbindelse KAN det være nødvendig å slippe henne for å holde et skadet dyr så jeger får avlivet det. Her på Vestlandet er det jo ingen elg, så det er hjort det er snakk om. Hvordan hjorten vil oppføre seg avhenger nok av type skade den har. En skadet hjort ville nok blitt innhentet av en RR, hvis det skulle bli aktuellt å slippe den. Nå er ikke jeg jeger, og vet ikke hvordan hjorten oppfører seg ut over at jeg vet at den flykter hvis den kan. Men en skadet hjort, vil den stille seg mot hunden? Hvordan kan jeg trene hunden min på å holde dyret uten å komme så nær at hun er i fare? Det er vel ikke enhver forunt å ha en hjort i hagen man kan trene med.. :smile: (skjønt jeg nok bare kan ta meg en tur til Florø og teste det ut på "byhjorten", for den er jo så tam at den ligger under trampolinene til folk :D )
Cleo har jaget hjort (uten min velsignelse), og hun har innsett at en frisk og rask hjort jager man bare et par hundre meter, det er ingen vits å prøve å følge den engang.. :roll:
Kanskje bedre å stille dette spørsmålet i forumet til Jeger- og fisk, men siden det er en jeger her med RR, så er det vel greit..? ;-)
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord

Innlegg Tord » Tir Okt 26, 2010 5:02 pm

Hvis du refererte til meg som jegeren, så ja, men jeg må påpeke at det finnes flere her inne som kan mye mer om ettersøk med RR og ettersøk i sin helhet enn meg, pykip har jo også godkjent ettersøkshund.
Fra eget ståsted er jeg egentlig ikke så redd for at gutten min skal bli skadet av norsk hjortevilt. De djerveste gutta har blitt naturlig selektert bort da de stilte opp 200 kg kattedyr (katter stiller også opp hvis de ikke finner ett tre da ;-) og derfor er det ikke begrensing og tilbake har vi de som har guts nok til å stille opp store dyr, men samtidigt 'feige' nok til å holde avstand. 'Klok av skade' fungerer ikke så bra i møte med løver, man blir for skadet...
Selvsagt er mye av dette avlet bort, men da tror jeg at retningen har gått til mer og mer 'feige' hunder (eller kloke). Nettopp fordi vi ikke ønsker oss denne djervheten som kan være det 'slitsomme' med anerkjente jakthundraser.

Som et tillegg til diskusjonen over om boghøyde, rådyr osv, kan det være verdt å lese svaret fra DN på denne siden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&p=483750

Og hvis jeg ikke tar heeelt feil har Kamilla her inne (http://www.hunting-pride.com) drevet med jakt og RR, eller har erfaring med dette. Hvis det er feil Kamilla, må du unnskylde meg, da har jeg forvekslet deg med noen andre.
Tord
 
Innlegg: 14
Registrert: Tir Apr 06, 2010 3:27 pm

Innlegg monalh » Tir Okt 26, 2010 6:14 pm

Annette skrev:monalh skrev:
Fra deres opphav bør det ligge instinkter for å holde på dyret og holde det på avstand...


Opprinnelig jaktform på løve var vel å holde den på plass - ikke på avstand - til jegeren var nær nok.

Enkelte miljøer i USA bruker RR til å gjete geit...da ved å samle, holde på plass og drive i riktig retning.

Problemet er vel helst at RR ikke bare gjør, men også napper...og da er mer skadeutsatt, særlig alene?


Mener holde det på avstand fra seg selv, så vi mener det samme Annette. De skal stille dyret og holde det på plass/på avstand.

Dette krever mye mot men samtidig en viss varsomhet og respekt for dyret.
Og som Tord skriver så er nok dette i stor grad avlet vekk. Men man kan se det på noen individer, blant annet innehar min egen hund disse instinktene. Og det er egentlig veldig bortkastete instinkter, for jeg bestemte jo tidlig at han skulle være brukshund og ikke jakthund..... What a waste....

Men uansett, han rører IKKE elgen, hesten eller hva det måtte være han bestemmer seg for å utøve sine instinkter på, men holder seg klokelig på avstand, og stiller dyret.
Dessverre utøver Sheriff elgjakt på egenhånd rett som det er, derfor har jeg uttallige ganger fått overvære Sheriff på elgjakt. Utrolig fascinerende å se hvordan han uten en lyd kommer innpå dyret og stiller det med standhals, på klokelig avstand. Jeg har ett par ganger kommet utrolig nære elgen, en gang var den kun 15-16 meter unna meg før Sheriff klokelig "slapp" elgen og kom til meg istedet. Han synes sikkert jeg er en idiot som lot mange 100 kg deilig kjøtt bare trave avsted.... #-o

Vurderer å ta jegerprøven i løpet av vinteren, da vi har 3 ulike jaktterrenger i familien vår, så Sheriff og jeg har mulighet til å være med på elgjakt, hjortejakt, rådyrjakt og rypejakt. Om ikke annet, bare for opplevelsen sin skyld og som ettersøkshund.
Mona

Bilde
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund

Innlegg hilde » Tir Okt 26, 2010 6:55 pm

Her kan dere lese mye om RR'en og hvordan den egentlig skulle ha jaktet og litt om hva som egentlig ligger i dem alle.
http://www.rhodesianridgeback.org.za/about/general.html
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg monalh » Tir Okt 26, 2010 6:57 pm

Ja, se der du! Takk Hilde! :D
Mona

Bilde
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund

Neste

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

cron