Rase(u)typisk?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Innlegg Anne-K » Ons Sep 15, 2010 10:41 pm

anjarubatscher skrev:..hehe, mens søster Nia i Eikefjord glatt klatrer litt, fjerner lokk og hiver i seg en kasserolle med fårikål :mrgreen:

Bare så det er sagt, hun har ikke lært DET fra Cleo.. ;-) selv om hun har hospitert litt hos oss, og lært visse andre rasetypiske greier.. :oops:
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord

Innlegg Elisabet » Tor Sep 16, 2010 7:55 am

hilde skrev:Lurer på om lille Caos er rasetypisk? Det står jo et eller annet sted at de klarer seg med lite mat og vann og at de pleide å skafffe maten sin sjøl. Vel, igår kom han springende inn med et halvråttent smågris-kadaver i munn!!


:vææ:
Ser igrunnen fint for meg at begge mine RR'er kunne gjort det samme om de hadde fått muligheten..... Ja, og retrieveren også selvfølgelig - men det tror jeg nesten MÅ stå i den rasestandarden for de sluker jo det meste. Hun hadde forresten ikke kommet inn med det, men lagt seg til rette et hemmlig sted og spist det opp...... :roll:

Kom forresten på: står skall av blåskjell på menyen hos flere? Ihvertfall delikatesse her i gården iflg både Prana og Balder
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Elisabet » Tor Sep 16, 2010 7:58 am

hilde skrev:Lurer på om lille Caos er rasetypisk?


Sa du lille?? :mrgreen:
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Tilla » Tor Sep 16, 2010 5:34 pm

Bare lurer på en liten sak :roll:
For ca. en mnd siden traff jeg på en dame med rr. Veldig hyggelig møte, fortalte henne at dette ikke var min første hund, men min første rr osv.

Hun sa følgende " oi, det er ikke mange som velger levernese som sin første ridgeback" .... jeg bare nikket med, joda, syns de er finest jeg.. men da jeg kom hjem stusset jeg litt, syns å ha hørt noen nevne noe engang om at leveren er litt annerledes adferdsmessig også?!
Ikke noe jeg kan skrive under på, er det en myte, eller? Hm.. noen som kan opplyse meg?

Hilsen liver-lover :D
Tilla
 
Innlegg: 33
Registrert: Man Mar 15, 2010 6:09 pm
Bosted: Stavanger

Innlegg anjarubatscher » Tor Sep 16, 2010 5:51 pm

Anne-K skrev:
anjarubatscher skrev:..hehe, mens søster Nia i Eikefjord glatt klatrer litt, fjerner lokk og hiver i seg en kasserolle med fårikål :mrgreen:

Bare så det er sagt, hun har ikke lært DET fra Cleo.. ;-) selv om hun har hospitert litt hos oss, og lært visse andre rasetypiske greier.. :oops:


Nia er tatt lærdommen et steg forbi læremester Cleo, hun nøyer seg nemlig ikke med en tørr spesialkneip og en pakke enda tørrere Ryvita knekkebrød :mrgreen:

Sorry OT
Anja, Shasa & Khan
anjarubatscher
 
Innlegg: 155
Registrert: Tir Mai 30, 2006 8:22 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Letao » Fre Sep 17, 2010 1:16 pm

Dette har jeg også hørt, at leverneser er litt mer sky enn svartnesete? Vil gjerne få mer info!


Tilla skrev:Bare lurer på en liten sak :roll:
For ca. en mnd siden traff jeg på en dame med rr. Veldig hyggelig møte, fortalte henne at dette ikke var min første hund, men min første rr osv.

Hun sa følgende " oi, det er ikke mange som velger levernese som sin første ridgeback" .... jeg bare nikket med, joda, syns de er finest jeg.. men da jeg kom hjem stusset jeg litt, syns å ha hørt noen nevne noe engang om at leveren er litt annerledes adferdsmessig også?!
Ikke noe jeg kan skrive under på, er det en myte, eller? Hm.. noen som kan opplyse meg?

Hilsen liver-lover :D
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Annette » Fre Sep 17, 2010 1:24 pm

Letao skrev:Dette har jeg også hørt, at leverneser er litt mer sky enn svartnesete? Vil gjerne få mer info!


Tilla skrev:Bare lurer på en liten sak :roll:
For ca. en mnd siden traff jeg på en dame med rr. Veldig hyggelig møte, fortalte henne at dette ikke var min første hund, men min første rr osv.

Hun sa følgende " oi, det er ikke mange som velger levernese som sin første ridgeback" .... jeg bare nikket med, joda, syns de er finest jeg.. men da jeg kom hjem stusset jeg litt, syns å ha hørt noen nevne noe engang om at leveren er litt annerledes adferdsmessig også?!
Ikke noe jeg kan skrive under på, er det en myte, eller? Hm.. noen som kan opplyse meg?

Hilsen liver-lover :D


Jeg har hørt det sagt at den skal være mykere.

Problemet med sånt er at fargevarianten vel aldri har vært så vanlig og populær som den er nå for tida. I et lite land som Norge kan da inntrykket av en eller et par linjer med lever fort bli til inntrykket av lever generelt. Tror jeg :) Man henger ting på det man kjenner og så blir det en slags sannhet, selv om logikken ikke helt henger med.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Re: levernese

Innlegg anjarubatscher » Fre Sep 17, 2010 3:22 pm

Googlet litt rundt om dette, og fant dette på siden til
African Legends Rhodesian Ridgeback

http://www.african-legends.com/BrnNsSAConnection.html

For us the benefits of using the brown nose are coat quality and rich red wheaten coloring. It has been said the brown nose is more intelligent and more calm and "laid back" in nature. In our experience with the brown nose, we have found them generally to be a little gentler, softer-natured dog. This is relatively speaking, since Ridgebacks as a whole have these and each is an individual. Since all Ridgebacks are intelligent, we have not noticed that much difference in intelligence, but we do notice improved coat quality and coloring with a slicker, red wheaten coat.
Anja, Shasa & Khan
anjarubatscher
 
Innlegg: 155
Registrert: Tir Mai 30, 2006 8:22 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Holmorama » Fre Sep 17, 2010 10:49 pm

Innenfor rasen (?):
- han er sta/særegen
- glad i mat
- vaktinstinkt, med på et moderat nivå (bjeffer ikke, men kan sjekke ut ting når han hører folk utenfor ytterdøren, eller når han oppdager noe/noen i naturen som kommer litt brått på utenfor hans synsvidde, da blir han noe avventende hvis vi er inne: kommer det noen inn? Og hvis vi er ute løper han med en gang for å sjekke ut, med litt sånn "vaktholdning" og kommer med kanskje noen få lave "boff")
- forsiktig/varsom med andre f.eks i møte med en frosk, men er ikke det når han er overivrig og vil leke, hilse osv nå i valpeperioden
- ikke motivert til å fortsette med samme aktivitet over tid

Ikke ifølge det rasetypiske:
- veldig sosial
- lite kommunikasjonslyder, var mer før med plystring i nesen o.l, er noe enda, men mye mindre enn før
- interessert i alt som rører på seg: alt fra et menneske til en frosk og fluer, ble stukket av en veps i sommer grunnet sin iver på å leke med noen
- har større og større radius fra oss, foretrekker klart andre ute på tur, så jeg ser lite til denne eierlojaliteten just nu, men det skal jobbes med :smile:
Masithela's Quality Kinto, født 25.10.09, kom hjem til oss 22.01.10.
Holmorama
 
Innlegg: 98
Registrert: Ons Des 09, 2009 8:32 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Annette » Lør Sep 18, 2010 7:20 am

Holmorama skrev:- interessert i alt som rører på seg: alt fra et menneske til en frosk og fluer, ble stukket av en veps i sommer grunnet sin iver på å leke med noen
- har større og større radius fra oss, foretrekker klart andre ute på tur, så jeg ser lite til denne eierlojaliteten just nu, men det skal jobbes med :smile:


Dette er som det skal være. Rasen har både jakt i seg (på smått og stort - jeg har en fireåring som fortsatt jakter på sommerfugler, maur og blader som blåser i vinden :oops: ) og den skal ha en stadig økende radius etter hvert som den vokser seg til...men stort sett ikke større enn at DEN alltid vet hvor eier er, selv om vi ikke kan se den. :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Lene » Lør Sep 18, 2010 9:09 am

Annette skrev:
Dette er som det skal være. Rasen har både jakt i seg (på smått og stort - jeg har en fireåring som fortsatt jakter på sommerfugler, maur og blader som blåser i vinden :oops: ) og den skal ha en stadig økende radius etter hvert som den vokser seg til...men stort sett ikke større enn at DEN alltid vet hvor eier er, selv om vi ikke kan se den. :D


Ja, det er jo stor forskjell på hundens radius og vår. Tipper at Leo vet hvor jeg er selv om jeg ikke ser han. Han bruker iallefall ikke lange tida på å finne meg om meg gjemmer meg. Og akkurat det bruker han nesa til...
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Re: levernese

Innlegg Tilla » Søn Sep 19, 2010 8:59 pm

anjarubatscher skrev:Googlet litt rundt om dette, og fant dette på siden til
African Legends Rhodesian Ridgeback

http://www.african-legends.com/BrnNsSAConnection.html

For us the benefits of using the brown nose are coat quality and rich red wheaten coloring. It has been said the brown nose is more intelligent and more calm and "laid back" in nature. In our experience with the brown nose, we have found them generally to be a little gentler, softer-natured dog. This is relatively speaking, since Ridgebacks as a whole have these and each is an individual. Since all Ridgebacks are intelligent, we have not noticed that much difference in intelligence, but we do notice improved coat quality and coloring with a slicker, red wheaten coat.


Takk for infoen! Tror nok det er ganske vanskelig å si sikkert om det faktisk er noe (utenom fargen) som skiller leveren fra den svarte, litt skeptisk. Er så vidt jeg vet ikke gjort noen grundigere undersøkelser på det,men det hadde vel kanskje vert en idè!? hm.
Kan faktisk skrive under på dette med kvaliteten på pelsen, har merket at Nima har en mykere og glattere pels enn alle de mørke ridgebacker jeg har truffet, som ofte har litt stivere pels! Har stusset litt på om dette var pga at hun er lever. :cool:
Tilla
 
Innlegg: 33
Registrert: Man Mar 15, 2010 6:09 pm
Bosted: Stavanger

Re: levernese

Innlegg Anne-K » Søn Sep 19, 2010 9:36 pm

Tilla skrev:Kan faktisk skrive under på dette med kvaliteten på pelsen, har merket at Nima har en mykere og glattere pels enn alle de mørke ridgebacker jeg har truffet, som ofte har litt stivere pels! Har stusset litt på om dette var pga at hun er lever. :cool:

Cleo har også veldig myk pels, og hun er heller svart.. :smile: Hun har "valpepels" selv om hun er snart tre år. Mulig det er fordi hun er så barnslig..? *ler*
For øvrig tror jeg Nia (Nimas søster) får den stive varianten.. Hun er iallefall stivere i "busten" enn Cleo. :smile:
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord

Innlegg Tilla » Søn Sep 19, 2010 9:45 pm

Da er det visst bare litt flaks, hehe :D Har lurt på når den myke valpe pelsen skulle forsvinne, men den er der ennå - Bonus :mrgreen:
Tilla
 
Innlegg: 33
Registrert: Man Mar 15, 2010 6:09 pm
Bosted: Stavanger

Innlegg Anne-K » Søn Sep 19, 2010 9:57 pm

Tilla skrev:Da er det visst bare litt flaks, hehe :D Har lurt på når den myke valpe pelsen skulle forsvinne, men den er der ennå - Bonus :mrgreen:

Jepp! :mrgreen: Jeg har verdens mykeste, deiligste hund! I tillegg er hun velsignet med store, myke koseører.. :smile:
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord

ForrigeNeste

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron