RR som redningshund

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

RR som redningshund

Innlegg Astrid » Lør Jul 24, 2010 7:40 pm

Fortsatt God SOMAR alle sammen :smile:
Her i Sunnfjord har snorkel vorten standardbekledning godt vi slepp den inne enn så lenge.. :cry: Lurer snart på om NOAH kjem med båten sin att. Då kjem eg inn på det eg lurer på. Har nokon RR som er godkjent redningshund? Eg tenkjer ikkje lavine hund til det er dei vel for glad i heten :D
Hvis ja som redningshund røynsle??
Hvis nei kvifor ikkje ??
Astrid
 
Innlegg: 14
Registrert: Tir Aug 11, 2009 6:06 pm

Innlegg monalh » Man Jul 26, 2010 1:44 pm

Hei!

Det er ikke mange RR i Norge som har vært prøvd som redningshund, men er en fra Shavano for mange år siden, og Rolf Halvorsen fra Ahali Fani har også vært innom med sine hunder.
Jeg er fortsatt aktiv i Norske Redningshunder med min ridgeback Sheriff, men jeg har lagt vekk planene om godkjenning. Sheriff er en ypperlig søkshund, og han sporer vel så bra som alle de andre rasene. Han er også suveren i teigsøk, som er søksmetoden man benytter seg av under reelle redningsaksjoner. Er det folk i skogen, finner Sheriff dem garantert og han melder meget godt. Utfordringen, og der det stoppet for oss, er å få en Ridgeback til å rundere 800 meter under A-godkjenningsprøven, hvor det kun finnes 2-3 figuranter. Dvs ca 20 tomslag, hvor man skal 50 meter ut på hver side, vise søksløyst, iver og dekke terrenget. En ridgeback finner glatt de 3 figurantene, gjerne ved at de dekker hele terrenget på de første slagene, eller går for grunt/for kort ut på tomslagene på motvindsiden. Dette gjør at dommerene ikke ser at hunden dekker terrenget, selv om vi kan si at den bruker vinden. Terrenget skal dekkes, og når Sheriff sier at det ikke er noen der fordi han har brukt nesen og vinden, er ikke det godt nok! Så det er snakk om at man må få hunden til å forstå at man MÅ 50 meter ut hver gang, selv om man vet det ikke er noe der, og med det daler motivasjonen...

Skulle gjerne fått det til jeg, men om jeg skulle prøvd på nytt med ny hund, har jeg nå en viss peiling på hvordan jeg skulle jobbet med valpen fra den var liten. Jeg har brukt mye tid og krefter på få Sheriff dit han er idag, men det krever ennå mer forberedelse fra tidlig valpestadie.

Men til hans forsvar gjorde han en 200 meter rundering i klasse C bruks rundering, hvor dommer Åge Bergmo var fra seg av beigeistring fordi han hadde sett en perfekt rundering, og det fra en ridgeback! Bare synd lydigheten gikk i dass! ;-)

Mona
Mona

Bilde
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund

RR som redningshund

Innlegg Astrid » Tir Jul 27, 2010 12:11 pm

Takk Mona Det var informativt!!
Da er det sheriff jg har hørt om.
Må smile av beskrivelsen din. En RR gjør OGSÅ ettersøk på sin måte:smile: Har sannsynligvis ingen forståelse for at det var "utenfor reglemenet" å finne figurantene på den måten. :razz:
Jg har fått tibud om å være med gjengen fra jg får valpen. Tar gjerne imot tips om hvordan du ville trent :smile:
Sommer klem A
Astrid
 
Innlegg: 14
Registrert: Tir Aug 11, 2009 6:06 pm

Innlegg monalh » Tir Jul 27, 2010 2:46 pm

Hvor skal du ha valp fra?

Det viktigste, som jeg ser at jeg burde jobbet mer med, er lek. Selv om Sheriff hopper i døden for ei sur pølse, er det til syvende og sist ikke nok. Du må finne den ene leken som hunden synes er alfa og omega. Og den skal kun tas frem når du bestemmer, og da skal man leke intenst og kun kort tid, etc halvt minutt. Deretter tas den vekk. Den kan ligge i slutten av sporet, og være den leken det belønnes med hos figuranten.

Begynn tidlig med spor, sosialisering og lek. Rundering kan du vente med til den har rundet året. Er den godt nok sosialisert og lekt med, vil den ta runderingsinnlæringen meget raskt. Jobb mye med utholdenhet (ala Johnny Larsen, NRH) , da vil du nok få en hund som kan rundere langt uten figuranter, men med stor motovasjon. Jeg prøvde aldri dette fult ut, men er overbevist om at det ville fungert.

En annen viktig ting er individet. Mange RR er mest opptatt av sine egne mennesker, og de har ikke interesse for jakt og lek. Det er en forutsetning at de har jaktlyst, lekelyst, er meget sosiale og aller viktigst er deres nysgjerrighet. De bør ha meget stor nysgjerrighet, for det er nettopp dette som driver dem til å finne folk. Hva skjuler seg rundt neste sving etc.

Hvor skal du trene hen?

Mona
Mona

Bilde
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund

Innlegg kRRis » Fre Jul 30, 2010 11:23 pm

Hei:) Bruker du bringkobbel eller halsing som melding?
kRRis
 
Innlegg: 1
Registrert: Fre Jun 05, 2009 12:33 am

Innlegg monalh » Lør Jul 31, 2010 1:08 pm

Sheriff kan begge deler, men jeg synes det er greiest med bringkobbel. Noen hunder liker ikke å halse på folk, og Sheriff også synes det er litt ekkelt. Men han går over i hals om han ikke har på bringkobbel, eller hvis han ikke får tak i det.
Mona

Bilde
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

cron