RR sammenlignet med boxer

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

RR sammenlignet med boxer

Innlegg juli_e » Ons Jul 14, 2010 10:39 pm

Har vært noen år her inne nå og har ennå ikke kjøpt RR. Vil vite 99,9% at dette er rasen for oss. Synes boxer er skjønne hunder også. men kjenner verken RR eller boxer godt nok til å uttale meg så mye ang aktivitets nivå.
Sikkert noen her inne som har boxer eller har erfaring med denne rasen.
Kan ikke dere fortelle litt om de største forskjellene på rasen?
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg hilde » Tor Jul 15, 2010 7:48 am

Tror nok mange av oss kan fortelle hva vi syns er de største forskjellene, men det lureste du gjør er å besøke oppdrettere av begge rasene. Da får du se selv og gjort deg opp din egen mening. ;-)

Også på store utstillinger vil du finne såvel oppdrettere som lykkelige eiere av begge rasene. Bor du nær Oslo, så er det en
stoooor utstilling med begge raser på lørdag og søndag på Bjerke 14. og 15. august. Ved å gå bort til folk og si du vurderer å skaffe deg en slik - og kan du stille noen spørsmål, så vil du bli positivt møtt av omtrent alle!
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg juli_e » Tor Jul 15, 2010 8:18 am

har snakket med noen oppdrettere og ifølge noen er dette en for krevende hund for oss. Kan ikke noen utdype dette litt for meg da? :smile: søkte på boxer her inne men fant ikke noe :roll:
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg hilde » Tor Jul 15, 2010 8:32 am

Boxere er lekne og veldig aktive hele livet, så sant de er friske i kroppen. Med all denne aktiviteten er de lette å trene og å lære ting med leksbelønning, men om de ikke får trent med eiern, så finner de på oppgaver selv. Dette kan bli dyrt! :-?
RR'en er mer rolige innendørs og slipper gjerne ut aktiviteten sin ute når de er løse. De trenger også å bruke hodet med trening, det gjør alle hunder, men ikke i så stor grad som Boxern.
Vil man være veldig aktiv innenfor hundesportsgrener, er nok Boxern fin. Vil man jobbe med hund på et litt lavere aktivitetsnivå, så er vel RR'en bedre.
Innendørs med en (eller fler) voksne RR'er, kan man fint bevege seg rundt i huset og gjøre forskjellige ting uten at hunden (-e) løfter på hodet. Voksne Boxere vil nok oftere komme etter for å se hva som skjer og om de kan være med der.
Så får vi se hva andre kan fortelle ;-)
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Letao » Tor Jul 15, 2010 9:23 am

Juli_e: hvilken av rasene var for krevende for dere, ifølge oppdrettere?

Jeg har vokst opp med boxer, og har en søster som nå har to boxere. Selv har jeg min første RR (snart 2 år). Mine erfaringer av forskjellen mellom disse to.. vel, først vil jeg spørre: hva er du ute etter i en hund? der ligger kanskje svar på spørsmålet ditt. For RR og boxer vil jeg si er to ganske ulike raser. Begge er herlige! Men fullt ut veldig forskjellig.

Enig med det Hilde skriver. (Også det med å snakke med oppdrettere/besøke og se hundene i live.) En boxer er mer "på", og da er de lettere å trene med og bruke. Men dette krever også at det brukes. De er også veldig sosiale, elsker mennesker som regel inkl barn. Barndommens boxer ble aldri ferdig med å hilse da mamma hadde teselskap. Sto ute i gangen og halen for veggimellom helt til de besøkende skulle dra igjen. Da var det en like heftig avskjed. En RR kommer og hilser, og er så ferdig. En RR er mer laidback. Kan være utrolig deilig. Kan være ulempe om du vil trene aktivt. Vice versa med boxer. En boxer blir også sent modne, type de forblir lekne og glade-glade-glade hele livet.

En STOR ulempe med boxer er at de dessverre plages mye med sykdom. Alt fra HD, spondylose, til mye smådritt som byller og kuler.

Red: Kanskje har du noen mer konkrete spørsmål du vil ha svar på?
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg juli_e » Tor Jul 15, 2010 9:09 pm

Det var boxer oppdretteren mener blir for krevende, mye pga at vi har to tibetansk spaniel og en boxer trodde hun ville bli mer en irritasjon enn en glede for hundene. Også pga aktivitetsnivået deres. Det er en rase til vi har sett på Olde english bulldog, dette er en hunderase som ikke er godkjent i følge NKK og det varierer svært mye i utseende på de. Det er mye useriøs avel på denne rasen men den er en veldig flott og grei hund og ha hvis man finner rett oppdretter.
Hva vi er ut etter, jo det er et familiemedlem til ;-)
En god turkamrat og en god venn, en hund man finner både glede og trøst i. En hund med personlighet og som er glad i mennesker og andre dyr, ikke overivrig men en behagelig hund og ha i hus og sammen med andre. Vi driver ikke med noen hundesport. Vi har flott natur rundt oss og er glad i og ta turer i den. Hundene får også gå endel løs når vi er på tur,så vi er litt på utkikk etter en hund som ikke stikker men holder seg rundt oss. Har jo lest mye om RR og møtt noen så har jo en viss formening om rasen men man lærer aldri nok og hvert individ er forskjellig.
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Letao » Tor Jul 15, 2010 10:15 pm

juli_e skrev: ikke overivrig men en behagelig hund og ha i hus og sammen med andre.


Det finnes garantert boxere som ikke er overivrige og behagelige å ha i hus, men jeg tror ikke det er de ordene de fleste ville brukt for å beskrive en boxer.
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg juli_e » Fre Jul 16, 2010 3:22 pm

skjønner :-? nei da tror ikke jeg det er en rase som er aktuell for oss, klart kan de være forskjellige men generellt tror jeg de krever mye etter det jeg har hørt.
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg juli_e » Fre Aug 20, 2010 8:02 pm

Krever en RR mye mental stimulering? må den trenes mentalt hver dag for og være i ro inne? en boxer krever jo endel mosjon men den krever ikke så mye mental trening som en RR kansje?
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Simira » Fre Aug 20, 2010 8:41 pm

Den trenger vel noe, men mitt inntrykk er at rr krever mindre mental aktivisering enn f.eks. boxer eller en del andre raser. Men det varierer nok også noe mellom linjer etc.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Elisabet » Fre Aug 20, 2010 10:03 pm

Simira skrev:Den trenger vel noe, men mitt inntrykk er at rr krever mindre mental aktivisering enn f.eks. boxer eller en del andre raser


.... så sant man ikke får en boxer i RR-klær ;-)
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Annette » Lør Aug 21, 2010 5:42 am

Begge mine er både mer rolige og avslappa etter en mental økt, enten det er lydighet eller bare godbitsøk, så jeg vil si de trenger det. De trenger det imidlertid ikke i samme grad som typiske bruksraser, tror jeg.

De blir fort slitne :)
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg juli_e » Lør Aug 21, 2010 6:57 am

Ok. da vil det si at de er mer krevende enn boxer mentalt? vi har jo to tibber fra før og hunden vil jo få være sammen med de og leke. Og jeg tenkte og prøve meg på agility! pluss at vi har fine tur områder her på hitra. Jeg er ikke så inne på dette med mental trening, jeg er ikke så oppfinnsom av meg så er redd at en RR kan bli understimulert! Enkle ting som og gjemme godbiter i plena gjør jeg jo med tibbene også men tror RR krever mer enn det?Og de går jo fort lei av repetisjon.Tror der varierer mye hva en RR eller en boxer krever, da det har mye med hva den får fra den blir valp.
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Annette » Lør Aug 21, 2010 7:24 am

juli_e skrev:Ok. da vil det si at de er mer krevende enn boxer mentalt? vi har jo to tibber fra før og hunden vil jo få være sammen med de og leke. Og jeg tenkte og prøve meg på agility! pluss at vi har fine tur områder her på hitra. Jeg er ikke så inne på dette med mental trening, jeg er ikke så oppfinnsom av meg så er redd at en RR kan bli understimulert! Enkle ting som og gjemme godbiter i plena gjør jeg jo med tibbene også men tror RR krever mer enn det?Og de går jo fort lei av repetisjon.Tror der varierer mye hva en RR eller en boxer krever, da det har mye med hva den får fra den blir valp.


Strø en stor neve godbiter (eventuelt mat, om den er sulten) på plenen, og den behøver ikke være understimulert mer resten av den dagen, om den får en god tur eller kanskje to i tillegg. En runde med klikkertrening på et kvarters tid eller litt mer sliter også bra på hjernekapasiteten.

Det at den ikke orker så mange repitisjoner har jeg stort sett løst med å trene et par-tre ting i samme økta, og veksle mellom dem hele tiden.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg juli_e » Lør Aug 21, 2010 7:51 am

Ok :D Skal på støren hundefestival neste helg. Skal møte susan og hvis noen av dere skal dit med deres Rhodesian Ridgeback vil vi gjerne møte dere. Skal også se på Boxere! Min samboer er svært ivrig på Rhodesian, helt siden jeg fikk RR kalender i hus har han ønsket seg det han også ;-) Men man kan ikke velge hund av utseende. Så vi utelukker ingen raser. Men det viktigste er at hunden går godt med våre tibber og er en rolig og behagelig hund og ha i hus og en god turkamerat. Har jo to tibber men de er FRYKTELIG sta :roll: Så ønsker jo en hund jeg kan trene litt lydighet og agility med,kansje blodspor også. Og en hund med personlighet som ikke bare er en "Hund" ;-) Liker og få kontakt med hunden. Tibbene har utrolig mye språk, og de viser så godt hva de mener. RR har jo vært en rase jeg har tenkt på i snart 3år. Vi vil være så nøye som overhode mulig slik at vi vet at hunden vil trives med oss og vi med den. Men det er noe med RR som boxeren ikke har, så vi heller mer mot RR men vi får jo lære endel om begge rasene neste helg så det kan hende det blir avgjørende :D
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Neste

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

cron