RR sammenlignet med boxer

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Innlegg Elisabet » Lør Aug 21, 2010 11:00 am

juli_e skrev:Men det viktigste er at hunden går godt med våre tibber og er en rolig og behagelig hund og ha i hus og en god turkamerat. Har jo to tibber men de er FRYKTELIG sta :roll: Så ønsker jo en hund jeg kan trene litt lydighet og agility med,kansje blodspor også. Og en hund med personlighet som ikke bare er en "Hund" ;-) Liker og få kontakt med hunden. Tibbene har utrolig mye språk, og de viser så godt hva de mener.


De fleste RR'er er veldig rolige inne (iallefall når de er blitt voksne). De har et veldig tydelig språk, kan være relativt sta og har en del meninger om hvordan tilværelsen skal tilbringes - nettopp det virker det jo som du vet litt om allerede ;-) Agility og spor er midt i blinken for en RR. Lydighet kan være en utfordring siden de ikke er så glad i pirk og mange repetisjoner, men om du tenker lydighet for moro skyld - og ikke nødvendigvis for konkurranse i norgestoppen - er RR'en med på det også! Moro og lek er stikkrodet, og etter min mening kan lydighetstrening med RR være ganske så morsomt (bare ikke på samme måte som lydighets-racerne syns) ;-)

Jeg ville i utgangspunket si at en boxer krever mer mental stimulering enn en RR, fordi de har mer energi og og "lopper i blodet". Mental stimulering (spor, lydighetstrening, agility, kontakttrening, klikkertrening osv) sliter ut en hund mer enn "bare" tur gjør, og med en RR holder det med - og kreves - korte økter. De gidder ikke holde på så lenge ;-)

Det er mye personlighet på RR'ene. Men husk at det vi kaller "personlighet" ofte er det samme som staheter og særegenheter, slik at raser/hunder med personlighet som regel krever en god posjon humor fra sin eier når man setter seg som mål f.eks å lære et nytt lydighetsmoment. Det er ikke sikkert man kan ta innlæringen "i rett linje" som med en tradisjonell bruksrase. Samtidig får man sjelden den samme roen og "av-knappen" i en tradisjonell bruksrase som man får i f.eks RR'en. Det jeg egentlig prøver å si er at det ikke er så lett å få i pose og sekk når det gjelder ro/arbeidslyst..... ;-)

Men når alt dette er sagt er det viktig å huske på at individforskjeller kan være like store som raseforskjeller (og jeg innser enda en gang at jeg har fått meg en boxer i RR klær ;-) )
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg juli_e » Lør Aug 21, 2010 8:51 pm

Ja det er utrolig stor forskjell innen hunder av samme rase, merker stor forskjell på de to tibbene vi har også. skulle nesten ikke tro de var samme rase til tider ;-) En boxer i RR klær høres ut som en utfordring ;-) men man vet jo aldri hvordan disse hundene blir når de vokser til, en del kan man jo prege selv men alle hunder har noe "eget" ved seg :smile: Men det skal bli spennede framover. Er veldig usikker. Men håper det retter seg etter og få møtt flere hunder.
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Forrige

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

cron