Bruksegenskaper...

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Bruksegenskaper...

Innlegg Anne-K » Fre Jan 15, 2010 10:45 pm

I ren kjedomhet tok jeg en sånn "hvilken hund passer for meg"-test som jeg fant på Canis.no for å se om Cleo og jeg har perfekt Match.. :D
Stor var min forbauselse da jeg ikke fant RR på listen etter å ha haket av på mine kriterier over ting som jeg faktisk bruker Cleo til. Etter å ha prøvd litt forskjellige varianter, dukket hun (RR) omsider opp og jeg kunne puste lettet ut. 8-[ Grunnen til dette var at jeg tok bort kriteriet som het viltspor/ettersøk.... Hva gir dere for det?!?! :twisted:
Cleo er, som mange andre RR, et naturtalent på området, og jeg vet jo at det er mange RR som brukes til dette. Her er iallefall Canis helt "på jordet"..
Er det mange som bruker slike "tester" for å velge hunderase tror dere? :-s
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord

Innlegg Kango » Fre Jan 15, 2010 11:32 pm

Ja, regner dessverre med at spesielt de som ikke er så godt kjent med de forskjellige rasene bruker slike tester for å finne ut hvilke raser som kan passe for dem når de skal anskaffe seg hund... og da er det jo synd at de som lager testene ikke har god nok kjennskap til de forskjellige egenskapene og bruksområdene til rasene. :dunno:
Det finnes jo mange slike tester og mange er jo kun for moro skyld, men når de ligger på ellers seriøse forum, tar nok folk dem seriøst og da BØR de være utarbeidet av folk som har et gjennomgående godt kjennskap til de aller fleste hunderasene. :smile:
Men kanskje "vår" rases mange bruksmuligheter fremdeles ikke er godt nok kjent for "ekspertene"??? :-k :D :D
Britt-Iren :)
Kango
 
Innlegg: 73
Registrert: Tor Jan 18, 2007 8:18 pm
Bosted: Askøy

Innlegg Simira » Lør Jan 16, 2010 11:20 am

De fleste anbefales å ikke basere seg på rasevelgere, men de kan gi et hint for å sortere ut aktuelle raser. Jeg har brukt den masse selv.

Dessverre er rasebeskrivelsene på Canis skrevet av "hvermansen" som har meldt inn rasene, og når det gjelder bruksområder så er de ekstremt dårlige. Jeg hadde foretrukket å slippe å krysse av noe der, men pleier å krysse av "lydighet og aktivisering" eller noe annet veldig generelt som de fleste raser passer til.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Annette » Lør Jan 16, 2010 12:49 pm

Simira skrev: Dessverre er rasebeskrivelsene på Canis skrevet av "hvermansen" som har meldt inn rasene, og når det gjelder bruksområder så er de ekstremt dårlige.


Jeg sa fra til det med RR og spor til Canis for evigheter siden (tror det var i sommer en gang) og fikk tilbakemelding om at de skulle se på det, uten at noe har skjedd.

Kanskje de gjør noe om flere melder fra om feilen?
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Anne-K » Lør Jan 16, 2010 3:16 pm

Jeg skal sende en mail til dem jeg.. ;-)
Jeg antar de som vil ha en ettersøkshund og bare det, velger noe annet en RR, men om noen vil ha en "flebrukshund" og ikke blir gjort oppmerksom på RR'en der, så er det jo synd..
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

cron