Tips til sysselsetting

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Innlegg monalh » Tir Nov 17, 2009 3:45 pm

Jeg kjøpte en sånn for en stund siden, men synes ikke de er noe særlig. Da er det bedre å fylle en halvliterflaske med matkuler, og la bikkjene slite litt med å finne ut hvordan de kan få de ut.. Men smak og behag..
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund

Innlegg Letao » Tir Nov 17, 2009 3:52 pm

BenteB skrev:Haha jeg ler enda av uttrykket i Zaikos øyner - han trodde jo matmor hadde mistet forstanden - HIVE MATEN UT I REGNVÆRET. Zaiko ble helt forferdet og klynket som en unge. Han skjønte VIRKELIG ikke hva galt han hadde gjort. Hehe. Det endte med jeg måtte halvveis løpe å peke på hver pellets for å få han til å spise noe før jeg gikk på jobb!



Ha ha! =D> Ser det for meg!!!
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Re: Tips til sysselsetting

Innlegg Annette » Tir Nov 17, 2009 6:18 pm

Lene skrev:
Gnubel skrev:
BenteB skrev:Jeg har kong - og det er en fabelaktig dings =D> Men jeg kunne trengt flere tips. :roll:


Hei! Noen som kan forklare meg hva en kong er? Jeg googla, men da får jeg bare opp en diger ape...


Hundeaktiviserings-dings i gummi som er hul, så man kan stappe noen godbiter inni. Fin for hunden å tygge på, og da knuser godbitene etter hvert og faller ut. Fins i mange varianter for valp, voksen og senior, og i forskjellige strørrelser.
http://www.hapoo.no/index.php?nr=90&cas ... &startrow=

Jeg skal definitivt kjøpe en til min rakker.


Til Sali er den eneste som holder mer enn noen dager den svarte i gigantstørrelse. Dem kan han holde på med i ukesvis før han får av den første biten - deretter blir det svarte gummibiter over hele huset i noen uker til det hele er redusert til en bit ham ligger og tygger på som om det var tyggis...og helt klart bruker til å erte og irritere med fordi han har skjønt at jeg hater smattelyden. Da legger han seg så nær han kan komme, men utenfor rekkevidde, og smatter i vei med et skjevt blikk på meg til jeg ber ham "ta kongen på senga", hvorpå han lusker inn på soverommet med den.

De svarte er av ekstra sterk gummi, mens de fargede ofte ikke holder særlig lenge om man har en tyggeglad hund. De spraglete er de mykeste og er beregna på valper.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Simira » Ons Nov 18, 2009 12:32 pm

BenteB skrev:Haha jeg ler enda av uttrykket i Zaikos øyner - han trodde jo matmor hadde mistet forstanden - HIVE MATEN UT I REGNVÆRET. Zaiko ble helt forferdet og klynket som en unge. Han skjønte VIRKELIG ikke hva galt han hadde gjort. Hehe. Det endte med jeg måtte halvveis løpe å peke på hver pellets for å få han til å spise noe før jeg gikk på jobb!


Fantastisk! Jeg ser det for meg!

Lene skrev:Noen som har prøvd noen av disse spinnerne (Nina Ottosson), der man legger inn en eller flere godbiter, også må pelsen bevege toppen rundt for å få tak i dem?

Er de verdt sine rundt 300,- kroner?


Vi har masse Nina Ottosson-spill, og Odin elsker dem! Vi har to spinne-varianter, og de er veldig greie (og av de billigere spillene, tror jeg). Er enig i at de er litt dyre, men det er nå mulig å få tak i litt billigere plastvarianter. Kanskje noen vil selge brukt også?
Ellers har jeg byttelånt en del spill med ei som også har flere, slik at hundene får litt variasjon.
Men ja, de er verdt de kronene, tross alt.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Letao » Ons Nov 18, 2009 12:46 pm

monalh skrev:Da er det bedre å fylle en halvliterflaske med matkuler, og la bikkjene slite litt med å finne ut hvordan de kan få de ut.. Men smak og behag..


Ja, den bruker jeg også! Er bra hodebry. Ellers har jeg med hell brukt en leke kalt Pyramiden, lurer på om det også er nina ottesen? Uansett fylles den med tørre godbiter - og så har den et ganske lite hull høyt oppe. Greia er at pyramiden har rund bunn, så når hunden dytter borti den dreier den de merkeligste og uventa veier. Når Saqui først skjønte greia (kan ta en liten stund og krever litt hjelp kanskje), ble hun så ivrig at hun virkelig hiver den der pyramiden vegg-i-mellom ved bruk av labbene. Deiser til! Det bråker litt, dog.. Men den har hun ikke gått lei heller, og jeg bruker fylle den med en del av tørrforet hennes før jeg går hjemmefra. Nå har den vært ute av bruk en liten stund, for det lille hullet gjør ikke bare leken mer utfordrende, det gjør også vaskingen av den litt mer utfordrende..

Her er bilde:


http://www.suppliesjust4pets.com/images ... dPink1.jpg

En flaske kan kanskje gjøre samme nytten, men Saqui kan til tider tygge i stykker åpningen på flaskene slik at halsen tettes - og dermed kommer ikke kulene ut. I tillegg er jeg redd for at hun får løs harde plastbiter og svelger dem, så flaske får hun kun når jeg er hjemme. Pyramiden er jeg derimot ikke redd for. Så anbefales! Tror den kostet rundt 250 kr.
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Holmorama » Tir Feb 23, 2010 9:45 pm

Haha nå har jeg ledd mye av disse historiene!!! Mel og tørrfor i lange baner, at det er mulig #-o

Hmmm mulig jeg setter for høye mål ved å tenke at jeg skal lære Kinto til å holde seg unna mat på kommando? :roll:
Men det skal da prøves anyways.

Har jobbet med denne teknikken i to dager nå. Han skjønner tegningen, men prøver seg så snart han tror han kan klare å ta maten før jeg klarer å hindre han... Har kommet dithen at jeg legger leverpostei på et fat, sier "ikke rør". Han går da i sirkler rundt. Jeg får han til og med til å gå like forbi uten å røre. Men gjør jeg han litt oppstemt i denne øvelsen klarer han ikke la være. Altså er det et godt stykke til mål :) Men jeg gir ikke opp. Mine barn skal kunne spise en skive uten å få den frastjålet!

Metoden er godt beskrevet her:
http://www.youtube.com/watch?v=zNAOe1djDyc&feature=fvsr

Men dette er kanskje en avsporing i fht trådstarter... Lo bare så godt av historiene deres :)
Masithela's Quality Kinto, født 25.10.09, kom hjem til oss 22.01.10.
Holmorama
 
Innlegg: 98
Registrert: Ons Des 09, 2009 8:32 pm
Bosted: Bergen

Forrige

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron