Rhodesian Ridgeback 2 år gammel

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Innlegg Annette » Tir Jun 02, 2009 4:31 pm

Exotic skrev:For å stoppe knurringen og la folk passere .. Ifølge "hundehviskeren" og hunde "eksperter" var det en midlertidig løsning.

Men siden du er så skeptisk mot det, hva foreslår du ?


Jeg har redigert i meldinga ovenfor.

Når det gjelder hundeviskeren, så synes jeg alle burde følge ett eneste av hans råd: Ikke prøv dette hjemme.

Resten er elendig behandling av hund, til tider ren dyremishandling.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Exotic » Tir Jun 02, 2009 4:34 pm

ok.. kanskje det.. men skal vi la han fortsette eller bare gjenta ordet nei?

trenger hjelp med hva og hvordan vi skal takle situvasjonen der og da?
- Thyr -
Exotic
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Mai 09, 2009 9:24 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Annette » Tir Jun 02, 2009 4:48 pm

Dere trenger nok å jobbe dere gjennom det...og litteraturen jeg anbefalte forklarer det mye bedre enn jeg kan.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Exotic » Tir Jun 02, 2009 5:24 pm

Men ser ut til å være på grunn av vår andre hund Luzi ..

Vi gikk på en liten tur alene nå nettopp og da var det mennesker rundt han.. Han gjorde ingenting .. Så vi satser på at det bare er pga Luzi var i nærheten..

Tar rådene til ettertanke...
- Thyr -
Exotic
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Mai 09, 2009 9:24 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Life » Ons Jun 03, 2009 6:01 pm

Hei igjen :o)

Er helt enig med Anette, igjen ;-) Skjønner ikke hensikten med å "presse snuten ned mot bakke" ??? Dette skaper bare ytterligere ubehag for hunden deres, et ubehag/usikkerhet han allerede har gitt uttrykk for når han knurrer mot folk han treffer på gata. Hvis han i utgangspunktet er usikker, blir dette forsterket når dere påfører han ubehag #-o Det kan virke som om Thyr føler seg ansvarlig for sine omgivelser, og at han på langt nær er trygg på at dere tar ansvar for han. At han snapper etter dere når dere utfører denne "ubehaglige handlingen" er ennå et tegn på at dere ikke er på riktig vei !!! Dere har jo allerede hatt utrivlige opplevelser der Thyr har "knurret, gått til angrep" mot dere, da er det vel ingen vits å trigge denne atferden ytterligere [-X
Vet at jeg kan virke streng nå, men jeg føler at dere ikke tar dette på alvor, og at dere må finne en "riktig" måte å jobbe med Thyr på. Det gjør dere bare gjennom å ta kontakt med en god adferdsterapaut, og nyttegjøre dere "riktig" hundelitteratur, og da er "hundeviskeren" langt i fra "rikitg" :twisted:

Hva mener dere forresten med strupehalsbånd? Er det en vanlig kjetting, eller en "jaktstrup" (med lange ledd som vender innover og kliper hunden når den strammer i båndet)???

Liv og jentene :D
Life
 
Innlegg: 139
Registrert: Man Des 18, 2006 10:27 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Canine » Tir Jun 16, 2009 1:39 pm

Mulig det er bare meg, men jeg blir litt skremt her.
Virker som det første dere gjør når dere får hunden er å stresse han opp med å lære han nye ting og rette på feil.
Hvor lang tid fikk han seg til å føle seg hjemme før dere begynte med det?
Det at hunden går bakover og bjeffer, kan , som andre har nevnt her, være et tegn på glede når hunden skal på tur. Har personlig vært borti hunder som har gjort merkeligere ting enn det når de gleder seg.
Det med at dere "presser snuten ned mot bakken" pga at det har hundeviskeren gjort, er litt skremmende. Har ikke sett mye på det programmet, men så vidt jeg husker sier man alltid at man IKKE skal gjøre dette hjemme..........
Så neste punkt... strupehalsbånd.. hvorfor... fordi hunden trekker?
Da kan dere dra og evt kjøpe en halti da det er mye mer skånsomt for hunden. Tenk dere selv at dere vil bort å hilse på noen, så begynner plutselig noen å kvele dere. Dere må huske å tanke litt fra hundens perspektiv. RR er en komplisert hund å ha med å gjøre, og den vil kreve masse tålmodighet. Slik jeg ser det ønsker dere resultater fortest mulig, noe som resulterer i en del uønsket adferd.
Canine
 
Innlegg: 1
Registrert: Tir Jun 16, 2009 1:20 pm
Bosted: Norge

Innlegg juli_e » Ons Jun 17, 2009 9:11 pm

Canine skrev:Mulig det er bare meg, men jeg blir litt skremt her.
Virker som det første dere gjør når dere får hunden er å stresse han opp med å lære han nye ting og rette på feil.
Hvor lang tid fikk han seg til å føle seg hjemme før dere begynte med det?
Det at hunden går bakover og bjeffer, kan , som andre har nevnt her, være et tegn på glede når hunden skal på tur. Har personlig vært borti hunder som har gjort merkeligere ting enn det når de gleder seg.
Det med at dere "presser snuten ned mot bakken" pga at det har hundeviskeren gjort, er litt skremmende. Har ikke sett mye på det programmet, men så vidt jeg husker sier man alltid at man IKKE skal gjøre dette hjemme..........
Så neste punkt... strupehalsbånd.. hvorfor... fordi hunden trekker?
Da kan dere dra og evt kjøpe en halti da det er mye mer skånsomt for hunden. Tenk dere selv at dere vil bort å hilse på noen, så begynner plutselig noen å kvele dere. Dere må huske å tanke litt fra hundens perspektiv. RR er en komplisert hund å ha med å gjøre, og den vil kreve masse tålmodighet. Slik jeg ser det ønsker dere resultater fortest mulig, noe som resulterer i en del uønsket adferd.


=D> kjempe bra skrevet... er så enig
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Letao » Ons Jun 17, 2009 10:16 pm

De er sikkert bare veldig ivrige etter å lære hunden sin å kjenne og få den til å fungere med omverdenen og familien! Kjenner den følelsen selv, jeg har lyst til å trene alt mulig og på alle situasjoner, og teste ting og tang. Når noe ikke fungerer, tenker jeg at sånn er min hund - og glemmer at hun ennå ikke har hatt sin første løpetid engang! Hun kan ennå forandre en del adferd selv om hun på meg virker "utvokst".

De viser i hvert fall vilje til å endre adferd som de synes er problematisk, som hannhund-aggressivitet og trekking i båndet, og ikke minst et evt. matforsvar. Det er et bra utgangspunkt!

Så til Excotic - du gjør mye riktig, du har sikkert ikke fått sjansen til å lese så mye om RR før du tok over Thyr, og selv for oss som HAR lest mye (som meg), så møter jeg stadig utfordringer og hodet bobler over av spørsmål.. (kremt).

Ta til deg de gode rådene! Jeg er tilhenger av positive metoder, ser du har fått noen tips om det før. Det er rett og slett fordi man kan ikke gjøre noe skade på en måte.. Bruk som andre sier, tid - masse tid - på å bli kjent med Thyr, du sier han er kosete og sofaglad, han høres kjempefin ut. Så lykke til!! :D


Og - ikke minst - hold oss oppdaterte! :D
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Thyr

Innlegg tina » Tor Jul 09, 2009 10:13 am

Jeg har dessverre fått høre at Thyr er blitt levert tilbake til Fant Omplasseringsenter i Bergen. Hunden er nydelig men rasen er jo krevende,og gjerne ikke en rase som man velger som "førstegangshund". Jeg kan dessverre ikke ha han siden jeg bor alene,trengs gjerne to for den rasen :smile: Så hvis det er noen som kjenner noen som vil ha(må visst betale 2500 kr for å overta) en Rhodesian Ridgeback så vær så snill å oppsøk Fant Omplasseringssenter!!
tina
 
Innlegg: 7
Registrert: Lør Apr 25, 2009 11:21 am

Re: Thyr

Innlegg Annette » Tor Jul 09, 2009 6:36 pm

tina skrev:Jeg har dessverre fått høre at Thyr er blitt levert tilbake til Fant Omplasseringsenter i Bergen. Hunden er nydelig men rasen er jo krevende,og gjerne ikke en rase som man velger som "førstegangshund". Jeg kan dessverre ikke ha han siden jeg bor alene,trengs gjerne to for den rasen :smile: Så hvis det er noen som kjenner noen som vil ha(må visst betale 2500 kr for å overta) en Rhodesian Ridgeback så vær så snill å oppsøk Fant Omplasseringssenter!!


Trengs to for den rasen?
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg tina » Tor Jul 09, 2009 7:49 pm

Kanskje ikke men jeg har ikke så stor erfaringer med hunder,så for meg hadde det vært best at man var to når det gjelder den rasen. Vil jo helst gi Thyr et godt liv og da synes jeg det er best med noen som har erfaring med store raser. Jeg hadde kanskje hatt erfaring nok til å ta vare på en puddel ;-)
tina
 
Innlegg: 7
Registrert: Lør Apr 25, 2009 11:21 am

Innlegg Renate » Tor Jul 09, 2009 7:52 pm

Jeg lurer også på hva du mener med at man trenger og være to for denne rasen? Jeg bor alene og har 3 stk.
Renate, Embla og Beauty :-)
Renate
 
Innlegg: 11
Registrert: Tor Mar 02, 2006 7:18 pm
Bosted: Jevnaker

Innlegg Annette » Tor Jul 09, 2009 8:45 pm

Jeg heller mer til at man bør ha to, ikke være to for å ha.

Jeg bor forøvrig også aleine
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg tina » Tor Jul 09, 2009 9:19 pm

Som sagt så har jeg ikke nok erfaring med hundepsykologi eller hundeoppdragelse til å ta vare på en så stor hund alene,ihvertfall ikke erfaring nok til å ta vare på hunden sånn at den får et virkelig godt liv. Det var bare det jeg mente.
tina
 
Innlegg: 7
Registrert: Lør Apr 25, 2009 11:21 am

Innlegg Annette » Tor Jul 09, 2009 9:35 pm

tina skrev:Som sagt så har jeg ikke nok erfaring med hundepsykologi eller hundeoppdragelse til å ta vare på en så stor hund alene,ihvertfall ikke erfaring nok til å ta vare på hunden sånn at den får et virkelig godt liv. Det var bare det jeg mente.


Dersom en ikke er trygg nok på at en kan gi en hund et godt liv, enten fordi den er for stor, for krevende, for vanskelig etc, så er det veldig fornuftig å ikke ta på seg et slikt ansvar. Mange har brent seg på å ikke tenke seg godt nok om. Det å se sine egne begrensninger er kjempeviktig. Det tror jeg alle som har svart deg er enige om :D

Jeg tror heller ingen vil at du skal ta til deg akkurat denne hunden...han høres ut som om han trenger noen med litt erfaring, som kan "rydde opp" litt. Ikke ta det som forsøk på å presse deg!

Det noen av oss ikke er helt enige i er at rasen i seg selv er for vanskelig å holde om man er en (selv ikke det å være alene med flere :)). Den er ikke bare en rase for de spesielt erfarne eller spesielt krevende...den krever bare litt mer humor og ymykhet for sine særheter enn mange andre raser...og i blant tror jeg nesten det kan være bedre å ikka ha hatt andre raser før - hehe!
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

ForrigeNeste

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron