Rhodesian Ridgeback 2 år gammel

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Innlegg Exotic » Tir Mai 12, 2009 7:53 am

hilde skrev:Ring Tore http://www.torelislevand.no/ Han KAN hund. Dere vil trenge en god del hjelp, så ikke start med fillesaker. Kontakt Tore, han kan evt sette deg i forbindelse med noen i Bergensområdet, om han vet om noen med gode kvalifikasjoner.
Lykke til


Tusen takk for tips, han har noen lette og enkele måter å lære komandoer på nettsiden sin! :) Skal se hva spesialisten i bergen sier først, så kan vi evnt gå videre å spørre flere om det er nødvendig.
- Thyr -
Exotic
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Mai 09, 2009 9:24 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Exotic » Tir Mai 12, 2009 7:56 am

Life skrev:Hei igjen :D

Først vil jeg si at det er like viktig at dere velger en "hundeinstruktør" som passer dere, det er dessverre like mange "kreti og pleti" hundeskoler som tror de kan litt hund, som det fins "forståsegpåere" i hundeverdenen. Sjekk litt på forhånd i hundemiljøet der dere bor, da får dere sikkert mange tilbakemeldinger på hva som funker, eller ikke ;-) Bergen har jo forresten en superflott RR-gjeng som treffes regelmessig, jeg er sikkert på at de vil hjelpe dere videre.

Når det gjelder denne episoden med beinet, så forstår jeg veldig godt din bekymring :-? Det er ingen tvil om at dere trenger noen som kan observere hunden og hjelpe dere videre på veien. Inntil dere finner noen som kan hjelpe dere, syns jeg dere skal unngå slike episoder [-X Ikke press hunden opp i en situasjon som kan bli skjebnesvanger både for dere og Thyr :sad:

Når det gjelder kastrering, eller ikke, så er jeg ikke i tvil. Mitt valg hadde vært kastrering!!! Det kan så være at det tillærte handlingsmønstret ikke endres om han kastreres, men han slipper i alle fall å slite med hormonelle svinginger i tillegg. Når dere i tillegg har en tispe, nei da er jeg som sagt ikke i tvil......jeg tror rett og slett det vil gjøre hunden godt :D

Kan da ikke forstå at noen tar inn en hund fra Nederland (noe som sikkert har kostet både tid og penger) for så å forsømme hunden på en slik måte [-X Jeg blir skikkelig forb....et bare ved tanken! Liggesårene tyder antagligvis på at han har ligget i et alt for lite bur, uten noe som helst underlag.......grrrrr :twisted: Om det er tilfelle er det ikke sikkert dere får han inn i et bur på en stund!

Tilslutt vil jeg si at det virker som om dere er de rett for å hjelpe denne stakkars hunden på rett kjøl igjen! Og med tålmodighet, tillit og tid skal dere se at ting retter seg etter hvert ;-)

Lykke til !!!

Liv og jentene ;-)


Hei! Vi har satt i gang og se etter en hundespesialist som kan hjelpe oss med det ang beinet og evnt lære han komandoer på forskjellige måter vi aldri har tenkt over. Han er jo ganske "vill" på å møte andre hunder ute, og det er noe vi vil ha slutt på, skal lære han og sitte i ro når det kommer hunder/mennesker forbi oss.. Og selvfølgelig gå og leke når vi gir han lov til det..

Møtte på en valp på 8mnd igår ( jente ) - Der lekte han ganske normalt og koste seg.. Så vi trenger å få orden på det ang hanhunder, at han angriper dem og at han forsvarer beinet sitt .. Vi skal sjekke opp i alt dette idag med en hundespesialist og bestille time! :)
- Thyr -
Exotic
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Mai 09, 2009 9:24 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Exotic » Tir Mai 12, 2009 8:06 am

Annette skrev:Matforsvar hos hund er ikke et uvanlig fenomen, og i bunn og grunn naturlig, selv om det ikke bør få utvikle seg til å bli så sterkt som dere opplevde. Noen ganger gjelder matforsvaret all mulig slags mat, andre ganger spesielle ting - som bein. Matforsvar er ikke som annen aggresjon - den er spesifikk, og betyr ikke nødvendigvis at hunden er farlig i andre situasjoner. Ressursforsvar er en spesifikk type aggressjon som blir trigget av trusler om å miste spesifikke ressurser, ikke en innebygd redsel i seg selv...slik de fleste andre typer aggressjon er.

Først og fremst ville jeg ikke gitt den bein igjen i det hele tatt. Skal den ha noe å tygge på, så gi den noe mindre og lettere som den blir ferdig med, og la den tygge i fred på en uforstyrra plass.

Når forsvaret er så høyt som dere forklarer, så ville i hvertfall aldri jeg tukla med trening gjennom å ta fra (som mange gjør), men heller trening av slippkommando og bytting av mindre "viktige" ting enn bein, og så generalisere så dere kan håpe at treningen er god nok til slutt til at dere kan be den slippe eller bytte om den finner bein ute. Er beina den finner gamle nok, kan dere til og med være heldige og få det til :) Jeg ville aldri gått i konfrontasjon med en hund med så forhøyet matforsvar som du beskriver.

Men uansett - proff veiledning fra noen som KAN hund!


Vel, eg vil aldri ha en hund eg selv er redd, da ser eg ingen grunn til å beholde han. Men for å gjøre noe med matforsvaret hans har vi kontaktet en spesialist, skulle ringe opp igjen idag og snakke med han..

Vi prøvde også å konfrontere han igjen, vi tok frem beinet, han brydde seg ikkje da vi viste han den, men med en gang vi nermet beinet munnen hans, knurret han og reiste seg opp og viste tenner, da la vi det selvfølgelig tilbake igjen ..
Men er det mulig at han har blitt slått med et bein før ? Dumt spm kanskje, men i det ene sekundet forsvarer han beinet, men så i det andre virker han mer redd og knurrer ..

Komandoen slipp kan han ikkje, vi har prøvd, men vi skal øve på det, og evnt gå på kurs, men det ser ut til at vi må grave mye i lommeboka for at han skal få orden på alt dette :p

Men en ting er vi sikker på, vi gir ikkje hunden tilbake til omplassering, da vil jo den bare gå til en annen familie, og starte på nytt! Det liker vi ikkje! Han må kunne forholde seg til en familie og ikkje 10000stk!
Vi vil så og si heller avlive han enn å gi den videre til flere familier for å la dem prøve hvis spesialisten mener det er psykisk og vi ikkje kan gjøre noe med det og det vil være farlig for oss utover..

Men vi lar ikkje det komme så langt, vi prøver og gir han tid! Idag er han kosete og viser ingen tegn til reddsel..
Vi har "lurt" han når vi tar på sele, han ligger i sofaen når han står opp, så tar vi frem selen og tar den over hodet og så lar vi resten ligge til han reiser seg. Han lager ikkje et ord! :) På denne måten håper vi på at han vennner seg til at selen betyr GØY og ikkje "HJELP" .. Han går med den hele dagen, helt til han legger seg så han ikkje får noen merker :)
Men vi må snart begynne og prøve uten å lure han, kanskje ikkje med en gang, men kan ikkje alltid lure han, da vil han også skjønne det til slutt..

Idag prøver vi å lære han at han skal være rolig når han ser en hund 100 meter vekke ved å gi han godbiter.. Så når han gjør det rette, belønner vi han.. Leste det på nettsiden over, utrolig bra side! :)

La oss håpe spesialisten kan hjelpe oss med å gi Thyr et supert liv! :)
- Thyr -
Exotic
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Mai 09, 2009 9:24 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Annette » Tir Mai 12, 2009 5:43 pm

Mine tanker: Dropp alt som har med bein å gjøre - det er ikke verd det. Det er lite sannsynlig at han har blitt slått med bein, men heller ressursforsvar rundt det (som i seg selv er komplisert fordi hunde/ulveregler og menneskeregler er så totalt forskjellige med hensyn til sånt). Rådet mitt er å bare kutte ut tanken, enkelt og greit. Vil dere forfølge det, så anbefaler jeg dere å lese denne: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=BOK199

Den tar for seg ressursforsvar fra bunnen, samtidig som den handler om likheter og forskjeller mellom hunder og ulver og deres forhold til mennesker, og jeg vurderer å ta den inn i RR-boden.

Ingen hunder kan ting de ikke har lært, men er man konsekvent og har en god lærer, så behøver det ikke å koste masse. Med en så myk rase som RR så er min anbefaligng i hvertfall å finne noen som trener positivt - med å belønne riktig adferd og bruke negativ straff = ta bort goder - og ikke gjennom tilføre ubehag av noe slag).
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Exotic » Ons Mai 13, 2009 10:48 am

Annette skrev:Mine tanker: Dropp alt som har med bein å gjøre - det er ikke verd det. Det er lite sannsynlig at han har blitt slått med bein, men heller ressursforsvar rundt det (som i seg selv er komplisert fordi hunde/ulveregler og menneskeregler er så totalt forskjellige med hensyn til sånt). Rådet mitt er å bare kutte ut tanken, enkelt og greit. Vil dere forfølge det, så anbefaler jeg dere å lese denne: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=BOK199

Den tar for seg ressursforsvar fra bunnen, samtidig som den handler om likheter og forskjeller mellom hunder og ulver og deres forhold til mennesker, og jeg vurderer å ta den inn i RR-boden.

Ingen hunder kan ting de ikke har lært, men er man konsekvent og har en god lærer, så behøver det ikke å koste masse. Med en så myk rase som RR så er min anbefaligng i hvertfall å finne noen som trener positivt - med å belønne riktig adferd og bruke negativ straff = ta bort goder - og ikke gjennom tilføre ubehag av noe slag).


Vi har droppet bein, ihverfall så store at han bruker lang tid på å spise det opp.. Men vi dropper det nok helt til vi finner ut hva spesialisten sier! Vi har ikkje hatt kontakt med han enda pga han ikkje var tilgjengelig.. Poster mer når vi får vite noe :)
- Thyr -
Exotic
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Mai 09, 2009 9:24 pm
Bosted: Bergen

Innlegg juli_e » Tor Mai 14, 2009 9:40 pm

vil tro han følte seg truet når dere holdte noe forran hodet hans,han var sikkert usikker på hva som ville skje. Og jeg sier som de andre, ikke fortsett og "teste" han slik. iallefall ikke nå som han er i ett nytt hjem og har mye nytt og forholde seg til. da må han heller få mest mulig kjærlighet og omsorg så han får bli kjent med dere. Har selv hatt en omplasseringshund og vet at det kan være svært utfordrene, men til syvende og sist er det verdt det, og man ender opp med en bestevenn :D
utrolig vakker RR du har :D
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg fenris » Tir Mai 19, 2009 11:25 pm

Hei,

anbefaler som andre sier å ta kontakt med en som kan problemadferd,feks Tore l,jeg trener med han ukentlig og har sett hvordan han har fått hunder med langt større problemer en dette sanset og rolige meget kjapt dvs 2-3kvelder...

jeg vil å våge meg frem å gi tips,som jeg har sett funke på flere hunder og raser inkludert rr med samme problematikk.

Til dette med matforsvar så kan du hver gang hunden spiser eller har noe den favoriserer gi den noe bedre,eks hunden din ligger og koser seg med beinet sitt,gå naturlig forbi med en viss avstand og kast ned feks en neve med pølse eller noe annet godt og si feks braaa med en posetiv stemme ,du gir seff kun mat og ros når hunden er rolig,fortsett som om ingenting har skjedd,gjennta øvelsen ofte,etterhvert så er det stor sansynelighet for at hunden vil oppfatte deg med noe posetivt i akkurat den situasjonen og problemet vil forhåpentligvis bedre seg. Det du aldri gjør uansett er å frarøve hunden godet eller prøver å fremprovosere en reaksjon."Hva ville du likt best,om en person tok fra deg maten din,eller tilbøy å bytte ut den trøyte grandisen med en biff??"

Så til dette med utagering. En hund utagerer stort sett forde den er usikker i situasjonen,da gjelder det å få stress nivået ned hos deg og hunden,det nytter lite å feks røkke i lina å skrike nei. Få med deg en hjelper som har hund,start treningen med den andre hunden på en avstand som hunden din er komfortabel med . belønn akkurat idet hunden din ser på den andre hunden,her er det alltså superviktig å belønne med en gang når hunden er i den riktige sinnsstemningen ellers belønner du fort feil adferd,etterhvert så vil hunden din søke kontakt med deg når den ser en annen hund for å få belønning,etterhvert som adferden stadfester seg så kan du gradvis kutte ned på maten og rose hunden masse istedenfor å bruke mat.

Mvh Andre`
fenris
 
Innlegg: 9
Registrert: Man Aug 27, 2007 2:04 pm

Thyr

Innlegg tina » Tor Mai 28, 2009 11:04 am

En nabo av meg hadde en Rhodesian ved navn Thyr som ble omplassert i Bergen :smile: Den var også 2 år. Når jeg tilbød meg å gå tur med han ble han alltid ellevill, begynte og bjeffe og rygge,det var en lek de hadde. Det var ingen mishandling inne i bildet heldigvis-bare en uvane. Årsaken til omplasseringen var at eieren måtte innlegges på sykehus og at han gikk ifra samboeren-så det ble for lite tid til hunden rett og slett. Hvis det skulle være samme hund ønsker jeg dere LYKKE TIL!! :smile:
tina
 
Innlegg: 7
Registrert: Lør Apr 25, 2009 11:21 am

Innlegg Exotic » Fre Mai 29, 2009 11:21 am

Hei, jeg regner med det er vår Thyr du beskriver ja.. Vi har så og si kommet langt med han. Han bjeffer svært lite når vi f.eks gir han godbiter før vi tar på båndet. Han bjeffer maksimalt 1 gang før det er på, så får han skryt og vi går på tur..

Vi har også møtt flere Rhodesian Ridgeback eiere der Thyr har kost seg ( ingen hanhunder ) ..

På turer er han blitt flinkere og vi har startet og bruke strupebånd på han. Han går mye bedre og skjønner at han ikkje skal bjeffe på andre hunder som ligger 100 meter forran han. Han stirrer på dem enda men det er på bedringsvei da han var vill før.

Han har også fått tilitt til oss slik at han vet at han ikkje skal angripe oss uten grunnlag. Han er blitt leken men han forstår ikkje helt at det betyr "GØY" .. Han har veldig dårlig kondis har vi funnet ut men vi fikk vite at han kommer til å vokse mer .. I bredden pga muskler..

Han liker ikkje å sove i sin egen seng om natte, kryper alltid i sengen vår når vi sover midt på natten. Men vi har sluttet med det da det ikkje ble noe plass til oss hehe. Han kryper ikkje i sengen nå ( midlertidig ) da vi har ordent en like myk seng til han også.

En ting eg lurte på var ang strupebåndet.. Kan han sove med det ? Eller skal det helst være av ? Noen ganger ser det ut som om det lugger han .. Men mangen mener det ikkje gjør det, men greit å vite det! :)

Ellers er Thyr en lat slask som liker å sove i sofaen. hehe.. Han liker ikkje busser har vi lagt merke til ;p .. Han knurret ( snakket ) når det kom folk forbi men det var sikkert pga han var uvant med at folk gikk bak han uten at han kunne snu og se..

Det var en liten oppdatering for nå, kommer igjen senere :)
PS: Han skal røntges for HD den 5 juni, sikkert hans første bedølvelseogså..

Ha en fin dag alle :)
- Thyr -
Exotic
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Mai 09, 2009 9:24 pm
Bosted: Bergen

Innlegg juli_e » Søn Mai 31, 2009 9:42 pm

jeg for min del er ikke "fan" av strupe bånd, synes ikke en hund skal føle ubehag ved å gå tur.da vil jeg heller ha trent på andre måter.
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Exotic » Man Jun 01, 2009 12:25 pm

Vi har møtt på flere eiere av Ridgeback og dem mener strupebånd er det rette siden dem bruker det på sine også..

Men vi bruker det pga han skal lære seg og ikkje drage.. Han er faktisk flink og gjør det vi vil frem til så når det er på plass er det tilbake med sele .. :) Er det slik at det er ubehaglig for han så gjør vi selvfølgelig noe annet. Til nå har det ikkje vært noe ubehag så vidt vi har sett..
- Thyr -
Exotic
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Mai 09, 2009 9:24 pm
Bosted: Bergen

Innlegg hilde » Man Jun 01, 2009 5:24 pm

Skal ikke uttale meg om hva slags halsbånd du bruker, men komme med et råd jeg gir mine valpekjøpere: Ha på både bånd og sele når dere er ute. Når de skal gå pent - er det å koble lina på båndet. Når de kan gå og snuse og røre, er det å koble over til sela. Dette forstår de KJAPT! Kommando som "pent" når halsbåndet kobles til, hjelper også.

De har nå veldig få problemer med å gå turer med ett-åringene, og det har funket på hunder jeg før har hatt på kurs. Hund må få være hund i blandt ;-)

Lykke til med røntgen!
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Exotic » Tir Jun 02, 2009 4:01 pm

Det er begynt å bli normalt med strupebånd på Thyr selvom vi ikkje liker det..

Siden igår har han begynt å knurre på mennesker som kommer forbi han.. Dette har aldri vert et problem før..

Vi tror det er pga vår andre hund har løpetid.. Siden han bare har knurret på folk når hun er i nærheten.

Han får et "NEI" og om han ikkje slutter presser vi snuten ned mot bakken så stopper han.. Han kan nappe tilbake men det har ikkje vert et større problem enn det. Så har dere noen forslag ? Beskytter han hun eller noe ? Siden vi ikkje kan gå tur med hunden vår pga han knurrer på menneker som bare paserer forbi oss..

Håper på raskt svar da dette er noe som haster og få gjort noe med..
- Thyr -
Exotic
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Mai 09, 2009 9:24 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Annette » Tir Jun 02, 2009 4:25 pm

Exotic skrev:Han får et "NEI" og om han ikkje slutter presser vi snuten ned mot bakken så stopper han.. Han kan nappe tilbake men det har ikkje vert et større problem enn det.


Og formålet med å presse snuten hans mot bakken er?

Jeg vil foreslå at dere leser litt om positiv hundetrening, for eksempel "Hva gjør jeg når hunden drar i båndet" og "100% positiv lydighetstrening" (kanskje særlig kindereggmetoden).
Sist endret av Annette den Tir Jun 02, 2009 4:29 pm, endret 1 gang
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Exotic » Tir Jun 02, 2009 4:28 pm

For å stoppe knurringen og la folk passere .. Ifølge "hundehviskeren" og hunde "eksperter" var det en midlertidig løsning.

Men siden du er så skeptisk mot det, hva foreslår du ?
- Thyr -
Exotic
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Mai 09, 2009 9:24 pm
Bosted: Bergen

ForrigeNeste

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron