Life skrev:Heisan
Først og fremst vil jeg råde deg til å ta kontakt med oppdretter, om du ikke allerede har gjort det. Oppdretter har forhåpentligvis litt info om hunden og om den har hatt det dårlig der den var tidligere. Det er vel tvilsomt om den forrige eieren innrømmer evt mishandlig ol, men det kan jo tenkes at oppdretter har en anelse om hvorfor hunden oppfører seg slik den gjør.
Er det et alternativ å bytte halsbånd, forsøke med et du ikke må trekke over hode, eller lignende. Vet jo ikke hvilket bånd du bruker nå, men det virker i hvertfall som om hunden forbinder båndet med ubehag. Uansett er det viktig å ta et steg om gangen, lokke med go`bit, gjøre hunden trygg på at båndet faktisk betyr at "nå skal vi ut å ha det gøy". Når halsbåndet først er tatt på så kan du jo faktisk la det være på i noen dager, hvis han ikke blir stresset av å ha det på da.
At han ble "tatt" som valp er, i mine øyne, ikke årsaken til at han som 2 åring er aggresiv mot alle hannhunder. Trolig er det de forrige eierne som videreførte den skrekken de sikkert opplevde da han ble "tatt". Resultatet blir som regel at valpen/unghunden får for lite miljø/sosial trening pga eiernes usikkerhet, de er jo selvfølgelig redd for at dette skal skje igjen. Hvis dette har pågått fram til 2 års alderen så skal det nok godt gjøres å få han trygg i alle situsjoner hvor han treffer hannhunder. Derimot kan han bli trygg på enkelte hannhunder etter hvert, men det tar tid å bygge tillit, og ikke alle hannhund-eiere er interessert i å la hunden sin være "prøvekanin", forståelig nok.
Til slutt vil jeg bare legge til at å få en omplasseringshund krever at dere gir hunden tid til å finne seg tilrette! Til tross for at det virker som om han er "falt til ro" kan det være langt fra sannheten. Hunden trenger tid og viser kanskje ikke sitt sanne jeg før det har gått flere mnd. Da først har han oppnådd den tilliten han trenger for å være seg selv på godt og ondt. Dette har ingenting med dere som hundeiere å gjøre, men er tillvenningsprossess hunden går igjennom. Hvor lang tid det tar er selvfølgelig individuelt.
Lykke til videre
Liv og jentene
Tusen takk for tilbakemelding.
Vi har ikke hatt kontakt med oppdretteren men det fra omplasseringen sa at han bare var "glad" for å gå ut. ( det tror ikkje vi )
Han blånekter båndet, bjeffer og rygger konstant.. Men vi klarer det til slutt, selvom det tar tid og vi så og si må tvinge det på han.
Han har forresten et lite sår på øret, noe vi ikkje tenkte over kunne være grunnen. Når vi tar på såret reagerer han ihvertfall, så det kan vi ta opp med vetrinæren. Kanskje det er grunnlaget?
Vi har sele til halsbånd.. Vi har tenkt på og bytte bånd, til noe som evnt går bak hodet og ikkje over hodet. Men reaksjonen vil nok være den samme tror eg!
Det på omplasseringen sa han ble tatt som valp, ifølge forgie eieren som var en dame rundt 40år om eg ikkje tar feil..
Han får isåfall masse kos, liker å henge med hode over setet når vi kjører bil og liker og ligge i sofaen og sove når vi kommer hjem..
Vi hadde et lite "sammenstøt" med katten før idag, han knurret bare, og stod opp fra sofaen der vi holdt han igjen.. Vi tørr ikkje helt slippe han løs enda.. Han må på en måte forstå at alle kan bevege seg fritt her..
Møtte også på en hanhund isted når vi var på tur, der bjeffet han med en gang og prøvde selvfølgelig og gå bort til han ( over veien ) .. Eg bad han slutte, og begynte å drage han samtidig som eg ropte på navnet hans.. Med litt draging, så slutta han og vi gikk bare forbi.. Han er ikkje sånn som løper til angrep så vidt vi har sett..
Men ang katten, hvordan skal vi forholde oss der ? Hva skal vi gjøre ? Han er gigantisk svær i forhold til henne, så vi er redd for begge 2 om det skulle skje noe.. Noen tips her eller ?