kjøp av hund fra sverige

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

kjøp av hund fra sverige

Innlegg lakkmus » Man Des 29, 2008 2:07 pm

Vi har nå kommet over et kull fra sverige med hvalper vi er interissert i.Vi lurer da på om noen på forumet har handlet hund derfra? er dt noe spesiellt ang.overførsel over grensen? eller andre ting vi må ta hensyn til. Greit å få noen tips før man legger ut på mange mils reise.

Har nå hatt vår lille kompis i en uke! alt med henting etc. gikk bra og nå skal vi riktig nyte valpetiden :razz:
Sist endret av lakkmus den Søn Feb 01, 2009 3:02 pm, endret 1 gang
lakkmus
 
Innlegg: 23
Registrert: Lør Sep 13, 2008 7:43 pm
Bosted: RISSA

Innlegg monalh » Man Des 29, 2008 3:33 pm

Det er åpne grenser mellom Norge og Sverige, slik at det er ingen spesielle vaksiner etc, eller tilatelse som skal til. Bare de vanlige vaksinene og ormekurene. Det er bare å dra å hente. Man skal vel egentlig betale moms ved grenseovergangen, men det må jeg nok innrømme at det gjorde ikke jeg.. Bare kjørte... :-$

Men husk å sende inn papirene på hunden til NKK, slik at den blir registrert i Norsk Kennel Klubb. Dette koster ca 500 kr tror jeg..

Mona
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund

Innlegg lakkmus » Man Des 29, 2008 7:35 pm

Det rekker ikke at den blir registrert i skk da?
lakkmus
 
Innlegg: 23
Registrert: Lør Sep 13, 2008 7:43 pm
Bosted: RISSA

Innlegg Letao » Man Des 29, 2008 8:25 pm

Hei! Jeg kjøpte valp fra sverige i sommer, og som mona sier, man trenger ikke gjøre noe spesielt. (bortsett fra den der tollen da.. kremt) Min hund er registrert i skk, og jeg har ikke rukket å omregistrere henne til nkk. Men det skal jeg gjøre, etter hvert... :)

Lykke til med valpekjøp! :)
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Life » Tir Des 30, 2008 1:36 am

Hei igjen :D

Så dumt at du ikke rekker en tur til Trondheim for å hilse på alle RR her, før du reiser avgårde for å kjøpe hund! Da hadde du nok fått svar på mange av spørsmålene dine direkte ;-)
Jeg har også kjøpt hund i Sverige, og reiste med fly for å hente henne i Stockholm. Hunden skal i utgangspunktet fortolles, men det "glemte" jeg da jeg kom på Gardemoen :oops: Men en kan risikere å bli stoppet, og da fins det noen "tjuvknep" en kan benytte seg av, uten at jeg skal utdype de her. Når man kjøper hund i Sverige er den jo som oftes allerede registrert i SKK. Hunden må etterhvert omregistreres i NKK, hvis ikke kan du foreksempel ikke melde på hunden til eksteriørbedømmelse når den når juniorklassen. Valpeshow går helt greit :D Regner med at det er slik i andre bedømmelser også. Skal hunden kåres på en prøve som "samarbeider" med NKK, må den antagligvis være reg. i NKK også.

Lykke til, spennende å høre hvilken kennel dere skal hente fra :-)

Liv og Chillie :D
Life
 
Innlegg: 139
Registrert: Man Des 18, 2006 10:27 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Annette » Tir Des 30, 2008 9:30 am

Må hunder omregistreres i forbindelse med røntging? Noen som vet?
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg lakkmus » Tir Des 30, 2008 3:35 pm

Annette skrev:Må hunder omregistreres i forbindelse med røntging? Noen som vet?


Leste at hvis hunden skal brukes på utstilling/avl eller hd/aa røntges må den reg.i nkk.
lakkmus
 
Innlegg: 23
Registrert: Lør Sep 13, 2008 7:43 pm
Bosted: RISSA

Innlegg Kamilla » Tir Des 30, 2008 9:22 pm

Annette skrev:Må hunder omregistreres i forbindelse med røntging? Noen som vet?


Nei, teknisk sett ikke, du kan røntge uregistrert hund. Men dersom den skal registreres senere må man røntge på nytt for at resultatet skal bli godkjent! Så det lønner seg å omregistrere først ja :-?


Hvilken kennel, det "glemte" du å fortelle! ;-)
Kamilla
 
Innlegg: 187
Registrert: Lør Jan 31, 2004 4:25 pm
Bosted: Siggerud

Innlegg Life » Ons Des 31, 2008 5:00 pm

Ja det "glemte" du :mrgreen: Spennende å vite hvilken kennel du skal hente fra i Sverige...kanskje det er noen i nærheten som har fra samme kennel, vettu ;-) Veldig greit å ha noen "forbindelser" når man er ny i miljøet, det syns ihverfall jeg. Da jeg kjøpte min første RR (1999) var det bare jeg som hadde valp her i trøndelag, men heldigvis hadde jeg oppdretter like i nærheten (Kennel Madahiro) så jeg fikk raskt mange venner i miljøet :D Min nåværende RR er fra Djungelkatten i Sverige, det er flere "svensker" her i Trondheim, så hvem vet kanskje du treffer en "slektning". Hvis du ikke finner en "slektning" i trøndelag, så er i hvertfall sjansen stor for at du finner noen fra samme kennel her på Forumet :D
Uansett er dere hjertlig velkommen inn til Trondheim på RR-treff!!! Og enda en gang, LYKKE TIL MED VALP :mrgreen:

Liv og Chillie
Life
 
Innlegg: 139
Registrert: Man Des 18, 2006 10:27 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Annette » Ons Des 31, 2008 6:00 pm

Kamilla skrev:
Annette skrev:Må hunder omregistreres i forbindelse med røntging? Noen som vet?


Nei, teknisk sett ikke, du kan røntge uregistrert hund. Men dersom den skal registreres senere må man røntge på nytt for at resultatet skal bli godkjent! Så det lønner seg å omregistrere først ja :-?


Hvilken kennel, det "glemte" du å fortelle! ;-)
ikke meg... Jeg gang meg bare på trådstarter sitt spørsmål :) er også nysgjerrig på akkurat det, forresten !
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg lakkmus » Ons Des 31, 2008 11:37 pm

Vi har da kommet i kontakt med et ektepar i kristinehamn som averterte hvalpene på blocket.se og på finn.no. Må samtidig si at vi har hatt rr-før. Vi er av de hundeeierne som ikke ønsker en korrekt rr,men en ridgeløs. Vi fant da tre av disse i kullet på 11. Selve bedekningen skjedde litt før dt var planlagt,men kennel--papirene ligger for registrering. Vi har hatt god kontakt med disse folkene,samt fått sendt flotte bilder. Stusser litt på at dt kreves depositum når vi endelig har bestemt oss,krever en masse utfylling på nettbank og dt blir tungvint.hvordan har dere gjort dette??
lakkmus
 
Innlegg: 23
Registrert: Lør Sep 13, 2008 7:43 pm
Bosted: RISSA

Innlegg hilde » Tor Jan 01, 2009 8:23 am

Først vil jeg si: Godt Nytt År!!!

Det begynner å bli mer vanlig med depositum til oppdrettere. På en måte ganske forståelig da man sier "nei" til andre potensielle valpekjøpere når alle er "bestilt", så er det gjerne noen som trekker seg i siste liten. Nå er også "markedet" ganske tregt i Sverige for tiden, så da er det enda mer forståelig.
Dette med pengeoverføring til utlandet er ganske tidkrevende ja, men når dere først har gjort det en gang, er det enklere når dere skal overføre resten av beløpet. Ikke moro å glemme lommeboka på en bensinstasjon når man kjører for å hente den lille.. :cry:

Lykke til!!!!
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Life » Tor Jan 01, 2009 9:30 pm

Har sett annonsen på valpene, men er usikker på hvem oppdretter er. Har de hatt RR lenge ? Er så og si sikker på at det ikke fins noen fra samme oppdrett her i Trøndelag. Ser at dere har hatt RR tidligere, fra Norge da eller ???
Ser at foreldredyrene er svært unge, så jeg forstår at dette sikkert ikke var en planlagt parring :-? Vet du om mor og far er røntget, det er de antagligvis siden kullet er godkjent av SRRK ;-)
Blir vel hund på dere i løpet av neste uke da :D Kullet er vel leveringsklart allerede hvis jeg ikke tar feil, skal dere ha tispe eller hannhund? Håper dere tar en tur til Trondheim etter hvert, er så koselig å treffe valper :D

God tur til Sverige ;-)

Liv og Chillie
Life
 
Innlegg: 139
Registrert: Man Des 18, 2006 10:27 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Letao » Tor Jan 01, 2009 11:25 pm

Jeg strevde også masse med overføring av penger til sverige via nettbank, men det gikk til slutt! Man må ha ulike koder osv, men om du vet hvilken bank de bruker i sverige, så finner du informasjon på deres nettsider også.

Lykke til med valp! Kan ikke tro at min "tar-halve-sofaen" var så liten for bare 3 månder siden!! :o
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg lakkmus » Fre Jan 02, 2009 5:27 pm

Hei! vi har sjekket opp oppdretterne av foreldre-hundene og de er røntget.Ut ifra tlf.samtalen er nok disse deres første rr. da vi hadde vår forrige rr,så ble han hentet fra krismidts kennel på stange i 1998. Vi har valgt ut hvalpen astrakahn til å bli trønder,greit med disse gutta.-) vi drar i vei 23jan.for henting.skal disponere hele den helga på turen. skal jaggu se at vi tar turen til trondheim for å treffe flere rr utpå vårparten!
Life skrev:Har sett annonsen på valpene, men er usikker på hvem oppdretter er. Har de hatt RR lenge ? Er så og si sikker på at det ikke fins noen fra samme oppdrett her i Trøndelag. Ser at dere har hatt RR tidligere, fra Norge da eller ???
Ser at foreldredyrene er svært unge, så jeg forstår at dette sikkert ikke var en planlagt parring :-? Vet du om mor og far er røntget, det er de antagligvis siden kullet er godkjent av SRRK ;-)
Blir vel hund på dere i løpet av neste uke da :D Kullet er vel leveringsklart allerede hvis jeg ikke tar feil, skal dere ha tispe eller hannhund? Håper dere tar en tur til Trondheim etter hvert, er så koselig å treffe valper :D

God tur til Sverige ;-)

Liv og Chillie
lakkmus
 
Innlegg: 23
Registrert: Lør Sep 13, 2008 7:43 pm
Bosted: RISSA


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

cron