Passer en Ridgeback for oss?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Innlegg Annette » Tir Des 02, 2008 8:44 am

monalh skrev:Når det gjelder hvor lang tid jeg har brukt på å få han til 15 kilo er ikke det noe kunststykke, jeg begynte før han var 2 år med å bære litt og litt, og ifjor sommer, da han var 2 år, hadde jeg 7 kg mot slutten av en 1,5 mils tur. Hadde en 2-dagerstur også da han bar 5 kg gjennom to dager. Plukker stener i løpet av turen, og legger oppi litt og litt. Helt mot slutten har jeg oppi mest. Og neste tur gjør jeg det samme, men tar litt mer. Følger med på han, og så lenge han ikke enser kløv og vekt, lar jeg han gå. Blir jo veldig på feelingen med vekten, men veier det når jeg kommer hjem. Nå skal det sies at Sheriff er veldig sterk og meget gjennomtrenet fra før av, slik at han har mye muskulatur å jobbe med.

Sommeren som var avsluttet jeg tur med 15 kg, og har også puttet telt på toppen for å trene på å være fullpakket. Ellers går vi til butikken, og Sheriff bærer matvarer hjem flere ganger i uka. I følge seleverkstedet skal han kunne bære halve kroppsvekten sin, men jeg synes det er litt mye med 20 kg. Sheriff synes iallefall det er veldig stas å ha på kløven sin!

Mona


Takker :) Han bærer ca. 3-4 kilo for tiden, og er ikke akkurat overbegeistra, så jeg tror jeg tar det seint. Dette er ikke på langturer (maks en time eller to), så jeg antar at jeg kan legge på en del vekt i de neste ukene/månedene.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Linda » Tor Des 04, 2008 9:12 am

Til gepe: Jeg sier meg enig med de som mener dere kan bli gode hunde-eiere! Tenk på alle de som skaffer seg hund på impuls, uten å tenke gjennom det på forhånd i det hele tatt.

Jeg har noen synspunkt:

Barn: RR generelt er både glad i barn og flink med barn, selv om unge, ivrige hunder og ditto barn kan medføre en velt eller to. DET tåler de barna som er vant til hund helt fint. Jeg ville sjekket foreldredyrene i forhold til nervestabilitet og deres forhold til barn - en nervøs hund (uansett rase) blir fort skeptisk til barn, og dermed ikke den beste familiehunden.

Mosjon: RR er glad i å bevege seg, og tåler fint både lange skiturer, sykkelturer m.m. som voksne. Det første året bør de imidlertid ta det sakte og pent, de vokser fort og for mye mosjon kan føre til leddproblemer. 5 mil på ski høres langt ut, men en godt trent RR tåler det fint (men kanskje ikke hver dag?). Mine blir veldig rolige etter turer på mer enn to mil, men så er ikke jeg verdens beste skiløper sjøl ;-) Husk at de trenger dekken til evt. pauser på lange turer i surt eller kaldt vær.

Hjemme alene: En RR kan vanligvis lære seg dette uten problemer (det har alle mine gjort, men jeg vet jo at noen sliter mer), men som mange andre skriver - gradvis tilvenning er alfa omega. En RR kan ellers stortrives under en pult på jobben, der de kan ligge helt i ro på lange dager - dersom det er en mulighet. Ellers må jeg si at hvis bare de som har halve dager eller er hjemmeværende er egnet til å ha hund, så er det vel mange av oss som burde omplassert dyra våre...

MEN: En hund ER et familiemedlem, den trenger at man har tid og kjærlighet - hver dag!

Lykke til med avt. familieforøkelse!
Linda
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir Mar 21, 2006 11:11 am
Bosted: Elverum

Forrige

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron