Hva slags morgenritualer har dere?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Hva slags morgenritualer har dere?

Innlegg Letao » Fre Nov 14, 2008 9:24 am

Bare lurte på hvordan morgenen ser ut for andre med rigdeback? :) Hos oss står jeg opp først, mens Saqui ligger og drar seg i senga litt til. Så er det ut på en liten tissetur, før vi spiser frokost. Saqui er så flink at hun sover hele natten, så om morgenen er hun full av energi. Derfor må hun få kong med leverpostei eller dorull med godis eller søke litt mens jeg drikker te og surfer nettavisene.. Så går vi ut på en litt lengre tur før jeg må på forelesening, da stikker vi enten bort til et skogholt i nærheten der Saqui kan rase litt fra seg, balansere på glatte elvesteiner eller plutselig møte en skokk med barnehagebarn, eller vi går en tur i bånd forbi barnehager, gjennom studentbyen i nærheten eller andre forskjellige steder. I dag tok vi en lettvint løsning, jeg tok på langlina og så gikk vi rett utenfor husdøra og søkte masse etter godbiter, trente innkalling med kong som belønning, kongen var mer interessant enn en passerende rottweiler og en golden på avstand (såvidt, takk og pris). =D> Deretter er det inn igjen, fortsatt litt fart i den lille (men raskt voksende) kroppen, så da får hun igjen noen leker på gulvet. etter hvert hopper hun opp i sofaen med lekene sine, og da må vi ha en lite kosestund sammen, med klapp og kos - før hun havner i dyp søvn.. og da kan jeg med god samvittighet forlate henne en liten stakket stund :D
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Annette » Fre Nov 14, 2008 11:40 am

Når jeg viser tegn til å være våken står som regel Zeta opp. sali ligger og gliper litt med øynene, men gidder ikke stå opp før jeg har gått på badet. Zeta dilter etter meg, mens han kommer etter etter hvert. bruker jeg for lang tid går han og legger seg litt nedpå igjen. Ingen morgenfugl, akkurat :)

Så går vi ut på plenen for at de kan få tømt seg, deretter bærer det inn på kjøkkenet hvor de får mat. Når maten er spist så venter de utålmodig på hver sin tyggegreie, og Zeta får øyendråpene sine.

Så tar jeg teen min og setter meg foran PC'en for å våkne, mens Zeta hopper opp oppå dyna på senga mi, og ligger der og døser og sover til en eller annen gang utpå dagen. Sali kan vandre litt rundt og prøve og erte meg (yndlingsgreia er å stjele sokker som han drier og vifter foran meg for å få til en drakamp, noe han ikke får), før han gir opp og hopper opp til Zeta eller legger seg i stua.

I helgene pleier de å komme luskende i 12-tida og lurer på om ikke vi skal finne på noe, så jeg tror ikke det er lange tida de savner meg mens jeg er på jobb.

Turer og sånt tar vi på ettermiddagen og kvelden (jeg slutter klokka 15:00 og har 2 minutters kjøring hjem fra jobb, så da har vi godt med tid).
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Kango » Fre Nov 14, 2008 11:00 pm

Kela kommer som regel ned fra sengen til den eldste av ungene når mannen min står opp i halv 6 tiden. Da er det ut på en tisserunde i hagen og inn for å få frokost. Så løper hun inn på soverommet vårt for å vekke meg med en skikkelig rundsleik :geipe: før hun løper full fart opp igjen i sengen til eldstemann og kroer seg godt under dynen der.:hug: (er ikke så veldig mye plass til jenta på 13 år som eier sengen) :D :D
Hun kommer ikke ut av sengen igjen før ungene står opp, og da er det motvillig.:zzz:
De dagene jeg er på jobb,(ca 2-3 dager i uken) blir det bare småturer i hagen om morgenen og det virker som om hun syns det er ok, ligger fint i buret mens vi er ute av huset, og har ikke noe kjempebehov for aktivitet før vi har vært hjemme en stund.(Vi har ganske stort bur og hun er alene ca 5 timer).
De dagene jeg har fri eller er på seinvakt drar vi på et par timers tur i skauen når ungene er dratt til skolen. De gøyeste turene for Kela er når vi har med oss Golden Retriver hannen Oliver som hun kan herje med. :dog1:
Slik er morgenene våre. :smile:
Britt-Iren :)
Kango
 
Innlegg: 73
Registrert: Tor Jan 18, 2007 8:18 pm
Bosted: Askøy

Innlegg anjarubatscher » Lør Nov 15, 2008 12:17 pm

Her i huset er det dårlig med morgenritualer, Shasa og sambo ligger arm i arm og snorker fornøyd videre når jeg går på jobb i halv åtte tida *flir*
De pleier å sove til tolv-ett, for så å ta seg en tur på fjellet.
En skikkelig (bortskjemt) B-hund..:mrgreen:
Anja, Shasa & Khan
anjarubatscher
 
Innlegg: 155
Registrert: Tir Mai 30, 2006 8:22 pm
Bosted: Bergen

Innlegg calm » Tir Nov 18, 2008 7:46 pm

Kito har från fem-sex månaders ålder varit utpräglad B-hund. Mycket uppskattat i en familj av idel B-människor :D Kito stiger helst inte upp före 10, och om vi varit ute sent så kan han sova till 12 eller mer! Han har chansen att komma ut och kissa 7.30 på morgnarna, men det vill han INTE. Han gör sig mycket platt och tung i sängen för att ingen ska komma på idén att tvinga ut honom :smile: Han är alltså min drömhund även ur den aspekten :mrgreen:
calm
 
Innlegg: 97
Registrert: Søn Mar 30, 2008 5:33 am
Bosted: Skåne, Sverige

Innlegg nicho » Tor Nov 20, 2008 10:36 am

Morgenritualene hos oss her blitt litt forandret da jeg ikke lenger har mulighet til å ha med Storm på jobben (vi plaide å gå til og fra jobb, en 30-45 minutters tur).

Nå så ringer klokka (eller lyser siden det er en sånn phillips wake-up light) halv seks, den vekker Storm litt tidligere enn meg så han sitter ved siden av senga å venter på at jeg skal røre på meg å snooze fuglekvitteret. Da vil han gjerne opp i senga og under dyna inntil jeg står opp. Han greier (eller gidder) ikke å hoppe opp i senga så han står med bakbeina på gulvet slik at jeg må løfte han opp.

Vi har ganske dårlig tid på morgenen så det er rett fra senga og inn på kjøkkenet for å få dagens frokost som er tørrfor og en skål biola. Mens han spiser dette på 15 sekunder tar jeg på meg ullundertøy og klær så er det ut på en 20 minutters bæsje og joggetur før jeg kan dusje mens han ligger på badegulvet å drar seg.

Etter det så er det en lett blanding av kos og skift før jeg må dra på jobben. Kjøkkenet ryddes og alle skap og skuffer stripses igjen (!). Før han får en kong med leverpostei eller kaviar.

Klokka tolv kommer min mor på besøk til han og gir han litt mat og kos samt en tur og han er hos foreldrene mine til jeg kommer hjem rundt femtiden.

Etter jeg har hentet Storm hos de må jeg inn på kjøkkenet og rydde opp det jeg glemte å gjemme vekk da jeg dro. I går gikk alarmuret føyka, i fårigårs glempe jeg å stripse igjen en skuff så da var 10 meter med bakepappir og et dørslag maltraktert.

Det som er litt artig er at jeg har lært Storm å lukke igjen skap og skuffer. Det å åpne de har han lært helt selv...
.

Hilsen Nicholas og Storm :)
nicho
 
Innlegg: 17
Registrert: Man Apr 28, 2008 1:45 pm
Bosted: Drammen

Innlegg Hildegaard » Lør Nov 22, 2008 2:20 pm

Hahaha! Morsom tråd!

Rasen ble delvis valgt fordi jeg er B menneske selv.
Men Hun er jo ekstreeeemt B "menneske" også da..!
Hilde er umulig å vekke. Hun ligger under en dyne, og sover helt til jeg må til å gå på jobb. Da må hun trues ut for å tisse , for så å snuble seg inn i buret igjen og legge seg under et pledd igjen. Hun får en tyggepinne og legger seg til å sove. Mange ganger har hun ikke spist den når jeg kommer hjem, bare sovet!
Jeg fikk skjenn av dyrelegen en gang hun hadde skjært seg når hun var valp, så jeg har alltid brukt bur til henne, og det har alltid gått supert.

I helgene eller når jeg har fri kan hun ligge og dra seg til dagen lir mot ettermiddag! :mrgreen:
Hildegaard
 
Innlegg: 35
Registrert: Ons Mai 17, 2006 6:40 am
Bosted: Bergen

Innlegg Simira » Tir Jul 13, 2010 12:06 pm

Drar fram igjen den her, jeg er utrolig glad for å lese dette! Er langt fra noe a-menneske selv, så her slipper gubben ut dyret før han går på jobb, og så ligger jeg og sover et par timer til før jeg står opp. Odin er også kjapp inn i buret igjen etter tisseturen og sovner med en gang.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Lene » Ons Jul 28, 2010 10:29 am

Ja, det var jo en kjempegammel tråd, men man kan jo svare likevel :)
Høres ut som det er en del "som eier så hund" i omløp. Her er vi A begge to, Leo på 9 mnd er kanskje mest A, han er klar til å stå opp i seks-tida hver dag. Ikke så populær i den 3 uker lange ferien vi akkurat har hatt. Men det hjelper å si "gå å legg deg, det er natt enda". Får noen timer til på øret da.

En vanlig hverdag er det opp (Leo er oppe før meg), litt kos, frokost til meg, så ut. Leo må som regel ikke desperat på do om morgenene, og slapper av under min frokost. Ca 10-30 min tur, alt etter som hvor mye tid vi har, og hvilken aktivitet han fikk dagen før. Så mat til den firbente, som innhaleres(!), mens jeg skifter vann i vannskåla.
Når jeg er klar til å dra på jobb, får Leo en bit tørrfisk, et bein å tygge på, en leke fylt med godbiter, el. Tørrfisklukta får han til å legge seg pronto i buret.

Om vi har god tid kan det bli "spise frokost på plenen" eller litt trening før jeg går på jobb.

Helgene er ganske like, men da kan det hende vi tar turen før frokosten, sånn at jeg kan ha laaaang kaffe-latte frokost.
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron