RR med andre raser?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

RR med andre raser?

Innlegg Caber » Tir Aug 26, 2008 2:53 pm

Hvordan er en RR med andre raser, store som små, er det trøblete eller blir det som med de fleste andre raser at det går men krever tilsyn?

har 2 småhunder og ønsker meg en stor rase, så snuser på RR :D

Hvordan er RR kan den sammenlignes med raser som f.eks Dobermann?
Caber
 
Innlegg: 3
Registrert: Tir Aug 26, 2008 2:28 pm
Bosted: Norge/Danmark

Innlegg Chryssi » Tor Aug 28, 2008 8:58 am

det tror jeg går veldig bra :)

kjenner flere som blander RR med mindre raser, bl.a minpin, Jrt o.l. tror det er noen her på forumet også?

har ikke noe erfaring med dobermann men jeg hadde den på listen når jeg skulle velge rase. jeg tror den har en del større motor enn de fleste RR og krever mer aktivitet, men så har den også litt mindre av den egenviljen/staheten som er så typisk for RR.. så da kommer det mer an på hvilke behov man har. dobermann vil da f.eks egne seg bedre til konkurransenivåer av trening enn det RR vanligvis gjør.

ellers tror jeg også de har mange fellesnevnere, men det er også såpass store individuelle forskjeller at jeg kan ikke si noe basert på de få doberene jeg har møtt.
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg juli_e » Tor Aug 28, 2008 11:36 am

Jeg har selv kjennskap til doberman, synes det er en veldig krevende rase. Har trent en hannhund av denne rasen, og de krever veldig mye. Men det spiller veldig stor rolle hvilke hunder som er i linjen, er det hunder med mye bruks i linjene så er det mye motor i de. denne rasen brukes jo også endel i ipo, dette er noe jeg ikke har så mye til overs for, men det er sikkert noen som liker det også. Doberman er en nydelig hund, men de krever svært mye. Men etter min mening krever alle hunder mye av sin eier, man kan sikkert få en RR som krever mer enn en doberman også.
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Vanja » Tir Mai 26, 2009 2:24 pm

Jeg har en ridgeback og en dobermann, begge tisper. Sammenligner jeg de to individene vi har i hus, er dobermanntispa aktiv både ute og inne, mens ridgebacken er aktiv ute og ekstremt rolig inne. Ridgebacken blir ikke smårar om hun ikke får mental eller fysisk stimuli. Det gjør dobermannen definitivt. Ellers er dobermannen kjappere å trene enn ridgebacken, dvs hun kan gjøre flere repetisjoner fordi hun rett og slett beveger seg raskere. Fantastiske hunderaser begge to. :smile:

Jeg ser ikke helt det mange sier om at ridgebacker er så sta. De ser bare ikke vitsen med å gjøre ting om belønningen ikke står i stil med innsatsen. Og de vurderer ting nøye.

Vår ridgeback har en sånn tristhet i seg. Hun er så slapp og slasen når hun er inne at alle lurer på om hun er trist og lever et grusomt liv. Men hun er rett og slett bare så avslappet at hun holder på å sovne.

En annen ting vi ser stor forskjell på, er hvor sosiale bikkjene er. Dobermannen vil helst sitte på fanget. Ridgebacken setter seg et stykke unna, kan til nød sitte litt ved siden av og se trist ut. Mange forskjeller, egentlig, men som sagt: fantastiske bikkjer. De liker vel begge å jakte på bevegelig bytte, om jeg ikke tar mye feil.
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron