RR som første hund

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

RR som første hund

Innlegg tiram » Tir Aug 26, 2008 2:14 am

Hei!:smile:
Jeg og min kjære står på valpeliste og venter i spenning på om det blir valp på oss eller ikke. Vi har ingen erfaring med RR fra før, men er begge oppvokst med hund fra vi var små.
De rasene jeg har erfaring med (både egene og naboers hunder gjennom oppveksten) er bla. cocker spaniel, newfoundlandshund, alaskan malamute, schæfer og golden retriever. Vi har også passet en gordon setter i nesten 2 år, det gjorde vi fordi vi hadde lyst på hund men turte ikke kjøpe pga vi visste ikke hvordan hverdagen ville bli og om vi ville klare alt ansvaret. (ville ikke ta sjansen på å kjøpe hund for så å finne ut at vi ikke hadde tid til den likevel) Vi skulle egentlig bare ha den i ca 2 mnd, men pga sykdom hos eier ble det mye lenger. Hunden er nå tilbake hos eier, men vi fikk såpass god kontakt med hunden at det hender vi "låner" henne i blant.
Så kom vi til det punktet hvor vi syntes vi hadde tid og penger til å ta oss av vår egen hund og valget falt på ridgeback. Det som er, er at vi har hørt fra flere at denne ikke egner seg som førstegangshund, selv om det meste vi har hørt om rasen er positivt og selv syntes vi det virker som en kjempehund :smile:
Vi har jo hatt hund bare ikke eid den.....
Så lurer på om det er noen her som har god erfaring med rasen som kan fortelle sitt synspunkt når det gjelder rr som førstegangshund?
Og også fortelle litt hva som skiller RR så mye fra andre raser som man kanskje bør være obs/forberedt på om man ikke har erfaring med rasen?
Mvh. Marit
tiram
 
Innlegg: 15
Registrert: Tor Jul 31, 2008 11:42 pm
Bosted: Figgjo (Stavanger)

Innlegg Annette » Tir Aug 26, 2008 6:15 am

Til det med RR som førstegangshund, så tror jeg ikke det er problematisk i det hele tatt. Litt forkunnskap, vilje til å lære mer, evne til å være konsekvent og en god dose stahet holder lenge, spør du meg. Hehe :)

Nå vil jo ikke jeg kalle dere "førstegangseiere" heller, akkurat.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Kerstin » Ons Sep 03, 2008 1:30 pm

Jag har sålt ett par valpar till förstagångshundägare och det har gått jättebra.
De har dock varit pålästa om rasen innan.

Lite att läsa om vad som skiljer rr från andra raser och om träning och uppfostran finns att läsa på svenska rasklubbens sida: http://www.srrs.org/?pageId=7
Gå in på menyn till vänster under rhodesian ridgeback och läs särskilt Rasbeskrivning, Frågelåda mentalitet och Träning och uppfostran.

Så ska du självklart inte tveka att ringa uppfödaren om det är något du undrar över.

Jag rekommenderar mina valpköpare att köpa/låna Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt. Vet inte om den finns på norska.
Kerstin
 
Innlegg: 3
Registrert: Fre Okt 05, 2007 7:35 am

Innlegg Ridgevenn » Ons Sep 03, 2008 9:15 pm

Vår RR er vår første hund. Det har gått helt fint. Vi brukte VELDIG MYE tid på henne den første tiden - kurs, turer, sporsøk, trening, og det har vi hatt mye igjen for, nå er hun en veldressert, snill og grei familiehund. (Beskjedne er vi nemlig ikke... :roll: )

Lykke til!
Ridgevenn
 
Innlegg: 77
Registrert: Lør Nov 29, 2003 11:28 am
Bosted: Innlandet

Innlegg Wivian » Tor Sep 04, 2008 8:18 pm

Vi har RR som første hund. Selvfølgelig har ikke alt gått på skinner, men det skal det vel heller ikke!! Men vi har da kommet oss igjennom unghunds tiden og nyter nå godt av en rolig og sindig herremann på 2 !/2 år. I tillegg har vi også en liten RR på 3 mnd :razz: Lytt til erfarne RR eiere og spør. Vær konsekvent, men rettferdig. Lykke til :D
Wivian
 
Innlegg: 69
Registrert: Man Jun 13, 2005 8:53 pm
Bosted: Tønsberg

Innlegg Hildegaard » Ons Okt 08, 2008 4:54 pm

Jeg har vert førstegangseier og det har gått veldig bra. Jeg har gått flere kurs, og lest veldig mye bøker og snakket med veldig mange hundeeiere. Var kjempeaktiv og oppsøkte andre hunder og eiere. Jeg tror det er bedre å starte på scratch med en Ridgeback enn å ha vokst opp med en labrador og tro du vet alt om hunder... Da med tanke på å være ridgeback eier ;-) .
Masse lykke til! :D
Hildegaard
 
Innlegg: 35
Registrert: Ons Mai 17, 2006 6:40 am
Bosted: Bergen

Det går kjempebra:)

Innlegg tiram » Tor Okt 09, 2008 9:02 am

Vi fikk valp fra det kullet vi ønsket. Kjempeflink oppdretter, har gjort en kjempejobb med valpene før de skulle til nye hjem og svarer på spørsmål i hytt og pine, kan ringe når vi lurer på noe og er veldig hjelpsom:)
Vi har hatt henne i nesten 3 uker når og så langt går det helt supert! Hun er kjempeflink å tilpasse seg og er bare helt hærlig. Vi gleder oss til tiden fremover med henne. Takk for svar fra alle;)
Aldri si aldri:)
tiram
 
Innlegg: 15
Registrert: Tor Jul 31, 2008 11:42 pm
Bosted: Figgjo (Stavanger)

Innlegg Hildegaard » Tor Okt 09, 2008 3:07 pm

Å helledussen for en skjønn valp... Åh jeg savner valpetiden!
Hildegaard
 
Innlegg: 35
Registrert: Ons Mai 17, 2006 6:40 am
Bosted: Bergen

Innlegg anjarubatscher » Tor Okt 09, 2008 5:45 pm

Hver gang jeg ser en slik søting glemmer jeg selvfølgelig helt at jeg egentlig *kremt* ikke savner valpetiden noe særlig :mrgreen:
Gratulerer så mye med vidunderet, hvor kommer hun ifra?
Anja, Shasa & Khan
anjarubatscher
 
Innlegg: 155
Registrert: Tir Mai 30, 2006 8:22 pm
Bosted: Bergen

Innlegg tiram » Tir Okt 14, 2008 9:01 am

hehe:) Hun kommer fra Kennel Dekeza, det er første kullet. De holder til i Rendalen ca en time nord for Hamar. Utrolig bra kennel!
Aldri si aldri:)
tiram
 
Innlegg: 15
Registrert: Tor Jul 31, 2008 11:42 pm
Bosted: Figgjo (Stavanger)

Innlegg anjarubatscher » Ons Okt 15, 2008 10:16 pm

Takk for det! Da har jeg vært inne på hjemmesiden og kikket, og
hjelpe meg så mange søtinger!
Nyskjerrig som jeg er tror jeg at det er Dekeza's Aminika Era som er deres :mrgreen:
Anja, Shasa & Khan
anjarubatscher
 
Innlegg: 155
Registrert: Tir Mai 30, 2006 8:22 pm
Bosted: Bergen


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron