Omtale av RR, litt tanker og rastløshet..

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Omtale av RR, litt tanker og rastløshet..

Innlegg nicho » Man Mai 26, 2008 8:17 pm

Jeg er i det litt nysgjerrige hjørnet i kveld, venter på Storm som jeg får om 13 (!) dager. Jeg bestemte meg for å søke i google's samling av bøker de har lagret elektronisk (books.google.com) for å få meg litt interessant lesning. Jeg ble litt forbauset over noe av det som jeg fant:

i boken: Legacy of the Dog: The Ultimate Illustrated Guide av Tetsu Yamazaki, Toyoharu Kojima står det på side 213:

"lack of obedience traing makes this dog agressive or nervous".

Ikke misforstå meg, uheldig behandling av uansett individ kan ha uheldige utfall - men her virker jo det som om det er rasetypisk for RR'er?

Det jeg kom til å tenke på var kanskje at våres oppfattelse og forståelse av RR og kanskje hunder generelt er anderledes, og er det fordi vi fokuserer mer på atferdsforståelse og 'nyere' viten og trening? Eller har vi rett og slett en anderledes forståelse og bruk av hunden her? Eller er jeg rett og slett litt sliten i hodet i kveld å burde heller vaske gulvet enn å sitte her å dagdrømme om valpen som enda ikke er i hus?
nicho
 
Innlegg: 17
Registrert: Man Apr 28, 2008 1:45 pm
Bosted: Drammen

Innlegg Life » Man Mai 26, 2008 11:14 pm

"lack of obedience traing makes this dog agressive or nervous".

Hum....merkelig utsagn syns jeg, uansett rase! Lurer litt på hva denne forfatteren legger i begrepet "obedience training" :-? Noe av det viktigste for å forebygge nervøsitet og agressivitet uansett rase er vel å sette fokus på sosialisering av hunden. I tillegg er det viktig å være gode og trygge ledere, med evne til å vise hunden tillit, det er i hvertfall min erfaring.

Dessuten tror jeg det er svært ofte at agressivitet er nært knyttet til nervøsitet, det er liksom ikke sånn at hunden enten blir "aggressive or nervous".

Kan nok være enig i at RR-eiere`s oppfattning og forståelse av hund kan være litt annerledes enn andres. Hovedsaken til dette tror jeg er at RR som rase har et svært tydelig og finjustert kroppsspråk, i tillegg har den et stort spekter av lyder, som ofte varierer fra individ til individ. Dette fører til at mange av oss blir flinke til å lese våre hunder, noe jeg opplever mangler hos endel hundeeiere med andre raser.

Fortsett å dagdrøm om Storm, og lykke til når den lille valpen kommer i hus :mrgreen: (flott navn, forresten)

Liv ;-)

Liv :D
Life
 
Innlegg: 139
Registrert: Man Des 18, 2006 10:27 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Linda » Tir Mai 27, 2008 8:17 am

Hei Nicho, skjønner at du skvetter litt når du leser dette! Jeg gjør det selv, og nå har jeg tilsammen hatt syv RR...

Som i alle hunderaser finnes det noen RR-individer som er agressive og/eller nervøse. De skal ikke være det, og de er i et lite mindretall. At det har noe med MANGEL på lydighetstrening å gjøre, kan jeg ikke forstå! Derimot kan jeg tro at en RR som blir trent på den "gammeldagse" måten - der man bruker fysisk makt for å vise hvem som er sjefen, og for å lære inn sitt, dekk osv - KAN bli begge deler.

Det jeg tror, er at en RR som IKKE har en tydelig leder, kan bli en utrolig tøff opplevelse. Ikke fordi de blir aggressive, men fordi de er selvstendige, og de er store. De kan rett og slett ta helt over.

Les om lederskapstrening i nyere bøker, og vær en tydelig sjef, men ikke en diktator! Så tror jeg det går veldig bra!

Lykke til med en liten Storm i huset ;-)
Linda
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir Mar 21, 2006 11:11 am
Bosted: Elverum


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

cron