Den rette rasen for meg

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Innlegg Chryssi » Man Apr 28, 2008 3:25 pm

vet ikke hvor du bor, men et besøk på rasespesialen i pinsa kan anbefales ;-)

http://www.rhodesianridgeback.no/?s=rrdagene2008.html
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg juli_e » Man Apr 28, 2008 3:34 pm

Jeg bor i sør-trøndelag, 2timer fra trondheim på en øy som heter hitra.

Har vært inne på siden der og lest om rasen og sett på treffet i pinsa :D
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg juli_e » Ons Apr 30, 2008 1:44 pm

Ja jeg liker hannhunder godt, men har enda ikke bestemt oss for noe så det kan også bli en tispe vi ender opp med, tiden vil vise En av grunnene til at jeg liker hannhunder er pga av de er større og at de kansje har et mer stabilt humør?(av andre raser har jeg erfart dette,vet ikke om RR er lik) Er det noen her som har en omplassert RR?dette kunne også vært noe for meg, tenkte og prøve og komme på treffet i pinsa og jeg kunne også etterhvert prøvd å truffet noen som har RR i nærheten av her jeg bor for og være med på turer og kansje få passe en RR for og bli enda bedre kjent med rasen. Uansett så vil nok vi vente til neste sommer med og skaffe oss en ny hund, men hvis noen kjenner en kennel som har planer for neste år så bare si fra
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Annette » Ons Apr 30, 2008 4:57 pm

juli_e skrev: Uansett så vil nok vi vente til neste sommer med og skaffe oss en ny hund, men hvis noen kjenner en kennel som har planer for neste år så bare si fra


Det beste du kan gjøre i som jeg ser det, er å følge med på kennelene som står på klubbens kennel liste, og å følge med på kull-lista til klubben når det begynner å nærme seg. Kennelene her i landet er til tider temmelig forskjellige, og det er lurt å bruke tida på å prøve å bli kjent med en del av dem - og hundene fra dem. Det er både treff og utstillinger i trøndelag, hvor du får sjansen til å møte hunder (i tillegg til RR-dagen, da...men den kan også være temmelig overveldende :D ).
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg juli_e » Ons Apr 30, 2008 5:38 pm

ja jeg skal ringe til de kennelene på NRRK sin side, og snakke med de og høre om planer for neste år og få møtt hundene deres. Jeg vil være veldig nøye og gjøre alt på best mulig måte, det er ikke noe impuls kjøp av RR. har snakket med eva,hun i NRRK og ingunn valpeformidleren. har også snakket med susan som har en kennel i trondheim for og få være med på treff og jeg har blitt invitert dit for å få hilse på hundene hennes :D Tenkte også og se på noen kenneler i sverige, noen som kjenner til denne forsikringen de har på valpene i sverige i 3år?dolda fel forsikring eller noe?har hørt at den ikke gjelder her i norge :-? noen som kan svare på det? Også lurer jeg også på om noen kenneler avler på en større eller mindre RR?vet at de gjør det innen dobermann, noen avler på små og mer spinkle hunder,mens andre avler på større kraftige hunder...
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Annette » Ons Apr 30, 2008 6:21 pm

juli_e skrev: Tenkte også og se på noen kenneler i sverige, noen som kjenner til denne forsikringen de har på valpene i sverige i 3år?dolda fel forsikring eller noe?har hørt at den ikke gjelder her i norge :-?


Her i Norge er det faktisk femårsgarantien i forbrukerkjøpsloven som gjelder...men den sier jo også at dersom "varen ikke kan fikses, så kan kjøper forlange ny tilsvarende vare"...noe som i de fleste tilfeller ikke er like lett å få til med et levende vesen man er blitt utrolig glad i, som der er med et kjøleskap...
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg MariaHelene » Tor Mai 01, 2008 7:04 pm

Jeg fikk jo leo da han var 10 mnd, så han var jo omplasseringshund ja... det som er abret når man får seg oplasseringshund er jo dette med att man ikke vat hva de har opplevd i sitt 1. hjem, eller hvilke metoder de har brukt, så du kan tro jeg ofte har klødd meg i hodet over denne pubertets gutten jeg fikk :P vi hadde en tøff start... han var ganske ustyrlig det første året, og ville ikke helt akseptere oss som hans nye ledere :P men det ble hund av han og... og nå er han en sjempe go hund som jeg ALDRI villet byttet ut med noen annen ;) men jeg tror nok neste gang att det blir hvalp på meg!!!
Maria Og Leo
MariaHelene
 
Innlegg: 186
Registrert: Fre Jan 06, 2006 2:38 pm
Bosted: Bodø

Innlegg Annette » Tor Mai 01, 2008 9:35 pm

Fikk ikke med meg omplasseringsspørsmålet... Zeta er omplassert. Hun var 4,5 år da hun flytta inn hos meg. Livet hos meg var veldig forskjellig fra det hun hadde vokst opp med, og overgangen gikk vel i tre etapper:
    Først var hun veldig forsiktig og stille
    Så hadde hun en periode hvor hennes verste sider virkelig fikk fritt spillerom
    Til slutt roet det meste seg ned, vi tilpassa oss hverandre og ting falt på plass. Hun har imidlertid en særhet som jeg endte opp med å få profesjonell hjelp (her) til å lære å håndtere, og som vi sakte men sikkert har rydda opp i nok til at det er under kontroll.

De siste kan kanskje ses på som en "personlig" særhet, men ofte er det sånn med omplasseringshunder (har jeg inntrykk av) at de har ting som ikke er så lett å forstå med mindre en kjenner forrige eier svært godt.

Noen gang kan ting ta en del tid, men det er verd det.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Life » Lør Mai 03, 2008 9:58 pm

Heisan Juli_e :D

Her i Trøndelag er det mye aktivitet for tiden, vi arrangerer hverdagslydighetskurs og utstillingstrening hver uke ut mai. Treffene på Øysand hver søndag må utgå, i og med at det er sådd i jordene nå, men vi forsøker å finne en egnet plass for treff i løpet av sommeren.

Ta gjerne kontakt slik at du kan treffe hundene her, da vil du nok få svar på mange av de spørsmålene du har. Å oppleve RR er den beste pekepinnen på om dette er rasen for deg eller ikke. Ser du bor på Hitra, den nærmeste RRen jeg vet om er Anton som bor på Frøya, fins ingen på Hitra så vidt jeg vet.

Menneskeliggjøring av hunden er du nok ikke alene om, de aller fleste gjør det i større eller mindre grad, noen uten å legge merke til det. Vi framelsker gjerne de egenskapene vi ønsker at en hund skal være i besittelse av. En stor hannhund får rollen som vokter, trygghet og støtte, mens en liten søt tispe blir mammas lille koseklump, med rosa halsbånd, alt etter hva vi søker i en hund. I noen tilfeller kan denne menneskeliggjøringen føre til uønsket adferd hos hunden, fordi vi som eiere ikke evner å lede hunden vår, og se den som og behandle den som en hund! En RR som ikke får være hund, tror jeg er en ulykkelig hund (gjelder vel alle hunder). Men samtidig er RR i besittelse av en enorm lojalitet til sine, den må få være en del av familien og vil gjerne være tilstede der "det skjer". Disse egenskapene gjør det kanskje letter å menneskeliggjøre, hvis man ikke er bevisst i sitt hundehold ;-)

Velkommen til treff i Trondheim

Hilsen Liv (som har rødt halsbånd, med rosa hjerte på Chillie og breier på henne når hun går til sengs :mrgreen: )
Life
 
Innlegg: 139
Registrert: Man Des 18, 2006 10:27 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg juli_e » Søn Mai 04, 2008 3:48 pm

Hei :D
Visste ikke at det var RR på frøya, kjenner du han som eier den?Ja jeg vil gjerne være med på treff :D må få møtt mest mulig hunder før jeg kan bestemme om det er den rette rasen for oss. Hunder er jo forskjellige, så det holder ikke og bare møte noen RR.Ja så var det dette med menneskeliggjøring ;-) Liker hunder med personlighet, som ikke bare er en "hund" hvis du forstår, som sagt tidligere vil jeg ha et fullkomment familiemedlem, ikke en hund jeg kun skal bruke til aktivisering, men også en hund og kose seg sammen med og skjemme bort litt :roll:
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Life » Søn Mai 04, 2008 9:22 pm

Hei igjen :D

Har sendt deg en PM :mrgreen:

Liv
Life
 
Innlegg: 139
Registrert: Man Des 18, 2006 10:27 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg juli_e » Tir Mai 20, 2008 12:56 pm

nå har jeg kommet i kontakt med hun som har RR i nærheten av her jeg bor :D Hun har en hann hund på snart 8år, gleder meg til og få møtt hun og hunden hennes. Har lett en stund for å finne RR her på hitra, men her finnes det ikke en eneste en :sad: men på naboøya vår frøya fant jeg en, med hjelp fra liv ;-) så dette skal bli spennende. skal også komme inn til trondheim for å få møtt flere RR og deres eiere :D
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Gunn Tove » Tir Mai 20, 2008 2:05 pm

Juli_e; jeg har hatt med meg RR'ene mine ut på Frøya 2 ganger de siste årene. De elsker å løpe i det åpne landskapet der ute. Men har ikke planlagt noen Frøya-tur i år.
Kan tenke det er mye fine turområder for RR på Hitra og, ja.
Gunn Tove
 
Innlegg: 206
Registrert: Tir Jun 22, 2004 10:48 am
Bosted: Arendal

Innlegg juli_e » Ons Mai 21, 2008 12:20 pm

ja hele hitra og frøya er jo dekt med natur, virkelig et paradis og bo på. det er ikke så mye aktivitet med hund, men vi har hundetreff hver søndag og dressurkurs på onsdager. så litt har vi værtfall :D
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Life » Fre Mai 23, 2008 12:43 am

Så flott at du har fått kontakt med Anton, tenk at han er blitt 8 år, da er det lenge siden sist jeg så han :mrgreen: Har selv hatt hund med meg på hitra og frøya, og vet hvor flott det er, problemet er bare den ####grrrrrrr :twisted: flotten!!!! Hils til Anton og eierne, og si i fra når du tar turen inn til Trondheim ;-)

Liv :D
Life
 
Innlegg: 139
Registrert: Man Des 18, 2006 10:27 pm
Bosted: Trondheim

ForrigeNeste

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron