RR og ny baby i hus?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

RR og ny baby i hus?

Innlegg Hanne Christine » Lør Des 29, 2007 4:33 pm

Hei alle sammen!

Er det noen som kan dele erfaring og tips når det kommer til RR og spedbarn?

Jeg har termin på forsommeren og prøver allerede nå å venne Lille Lollo til at det kommer et nytt familie medlem snart. (får ikke ligge i sengen vår lenger, Jeg må gå først inn dører osv..)

Hørt av andre at det er lurt å sette bærebaggen med barnet rett ned på gulvet når man kommer hjem fra sykehuset for at hunden kan snuse og slikke litt..

Hva har dere gjort?

Tusen takk for svar! :smile:
Hanne Christine
 
Innlegg: 20
Registrert: Tor Nov 25, 2004 2:00 am
Bosted: Vågå

Innlegg Verind » Søn Des 30, 2007 4:28 pm

Hei hei..

Vi venter barn i begynnelsen av juni.. så vi er like nyskjærrige på dette... :D
Verind
 
Innlegg: 84
Registrert: Ons Jul 04, 2007 3:52 pm

Innlegg Hanne Christine » Søn Des 30, 2007 4:44 pm

Nei så GØY! Vi har termin 15. juni, så dette blir spennende. Hvor gammel er RR´en deres?

Jeg postet samme spørsmål på Canis.no Har fått endel svar der også.. Her er linken:
http://www.canis.no/innlegg.php?nr=64381&start=1

Fikk en artig artikkel på svensk fra ei på forumet her også! Hvis du sender meg en PM med mailadressen din, så skal jeg sende den videre til deg

Lykke til!
Hanne Christine
 
Innlegg: 20
Registrert: Tor Nov 25, 2004 2:00 am
Bosted: Vågå

Innlegg benedicte » Ons Jan 02, 2008 8:40 pm

Det beste tipset jeg kan gi som fungerte hos oss var å inkludere Zimba i alle stelle situasjoner, rose henne når babyen fikk lov til å ta på henne, fortsette å se hunden og ta henne med på turer, med og uten barnevogn. I begynnelsen var hun stort sett uinteressert i babyen, men hun digget jo varme, så en invitasjon på badet takket hun aldri nei til. Etterhvert som babyen ble større merket vi at hun aksepterte den lille som et medlem av flokken sin. Hun lot babyen kose med labbene hennes, ligge på magen hennes og hun ville ikke gå fra vogna på den siste. Vi er utrolig lei oss for at babyen vår ikke fikk bli kjent med Zimba og savnet etter henne er utrolig tung å bære. Jeg takker for meg på dette forumet for en stund, og takker alle for mange gode tips og historier. Godt nyttår til alle sammen og kos dere masse med de vidunderliige firbente.

Klemmer fra Benedicte
benedicte
 
Innlegg: 121
Registrert: Ons Jul 06, 2005 8:50 pm
Bosted: Drammen

Innlegg Hanne Christine » Tor Jan 03, 2008 5:24 am

Tusen takk for svar! og (snufs) så trist at ikke Zimba er med oss lenger.
Ønsker dere alt godt i det nye året!
Hanne Christine
 
Innlegg: 20
Registrert: Tor Nov 25, 2004 2:00 am
Bosted: Vågå

Innlegg Verind » Tor Jan 03, 2008 5:48 pm

Hanne Christine skrev:Nei så GØY! Vi har termin 15. juni, så dette blir spennende. Hvor gammel er RR´en deres?

Jeg postet samme spørsmål på Canis.no Har fått endel svar der også.. Her er linken:
http://www.canis.no/innlegg.php?nr=64381&start=1

Fikk en artig artikkel på svensk fra ei på forumet her også! Hvis du sender meg en PM med mailadressen din, så skal jeg sende den videre til deg

Lykke til!


Hei igjen.
Har termin 1.juni, var på UL i dag... ser ut til at det blir ei lita jente :0)
Casper er litt over 6 mndr nå. Vi har introdusert han for barn siden vi fikk han. Da også en baby.. hyan elsker babyen, men skal hele tiden sleike på den. Noe vi ikke liker... men det er vel noe han legger av seg med rette treningen :D

Du får ha masse lykke til du også =D> :D

ps: sender mail adressa mi til deg :0)
Verind
 
Innlegg: 84
Registrert: Ons Jul 04, 2007 3:52 pm

Innlegg Ridgevenn » Lør Jan 05, 2008 1:06 pm

Hunden vår var snaue 3 år da eldstemann ble født. Vi gjorde som du antyder, satte bagen ned og lot henne snuse og bli litt "kjent". På forhånd hadde mannen hatt med en brukt body som hun hadde fått snuse på.

Egentlig gjorde vi ikke noe "spesielt", hunden fikk styre alt sjøl. Vi skaffet oss tidlig lekegrind som babyen lå i. Først for at hunden ikke skulle bort og slikke/snuse hele tida, etter hvert for at hun skulle få litt fred.

Tror det viktigste er at hunden får være med og ikke føler seg "utestengt" pga. barnet. Vi har aldri opplevd noe som tyder på sjalusi fra hennes side (faren min påstod at hun sikkert syns det var godt å få noen å dele oppmerksomheten med :roll: ).

Etter hvert kan det også være viktig å skjerme hunden litt mot uønsket oppmerksomhet, pirking, etc. Hunden vår er veldig flink til å vise når hun begynner å bli lei, da er det vår oppgave å gi henne et fristed hvor ungene ikke har tilgang.

Det året vi var hjemme i permisjon fikk hun dessuten kjempemasse mosjon, vi gikk lange turer og jeg tror det ble veldig positivt for henne å få "småsøsken". Nå blir det naturlig nok noe mindre turer, men hun er med ute og leker, løper etter når vi kjører akebrett +++ (Vi har etter hvert fått en småtass til, så vi har to aktive gutter på snaue 2 og straks 4)

Lykke til!
Ridgevenn
 
Innlegg: 77
Registrert: Lør Nov 29, 2003 11:28 am
Bosted: Innlandet

Innlegg Hanne Christine » Søn Jan 06, 2008 9:33 pm

Så flott med mange svar! Blir mye tryggere nå.. Har en svigerfamilie som ikke er vandt med hunder, så de har "svartmalt" situasjonen ganske heftig. Nesten sånn at de forventer at vi setter Lollo bort fordi vi får barn. UAKTUELT sier nå jeg, men blir litt sliten av å stå imot "hele" slekta inneimellom!

Takk for god oppmuntring og historier jeg kan ta med videre!
Hanne Christine
 
Innlegg: 20
Registrert: Tor Nov 25, 2004 2:00 am
Bosted: Vågå

Innlegg Zinda » Man Jan 07, 2008 1:30 pm

også må jeg bare si at om dere tenker nye regler for hunden (f.eks. etter at babyen er i hus, skal ikke Trofast få ligge i den stolen mer...) Tren inn dette på forhånd FØR babyen kommer hjem til dere. Hunden vil da ikke koble de nye reglene til babyens ankomst, og vil da heller ikke ha grunn for evt. nag til dette nye lille mennesket.
Lykke til!!! Ta det easy og ikke stress bikkja i nærheten av babyen, "la det skli", da går det som regel bra!
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Elisabet » Tir Jan 08, 2008 12:02 pm

Hei alle som venter familieforøkelse :D :D
Jeg har et venninne som har to små barn og driver med flatcoated retriever. Helt annen type rase enn vår, men de samme hovedprinsippene gjelder for hund og barn sammen uansett rase, mener nå jeg. Hun har skrevet en artikkel for hundesport om livet med hund og barn som mange kanskje vil kjenne seg litt igjen i, og kanskje også hente litt råd og oppmuntring fra??

http://www.lykkejegeren.com/artikler/barn.pdf
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 27 gjester

cron