Annskaffelse av Ridgeback?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Annskaffelse av Ridgeback?

Innlegg Germ » Man Aug 06, 2007 1:04 pm

Hei.. Vi er et samboerpar som har tenkt å annskaffe oss en ridgeback om en stund. har mest lyst på en hann hund. er det da noen oppdrettere vi burde sette foran noen andre?
Hvor mye er det vanlig å betale for en Ridgeback?
Er vant til Gordon settere, og hann gordon er litt vrien å oppdra, men har klart det veldig bra... er det stor forskjell fra Ridgeback?
Germ
 
Innlegg: 2
Registrert: Fre Aug 03, 2007 11:23 pm
Bosted: Finse

Innlegg Hefo » Man Aug 06, 2007 3:21 pm

Ca 12 000 er vanlig for en RR
Jeg er selv vant til e. setter, og der var det en del forskjeller. Men om det er stor forskjell er litt vanskelig å si. Alle hunder er jo forskjellige.

Du kan sjekke oppdrettere på http://rhodesianridgeback.no/
Hilsen Hege og Nala :pote:
Hefo
 
Innlegg: 156
Registrert: Ons Okt 19, 2005 1:57 pm
Bosted: Kirkenes

Innlegg Life » Man Aug 06, 2007 7:05 pm

Tror nok du vil oppleve at det er nokså store forskjeller på en Gordon Setter og en Rhodesian Ridgeback. Ikke det at jeg har noen erfaring med oppdragelse av Setter, men jeg har truffet noen fuglehunder i de 20 årene jeg har vært hundeeier.

En av de største forskjellene kan jeg tenke meg er utfartstrangen. En Setter kan vel få for vane å streife hvis den blir sluppet løs, mens en RR er sterkt knyttet til flokken sin, og forlater sjeldent sine eiere. Nå har sikker dere mye mer erfaring enn meg når det gjelder Setter, så du får "arrestere" meg hvis jeg tar feil :oops:

RR har nok en god porsjon mer vaktinstinkt enn en Setter, og en anelse mindre jaktinstinkt, men det er jo som Hefo sier: alle hunder er forskjellige, de har sine egne personligheter :mrgreen: I tillegg er vi som hundeeiere svært forskjellige, og oppdrar hundene våre deretter ;-)

Lykke til :mrgreen:

Liv og jentene ;-)
Life
 
Innlegg: 139
Registrert: Man Des 18, 2006 10:27 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Fint_lite » Man Aug 06, 2007 10:33 pm

Jeg og gubben har nylig skaffet oss en RR, og vi har lest masse om denne rasen. for det er ikke som å skaffe seg en golden eller sjefer...En RR er en veldig signalsterk hund, og er veldig flink til å lese kroppspråket våres. En sjefer kan du f.eks "ta" skikkelig om den er usikkelig for å sete den på plass og fortelle hvor skapet skal stå. Med en RR må du gå litt mere varomt frem, det holder ofte med å vise hva du selv føler med kroppsspråket. D.v.s at man skal ikke "ta" en RR så hardt...

Med en golden kan man å stå å kaste en ball igjenn og igjenn og igjenn mange ganger, en RR syntes kanskej dette er gøy to ganger så gidder den ikke mere..

De kan være uinteresserte ovenfor fremmede, mere enn andre raser..

Dette er bare litt og RR, og alt i alt en veldig spennende og gøy rase og bli kjent med!!

Så masse lykke til med rasevalget!! :D

pris så ligger de vel på rundt 12-14.000,-
Fint_lite
 
Innlegg: 59
Registrert: Tir Des 05, 2006 12:23 am

Innlegg Germ » Tir Aug 07, 2007 1:12 am

Takk for bra svar... alt tyder på at jeg blir med i "klubben" deres :mrgreen:
Germ
 
Innlegg: 2
Registrert: Fre Aug 03, 2007 11:23 pm
Bosted: Finse

Innlegg Zinda » Tir Aug 07, 2007 8:34 am

RR - Everything else is just a dog.... ;-)

Håper dere finner en nydelig liten RR å dele hverdagen med! Les under flere andre temaer her på Forumet for det har vært mange "samtaler" om hva en RR er.
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Tasha » Ons Aug 26, 2009 7:37 pm

Fint_lite skrev:Jeg og gubben har nylig skaffet oss en RR, og vi har lest masse om denne rasen. for det er ikke som å skaffe seg en golden eller sjefer...En RR er en veldig signalsterk hund, og er veldig flink til å lese kroppspråket våres. En sjefer kan du f.eks "ta" skikkelig om den er usikkelig for å sete den på plass og fortelle hvor skapet skal stå. Med en RR må du gå litt mere varomt frem, det holder ofte med å vise hva du selv føler med kroppsspråket. D.v.s at man skal ikke "ta" en RR så hardt...

Med en golden kan man å stå å kaste en ball igjenn og igjenn og igjenn mange ganger, en RR syntes kanskej dette er gøy to ganger så gidder den ikke mere..

De kan være uinteresserte ovenfor fremmede, mere enn andre raser..

Dette er bare litt og RR, og alt i alt en veldig spennende og gøy rase og bli kjent med!!

Så masse lykke til med rasevalget!! :D

pris så ligger de vel på rundt 12-14.000,-
Etter min mening skal man aldri "ta" en hund uansett rase! Shæfer eller ikke. Positiv innlæring og masse ros så får du en hund som respekterer deg istedet for å frykte deg. En shæfer skjønner ikke hvor skapet står vis du "tar" han, eneste han skjønner er at vis han ikke er rolig å unnerkuer seg så får han det ubehagelig. Støtter ikke den teorien.
Mvh. Silje:)
Tasha
 
Innlegg: 4
Registrert: Man Aug 24, 2009 9:00 am
Bosted: Bodø

Innlegg juli_e » Tor Sep 24, 2009 6:53 pm

ikke jeg heller. man skal aldri "ta" en hund UANSETT rase eller størrelse. barn som blir behandlet hardt blir ikke noe bedre av det de heller og de skjønner hva vi sier og etter det jeg vet gjør ikke en hund det. Positiv trening fører til trygge og flinke hunder, hunder som er behandlet hardt hører også etter men de peser og stresser som en gal og har det tydelig ikke bra.
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Annette » Tor Sep 24, 2009 7:39 pm

Nå tror jeg kanskje definisjonen av "ta" er like forskjellig som folk er forskjellige.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

cron