Hvilken aldersforsjell har dere hatt og evnt. hvorfor?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Hvilken aldersforsjell har dere hatt og evnt. hvorfor?

Innlegg Hege » Søn Mai 09, 2004 9:36 am

Til dere som har eller har hatt to hunder samtidig? (ikke nødvendigvis to RR)

Hvilken aldersforsjell har dere hatt og evnt. hvorfor?

Jeg har alltid tenkt at førstemann bør være minst et par tre, år gammel.
I dag spurte jeg meg selv, hvorfor jeg mente det, og ble usikker.
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg Chryssi » Søn Mai 09, 2004 11:59 am

det jeg har hørt, er at grunnen til "aldersforskjell-regelen" er at det er ønskelig hvis den første hunden er mentalt voksen før man får en til. da kan den første være med på oppdragelsen av nr 2, og unghund+valp resulterer kanskje i mer overdreven leking? Jeg tror ikke det er noen definitiv regel, jeg vet om flere som ha hunder med under ett års mellomrom (da i forskjellig blanding og størrelse) men jeg innbiller meg at det er mye lettere for EIEREN hvis den første hunden er noenlunde voksen før man "begynner på en ny". det blir mye stress med f.eks en sta tenåring og valp samtidig kan jeg tenke meg!

når det er sagt så går jeg allerede og lurer på hvordan jeg skal få råd til en RR til (går jo ikke med 12 000 i lomma daglig heller !) jeg sluttet aldri å sjekke hvilke kombinasjoner som kommer, og ett par ganger har jeg måttet overtale meg selv til å IKKE stå på valpeliste ;-) men jeg venter, og forhåpentligvis kommer det en kombinasjon som passer meg neste sommer/høst, eller året etter (hvis jeg klarer å vente så lenge da :roll: )

Jeg var likevel utrolig nær ved å svikte både rasen og "regler" når jeg så desse valpene her:
http://www.canis.no/redirect.php?target ... hp?id=6446
det må være noen av de søteste jeg har sett.. og så spennende kombinasjon! (har jo vært kjent med akita før). men etter flere runder med meg selv har jeg nå bestemt meg for å la være de også.. Kunne godt tenkt meg en blandings, men tror den måtte vært litt mindre. 3 store hunder (altså 2 rr + stor blaning) er litt i meste laget å håndtere for meg tror jeg.. men kunne tenkt meg å ha 2 rr og en liten "ekstrahund" :smile:

men nå blir det veldig :Utenfor Tema: her !
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Hege » Søn Mai 09, 2004 12:13 pm

:mrgreen: Aktia er fine hunder. Jeg skal nok for alltid ha korthåret hund, etter lang erfaring med Nuffer bl.a.
Det er såå enkelt med den korte pelsen. Rask å skylle over når de har herjet i noe som må minne om ****

Enkelt når du stiller på utstilling. Enklere å følge opp med flått, sår osv. Kort hår er greia for meg mao :mrgreen:

Skal nok også ha minst en hund til. Og det er for min skyld jeg har tenkt 2-3 år. RR blir jo også sent voksen, og er ganske krevende (kan være... min er...) Men på en annen side vil nok vi svikte rasen, tror jeg.
Og det er moro å ha to like fysisk sterke å jobbe med. (F.eks til trekk).
Men det skjer ikke akkurat nå uansett. Syns bare det ville vært spennende å høre om folks erfaringer.

men det er 30 varme grader ute nå... kan ikke sitte her! :sol1:
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg Chryssi » Søn Mai 09, 2004 12:20 pm

men det er 30 varme grader ute nå... kan ikke sitte her!


Det er alt for varmt på denne tiden av døgnet for meg i disse dager... trenger en del pause fra sola (har lett for å få vondt i hodet av den) og liker heller å snike meg ut når det blir mer ettermiddag og ikke fullt så "trykkende" !
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Zinda » Man Mai 10, 2004 7:36 am

Vi hadde to hunder begge født samme år, en hann og en tispe. De var en 5-6 år da de flyttet til samme husstand. Nå for litt siden fikk jeg tilbud om en ny (også tispe, ca.10 mnd.) og Zinda er 3 år. Dette var ideelt fordi den store fortsatt er leken, men har fått såpass lærdom at den kan lære opp den nye. Det hørtes logisk ut for meg i allefall. Men det ble ingen hund nr. to foreløpig....Da vi hadde to, var det ikke noe mer arbeid enn bare med en. De hadde selskap i hverandre og kveldsturen skulle gåes uansett! Plass må man jo ha litt mer av om det er to store enn bare en! ;-)
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Anne » Man Mai 10, 2004 8:07 pm

Jeg har og lyst på en til hund, men samboeren vil ikke :cry: Men viss jeg kan klare å overtale han om noen år tenker jeg likt som Zinda. Jeg får fortsette å arbeide med Aro så viss det blir en til har den ett godt forbilde i Aro ;-) Pluss akkuratt nå har vi ikke plass til to store hunder :smile:

Det med aldersforskjell tror jeg er opp til hver enkel hva de ønsker. Jeg har og vært inne på tanken med det er jo greitt med liten aldersforskjell så valpetiden ikke føles så lang, men det har jeg gått bort fra nå. Har du en voksen hund rekner jeg med at den hjelper til med å oppdra den lille. Og så leken som Aro er nå tror jeg ikke det forsvinner med de første årene, så da kan han leke med den lille så jeg slipper "valpetenner-armer" :D
Bilde
Anne
 
Innlegg: 502
Registrert: Tir Jan 20, 2004 8:55 pm
Bosted: Varhaug/Rogaland


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 18 gjester

cron