Vurderer RR

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Vurderer RR

Innlegg inka » Ons Mar 07, 2007 10:04 pm

Jeg vurderer å anskaffe meg en RR. Har ønsket meg hund lenge, men har hatt mye å gjøre med krevende jobb og små barn. Har tidligere hatt flat og border collie (blanding), men ønsker meg nå en roligere hund. Har falt for RR, pga utseende og kombinasjonen personlighet, intelligens, følsomhet. Bor landlig til og har mulighet til å ha med hund på jobben. Men: Jeg er skeptisk til jaktinstinktet, ettersom vi har katt og det er mye husdyr rundt i nabolaget. Ønsker meg en hund som jeg kan ha løs på egen eiendom og utmark og som ikke stikker av. Hva sier dere som kjenner rasen ? Er det oppdrettere som ikke avler på jaktinstinkt ?
inka
 
Innlegg: 3
Registrert: Ons Mar 07, 2007 9:54 pm
Bosted: Bergen

Innlegg hilde » Ons Mar 07, 2007 10:39 pm

Vi bor på gård med 57 ammekyr og deres kalver (som går ut og inn hele året), ørten griser, men de er bare innendørs, 2 katter, en Berner Sennen og 2 Ridgebacker. :smile:

Hundene og kattene går løse, og det eneste gjerdet her på gården, er det som holder kveget på plass! Ikke noe problem! Ridgebackene jager bort rådyra hvis de kommer for nær gården, men de springer aldri avgårde.
Betyr vel at flokkinstinktet har prioritet foran jaktinstinktet, som er ganske så sterkt hos hun ene!

Lykke til og velkommen på forumet!
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg løvehund » Ons Mar 07, 2007 10:47 pm

hei!
Kia går faktisk løs på eiendommen uten tillsyn, hun har vært vant med det siden hun var valp. Bor ikke særlig landlig til, og har naboer rundt. Men hun vet hva som er hennes område og holder seg her. Hun har aldri stukket av.
Da hun var valp, ble hun vant med en gammel mons.. er såvidt hun reagerer på katter nå.

RR er toppen ;-) ( må reklamere litt her \:D/ )
Kia og Linn
"Alt for Rognan"
løvehund
 
Innlegg: 76
Registrert: Fre Apr 15, 2005 7:35 am
Bosted: Rognan, nordland

Innlegg anjarubatscher » Ons Mar 07, 2007 11:54 pm

Hei,
Vår rr hann har nok en god porsjon jaktinstinkt i behold, men som nevnt ovenfor prioriterer også han"flokken" foran dette.. Er vi f.eks på tur og han er løs, vil han f.eks sette etter en flaksende fugl :twisted: Men, i det øyeblikk det er "fare" for å miste oss kommer han løpende tilbake :mrgreen:
Han farter heller aldri lenger enn at han har kontroll på hvor vi er, og det har aldri skjedd at han har stukket av. Han trives rett og slett best i nærheten av oss, selv om det er myye spennende der ute.Tror dette er ganske gjengs for de fleste rr'er...
Når det gjelder katter, har han prøvd å bli venner med dem hele sitt korte liv, han har bare ennå tilgode å treffe en som vil leke med ham, thi-hi :mrgreen:
Anja, Shasa & Khan
anjarubatscher
 
Innlegg: 155
Registrert: Tir Mai 30, 2006 8:22 pm
Bosted: Bergen

Innlegg MariaHelene » Tor Mar 08, 2007 7:55 pm

Haha sarsha høres ut som leo.. Elsker å løpe etter fuler (tror vist han skal klare å leke med fuglen en vakker dag, ikke vet jeg) Hans lipper aldri flokken sin av synet når han er løs :) Foreldrene mine har katte, og den går kjempe godt overens med Leo, den er vant med hund da, og har helt overtaket på leo gutten (dær kan man se hvor mye psykologien spiller inn i dyreverden... :) etter han ble kjent med den bryr heller ikke han seg no særlig om katter... Syns det er mye mer interresant med andre hunder og mennesker :D
Maria Og Leo
MariaHelene
 
Innlegg: 186
Registrert: Fre Jan 06, 2006 2:38 pm
Bosted: Bodø

Innlegg anjarubatscher » Tor Mar 08, 2007 10:04 pm

Hei Maria Helene,
Har sendt deg en pm :razz:
Anja, Shasa & Khan
anjarubatscher
 
Innlegg: 155
Registrert: Tir Mai 30, 2006 8:22 pm
Bosted: Bergen

Vurderer fremdeles RR

Innlegg inka » Man Mar 12, 2007 12:32 am

Takk for svarene. Det kan kanskje virke litt paradoksalt at jeg ikke vil ha så mye jakt i min evt RR, når hunden faktisk har jakt og vakt som sin opprinnelse. Jeg har all respekt for historien og bakgrunnen til hunden, og jeg ønsker meg dessuten en hund som jeg kan trene litt bruks og lydighet med. Men når det vrimler av husdyr og katter i nabolaget, så hadde det vært greit med en hund som ikke lar seg affisere så mye med det. Jeg har derfor vært litt usikker på om jakt/vakt er for mye fremtredende i RR til at det er den rette rasen for meg. Jeg får sjekke litt blant oppdrettere, men det virker på meg som om flere RR-oppdrettere legger vekt på sosialisering med både mennesker og diverse dyr. Så så langt så ser det vel lyst ut ?
inka
 
Innlegg: 3
Registrert: Ons Mar 07, 2007 9:54 pm
Bosted: Bergen


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 29 gjester

cron