Normalt å plutselig bite og hoppe opp på eierne? :-?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Normalt å plutselig bite og hoppe opp på eierne? :-?

Innlegg Linda=) » Tor Feb 01, 2007 6:17 pm

Vi er en familie som har en rhodesian ridgeback, han er ett og et halvt år nå. I det siste har han plutselig uten noen grunn begynnt å på hoppe opp og bite oss, vi sier nei og er bestemt.Men det virker ikke som har bryr seg! Vi er frustret, og skjønner ikke hvordan vi skal få han til å slutte! Til slutt kan han jo skade oss og andre, noen tips eller råd dere har?

Takk på fordånd

Mvh Linda
Linda=)
 
Innlegg: 2
Registrert: Tor Feb 01, 2007 6:09 pm

Innlegg MariaHelene » Tor Feb 01, 2007 7:08 pm

Vet godt hvordan du har det.. leo gjør også det når han blir ivrig :( Er ganske frustrerende...
Maria Og Leo
MariaHelene
 
Innlegg: 186
Registrert: Fre Jan 06, 2006 2:38 pm
Bosted: Bodø

Innlegg Linda=) » Tor Feb 01, 2007 7:27 pm

Ok, så kanskje det er vanlig da..mhm
Linda=)
 
Innlegg: 2
Registrert: Tor Feb 01, 2007 6:09 pm

Innlegg MariaHelene » Tor Feb 01, 2007 7:30 pm

Vet ikke om det er vanlig... men tror det er en form for ukontrolert volsom lek fra hans side... jeg blir ialefall veldi sinna når han starter [-X Men er spent på svar fra de mer erfarende RR eierene Jeg har jo bare hatt Leo i to mnd :P
Maria Og Leo
MariaHelene
 
Innlegg: 186
Registrert: Fre Jan 06, 2006 2:38 pm
Bosted: Bodø

Innlegg Bente » Tor Feb 01, 2007 8:20 pm

Kjenner veldig godt igjen denne adferden, hadde en hannhund som var slik. Jeg opplevde det som en overslagshandling ved høyt stressnivå og kunsten er å finne "knappen å trykke på" for å avbryte handlingen. Selv så fremprovoserte vi adferden med Abachi i bånd, (for uten bånd blir det en ennå villere adferd hvor hunden hopper unna og du prøver å få tak i den). Vi støkket hunden ved å rope STOPP og slå to grytelokk sammen (forsterkning av stoppkommandoen), for deretter å taue ham kjapt inn og holde ham i halsbåndet mens jeg strøk ham rolig i lange tak langs siden til han roet seg. Etter noen dagers trening (jada, naboene trodde vi var helt gærne ;o)) hjalp det bra og etter noen uker var adferden så og si borte. Vi så den bare igjen ved ekstrem opphisselse.
Bente
 
Innlegg: 101
Registrert: Ons Mai 19, 2004 12:49 pm
Bosted: Larvik

Innlegg lbend-d » Tor Feb 01, 2007 8:46 pm

ungdomsopprør :oops: Snu ryggen til han og se om han roer seg, Hvis ikke han slutter når du snur deg tilbake - gjør det på nytt og si nei. Det hjalp med vår Kasan etter en del ganger. De blir litt forfjamset hvis du snur ryggen til og står stille med hendene i kryss.
Linda,Kasan og Zera
lbend-d
 
Innlegg: 343
Registrert: Tir Des 13, 2005 8:04 pm
Bosted: ankenes,Narvik

Innlegg Sonja » Tor Feb 01, 2007 8:55 pm

Gandhi hadde også en slik oppførsel en periode, kan av og til skje nå også hvis jeg leker voldsomt med ham som belønning når vi trener.
Men nå har vi kontroll, jeg sier bestemt NEI, ber ham sitte og belønner med en gobit.
Det gikk ikke lang tid før han skjønte at det var lurt å roe seg ned, for da kom belønningen. :D
Mvh
Sonja
[imghttp://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs866.snc4/70759_603865068_5798985_n.jpg][/img]
Sonja
 
Innlegg: 212
Registrert: Fre Mar 05, 2004 9:32 am
Bosted: Knarvik

Innlegg Anja » Fre Feb 02, 2007 12:27 pm

Timo har gjort det mer eller mindre hele veien....slitsomt, de er jo store og tunge disse gutta. Sendte deg for øvrig en PM, er jo så nyskjerrig på hvordan det går med dere der oppe :D
www.timo-rr.net ....som snart er nedlagt og ny side vil bli samme med bestekompis Tito på
http://www.freewebs.com/titogutt/
Anja
 
Innlegg: 254
Registrert: Søn Mar 26, 2006 12:17 pm
Bosted: Oslo

Innlegg lbend-d » Fre Feb 02, 2007 1:31 pm

Anja skriver : dere der oppe?????? Hvor da?
Linda,Kasan og Zera
lbend-d
 
Innlegg: 343
Registrert: Tir Des 13, 2005 8:04 pm
Bosted: ankenes,Narvik

Innlegg MariaHelene » Lør Feb 03, 2007 8:29 pm

Var sikkert meg hun siktet til :D Vi bor i Bodø vettu ;) også er vi brødre :D
Maria Og Leo
MariaHelene
 
Innlegg: 186
Registrert: Fre Jan 06, 2006 2:38 pm
Bosted: Bodø

Det er nok en fase han er i

Innlegg Marit_Tito » Ons Mar 28, 2007 9:19 pm

Hei hei!
Ikke så ofte jeg er innom forumet, men her kjente jeg meg så godt igjen, at jeg prøver meg på et svar.

Vår "lille" Tito har også hatt en slik fase i den alderen, og jeg fikk et godt tips på kurs: Når du er ute og går, og hunden hopper opp, ta tak i båndet og bind ham fast i første og beste lyktestolpe eller gjerde og gå unna ham 3-4 meter. Stå rolig uten å se på ham i 30-60 sekunder (eller til han er rolig), og bind ham opp igjen og gå videre. Det pleier å måtte ta et par stykker av dette, så skjønner de at dette ikke var særlig kult. Har du ikke noe å binde ham i, så tråkket du på båndet nokså stramt, så han ikke får hoppet eller gjort noe.

Dette fungerte utrolig kjapt på Tito, og vi har brukt det i forbindelse med en kastrert hanne som han ville ri på. Bandt ham fast 3-4 ganger, så var det ute av verden...

Bedre en kjelelokk og masse styr. Enkelt - du skal rett og slett overse ham og binde ham fast. Frustrasjonen får du prøve å svelge litt mens du prøver dette ut :twisted:
LYkke til!!
Forever Tito´s mum!
Marit_Tito
 
Innlegg: 5
Registrert: Fre Nov 10, 2006 11:27 pm
Bosted: Oslo

Innlegg monalh » Tor Mar 29, 2007 11:10 am

Hei!
Dette kjenner jeg godt igjen. Sheriff kunne ikke stå i ro, og når vi var på trening etc. kunne han ikke sitte i ro og vente, og begynte å hoppe opp på meg å "gnage" litt på meg og klore med labbene. Vi prøvde å ignorere, hjalp ikke.. Prøvde kraftig nei, hjalp ikke.. Prøvde å "ta" han forsiktig i øra (ikke hardt i det hele tatt, men bare for å si at jeg mener det), hjalp ikke. Jeg trodde det aldri skulle bli bedre. Men så fikk jeg dyktig hjelp fra Turid Stavn. Hun kunne fortelle meg at synet bedrar, og at Sheriff slett ikke var noen søt liten sak, men en gutt i puberteten som var av den oppfatning av at han bestemmer selv. Og desto mer jeg kjeftet og ble sint, desto mer ble han oppsatt på å vinne kampen. Han er ikke så veldig myk med andre ord. Tipset, som hjelper den dag idag, er at hver gang han begynner å hoppe, bruker jeg høyt og bestemt NEI, og deretter kommanderer en annen ting, f.eks sitt. Ett nei må alltid etterfølges av en kommando som forteller hva du vil han skal gjøre.
Så si hardt NEI, og SITT, og belønn sittet. Og om han fortsetter å sitte, belønner du sittet igjen. Da har du gitt belønneing for at han responderte på kommandoene dine. Om han hopper igjen, fortsett med kommanderingen, så er jeg sikker på at det roer seg ganske snart. Men det er viktig å huske NEI alltid etterfølges av en kommando som forteller hva han skal gjøre, f.eks sitt, dekk, gå frem etc.

Mona :D
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 24 gjester

cron