hvordan fortelle hvorfor??

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

hvordan fortelle hvorfor??

Innlegg Fint_lite » Man Jan 01, 2007 12:26 pm

Vår bevisste avl gjennom flere år mht. bestemte atferdstrekk hos renrasede hunder, har naturlig nok utviklet noen raser som i større grad enn andre krever meget gode svar på spørsmålene ”hvorfor?” og ”hvorfor ikke?”. Rhodesian Ridgeback er en slik rase.
”Hvorfor skal jeg legge meg /komme rask på innkalling/bli ?”
”Hvorfor ikke stjele mat fra bordet/la være å komme på innkalling/bite i stykker ting?”
En RR er ikke fornøyd med svaret ”Fordi jeg sier det.” Det er vår oppgave å forklare vår RR hvorfor. Når det er stor avstand mellom ønsket atferd og den genetisk programmerte atferden, da må vi hundeeiere enkelt og greit legge ned en del arbeid i å forklare hvorfor.


:-? :oops:
Fint_lite
 
Innlegg: 59
Registrert: Tir Des 05, 2006 12:23 am

Innlegg Vanja » Man Jan 01, 2007 1:48 pm

Hø?
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Innlegg MariaHelene » Man Jan 01, 2007 3:43 pm

Hehe..
MariaHelene
 
Innlegg: 186
Registrert: Fre Jan 06, 2006 2:38 pm
Bosted: Bodø

Innlegg Fint_lite » Man Jan 01, 2007 6:20 pm

er det slik at man på en måte forklarer ved å gi hunden time out for å ikke belønne uønsket adferd?? og slippe hunden løs da hunden har roet seg og da gi den ros?
Fint_lite
 
Innlegg: 59
Registrert: Tir Des 05, 2006 12:23 am

Innlegg Anja » Man Jan 01, 2007 10:28 pm

Fint_lite skrev:er det slik at man på en måte forklarer ved å gi hunden time out for å ikke belønne uønsket adferd?? og slippe hunden løs da hunden har roet seg og da gi den ros?


Når det gjelder hva da?
Man belønner ønsket adferd, og man gjør det akkurat da adferden inntrer/gjøres.. ... jeg sier bare gode godbiter og mange og riktig timing. Kjøp deg en bok om klikkertrening. Der ser du gode prinsipper om å belønne i rett tid. Utover det finnes det mange måter å innlære på med postiv forsterking, men det viktigste er timingen på belønningen. Når det gjelder uøsnket adferd så må man overse den helt enkelt. For at en hund skal kunne vite hva den ikke skal gjøre, må den ha lært alternativer, og lært hva det er ønsket at den skal gjøre. Man kan ikke forvente at hunden vet hva vi mener når den ikke har lært hva det er vi ønsker av den.

Når hunden er veldig liten kan tolmodigheten bli satt veldig på prøve og da gjelder det å holde ut :smile: og til en hver tid huske at en hund ikke vet hva vi mener ved mindre vi har lært den det. Og da helst på en ok måte...
www.timo-rr.net ....som snart er nedlagt og ny side vil bli samme med bestekompis Tito på
http://www.freewebs.com/titogutt/
Anja
 
Innlegg: 254
Registrert: Søn Mar 26, 2006 12:17 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Fint_lite » Man Jan 01, 2007 11:24 pm

Er det en spesiel bok eller flere bøker du vil anbefale..for det er vel som med hundebøker som med mye annet, noen er vanskelige å lese mens andre er mere lett forståelige..

men dersom valpen gnager på et møbel man gjerne vil beholde, man kan jo ikke akkurat overse det..er det da man kan gi time out?? man går bort til valpen uten å si noe å setter den i båndet???
Fint_lite
 
Innlegg: 59
Registrert: Tir Des 05, 2006 12:23 am

Innlegg Annette » Tir Jan 02, 2007 7:39 am

Fint_lite skrev:Er det en spesiel bok eller flere bøker du vil anbefale..for det er vel som med hundebøker som med mye annet, noen er vanskelige å lese mens andre er mere lett forståelige..


Jeg kan i grunnen anbefalerr-boden som et bra sted å begynne å kikke. Det er ikke bare fordi jeg driver den for klubben :D Det var der jeg selv begynte å lete etter litteratur. Noen av bøkene er selvfølgelig lettere enn andre, men alle bruker positiv forsterkning.

men dersom valpen gnager på et møbel man gjerne vil beholde, man kan jo ikke akkurat overse det..er det da man kan gi time out?? man går bort til valpen uten å si noe å setter den i båndet???


Nå er jeg av dem som mener at en hund ikke har vondt av å lære "nei". Men det er viktig at det læres inn skikkelig sånn at en er sikker på at hunden forstår det, og det i alle situasjoner. Akkurat det tar litt tid og er ingen selvfølge. Nei skal heller ikke læres inn når en er sint eller irritert. Og så er det kjempeviktig å rose og belønne med en gang hunden slutter å gjøre det du sier nei til - i hvertfall i begynnelsen.

Jeg bruker i grunnen bare time-out om hunden girer seg så opp at den uansett ikke kommer til å lyde uansett hvor flink du er til ros-avledning-nei etc. Jeg bruker det vel ikke som straff i det heile tatt men enten som en måte å fjerne hunde fra situasjonen eller for å få den til å roe seg ned.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Annette » Tir Jan 02, 2007 10:51 am

Må bare presisere litt.

Min lille Sali gnager på hjørnet av stuebordet. Det er i akkurat passe høyde, og han gjør det når han kjeder seg litt og klør i tennene, men ikke er trøtt nok til å komme opp i sofaen til meg. Når han gjør det holder det som regel lenge med et "Ah!" før han finner på noe annet. Med en gang han ser opp på meg da, så roser jeg. I blant prøver han en gang til, får samme svar deretter ros og så finner han på noe annet.

En annen uvane han har er å stjele skoene mine i ganga. Han prøver aldri å stikke seg unna for å gnage på dem, og kommer gjerne løpende etter meg med dem for å få oppmerksomhet. Nå er ikke jeg så veldig glad i å måte lete etter skoa mine heile tida, og selv om han ikke tygger på dem så blir de jo nokså klissete av det. Det er imidlertid en STOR forskjell på de to unotene: skohentinga skjer for å få oppmerksomhet. Får han nei da, så får han det han vil ha: oppmerksomhet. Da er det bedre å overse. I mitt tilfelle har jeg satt bort de skoa jeg er redd for, og lar ham enten herje rundt med mine gamle slitte til han blir lei av å bære på dem, stenger døra til ganga helt igjen, setter foten min på skoen og gir Zeta (eller noe annet som måtte være i nærheten) min fulle oppmerksomhet til han gir opp - eller i blant så tar jeg dem bare fra ham uten et ord eller blikk, slenger dem ut i ganga og lukker døra før han smetter gjennom. Jeg finner sjeldnere skoene mine i stua nå og har ikke sett dem på kjøkkenet - og det bare etter få uker.

Poenget mitt:
Gjør hunden en ting for å få oppmerksomhet, så tjener den på handlingen uansett hva slags oppmerksomhet den får (med mindre straffen er skikkelig hard, noe i hvertfall ikke jeg vil anbefale!!!!).
Gjør den derimot noe fordi den har lyst til det, det er behagelig, eller ikke har lært at det er forbudt, så kan ignorering være akkurat det den vil ha. Da kan den kose seg i fred.

For min del er det viktigst å belønne riktig adferd, men jeg synes også det er greit å fortelle hunden hvor grensa mellom riktig og gal adferd ligger - og sånn sett er et nei (eller som jeg tar meg selv i å si "Ah-bababa!" :D ) like greit som noe annet
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Anja » Tir Jan 02, 2007 11:22 am

Fint_lite skrev:Er det en spesiel bok eller flere bøker du vil anbefale..for det er vel som med hundebøker som med mye annet, noen er vanskelige å lese mens andre er mere lett forståelige..

men dersom valpen gnager på et møbel man gjerne vil beholde, man kan jo ikke akkurat overse det..er det da man kan gi time out?? man går bort til valpen uten å si noe å setter den i båndet???


Vi hadde stor glede av Canis - Klikkertrening for din hund som du finner inne på Canis sine sider.

Her finner du belønningsprinsipper som fungerer. Det som ofte skjer er at vi er for sent ute med å belønne og derfor går innlæringen tregere enn den trenger, hvis den går i det hele tatt.

Jeg er heller ikke motstander av å lære hunden nei, men nei er tross alt et ord man bruker i ett sett (i hvertfall min erfaring) så innlæring av et annet ord som betyr avbryt handling har for oss vært bedre. Det samme gjladt også innkallingsordet kom....detmerket jeg at jeg sa hele tiden når jeg gikk ute med Timo. Timo, kom da....eller hvis han kastet seg over kebabpair og andre ting sa jeg nei iett sett....derfro byttet jeg til Hit og Stopp...to ord som ikke er så vanlig å bruke i farten. Når det gjelder stopp trener vi innlæring på dette fortsatt bruker kun metoden som vi lærte på Lundqvist hundeskole og og Timo er snart ett år. Så raskt går det nødvendigvis ikke, men det går veldig bra på trening.

Timo gnagde på møblene våre hver gang han var våken omtrent i de to første månedene pluspluss...vi fjernet han fra situasjonen og sa et vennlig nei....vet ikke om det hjalp så mye. Vi benyttet for øvrig anledningen til å for eksempel drive bindetrenging. Skulle egentlig ønske vi brukte mer bur for da hadde hjemmealenetreningen vært enklere. Men bindetrening er også nyttig og gjlr det enklere hvis man er borte hos andre og valpen er propell....

Men som sagt, prinsipper om belønning/innlæring først så trening. Alltid fint å finne en metode man har tro på, det gjør det lettere å følge.
www.timo-rr.net ....som snart er nedlagt og ny side vil bli samme med bestekompis Tito på
http://www.freewebs.com/titogutt/
Anja
 
Innlegg: 254
Registrert: Søn Mar 26, 2006 12:17 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Annette » Tir Jan 02, 2007 12:46 pm

Anja skrev: Vi hadde stor glede av Canis - Klikkertrening for din hund som du finner inne på Canis sine sider.


Bra tips! ...men den er MYE billigere i RR-boden :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Zinda » Tir Jan 02, 2007 6:43 pm

Vanja skrev:Hø?
He-he, det var det første jeg tenkte også, men så har det løst seg virker det som ;-)

Jeg anbefaler gjerne Turid Rugaas sin bok "På talefot med hunden/Hundens dempende signaler" Teknikkene der fungerer utmerket hos oss!! ;-) ;-)
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Fint_lite » Tir Jan 02, 2007 10:55 pm

takk for mange flotte svar og hjelp!! :D

skal få tak i de bøkene som nevnes her og lese enda mere!!
Fint_lite
 
Innlegg: 59
Registrert: Tir Des 05, 2006 12:23 am

Re: hvordan fortelle hvorfor??

Innlegg -Mitra- » Fre Jan 05, 2007 12:53 pm

Om du skal kjøpe klikkertreningsboken så vil jeg anbefale å kjøpe klikkertreningpakken fra RR-boden (kun 400kr - kjempe billig ;) ). Da får du med boken "ikke skyt hunden" som er kjempe bra! Det er en bok om læringspsykologi som ikke bare fungerer på hunden, men også på unger, kjærester, foreldre o.s.v - den er genial :D

Fint_lite skrev:Vår bevisste avl gjennom flere år mht. bestemte atferdstrekk hos renrasede hunder, har naturlig nok utviklet noen raser som i større grad enn andre krever meget gode svar på spørsmålene ”hvorfor?” og ”hvorfor ikke?”. Rhodesian Ridgeback er en slik rase.
”Hvorfor skal jeg legge meg /komme rask på innkalling/bli ?”
”Hvorfor ikke stjele mat fra bordet/la være å komme på innkalling/bite i stykker ting?”
En RR er ikke fornøyd med svaret ”Fordi jeg sier det.” Det er vår oppgave å forklare vår RR hvorfor. Når det er stor avstand mellom ønsket atferd og den genetisk programmerte atferden, da må vi hundeeiere enkelt og greit legge ned en del arbeid i å forklare hvorfor.


Når det gjelder dette sitatet som du spurte om i starten, så kjenner jeg det igjen fra en artikkel av Tonje Torkelsen fra Kennel Masithela. Når RR var avlet for bruk til løvejakt, så ble de avlet på å handle selvstendig og tenke selv. I tillegg ble de avlet på å være enkel i kosten. Dette har gjort at RR er genetisk predisponibel for å "gjøre som de selv vil" (spesielt når det gjelder mat :twisted:) eller iallefall handle som det lønner seg å gjøre. For å lære hunden "hvorfor" og "hvorfor ikke" må vi som RR-eiere kanskje legge litt mer arbeid i denne prosessen...

Ett eks.: Når vi er hjemme hos søsteren min er det alltid noen som glemmer seg, og legger mat helt på kanten av kjøkkenbenken (som er helt uimotståelig for Mitra) Vi har har derfor forsøkt å holde henne unna kjøkkenet. Vi tar henne ut hver gang hun går inn der, og hun får belønning om hun stopper ved inngangen av kjøkkenet og går bort. Men selv om vi gjør det HVER ENESTE GANG, så tasser hun inn der gang etter gang... :twisted: Det er jo sååååå utrolig gode lukter der! Også vil hun jo være der vi er! Det er utrolig frustrerende, men du skal se, det kommer til å fungere tilslutt - Det tar bare litt ekstra med tid og innsats med disse RRene våre (ps. det hadde gått mye fortere med en grind, men det er jo ikke mitt hus)

Nå er det mange metoder for å forklare hvorfor: positiv/negativ forsterkning, positiv/negativ straff, shaping, habituering + sikkert mye mer. Men det som helt klart fører til mest lydige og harmoniske hunder, er stor grad av positiv forsterkning, stor grad av grensesetting (og være konsekvent!!!) og liten grad av straff.

Time-out som du never er ett eksempel på negativ straff (du fjerner hundens frihet ved uønsket atferd). Jeg har brukt det som Anette, kun for å roe hoppetussa mi når hun har hengt seg opp i 6.gir og lukker både øyne og ører...
/Silje, Are og Mitra :pote:

><((((º> ·.¸¸.·´¯`·.¸,·´¯`·.¸, ><((((º> ·.¸¸.·´¯`·.,·´¯`·.¸, ><((((º>

If your dog is fat, you aren´t getting enough exercise
-Mitra-
 
Innlegg: 45
Registrert: Tor Mai 25, 2006 10:17 am
Bosted: Ås


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 25 gjester

cron