Bur eller ikke bur?

Moderator: Gunn Tove

Bur eller ikke bur?

Innlegg Joa » Tir Nov 07, 2006 2:46 pm

Hei
Dette er mitt første innlegg her, men jeg tror nok snart jeg har vært innom så og si alle temaene her - suger til meg ALT om hund / Rhodesian Ridgeback for tiden, synes det er superspennende, og så skal forhåpentlig jeg og samboeren min få oss Ridgeback-valp til våren :D

I den sammenheng er vi litt usikre på bruken av bur, og jeg lurer på om noen har lyst å dele sine erfaringer med oss angående dette, på godt og vondt? Evt hvorfor dere mener det er fornuftig / dumt å benytte seg av bur fra hunden er valp.

Vennlig hilsen Elisabeth
Joa
 
Innlegg: 65
Registrert: Tir Sep 12, 2006 9:57 am
Bosted: Møhlenpris, Bergen

Innlegg thomasdh » Tir Nov 07, 2006 3:55 pm

Hei
Vi fikk vår lille valp i hus i midten av juni, og hadde tenkt å unngå bur; mest fordi vi syntes de tok uforholdsmessig mye plass og ser mindre bra ut. DA vi kjøpte bilbur tok vi det inn så hunden kunne sove idet en natt bare for å bli trygg på å ligge i bur. Etter å ha båret det ned igjen i bilen ville ikke Ulla legge seg til ro og sove, så vi endte med innebur også. Hun velger det som sin soveplass/sted for ro, og får være helt i fred der inne. Hun er nå hjemme på dagtid mens vi er på jobb, og etter morgentur legger hun seg inn i buret frivillig for å sove, og lager ikke en lyd. Vi tok en veldig gradvis tilvenning mht alenetid i buret, og satte det slik at det var synlig fra nøkkelhullet. Jeg var hjemom sikkert 8 ganger daglig i begynnelsen, og hunden lå i ro og sov hver eneste gang. Tror hundene selv føler at buret blir en trygg hule som er bare deres, og har bare positive erfaringer med burbruk. Tror dog det er en forutseting å begynne med det fra ung alder.
Ulla, Marianne og Thomas
http://ulla-bulla.blogspot.com/
thomasdh
 
Innlegg: 53
Registrert: Tor Mai 18, 2006 8:23 am
Bosted: Kampen, Oslo

Innlegg Annette » Tir Nov 07, 2006 7:46 pm

Litt på sida av spørsmålet, men...

I går dro jeg en tur til Vestfold for å velge ut og kikke på det som skal bli den nye valpen min. Siden jeg ikke får se ham igjen før jeg skal hente ham, så tok jeg med mitt store gamle kattebur, som jeg tenkt å frakte ham hjem i. Tenkte han skulle bli komfortabel med det og kjent med lukta før den store bilturen.

Buret ble plassert oppi valpekassa (med døra hekta av) i dag morges og det tok maks fem minutter før to fem uker gamle nøster lå og snorket der inne. Fem minutter seinere kom nok en liten en kravlende og la seg innerst i buret. Resten av dagen lå det som regel minst en valp i buret - på det meste lå det tre hele og en halv valp der inne (den halve hadde så mye som det var plass til av forkroppen der).
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Wivian » Tir Nov 07, 2006 8:59 pm

Også litt på siden av temaet! Men hvem av de nydelige valpene ble det?
Wivian
 
Innlegg: 69
Registrert: Man Jun 13, 2005 8:53 pm
Bosted: Tønsberg

Innlegg Annette » Tir Nov 07, 2006 10:56 pm

9'ern :D Han mest kosete.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg lbend-d » Ons Nov 08, 2006 8:37 am

For en herlig kosebamse :D :D :D Antar du gleder deg ;-)
Linda,Kasan og Zera
lbend-d
 
Innlegg: 343
Registrert: Tir Des 13, 2005 8:04 pm
Bosted: ankenes,Narvik

Innlegg Heiditr » Ons Nov 08, 2006 8:53 am

Sånn tilbake på sporet (før eg risikerer å ende opp med ein RR til, trenger jo det... ;-) )

Vi har har oppdratt kvalp både uten og med bur, og for oss var buret definitivt å foretrekke. Ingen negative erfaringer, bare positive.

Det viktige er å sørge for at buret er bikkja sin trygge plass, der han kan få ligge i fred og ro, der ikkje eingong katta kan få innpass... Ingen som sender han i buret som straff, og ingen som tvinger han ut om morran for å tisse (herregud, dama, det regner jo, kan fint holde meg i minst 10 timer til, ikkeno problem) Det er jo lov å lokke då...

Og når kvalpen skal begynne å vere heime aleine (hugs gradvis tilvenning) kan det vere trygt å bare ha buret å passe på for kvalpen. Og du slepper å bekymre deg for herpa hus.

Vi liker bur, vi.

Heidi og Stitch
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Innlegg thomasdh » Ons Nov 08, 2006 9:27 am

Vi lokker hver morgen vi, for Ulla vil ikke ut av buret før ca kl 10 om hun får velge selv, men med en godbit på gulvet foran buret er det bare et spm om tid før hun kommer luskende (og da er det bare å huke på selen og gå ut). Tvinger henne aldri ut , og bruker ikke buret som straffested; det er jeg enig i at er en forutsetning. Vi har begynt å trene alene hjemme uten å ligge i buret når vi drar, og det skjer jevnlig at hun ligger i buret når vi kommer hjem, selv om hun lå i en stol da vi dro... det tyder vel på trivsel.
Ulla, Marianne og Thomas
http://ulla-bulla.blogspot.com/
thomasdh
 
Innlegg: 53
Registrert: Tor Mai 18, 2006 8:23 am
Bosted: Kampen, Oslo

Innlegg Anja » Ons Nov 08, 2006 9:28 am

Timo ligger mye både i og utenfor buret. Alltid i buret sitt om natta. Vi hadde aldri døren igjen for da pep han (stakkarslille :roll: ) Det angrer vi litt på nå kan man si for han er en vilter fyr som det av og til kunne vært greit å ha i buret med døra igjen. I tillegg har vi vært dårlige på å trene hjemmealenetrening nettopp fordi han da har "herpa" alt. Nå trener vi hjemmealene trening hver dag, men uten buret igjen og det resulterer i mye skader på hjemmet :-? Selv om vi har prøvd å sikre huset mest mulig har han i løpet av denne uka spist converse, ledning på oljeovn (som gudskjelov ikke sto i) tøfler, bludstones, tømt søplebøtta, spist et pledd og et par puter. Så mitt råd koker vel ned til at bur er veldig bra både for hunden (som slipper å stresse så mye rundt når han er trygg i buret) og for eiere som skal gå fra de små monstrene av og til.

Lite annet tips som er ganske gøy er å filme huset når hunden er alene hjemme. Sånn hvis man lurer på hvordan det går. Vi har fått noen overraskelser på veien kan man si....lille skadedyret, men ser også at det går bedre og bedre dag for dag. trallalala.

Gled deg!
www.timo-rr.net ....som snart er nedlagt og ny side vil bli samme med bestekompis Tito på
http://www.freewebs.com/titogutt/
Anja
 
Innlegg: 254
Registrert: Søn Mar 26, 2006 12:17 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Irene » Ons Nov 08, 2006 10:04 am

Hei Joa!
Jeg har ikke mye å tillegge det som allerede er skrevet. Vi brukte bur til vår forrige RR i hans valpestadie, og hadde positive erfaringer med det. Før meg er nevnt trygghet for valpen, trygghet for oss som mennesker (ingen ødeleggelse av heimen), liten plass å "holde rede på" for valpen osv.osv. De som er negative til bur har ofte mange forklaringer på det, og jeg syns det er fint at også de kommer med sine betraktninger - for man har jo ofte en grunn til å mene det, ikke sant?
Og avvenningen av buret går ofte veldig av seg selv. Baron (vår forrige) viste klare tegn på "å nei! Ikke buret i dag" - når han var "ferdig" med buret, og han slapp også unna det da (ca 1 år). Og tiden hjemme alene ble kortet ned de første dagene/uka, for så å bli ordinær igjen.
Det vi opplevde var at Baron selv valgte buret når vi var hjemme. Buret sto på et teppe, hadde skikkelig med tepper/madrass inni, og hadde også tepper rundt. Dermed var dette hula til Baron, og han valgte ofte dette foran saccosengen, eller BIA bed'en.
Vi liker bur, vi.

Vi også ;-)
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg TCK » Ons Nov 08, 2006 11:08 am

Henger med på de med positive erfaringer til burbruk, på denne måten som blir beskrevet av alle her (Les: ikke som straff eller i 20 t av døgnet..)
Har hund nr to nå som har egen burhule (teppe over halve så det virkelig blir lunt og godt) og er kjempefornøyd.
Grunnen til at jeg valgte bur til førstemann var i utgangspunktet for å hindre HAM i å ødlegge seg, mer enn å passe på tingene mine, men det virker jo begge veier ;-) Strømledninger, ting som kan sette seg fast i halsen, valp som kan skade seg på hvasomhelst eller sette seg fast mellom sofa og veggen (hvem vet!!)... Jeg var skikkelig hønemor og så for meg det værste. I buret derimot var han trygg for alle huslige farer (heheh) og jeg visste at der var det valpesikre leker og tepper som tålte litt tygging om han skulle føle for det. I tillegg reiser jeg mye til Lillesand, og det var også greit å ha et trygt "home away from home" lissom. Buret er i GD size, og ligger på taket av bilen når vi suser mot sør. Vesla som har overtatt det er strålende fornøyd; hun sover der masse på dagtid selv når vi er hjemme, og burdøra er kun lukket når hundene er alene hjemme og om natta. Og lukket dør betyr SOVE, så da får vi en rolig uthvilt valp når vi kommer hjem etter noen timer :D
Vi slutta med buret da Guttungen var 9-10 mnd tror jeg. Gikk av seg selv, for han fikk for lite plass der inne!

Tonje og huleboerne.
http://zetu.blogspot.com/ - Vår trøst og støtte.
http://ninija.blogspot.com/ - For alltid en del av oss..
TCK
 
Innlegg: 190
Registrert: Tir Sep 14, 2004 9:20 am
Bosted: Østerås

Innlegg Joa » Ons Nov 08, 2006 11:31 am

Tusen takk for alle svarene, kjempespennende å lese om deres erfaringer og få tips og råd! Digresjoner er også gøy Anette :razz: Jeg har faktisk titta innom nettsidene og sett på de valpene mange ganger, da det er en mulighet for at Lirre blir pappa til vår valp også :D

Det er veldig mange gode grunner for bur, dere skal se lille jenta vår også får seg en liten grotte.....;)

Elisabeth.
Joa
 
Innlegg: 65
Registrert: Tir Sep 12, 2006 9:57 am
Bosted: Møhlenpris, Bergen

Innlegg Tove-Mette » Ons Nov 08, 2006 4:06 pm

Henger med på de med positive erfaringer til burbruk, på denne måten som blir beskrevet av alle her (Les: ikke som straff eller i 20 t av døgnet..)

Enig.

Men jeg vet at noen mener det stikk motsatte. Leste for en stund tilbake en diskusjon om burbruk på canis.no, og der var det noen som var VELDIG i mot bruk av bur.

Dere finner jo ut hva som er best for dere, og hva dere føler dere trygge på. Lykke til! :smile:
Tove-Mette
 
Innlegg: 138
Registrert: Ons Jul 12, 2006 1:33 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Annette » Søn Nov 12, 2006 2:33 pm

lbend-d skrev:For en herlig kosebamse :D :D :D Antar du gleder deg ;-)


Som en unge :D Men det er litt uvirkelig fremdeles.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Anne » Søn Nov 12, 2006 10:07 pm

OT

Hvor skal du få valp fra da? Har ikke fått med meg dette...

Grattis :mrgreen:
Bilde
Anne
 
Innlegg: 502
Registrert: Tir Jan 20, 2004 8:55 pm
Bosted: Varhaug/Rogaland

Neste

Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron