Bur eller ikke bur?

Moderator: Gunn Tove

Innlegg Annette » Søn Nov 12, 2006 10:38 pm

Anne skrev:OT

Hvor skal du få valp fra da? Har ikke fått med meg dette...

Grattis :mrgreen:


http://www.beyond-belief.org/txt/qi-litter.htm :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Gunn Tove » Man Nov 13, 2006 1:24 pm

=D> Blir så spennende med valp, Annette! Kommer bort en tur og blir valpesyk når lille Asali kommer hjem! :D Er valpebånd etc. kjøpt inn??? Er jo guttebasse du får seg, så alle de rosa som Mea fikk kan vel ikke arves... ;-)
Gunn Tove
 
Innlegg: 206
Registrert: Tir Jun 22, 2004 10:48 am
Bosted: Arendal

Innlegg Annette » Man Nov 13, 2006 5:09 pm

Gunn Tove skrev:=D> Blir så spennende med valp, Annette! Kommer bort en tur og blir valpesyk når lille Asali kommer hjem! :D Er valpebånd etc. kjøpt inn??? Er jo guttebasse du får seg, så alle de rosa som Mea fikk kan vel ikke arves... ;-)


Ha-ha! Tror jeg takker nei til halsbåndene til Mea, og det til tross for at jeg ikke er så veldig opptatt av at hannkjønn skal være så veldig macho. Ett sted går imidlertid grensa :D

Jada, han har fått sitt første halsbånd, og allerede prøvd det. Se øverste bildet i linken i meldinga over. Skikkelig tø...eh søt :oops:
Sist endret av Annette den Man Nov 13, 2006 5:56 pm, endret 1 gang
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Annette » Man Nov 13, 2006 5:14 pm

Gunn Tove skrev:=D> Blir så spennende med valp, Annette! Kommer bort en tur og blir valpesyk når lille Asali kommer hjem! :D


Gjør det! Det er altfor lenge siden - du har skaffa deg jobb i feil retning :sad:
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg hilde » Man Nov 13, 2006 6:19 pm

Noen få bilder av valper i bur:

Her er valpene i buret til Annette's Asali :smile:

Bilde


ellers, slapper de av med litt bedre plass:

Bilde
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Joa » Man Nov 13, 2006 8:11 pm

Hehehe, så ut som de syntes det var veldig spennende ja - ser litt ut som den hundelige versjonen av "hvor mange mennesker får vi inn i en telefonkiosk" :mrgreen:
Elisabeth
Joa
 
Innlegg: 65
Registrert: Tir Sep 12, 2006 9:57 am
Bosted: Møhlenpris, Bergen

Næmmen

Innlegg siljealise » Tor Des 21, 2006 9:53 pm

Tenk i den deilige valpeklynga der er min kjære Simba også: :D
siljealise
 
Innlegg: 10
Registrert: Ons Nov 29, 2006 10:34 am
Bosted: Trondheim

Re: Næmmen

Innlegg Annette » Tor Des 21, 2006 11:27 pm

siljealise skrev:Tenk i den deilige valpeklynga der er min kjære Simba også: :D


Hehe! Jeg tenkte på det bildet for et par timer siden da jeg satt og kikka på Sali som strevde noe voldsomt med å få ut den innerste leken (selvfølgelig) i det buret. Det står på stuegolvet og jeg bruker det til å kaste lekene hans inn i når jeg rydder. Mens det var plass til at tre av dem kunne sove der inne for 6 uker siden, så var det bare så vidt han fikk stuet mesteparten av seg og de lange beina sine langt nok inn i dag. Sprøtt.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Fint_lite » Tir Jul 03, 2007 12:11 am

Vet dette er en veldig gammel tråd..men ett spørsmål...eller fler :roll:

hvordan bruker dere buret på dagtid mens dere er hjemme?? Er døra oppe hele tiden?? tim out funskjon?? eller lokkes døra om hunden/valpen går inn for å sove??
Fint_lite
 
Innlegg: 59
Registrert: Tir Des 05, 2006 12:23 am

Innlegg Annette » Tir Jul 03, 2007 5:31 am

Fint_lite skrev:Vet dette er en veldig gammel tråd..men ett spørsmål...eller fler :roll:

hvordan bruker dere buret på dagtid mens dere er hjemme?? Er døra oppe hele tiden?? tim out funskjon?? eller lokkes døra om hunden/valpen går inn for å sove??


Her hadde jeg buret åpent hele tiden, og han gikk selv inn dit og la seg når han var trøtt. Et par ganger lempa jeg ham inn i valpegården som timeout - for å få ham til å roe seg ned, men i prinsippet bør en unngå å bruke buret til noe som kan føles som straff dersom en senere vil at hunden skal trives i det.

Han har fortsatt buret stående åpent, men etter at han flere kvelder på rad tømte det for tepper, som han dro ut og la seg på utenfor buret (han innreder som han selv vil - et par ganger har jeg funnet alle teppene hans oppå senga mi) så har jeg lagd seng til ham utenfor buret.

De første par månedene hadde jeg valpegrind rundt. Jeg kjøpte to sånne grønne kompostbingesett fra biltema (tror jeg ga 88,- per sett), og brukte 5 av lemmene til å lage valpebinge, en til å sperre av trappa og to løse som jeg i blant satte i døråpninger. Med fem sånne lemmer + langsida på buret som 6. vegg, ble det er temmelig stor boltreplass for ham når jeg hadde ting jeg skulle gjøre som han ikke kunne være med på.

Jeg har heldigvis laminat på gulvet i rommet buret sto i, for det ble fort nødvendig å tape gården fast i gulvet. Lemmene må også enten tapes sammen eller så må endene på spiralene bøyes til når de er på plass, ellers vandrer de mot gulvet av seg selv og alt spriker (da kan fort en labb komme i klem, og det kan være farlig om valpen er aleine). Jeg brukte sånn kraftig vevd sølvtape (også fra biltema).

Etter at han har blitt for stor for valpegrinda var det en periode jeg låste ham i buret når jeg dro fra huset, men siden har det bare skjedd når Zeta hadde løpetid (da fikk alle tre nattero)
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Joa » Tir Jul 03, 2007 9:17 am

Vi lar også bur-døren stå åpen om dagen, bortsett fra litt i starten hvor vi gikk inn for å venne henne til å være inni buret med døren lukket (for tider når dette evt ville bli nødvendig). De første ukene sov hun også med døren åpen, men etter x antall netter hvor hun gang etter gang fant veien inn til soverommet vårt, og en varm og god dyne å legge seg på (og hvem kan egentlig klandre henne??), måtte vi vurdere den åpne døren. Vi hadde på forhånd bestemt oss for at om natta er soverommet vårt, og at Kenda ligger på sitt eget rom. Så etter at hun begynte å sove nesten hele natta gjennom, har hun lagt med bur-døren igjen. Det har gått overmåte fint - hun vet nå at vi kommer og åpner buret i syv-åtte tiden, og da får hun en liten kosestund i senga (hva, tvetydige vi?? host... :oops: ).

Når hun er alene har hun stort sett hele leiligheten å romstere i, men ofte finner vi at hun ligger og sover fint i buret når vi kommer tilbake - når hun ikke har funnet en dorull eller noe annet kjekt å dekorere gulvet med da :razz:
Elisabeth
Joa
 
Innlegg: 65
Registrert: Tir Sep 12, 2006 9:57 am
Bosted: Møhlenpris, Bergen

Innestengt i bur eller ikke?

Innlegg amstene » Ons Aug 29, 2007 5:25 pm

Jeg har også et spørsmål ang. bur

Vi har brukt bur på Toya, og da roer hun seg som regel og sovner.
Imidlertid synes jeg det blir litt ekkelt at hun skal ligge 4-5-6 timer i buret og sove på dagtid når vi er på jobb, fordi da tisser hun jo på seg, hun er jo bare valpen (14 uker)

Prøvde å ha henne i gangen løs, men da tisset hun kjempemasse (stress sikkert) og var veldig stresset hele resten av dagen. På stua vil jeg iikke ha henne uten oppsyn, for da er jeg redd huset er rasert... I tilegg er det jo masse ledninger ogsånt, hun kan jo skade seg.

SÅ nå har vi tenkt å gå tilbake til buret igjen. På natterstid går det bra, da lufter vi henne før vi legger oss, og opp igjen rundt kl 06. Ingen uhell da.

Synspunkter og erfaringer fra dere ?
Hilsen Asta Marie og Toya
amstene
 
Innlegg: 49
Registrert: Lør Jun 16, 2007 7:22 pm
Bosted: Orkdal, Sør -Trøndelag

Re: Innestengt i bur eller ikke?

Innlegg Fint_lite » Man Sep 03, 2007 12:15 pm

amstene skrev:

Synspunkter og erfaringer fra dere ?


Her har det blitt til mye bruk av bur...Han er så glad i å tygge på ting, og vi er litt glade i hjemmet vårt så da er sove plassen hans i buret om natten og på dagen. Nå legger vi han ved 23 tiden på kvelden og så skal han ut for å tisse rundt 8 tiden, og så legger vi han i buret til rundt 10-11 tiden (kommer ann på hvordan jeg jobber) Fungerer kjempe bra her! Være løs i huset alene får han ikke lov til
Fint_lite
 
Innlegg: 59
Registrert: Tir Des 05, 2006 12:23 am

Innlegg Annette » Man Sep 03, 2007 12:29 pm

Jeg brukte valpegård rundt åpent bur til han varrein inne (det tok litt tid for vår del), og da hadde jeg et stort hjørne med aviser som han gikk på om han måtte. Han hadde da ca. 4 kvadratmeter å boltre seg på.

Valpegården ble tatt ned da han var 3,5 måned og jeg ferska ham i å løfte på beinet og tisse oppover bokhylla som sto bak valpegården (fremmelig liten fyr :D )

Deretter hadde han tilgang på en korridor og badet uten at vi hadde flere uhell, og hvor jeg ikke hadde ting han kunne ødelegge. Da hadde han vel en 6-8 kvadratmeter.

Jeg har brukt sånne kompostbinger fra biltema både til valpegården, og hengt dem opp på kroker i døråpninger og øverst i trappa for å begrense plassen.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg amstene » Tor Des 20, 2007 5:54 pm

Nå er det framgang i huset. På natters tid er Toya løs, og da sover hun enten i sofaen (bortskjemta), på gulvteppet sitt eller i den alt for lille hundesenga sin. På dagtid, fra ca. kl 07 er hun i buret til samboeren min kommer hjem fra skole, da han kommer som regel hjem først. Vi har også begynt å la hene være løs alene en halvtime/times tid innimellom når vi er på butikken og slikt , og det går bra. Men vi må passe på å låse dørene da, for Toya har lært seg å åpne døren inn til gangen der alle skoene er.......
Hilsen Asta Marie og Toya
amstene
 
Innlegg: 49
Registrert: Lør Jun 16, 2007 7:22 pm
Bosted: Orkdal, Sør -Trøndelag

Forrige

Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

cron