Min valp er veldig reservert ovenfor gremmede........

Moderator: Gunn Tove

Min valp er veldig reservert ovenfor gremmede........

Innlegg iba » Tor Mar 02, 2006 5:14 pm

[-o< Hei. Jeg trenger noen gode råd i fra dere brukere her. Min valp på 4 mnd er veldig reservert ovenfor fremmede. Hun trekker seg unna de besøkende og kroppsspråket sier hold dere unna. Når de får satt seg i sofaen kommer hun for å snuse, men strekker hodet så langt hun kan, slik at det er lett å trekke seg tilbake. Jeg går på miljøtrening med henne, og hun har blitt en smule bedre. Hun er også skeptisk til andre hunder. Jeg har nå utstyrt mine besøkende med godbiter som de gir henne når hun kommer for å lukte. Joda hun tar bitene, men hun følger nøye med på dem. Er det noen som har noen gode råd å gi meg. Det er viktig både for hunden og meg at hun blir trygg på seg selv. Jeg har lyst til å trene spor med henne. [-o<
iba
 
Innlegg: 14
Registrert: Tir Feb 28, 2006 6:59 pm

Innlegg seam » Tor Mar 02, 2006 5:25 pm

Sliter med det samme hos Nemi, hun har noe dårlig selvtillit har jeg blitt
fortalt.
Jeg fikk beskjed om det samme, at alle gir henne godbiter, og det hjelper sakte men sikkert......
Har tatt henne med ned i byen og bare satt oss på en benk og tittet på alle folk, og etterhvert har halen steget og hun er mer trygg.
Mitt råd er at hun får ta det i sitt eget tempo, men at du tar henne med "over alt" hvor du kan, det var det jeg ble rådet til.
Lykke til.
Nemi og mamsen ;-)
Wendy, Kompis og Madame
seam
 
Innlegg: 78
Registrert: Søn Feb 05, 2006 10:58 pm
Bosted: sandefjord

Innlegg hilde » Tor Mar 02, 2006 5:58 pm

Gjør som Wendy og Nemi du. Bare husk en ting som er sååå viktig med hunder, særlig de litt usikre: Trøst er det kun mennesker, og noen få andre primater som skjønner! Hunder bl.a. tar vår trøst som bekreftelse på at de viser rett atferd! Trøst er altså belønning for å vise usikkerhet / angst.

La henne oppleve små utfordringer hvor du VET at ingen ting vil gå galt. La henne ta det i SITT tempo gang på gang på gang, til hun mestrer det. Når hun så takler det, (snuser på det eller hva som enn skal til), så ikke belønn!! Hun har gjordt noe naturlig!!

La meg fortelle om lærermesteren min: (Wendy, du har hørt det før!); Var på skogstur med Shacko 4 år og Boss, Rottweiler 5 mnd. For ørtende gang siden sønnen min anskaffet Boss, kom vi til en liten bekk og Boss sto igjen og peip. Shacko hadde gått først, så jeg, deretter kom lille Boss. Jeg lokker med godord og godbiter IGJEN til ingen nytte. Så skjer det: Bak Boss kommer Shacko gående (han var jo lissom foran oss). Han går rolig forbi Boss uten å se på ham, trår nedi bekken (Shacko HATER å bli våt på potene!), og går videre. Boss går da, helt naturlig, NEDI BEKKEN OG VIDERE RETT FREM ETTER SHACKO!!

Jeg rødma av flauhet der jeg sto!! SELVFØLGELIG!!! Både Shacko og jeg hadde skrittet OVER bekkene som om de var skumle!!!

Dette tok jeg lærdom av, og det syns jeg flere av oss bør gjøre. De beste lærene på hundeatferd, er HUND SELV. =D> Æres de som æres bør.

Lykke til med valpetia, den kan være ufattelig herlig!
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Zinda » Fre Mar 03, 2006 7:40 am

Enig med Hilde! =D> Men det er da en RR og de skal jo være reservert mot fremmede?! Ikke det at jeg har merket det på min RR, eller så mange andre, men det kan jo være noen igjen der ute som følger standarden. Uansett, la Iba finne ut om hun vil hilse på folk eller ikke, tvang løser ingenting og tenk med deg selv; du går da heller ikke bort til alle du ser og lar deg stryke over håret.... :-? Dessuten slipper du å vende henne av med å hoppe på folk :D
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg iba » Fre Mar 03, 2006 3:36 pm

Tusen takk for svarene alle sammen, de var til stor nytte.
iba
 
Innlegg: 14
Registrert: Tir Feb 28, 2006 6:59 pm

Innlegg Irene » Lør Mar 04, 2006 6:31 pm

hilde skrev:Trøst er det kun mennesker, og noen få andre primater som skjønner! Hunder bl.a. tar vår trøst som bekreftelse på at de viser rett atferd! Trøst er altså belønning for å vise usikkerhet / angst.

Takk Hilde! Den setningen der burde du skrive litt oftere! Jeg hørte denne setningen for noen år siden, men har igrunn glemt den, og den er så bra og så sann!! Nå er den skrevet ut og henger på kjøleskapet - vi trenger alle en reminder innimellom, og denne er viktig!!
Lykke til iba!
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Re: Min valp er veldig reservert ovenfor gremmede........

Innlegg Hege » Lør Mar 04, 2006 8:36 pm

iba skrev:[-o< Hei. Jeg trenger noen gode råd i fra dere brukere her. Min valp på 4 mnd er veldig reservert ovenfor fremmede. Hun trekker seg unna de besøkende og kroppsspråket sier hold dere unna. Når de får satt seg i sofaen kommer hun for å snuse, men strekker hodet så langt hun kan, slik at det er lett å trekke seg tilbake. Jeg går på miljøtrening med henne, og hun har blitt en smule bedre. Hun er også skeptisk til andre hunder. Jeg har nå utstyrt mine besøkende med godbiter som de gir henne når hun kommer for å lukte. Joda hun tar bitene, men hun følger nøye med på dem. Er det noen som har noen gode råd å gi meg. Det er viktig både for hunden og meg at hun blir trygg på seg selv. Jeg har lyst til å trene spor med henne. [-o<


Hunden din er veldig ung. Jeg ville latt den slippe situasjonene en liten stund til jeg, når den viser slik adferd. Den virker rett og slett ikke moden nok enda. La den møte trygge mennesker som kan hund i den grad at de kan dempe henne og gi henne belønninger (godbiter) og la det være med det en liten stund til. Kanskje det rett og slett blir for mye for henne foreløbig å forholde seg til så mye som hun må på et valpekurs. Bare en tanke.
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg Hege » Lør Mar 04, 2006 8:39 pm

overse oppførselen hennes...

Eller hvis du kan, kan du gjøre som jeg har gjort noen ganger (men som mannen nektet å gjøre *ler*) Det er en genial oppskrift...

Når hunden viste skepsis/frykt for en person - forklarte jeg personen først selvsagt og kastet meg om halsen på vedkommene... hoppet og klemte og viste ENTUSIASME! Det viser hunden at denne personen er KUL og er veldig virkningsfull. Men ikke like lett gjennomførbar bestandig ;-)

Overse og be andre om å overse henne... De skal se deg i øynene ikke hunden!! Si det til de dere møter...

Skal hun bli tryggere på hunder, ville jeg funnet gode hunder hun kan få være løs sammen med å lære å leke med "snakke med". Mulitsosialisering er et godt ord... alle str. og aldre aldre.. begge kjønn...
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg iba » Søn Mar 05, 2006 5:20 pm

Tusen takk til dere alle sammen for de gode rådene. Jeg trenger slike da dette er min første RR (kjenner heller ikke noen som har RR). Hege Skriver at kanskje hun er litt ung til å gå på trening, og jeg har hatt samme tanke, men det er så forskjellige meninger. Derfor er jeg glad for å ha dere som har erfaring med RR. Jeg tar ordene til Hege til etteretning og venter litt med treninga. Selvfølgelig følger jeg også de andre rådene. Jeg skal ta en tur til sentrum med Iba og titte på menneskene, og jeg skal huske på og ikke trøste når hun oppfatter noe som farlig, men overse dette. Det er utrolig hva jeg lærer her. Dere er utrolige.
Dette hører kanskje ikke til her, men hvordan får dere til å sette inn smil og feks Iba skrev..............
iba
 
Innlegg: 14
Registrert: Tir Feb 28, 2006 6:59 pm

Innlegg seam » Søn Mar 05, 2006 9:39 pm

Jeg er helt enig med deg Elin.
De rådene jeg har fått her har hjulpet meg mye, og det er veldig
intr. og lese alt som har vært skrevet før også.
Nemi er min første hund, og jeg finner rasen utrolig spennende, og ikke minst utfordrene, men det er nettopp det jeg finner interresant.
Nemi blir tryggere og tryggere om dagen, godbiter er jaggu kjekt, hun
syns stort sett alle mennesker er "allrigthe" "dyr" ;-) iallefall når de
har godbiter, he he.
Sliter du med boffing på Iba?? Det gjør nemlig jeg med Nemi, men
har fått råd om å overse henne og jeg prøver..........
Wendy, Kompis og Madame
seam
 
Innlegg: 78
Registrert: Søn Feb 05, 2006 10:58 pm
Bosted: sandefjord

Innlegg seam » Søn Mar 05, 2006 9:42 pm

Sorry :oops: , glemte helt det med smilene, de står på siden når du skriver innlegg, bare dra pilen bort til det smilet du vil ha :D .
Når det gjelder kopi av tekst er jeg heller usikker, men en av to svar hjelper jo litt ;-)
Wendy, Kompis og Madame
seam
 
Innlegg: 78
Registrert: Søn Feb 05, 2006 10:58 pm
Bosted: sandefjord

Innlegg Irene » Man Mar 06, 2006 7:53 am

Sitere:
Hvis det er ett innlegg du har lyst til å sitere, finner du en knapp i det tinnlegget som heter "sitere" (øverst i høtre hjørne) Trykk på den og det innlegget kommer først i ditt eget innlegg. Prøv deg frem i "test-tråden" nederst på hovedsiden.
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Bjeffing.......

Innlegg iba » Tir Mar 07, 2006 12:00 pm

Hallo seam.
Joda Iba boffer også en del. Ringer det på døra er det full alarm, og hun bjeffer også på de som kommer inn døra. Det kan hende det er noe jeg innbiller meg, men det kan virke som hun sorterer ut folk. Noen bjeffer hun bare litt på, mens andre kan hun bjeffe intenst på. Joda jeg prøver å overse henne, men det er ikke alltid like lett når det kommer barn som kan være litt redd henne når hun oppfører seg slik.. Jeg prøver også og avlede henne når det kommer besøk som jeg vet er litt redde. Du skrev at Nemi veide 19 kg, da er Iba litt tyngre hun veier 21 kg.
iba
 
Innlegg: 14
Registrert: Tir Feb 28, 2006 6:59 pm

Innlegg Irene » Tir Mar 07, 2006 1:03 pm

Ringer det på døra er det full alarm, og hun bjeffer også på de som kommer inn døra. Det kan hende det er noe jeg innbiller meg, men det kan virke som hun sorterer ut folk. Noen bjeffer hun bare litt på, mens andre kan hun bjeffe intenst på

Ta over "kontrollen" over døra igjen..
Ikke ta med hunden til døra når det ringer på eller kommer folk. Det er dere som får besøk, ikke hunden..
har funka bra hos oss. Marula får beskjed å bli igjen i stua, og får hilse nåe menneskene kommer opp. Vi har dør til gangen og da blir det litt enklere.
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Re: Bjeffing.......

Innlegg Zinda » Tir Mar 07, 2006 2:03 pm

iba skrev:Det kan hende det er noe jeg innbiller meg, men det kan virke som hun sorterer ut folk. Noen bjeffer hun bare litt på, mens andre kan hun bjeffe intenst på. Joda jeg prøver å overse henne, men det er ikke alltid like lett når det kommer barn som kan være litt redd henne når hun oppfører seg slik.
Husk at hunder lukter oss mennesker, om vi er nervøse blir det lett oppfattet som en trussel og det kan være at lille Iba bare vil snakke med de som utstråler ro, fremfor angst.
Irene skrev:Ta over "kontrollen" over døra igjen.. Ikke ta med hunden til døra når det ringer på eller kommer folk. Det er dere som får besøk, ikke hunden..
Korrekt! og hunder skal ikke varsle uten at lederen (vi) gir beskjed.
Hege skrev:Når hunden viste skepsis/frykt for en person - forklarte jeg personen først selvsagt og kastet meg om halsen på vedkommene... hoppet og klemte og viste ENTUSIASME! Det viser hunden at denne personen er KUL og er veldig virkningsfull. Men ikke like lett gjennomførbar bestandig
he-he, lurt triks!
Iba blir nok "verdens beste" hund etterhvert!
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

cron