RR spørsmål

Moderator: Gunn Tove

RR spørsmål

Innlegg Anki » Tor Nov 24, 2005 12:59 pm

Hei

Lurer på noen ting

Min RR tispe på 6 mnd er nå ca 57cm høy og veier ca 26kg.

Er kansje et dumt spm men er det noen som kan si noe om hun er stor/liten for alderen

Når får de vanligvis sin første løpetid?

Noen som vil dele sine erfaringer med sine RR tisper i valp/unghund stadiet pubertet osv...

Det er første gang jeg har hund fra valp til første pubertet og er nysgjerrig på hva jeg kan vente meg.

Har til nå gått et kurs hos lundquist i hverdagslydighet og går nå del 2.
Hun er veldig flink, men vanskelig å få kontakt med under lek med annen hund.
Og hopper etter jogger hvis hun er litt gira....
men skal få hjelp til det på kurset.



Merker henne nesten ikke inne.....
Men slipper jeg henne løs ute derimot blir hun til en rakett.
Å gå er da et ukjent fenomen og hun løper som en torpedo i ett sett.

Synes det er litt skummelt noen ganger for hun raser opp og ned skråninger, bråsvinger rundt trær og sklir innimellom.

Roer seg ikke før jeg setter henne i bånd.
Har fått beskjed om å sette henne i bånd innimellom og ikke la henne herje vilt hele tiden selv om vi går i skogen der hun kan være løs.
For hun roer seg ikke selv når hun er løs i skogen selv om jeg står rolig

det er mest sånn valperaptus løping, men hun gir seg ikke...kan holde på
ganske lenge.

Kjempefint at hun løper og har det gøy, men synes det blir litt ukontrollert noen ganger og litt stress.
så da er det vel greit at jeg tar på henne bånd og roer henne litt.
Hun liker ikke å ligge i ro ute da bare piper hun, men er vel en treningsak.
Er vel utålmodig som unger flest.....

Har ikke akkurat vært vær til å være lenge ute i det siste heller desverre.

Er veldig rolig inne så hun er ikke en stressa hund og roer seg veldig fort ned i bånd, men klager så fort vi står stille.

Har som sagt ikke hatt RR før så bare lurer på om dette er kjent for andre også.

Skulle gjerne møtt flere RR eiere og gått tur sammen, gjerne voksne hunder.
Hun trenger å omgås hunder som ikke vil herje med henne hele tiden.
Er veldig brå i møte med andre hunder.
Løper i full fart til hun er helt fremme.

Lite oppmøte på Ekeberg for tiden desverre...

Er det noen RR i nærheten av strømmen som vil ha en turkamerat?

Jeg er for tiden hjemme hele dagen...

Hilsen Ann-Kristin
Sist endret av Anki den Tor Nov 24, 2005 2:15 pm, endret 1 gang
Anki
 
Innlegg: 23
Registrert: Tor Jul 28, 2005 1:09 pm
Bosted: Strømmen

Innlegg Chryssi » Tor Nov 24, 2005 2:50 pm

Min RR tispe på 6 mnd er nå ca 57cm høy og veier ca 26kg.


Når får de vanligvis sin første løpetid?


Hun er nok litt liten, men de vokser jo i rykk og napp... sjekk høyden etter første løpetid, da tror jeg den er ca sånn som den kommer til å være.

Men jenter har jeg ikke greie på ;-) Den første løpetiden kan variere veldig tror jeg, alt fra 6-7 mnd til 12-13 mnd om jeg ikke tar helt feil.

Merker henne nesten ikke inne.....
Men slipper jeg henne løs ute derimot blir hun til en rakett.
Å gå er da et ukjent fenomen og hun løper som en torpedo i ett sett.


Typisk RR :) De har skikkelig tydelig Av/På knapp. snorking på sofaen det ene øyeblikket, og hoppe opp og ned fremfor utdøren i det neste hvis det blir antydet om en tur ;)

Nå er hun sikkert ekstra gira fordi hun er valp enda. Har hørt flere som snakker om "en helt annen hund" etter første løpetid.


..kan holde på
ganske lenge.


Du klarer sjelden å "slite ut" en RR ;) Hun har det helt sikkert fint så lenge hun ikke er stresset (og det skriver du jo at hun ikke er!)

Hun liker ikke å ligge i ro ute da bare piper hun, men er vel en treningsak.
Er vel utålmodig som unger flest.....


Jepp! "Det må jo SKJE noe når vi er ute da mamma!" ;-) Kato er også sånn ofte. eneste noen ganger på sommeren når jeg loffer rundt og setter meg ned at han kommer og ligger ved siden av meg. men bare når det er frivillig såklart ;)

Har ikke akkurat vært vær til å være lenge ute i det siste heller desverre.


Husker ikke når det sist var tørre veier her :mad: Blir snart sprø av dette drittværet! Heldigvis tar kato det hele med stor ro. Åpner jeg døra i kuling og regn så bare stiller han seg ved siden av meg og studerer alternativene.. så får jeg "du mente vel ikke _seriøst_ at vi skulle ut nå?" blikket ;)
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Re: RR spørsmål

Innlegg Zinda » Tor Nov 24, 2005 3:13 pm

Anki skrev:Min RR tispe på 6 mnd er nå ca 57cm høy og veier ca 26kg.
;-) Zinda er 4 år 59,5cm høy og 31kg.... Hun fikk løpetid ved 9mnd alder.
Anki skrev:Merker henne nesten ikke inne.....
Men slipper jeg henne løs ute derimot blir hun til en rakett.
Nettopp, det er jo optimalt og akkurat slik vi vil ha RR'ene våre! Og som Chryssi påpekte; de roer seg litt mer med tiden (og løpetid er en slik tid- hjelp så morsom jeg ble nå da... :oops: ;-) ) Har hørt om en RR-hannhund som er like gal og leken i sitt 11.år, men der heller jeg til den kjente "som hund, så eier!" Etter en stund i familien din vil bikkja innrette seg etter døgnrytmer, andre rutiner og daglige gjøremål. Du vil sikkert ikke bli skuffet!! RR er HERLIG! =D>
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Kamilla » Tor Nov 24, 2005 9:25 pm

Min RR tispe på 6 mnd er nå ca 57cm høy og veier ca 26kg


Da blir hun nok ikke av de største tror jeg. Mine to tisper er 61 og 63 cm ca, fikk løpetid når de var hhv 15 og 12 mnd. Det er sent, kjenner ikke mange andre som var så sent ute.

Synes det er litt skummelt noen ganger for hun raser opp og ned skråninger, bråsvinger rundt trær og sklir innimellom.


Tror ikke du skal bekymre deg over det - jeg tror hun har relativt god kontroll og det hjelper henne ihvertfall til å utvikle det! Men jeg ville nok gjort som du sier, ta henne inn innimellom og få henne til å konsentrere seg om deg, gjerne trene litt enkle øvelser etc. Da holder hun bedre fokus på deg. Jeg gjemte meg også en del for den eldste, det gjorde at hun selv i lek på Ekeberg med mange andre hunder hadde fullt fokus på meg. Ulempen kan være at hun får en veldig liten radius dersom du skal bruke henne til spor/ettersøk etc.



Er veldig rolig inne så hun er ikke en stressa hund og roer seg veldig fort ned i bånd, men klager så fort vi står stille.


Velkjent!!!

Mvh Kamilla.
Kamilla
 
Innlegg: 187
Registrert: Lør Jan 31, 2004 4:25 pm
Bosted: Siggerud

Re: RR spørsmål

Innlegg Anki » Lør Nov 26, 2005 2:50 pm

Jeg gjemmer meg for henne i skogen så fort jeg får sjangs, men hun rekker som regel å ta meg på fersken....

Hun er flink på innkalling, men tar seg innimellom god tid hvis hun finner noe spennende....er jo valp enda

Har størst problemer med å få kontakt under lek, da er hun helt i en annen verden.
Men det får jeg hjelp til på kurs.

Hun har også "angrepet" joggere når hun går i langline, spes hvis hun er litt gira (når vi ikke ser de først da)

Vet at det er en valpeting, men må få lært henne å ikke gjøre det på et vis...
Får heldigvis god hjelp på kurset, men tenkte å høre om flere har hatt det problemet.
De er jo glade i hopp og sprett...kenguruhund..

Ellers er hun en kul hund med personlighet.

Hun har en del jaktinstingt når det gjelder fugl, blir helt paralysert når hun ser fugler. Men har ikke merket at hun vil løpe etter de, bare stirrer/sniker.

Noen som har erfaring med RR og katter, papegøye og smådyr?

Jeg har litt av hvert...
Hun er litt intressert i fuglen særlig hvis hun flakser/flyr i nærheten av henne..
Er litt redd for uhell hvis hun feks snapper etter henne hvis hun flyr forbi. Det er jo ofte en refleks...
Kan jeg lære henne å ikke gjøre dette eller må jeg bare passe på.

Går aldri fra henne alene med fuglen uansett.

Kattene går greit, men hun har ikke kjønt at de ikke vil leke med henne enda....hun blir bare mer ivrig når katta fiker til henne.

Marsvina er ok, men hun er jo intressert men de er alltid under tilsyn.

Ble masse dette her...

Takk for alle svar jeg har fått....

Hilsen Ann-Kristin
Anki
 
Innlegg: 23
Registrert: Tor Jul 28, 2005 1:09 pm
Bosted: Strømmen

Re: RR spørsmål

Innlegg Annette » Lør Nov 26, 2005 2:55 pm

Anki skrev:Kattene går greit, men hun har ikke kjønt at de ikke vil leke med henne enda....hun blir bare mer ivrig når katta fiker til henne


Jeg tror ikke jeg ville latt henne være aleine med kattene heller...
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Re: RR spørsmål

Innlegg Annette » Lør Nov 26, 2005 2:56 pm

Anki: Har du sett at jeg har sendt deg en PM?
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg løvehund » Søn Nov 27, 2005 5:28 pm

Kia er ca 16 mnd, veier 37 kg og er 70 cm høy.
Hun fikk løpetid da hun var 8 mnd:)
__________________________
Hilsen Linn og Kia :razz:
løvehund
 
Innlegg: 76
Registrert: Fre Apr 15, 2005 7:35 am
Bosted: Rognan, nordland

Innlegg Ebeth » Man Nov 28, 2005 9:15 am

Joda kjenner meg godt igjen.. Vår valp er 8 måneder nå og en hann. Han er vanskelig å måle, men han er rundt ca. 65 - 67 cm høy og veier 35 kilo. Tror heller ikke han blir blandt de største.

Jeg har også mye av de "problemene" du beskriver. Han er hekta på fugler, og jager gjerne etter de i hagen. Han har løpt etter en katt en gang osv. Når det gjelder oppmerksomhet er det nesten umulig for meg å få kontakt når det er andre dyr eller mange mennesker i nærheten, noe jeg ofte har syntes var vanskelig. I skogen bruker jeg også langline, og joda, han hopper frem og kaster seg mot de som løper forbi og her kreves sterke armer.

Men som du skriver er han rolig inne, og aktiv ute. Jeg tror nok mitt lille bøllefrø kanskje er litt spesielt intens - har fått flere tilbakemeldinger på hans hysteriske oppførsel med andre hunder. Slik har han vært siden han var liten.. Dette er også min første ridgeback, og min første hund jeg har fulgt fra valp. Her hvor jeg bor er det heller ikke mange andre hunder å sosialisere med, men vi har en kompis som er en stor blandingshund på 50 kilo. Når de treffes er det vanskelig å trenge "gjennom". Om vi ser andre hunder er det likedan. Dette var ikke noe jeg hadde forventet av rasen, men de er jo individer..

Angående biting så har vi fortsatt litt av dette. Han finnes ikke aggressiv. men om han blir "hauset opp" eller i lek så kan det fort skje. Men dette blir bedre og bedre. Han forstår et nei, men det er bare så veldig vanskelig å la vær..

Å stå ute i bånd gikk fint en periode i sommer ( omtrent på samme alder) , men nå piper han og blir rastløs rimelig fort. Eller bjeffer med en diskant uten like er vel heller nærmere sannheten. Ellers er han veldig rolig i buret sitt, og når han er med meg på kontoret ligger han der, selv med åpen dør.

Jeg har både blitt positivt og negativt overrasket over rasen ut i fra min en-hunds-erfaring og forhåndskunnskap, men om jeg skulle valgt igjen? Det ville nok blitt en Ridgeback ja, helt klart. Skulle bare ønske vi bodde litt nærmere ridgeback treff, og kunne sett og lært mer av å være sammen med andre hundeeiere og deres RR. Ellers er jeg så glad for dette forumet! Her har jeg sutret og spurt om de rareste ting og alltid blitt tatt seriøst og hyggelig i mot.

Se det ja, her snakker vi om et langt innlegg på morgenkvisten..kanskje litt mindre kaffe så tidlig på dagen hadde vært en idé? :smile:

Hilsen Elisabeth og Luckas
Ebeth
 
Innlegg: 71
Registrert: Ons Apr 06, 2005 1:22 pm
Bosted: Tromsø

Innlegg Zinda » Man Nov 28, 2005 9:36 am

Ebeth skrev: Skulle bare ønske vi bodde litt nærmere ridgeback treff, og kunne sett og lært mer av å være sammen med andre hundeeiere og deres RR.
;-) Vi kommer innom til sommeren igjen vi!
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Anki » Man Nov 28, 2005 12:33 pm

Hun er faktisk god på kontakt, men er flinkere på kurset enn i hverdagen.
Virker som hun vet hun skal jobbe på kurset.
Der er det jo mange på en gang...

Vanskeligere når man møter 1 og 1 på veien, men vi har lært en øvelse som heter "være her" da får ikke valpen lov å bevege seg ut av din "sone"

Starter med å sitte sammen å gjenta være her og avslutter med å kaste ut godbit, få øyekontakt og si hversågod..da er hun "fri" fra være her.

Etterhvert som de skjønner hva det går ut på så kan man sette grense hvis hunden går ut av sonen på være her.
Hvor grensa går bestemmer du...

Grensa er et bestemt "stopp" evt forsterket med å ta bestemt på hunden bak, ikke hardt.
Bare så den skjønner at du mener "stopp", det må jo tilpasses hunden.
Den skal ikke bli redd.
Korrigeringen skal være rask og VIKTIG med ROS straks hunden er i sonen igjen.

Shanti er nyskjerig ved passering men går ikke mot hunden dersom jeg har sagt være her.
Vanskeligere på kvelden for da er hun "mørkredd" og vanskeligere å få kontakt med.

Har trent masse kontakttrening og det er viktig hvis man skal lykkes.

Shanti er veldig matforkusert og det hjelper jo en del.

Elsker å søke. Har såvidt begynt å lære å legge ut spor med godbiter.

Er veldig glad for at jeg har gått og går på kurs.

Lurer på en ting ang måten hun leker på...
Har jo lest at de kan være røffe i lek.
Har sett andre valper leke (andre raser) og det går litt roligere og annerledes for seg.

Shanti leker veldig hissig med hunder som tillater det selvsagt.
Det går mest på å legge den andre hunden i bakken.
Ser mer ut som kamplek fra hennes side og hun hisser seg veldig opp.

Er ikke sint eller noe...

Hun starter med å løpe i full fart mot hunden (noe som kan være dumt, men det lærer hun vel etterhvert)
PS. Jeg spør alltid først og hun får ikke hilse/leke i bånd.
Deretter gjør hun sitt beste på å få tak/henge i nakkeskinnet på den andre hunden får hun den på rygg så står hun over den og biter/tygger over strupen.
Det er i hovedsak måten hun leker på...går mye på biting. Noen ganger hardt.

Det er uvant i forhold til hva jeg er vant til og jeg lurer på om det er slik de leker...
Hun har fått god sosialisering synes jeg men har møtt veldig mange veldig tolersnte hunder.

Har fårtt beskjed om at hun ikke bør få holde på fritt med hunder som er for tolerante.

De må være snille selvsagt men hun trenger kansje litt oppdrageles fra voksne hunder med godt språk.
Men hvor finner man slike da...
Hun er i en alder nå hvor hun vil begynne å prøve seg...
merker det hjemme.

Plutselig sitter hun i sofaen (noe jeg ikke tillater) og går ikke ned før jeg kommer helt bort og må ta henne ned fra sofaen, bare å si gå ned strengt holder ikke lenger....morsomme i den alderen
:smile:

Noen råd fra andre hadde vært fint i forhold til omgang med andre hunder og generelt.

Hun er søt da..

Hilsen Ann-Kristin og Shanti
Anki
 
Innlegg: 23
Registrert: Tor Jul 28, 2005 1:09 pm
Bosted: Strømmen

Innlegg Zinda » Man Nov 28, 2005 12:59 pm

De må være snille selvsagt men hun trenger kansje litt oppdrageles fra voksne hunder med godt språk.
Men hvor finner man slike da...
Zinda har fått skryt av flere for tydelig språk og godt lynne. Kanskje vi skulle møtes en dag og ta en tur?! f.eks. på et egnet sted midt mellom Strømmen og Grorud? Hellerudsletta hadde kanskje gått an? Send meg en PM da vel! ;-)
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Anki » Man Nov 28, 2005 4:20 pm

Hadde henne litt løs bak maxbo lørdagen.

Da raste hun rundt som hun pleier.

På siden av veien der er det et slikt vanlig nettinggjerde (ikke helt, bare 4 deler midt på jordet)

Hun løp rundt det på andre siden og der pleier hun ikke å løpe så jeg ropte på henne fordi jeg vil helst ikke at hun løper mot fabrikkene der.

Første gangen løp hun rundt der hun kom fra.
Deretter løp hun rundt igjen oge jeg ropte henne tilbake

Da bestemte hun seg for å ta en snarvei (trodde hun da) og løp i full fart mot gjerde.
Jeg rakk ikke å reagere en gang.

Hun løp rett inn i nettinggjerdet med hodet først og traff gjerdet med panna.
Hun spratt litt tilbake.

Jeg ble ganske redd for at nå har hun slått seg.

Hun ble ganske dempet og kom bort til meg med bust over hele og ristet seg og så ganske stakkarslig ut.

Men hun virket ikke skadet.

Hun lagde ikke en lyd da hun krasjet, men tråkker jeg henne ved et uhell litt på tåa hyler hun....

Ingen merker, hevelser eller halting.
Var fort glemt.

Var mest redd for nakke/rygg, men hun er helt fin. Har ikke merket noe.

Regner med at hun ikke så gjerdet i farta (det er faktisk ikke så godt synlig rett forfra sånne natting gjerder)

Hun ser seg kansje bedre for neste gang...

Det er derfor jeg er litt engstelig når hun raser slik rundt, men det er utrolig hva hun tåler.

De lærer nok av slike uhell, tror jeg da....

Gikk heldigvis bra! :D

Hilsen Anki
Anki
 
Innlegg: 23
Registrert: Tor Jul 28, 2005 1:09 pm
Bosted: Strømmen

Innlegg kita » Lør Jan 07, 2006 12:24 pm

Hei!
Jeg har en RR tispe på 20 mnd. Hun fikk første løpetid i 8-9 mnd alderen, ganske normalt, men føltes litt tidlig. så neste løpetid 5 mnd etter først....
Det jeg har hørt og erfart (hun har hatt det X2.. snart 3 regner jeg med...) er at de blør mye, spes de første gangene. Det som også er vanlig er at de får inbildt svangerskap en god periode etter. Symptomer: Større patter, noen får melk, blir rolige nesten deprimerte, el urolige, graver i sengen osv. sikkert flere symp også jeg ikke har hørt om.. De fleste RR jeg har vært borti får dette i mer eller mindre grad. Ett råd jeg har fått for å forebygge veldig inbilthet (uten å ha rukket å prøve det ut) er å gå litt ned på for mengden og øke trim mengden etter endt løpetid. Min er ellers flink til å gjøre seg selv ren! Bare litt om hva du kan møte. Men de er jo så forskjellige!!
Ellers høres Anki ut som en ganske normal RR-tispe i adferden.
Vis du vil treffe andre så kan du jo kontakte Line eller meg som styrer litt turer i Bærum/Oslo Vest området. Vi ligger inne på RR hjemmesiden under distrikt Akershus og aktiviteter... Er en firerbande med damer + 4 RR som går mye sammen. tre tisper og en hannhund. Snille og greie, uten bråk. Vi sms`r eller ringer hverandre før tur. Vankelig å ha en dag i uken-vært og er ofte torsdager (tre av oss jobber i helsevesene og har derfor turnusarb...) Det hender andre blir med på tur også.. Alle er hjertelig velkommne! Er supert å møte andre med samme rase. Vi veksler mange erfaringer! Tre med min av disse fire har diagnosen Atopisk dermatitt (husstøvmidd allergi..) så vi har nok å snakke om.. Men mest av alt koser vi oss på korte og glaaange turer, har det masse gøy med hundene våres, skravler og nyter livet i skogen med verdens beste firbente venner!!!
Lykke til videre med Anki! Som sakt er det bare å skrive sms eller ringe!
Hilsen Kristin
kita
 
Innlegg: 2
Registrert: Lør Jan 07, 2006 12:15 am

innkalling

Innlegg runejors » Man Mai 22, 2006 11:27 am

Jeg gjemte meg også en del for den eldste, det gjorde at hun selv i lek på Ekeberg med mange andre hunder hadde fullt fokus på meg. Ulempen kan være at hun får en veldig liten radius dersom du skal bruke henne til spor/ettersøk etc.

Er nettopp ferdig med valpekurs og er sålangt fornøyd. Jeg nevnte denne fremgangsmåten på kurset, men de anbefalte ikke å gjemme seg da RR er en drivende jakt hund og trives i grunnen på egen hånd.
Har hørt at flere med fuglehunder har gjort dette med stor suksess. Kanskje jeg bør prøve dette

Rune
runejors
 
Innlegg: 48
Registrert: Ons Mar 29, 2006 3:42 pm
Bosted: Asker

Neste

Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron