Håndteringstrening... Hjelp!!

Moderator: Gunn Tove

Håndteringstrening... Hjelp!!

Innlegg Elisabet » Tir Aug 31, 2010 6:11 pm

Prana er ILLE!! når det gjelder å bite etter og i hender (og føtter, armer, legger osv...) og jeg føler bare hun blir værre og værre. Hver gang jeg setter meg ned for å trene håndtering blir hun bare mer og mer gira og kaster seg rundt etter hendene - og hun har begynt å bite hardt! Jeg er ikke i nærheten av å få klippet klør på henne, og nå føles det som hun hver eneste gang vi prøver bare får en ny erfaring på at hun kan bite etter hendene så forsvinner de. Vi er helt klart på feil spor med dette her, men vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an. Dessuten begynner jeg å bli bekymra for hvordan dette kommer til å utarte seg framover når hun blir eldre og kommer i diverse trassaldre. Stor hund som biter etter hender er ikke stas - særlig ikke i et hus med flere par små hender :sad:

Hjelp!! Hvordan har dere trent håndtering med bite-gale valper?
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Letao » Tir Aug 31, 2010 6:22 pm

Nå var ikke min så hyper som vesle Prana høres ut som, men kanskje et tips er å legge håndteringstreningen til når hun allerede er sliten - og begynne veeeeeldig forsiktig. Feks, etter å ha gått spor eller noe. :) Jeg klippet alltid klør på Saqui som liten da hun lå i sofaen og halvsov etter en lang dag.
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Elisabet » Tir Aug 31, 2010 6:34 pm

Letao skrev:Nå var ikke min så hyper som vesle Prana høres ut som, men kanskje et tips er å legge håndteringstreningen til når hun allerede er sliten


Huff - det funket den første uken her hjemme...... etter det har hun bare vært enda værre på biting når hun er trøtt - hun går liksom rett fra lys våken til overtrøtt.... og har ingen "slapp" periode imellom #-o Og så klarer hun ikke legge seg til å sove noe annet sted enn i buret..... og der inne får jo ikke jeg plass når hun endelig sover ;-) Men kanskje jeg skulle forsøkt etter et spor.......
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Elisabet » Tir Aug 31, 2010 6:50 pm

Bør kanskje si noe om hva vi gjør.... så langt:

Har forsøkt litt forskjellig. Både når hun er trøtt og når hun er våken. Kan ikke si jeg merker noen forskjell - muligens litt værre når hun er trøtt faktisk. Først prøvde jeg med godbiter - å gi henne godbiter når jeg tok på henne, holdt i labben holdt på hodet osv. Men hun er skikkelig matvrak så jeg syns bare hun giret seg opp av godbitene. At hun ikke fikk den roen jeg føler er viktig å ha for hunden når den skal håndteres. Dermed prøvde jeg uten godbiter - bare kos og ro og myke hender. Fikk ikke til så mye ro med det heller......

Nå har jeg skiftet tilbake til godbiter igjen, og sitter med henne i fanget og forer på med godbiter samtidig som jeg holder henne her og der. Hun får selvfølgelig bare godbit når hun ikke bryr seg om hånda.

Mulig jeg er ikke har holdt på lenge nok - eller kanskje jeg har hatt for lange økter.... Sikkert gjort mye feil og dumt, men hun er ei nøtt den lille frøkna. Tror jeg har drevet og lett litt etter hva som er beste teknikk med nettopp denne hunden. For øyeblikket føler jeg det går litt feil vei, så jeg har åpenbart ikke funnet den rette nøkkelen enda :-? Og hunden merker åpenbart at jeg er i tvil og forrvirret..... :roll:
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Holmorama » Tir Aug 31, 2010 7:27 pm

På mitt første valpekurs som jeg var innom to ganger viste de å holde hunden "hardt". Ikke hardt-hardt, men bare tydelig og bestemt. På fanget, holde begge forlabbene, hunden halvveis på rygg, halvveis på rompa. Og dette uten å gjøre noe, uten godbiter, ingenting. Bare holde. Valpen kjemper litt og når den gjør det skulle man gi et signal med kropp og stemme (et lite kremt eller no) om at det ikke var akseptabelt. Og når hunden var rolig fikk den ros og fikk gå ut av posisjonen igjen.

Dette gjorde jeg noen ganger. Ga mye ros når den roet seg. Og når jeg da begynte med klipping gikk det finfint. Første gangene slapp jeg taket ved første antydning til ro. Så økte jeg, den måtte være rolig lengre, da kunne det komme en ny kamp fra valpen, men da er det om å gjøre å holde ut til roen kommer igjen og så gi ros og slippe den løs til slutt.

Jeg brukte denne teknikken bare en kort periode. Den vokser jo ut av fanget vårt :smile: Når jeg sluttet med det var håndteringen likevel enkel når vi begynte på annet vis med klipping av negler o.l. Da gjorde vi det gjerne når den var i et rolig modus. Tok gjerne en negl av gangen, og en ny et par timer senere. Alt som en liten seier. Alt etter som hvordan vi så valpen responderte. Positiv opplevelse for hunden var i fokus.
Masithela's Quality Kinto, født 25.10.09, kom hjem til oss 22.01.10.
Holmorama
 
Innlegg: 98
Registrert: Ons Des 09, 2009 8:32 pm
Bosted: Bergen

Innlegg calm » Tir Aug 31, 2010 10:00 pm

Jag tror jag skrivit på nåt annat ställe på detta forum om kloklippningshelvetet, men jag kunde inte hitta det nu. Kito var också en enormt bitig valp (se det som ett gott tecken, han har blivit en mycket trevlig hund :D ). Hantering och kloklippning blev snart ett mindre helvete. Förutom att han vrängde sig och bet så vrålade han i högan sky :roll: Det gick helt enkelt inte.

Jag bestämde då att jag måste bryta detta innan han blivit för stor och stark. Jag tog helt enkelt och la ner honom och höll fast genom att också lägga ena benet på honom. Inte så hårt att han klämdes eller att det skulle uppfattas aggressivt, bara väldigt fast och bestämt. Sen klippte jag alla klorna. Bara yttersta spetsen för att vara säker på att det inte skulle göra ont eller vara obehagligt.

Efter bara ett par gånger med denna bestämda metod så började han slappna av, och snart behövde jag inte hålla fast längre. När han accepterade kloklippningen utan bit, vrål och vrängande började jag belöna. I början en liten godbit för varje klo, och senare en stor klump leverpastej för varje tass. Idag har jag en hund som kommer förväntansfullt och håller upp sin fot när jag tar fram tången :smile:
calm
 
Innlegg: 97
Registrert: Søn Mar 30, 2008 5:33 am
Bosted: Skåne, Sverige

Innlegg Elisabet » Ons Sep 01, 2010 8:14 am

Takk Calm og Holorama ;-)
Skjønner at jeg har vært litt for redd for å prøve meg på "holde-fast" teknikker for trenden med at alt skal belønnes fram er så dominerende. Og så har jeg vært litt redd for at jeg med en hund som RR'en (med mye meninger om egen kropp og alt annet) gjør vondt værre med å "ta i et tak". Hadde ikke tenkt meg om to ganger med en retriever merker jeg :roll: Dette har kanskje også litt å gjøre med at jeg med min forrige RR aldri fikk dette 100% i boks. Vi hadde "diskusjoner" om kloklipping helt til han ruslet, selv om de ikke var så veldig alvorlige etter hvert. Mest sånn: ja så klipp da - bare jeg får sagt hva jeg mener om saken først :roll:

Deilig å høre at noen med like bite-gal valp har fått dette til å funke, Calm =D> Tipsene fra dere begge er notert på blokka :D Så da er det bare å brette opp armene og være den staeste....... nok en gang (Livet med RR kort oppsummert ;-) )
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Letao » Ons Sep 01, 2010 10:00 am

Til og med jeg med min daffe valp brukte holde-teknikken til tider, kommer jeg på. Feks når vennene mine giret opp valpen mens jeg var ute 15 min, så jeg kom inn til en hyper og overtrøtt valp som absolutt IKKE ville legge seg. Da puttet jeg henne i fanget og holdt henne fast, rolig og bestemt, mens jeg nynnet eller sang litt.. og snakket med vennene mine og totalt overså Saqui. Samme rutine hadde vi litt før leggetid i starten om nødvendig. Da var hun ikke spinnvill, men vi hadde en "kosestund" hvor jeg holdt henne, strøk henne, nynnet litt, så la jeg henne i senga. Og da ble hun sååå rolig. Og nå som voksen er hun fortsatt veldig avhengig av mye kroppskontakt (noe jeg syns er kjempekoselig!). Når de blir større og vokser ut av fanget kan det å få de til å sette seg, og så sette seg med en arm rundt brystet (og bein rundt de) og stryke de på brystet virke litt på samme måte.

Jeg er ikke fan av å legge på rygg, da dette fort er en ubehagelig posisjon for hunder. Men å holde de rolig fast, i fanget eller på annen måte, i en posisjon de kan slappe av i, trenger ikke være noe negativt det.
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Lene » Ons Sep 01, 2010 10:27 am

Husk "rolig & bestemt". Jeg klipper kun klørne på min når jeg selv er veldig rolig, for han merker om jeg har dårlig tid, eller stresser (i begynnelsen klipte jeg i nerven et par ganger, og ble sååå stressa...).

La også hunden få lukte litt på kloklippern, utenom klipping, og gi godbit for det.

Jeg passer på å ta på tærne hans fortsatt, når han er rolig. Klemmer litt på kloa, og roser han for å være rolig.
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Elisabet » Ons Sep 01, 2010 11:05 am

Lene skrev:Husk "rolig & bestemt". Jeg klipper kun klørne på min når jeg selv er veldig rolig, for han merker om jeg har dårlig tid, eller stresser (i begynnelsen klipte jeg i nerven et par ganger, og ble sååå stressa...).


Ja, ikke sant! Er det rart frøkna koker når jeg er full av villrede over hvordan jeg skal løse dette her? Hehe..... mulig jeg skal passe på å legge kloklippingen til etter jeg har gjort min daglige yoga-rutine ;-) Det er bare det at frøken Spinnvil får meg litt for lett ut av balanse igjen #-o Pust in, pust ut......... :hippie:

Uansett: takk for alle tips folkens! Nå er verktøykassa fyllt opp med litt nye innfallsvinkler. Begynner systematisk holdetrening den dag i dag! Og så har verdens greieste oppdretter tilbudt seg å ta en tur for å hjelpe oss på glid =D> Så da håper jeg vi snart er inne i et bedre spor [-o<
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Conan » Ons Sep 01, 2010 12:59 pm

Se tidligere postering jeg har gjort vedr hypertulleteovertrøttenergi bombe av en valp.

Vi gjorde div tiltak som endret lillegutt drastisk:
Fjerning av pipeleker(anbefales av mange grunnet at det "trigger" valpen)
Snu ryggen til dersom biting, høy "valpepip" fra oss når han bet for hardt!
På det verste ble han tvangsholdt av madammen mens hun sang rolig til ham= rett i søvn:)

Foringen la vi også tidligere på kvelden slik at energisprekken skulle komme tidligere.
En gang han var ekstremt tullete gjemte jeg meg bak kjøkkenkroken mens han sprang som en tulling frem og tilbake,frem og tilbake. Tok da tak i ham når han sprang forbi og ga en har NEI kommando som skremte han litt.

Sitter igjen med en rolig kar (10mnd) som vet når han får lov til og være tullete (kun ute) og er rolig inne. Biting eksisterer ikke lengre i hans tanker.
Conan
 
Innlegg: 50
Registrert: Lør Des 19, 2009 1:11 am
Bosted: Skjetten

Innlegg Simira » Ons Sep 01, 2010 1:56 pm

Er hun lys våken rett etter hun har sovet? Kovu er grei sånn, han sover mye i og ved fanget, og ellers... Og når han våkner (dvs., når det skjer noe), så bruker han 10 minutter før han faktisk er ordentlig våken, med mindre det skjer noe veldig spennende (folk på døra, Odin bjeffer på nabokatten o.l.). Hvis Prana bruker litt tid på å starte, kan du jo prøve rett etter hun har sovet?

Ellers har jeg tenkt å trene inn/shape inn å ligge på matten og slappe av, og vi er allerede godt i gang med det. Målet er at han skal ligge på siden eller ryggen og slappe av mens man får kos og stell.

Det har ikke blitt mye kloklipping, men litt har det vært. Altfor lite, såklart.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg calm » Ons Sep 01, 2010 3:16 pm

Elisabet skrev:Takk Calm og Holorama ;-)
Og så har jeg vært litt redd for at jeg med en hund som RR'en (med mye meninger om egen kropp og alt annet) gjør vondt værre med å "ta i et tak". ;-) )


Jag tror jag förstår hur du har tänkt, och jag försöker alltid undvika att "gå i kamp" med en hund, och tycker att det är oerhört viktigt att en hund kan känna tillit till sin matte eller husse. Jag hade försökt att klippa klor genom att belöna, men Kito var som sagt en av de vildare och framför allt bitigare valparna, och kunde hetsa upp sig väldigt. När jag sen valde den bestämda metoden, så vill jag betona att det inte får finnas ett uns av aggressivitet, eller kamp i situationen (som andra också varit inne på) Bara vara lugn och se till att man har ett grepp som de inte kan komma ur. Jag har aldrig gett bannor eller missbelåtna ljud till honom. Bara varit tyst. Nu gör vi detta. Punkt slut. För oss blev detta en bra lösning, och snart kunde jag börja belöna med både rösten och godis.

Med en stökig valp så tycker jag att detta milda tvång kan hjälpa dem att bli lugna så att man kan vända det till en positiv situation. Jag fick under en period också "natta" Kito på kvällarna. Då var han ÄNNU bitigare (blodet rann ofta här), övertrött och uppe i varv. Jag brukade bestämt lägga honom på bädden och sitta bredvid och låtsas halvsova. Gick han upp så la jag tillbaka honom, och ofta somnade han sen efter bara nån minut.

Denna period var ju i perspektiv väldigt kort, men det var intensivt när det varade ;-)
calm
 
Innlegg: 97
Registrert: Søn Mar 30, 2008 5:33 am
Bosted: Skåne, Sverige

Innlegg Elisabet » Ons Sep 01, 2010 7:07 pm

Simira skrev:Er hun lys våken rett etter hun har sovet?


Ja :roll:
Hun sover igrunnen ikke så mye syns jeg, og hun sover veldig lett så hun spretter opp så fort hun hører noen lyder eller noen beveger på seg...... Vi har et realt stykke å gå før vi har den daffe RR-roen som jeg er så vant med i boks ;-)

Men forsøkte noe nytt idag, som jeg har tenkt å fortsette med framover. siste biten av turen jeg pleier å gå her hjemme går langs en strand og der er det en brygge hun syns det er gøy å gå på. Bestemte meg for å trene håndtering på den brygga - mens jeg stod nede på stranda og hun oppå brygga. Det ble akkurat passe bordhøyde! Tømte resten av godbitene på at hun stod i ro og jeg tok på henne i ører, rundt øyne, poter, hode, mage osv. Hun var passe fornøyd og hadde brukt opp alt koket sitt, men ikke ordentlig trøtt enda - og jeg var rolig og happy for vi har det jo så fint på tur!! :D Alt lå til rette for en hyggestund uten tygging og biting - så for en stund framover skal vi holde oss unna stua, teppe/seng og ettermiddager/kvelder når det gjelder håndtering.
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Elisabet » Ons Sep 01, 2010 7:27 pm

calm skrev:
Med en stökig valp så tycker jag att detta milda tvång kan hjälpa dem att bli lugna så att man kan vända det till en positiv situation.


Tror du har helt rett - man kan jo ikke begynne å belønne før hunden har den roen den må ha. Og for at hunden skal gi etter og slappe av MÅ man jo være rolig selv - IKKE frustrert, sint, aggressiv osv. Tror det har vært litt av problemet for meg: har prøvd meg på shaping-teknikken, men opplevd at det ikke funker - det eneste som skjer er at hun faktisk blir mer intens. Så blir jeg frustrert fordi jeg ikke får det til - og selv om jeg opptrer rolig så merker hun at jeg blir irritert, og så har vi det gående.....

Jeg er nå helt sikker på at dette med holdetrening er veien å gå med denne dama. Før jeg kan begynne å tenke på å belønne henne MÅ hun ha den roen hun skal ha - ellers belønner jeg jo bare intensitet. Mulig jeg skal starte med dette også på tur til å begynne med - rett og slett fordi jeg selv er så glad og fornøyd når jeg er på tur ;-)
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Neste

Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron