Vi skal skaffe oss RR

Moderator: Gunn Tove

Vi skal skaffe oss RR

Innlegg juli_e » Lør Aug 28, 2010 4:41 pm

Da har vi endelig etter 3år bestemt oss for og kjøpe en Rhodesian Ridgeback til neste år :crazy: Var veldig koslig og treffe hundene og eierne deres idag, virket som er trivelig gjeng både Kristin,susan og liv :D Har jo tenkt på rasen siden 08 så har jo lært endel om de og føler så absolutt at dette er rasen for oss :D Vi har ikke funnet en kennel ennå. Men jeg vil gjerne ha anbefalinger fra dere. Vi ønsker oss en tispe, etter linjer med godt lynne og god helse. Vi tenkte jo på hanne med dette er utelukket pga at vi har 2 tibber fra før som er kastrert og de trives bedre med tisper enn hanner. Synes jo hannene er flotte,mye pga at de er kraftigere bygd. Så vil gjerne ha en tispe som er det. Men det viktigste er at det er en RR som fungerer godt med oss og har godt gemytt,lynne og helse. Ridge eller ikke,hunden er like mye verd. så vi utelukker ikke en hund uten ridge :smile: Men det hadde vært gøy med en hund som man kunne dratt på utstilling med så lenge hunden og jeg trives med det. Hund fra sverige er heller ikke utelukket. Men vil iallefall ha fra en kennel jeg kan få oppfølging fra i tilfelle det skulle være noe.
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Letao » Lør Aug 28, 2010 4:54 pm

Hyggelig å hilse på dere også! Og artig at dere har bestemt dere :)

Det er nå bare å ta kontakt om dere lurer på noe dere tror jeg kan svare på. Dere kan jo melde dere inn i gruppa Rhodesian Ridgeback Trøndelag på facebook om dere ikke allerede er det, da får dere info om treff etc om dere vil prate mer RR med RR-eiere i Trøndelag. Ellers er det bare å sette seg litt inn i de ulike kennelene som finnes i norge og sverige og se om dere liker typene/linjene de avler på. Masse lykke til :D
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg juli_e » Lør Aug 28, 2010 6:41 pm

hvilken kennel kommer saqui fra? husker ikke hva du kalte den. Har egentlig bestemt oss for RR for lenge siden, men har ville møtt flere og snakket med RR eiere før vi har tatt den endelige beslutningen. Har det ikke travelt med og skaffe valp, men blir jo ikke mindre valpesyk av og se valpe bilder for og si det sånn :D
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Elisabet » Lør Aug 28, 2010 7:43 pm

Gratulerer! :D

Syns de er veldig vanskelig å anbefale kennel, siden hva én liker og trives best med er litt forskjellig fra hva en annen vil ha. Godt lynne og god helse ønsker vi oss jo alle sammen ;-) Dessuten er det jo alltid forskjellige valper i alle kull, så de fleste oppdrett kan nok få både veldig gode og mindre gode individer i sine kombinasjoner.

Tror det beste du kan gjøre er å bli kjent med de hundene som fins i nærheten hos deg, og hvor de kommer fra. Snakke med RR-folk og få deres meninger - og samtidig lytte kritisk ;-) Dessuten er det etterhvert mange oppdrettere som lager flotte og informative sider på nett, og mye info kan man finne der som kanskje kan hjelpe litt med å sile i hht dine preferanser.

Jeg har imidlertid ett generelt råd, og det er: Let etter en oppdretter som skriver/snakker om annet enn utstillingskvalitetene på hundene - både på tispe og hannhund. Hvordan er "bruksegenskapene" hos hundene f.eks. Brukes hundene til noe spesielt? (Spor, jakt, lydighet, agility..... osvosv) Er de mentaltestet? Om ikke - be oppdretter si noe om egenskapene til hundene relatert til de momentene som testes på en mentaletest. Hvordan er vaktinstinktet hos hundene (alle RR'er har et vaktinstinkt - de bare uttrykker det litt ulikt) Disse sprøsmålene vil kunne hjelpe deg til å få en bedre ide om hva som "bor" i linjene enn om du bare vet noe om hvilke utstillingstitler hundene har - slik at du har større mulighet til å velge en kombinasjon som passer for deg ;-)

Lykke til!!
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg juli_e » Lør Aug 28, 2010 7:57 pm

Tusen takk for godt svar :D skal på treff på øysand og skal besøke susan i trondheim om ikke så alt for lenge, så da får jeg vel møtt enda flere RR :D Skal bruke god tid på og finne en kennel. Men har noen gode/dårlige erfaringer eller info om svært useriøse kenneler vil jeg gjerne vite om de. Da mener jeg kenneler som avler på dårlige hunder og som ikke tenker på rasens beste heller "pengene" i det hele... Men etter det jeg har hørt hittil har norge og sverige gode oppdrettere av RR og det er jo bra :D
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Elisabet » Lør Aug 28, 2010 9:16 pm

juli_e skrev:Men etter det jeg har hørt hittil har norge og sverige gode oppdrettere av RR og det er jo bra :D


Det er mitt inntrykk også :D
Og så syns jeg raseklubben her i Norge driver veldig godt og særiøst arbeid!! Ros til dere som står på der =D>

Bare en idé som slo meg nå i forhold til å begynne å lete etter kenneler: hva med å begynne å se litt nærmere på kennelene til dem som står på i raseklubben? Som sagt syns jeg RR-klubben i Norge jobber godt - og der er det jo folk som gjør en innsats av ren og skjær idealisme, så kanskje du kan finne mennesket bak din rette kennel blandt dem? Men jeg kjenner ikke kenneler og linjer i Norge så veldig godt altså, så det fins sikkert masse bra blandt resten av kennelene også ;-)
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Letao » Lør Aug 28, 2010 11:29 pm

juli_e skrev:hvilken kennel kommer saqui fra? husker ikke hva du kalte den.


Saqui kommer fra kennel Batuulis utenfor Göteborg :)
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg juli_e » Søn Aug 29, 2010 7:10 am

Har vært på den norske og de svenske ridgebackklubb sidene. Har sett på en del kenneler i både norge og sverige. Men det er jo ganske greit og høre med dere også, dere har jo Ridgeback og har mange års erfaring med kenneler. Men det er jo bare og sette seg ned og ringe rundt og høre om eventuelle framtidige kull. Blir bare litt ivrig nå som vi har kommet så langt ;-)
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron