Trapper og bæring...

Moderator: Gunn Tove

Trapper og bæring...

Innlegg Simira » Ons Aug 18, 2010 1:14 pm

Nå har vi ikke blitt anmodet av noen om å bære rr-valpen i trapper, slik man får med de fleste andre raser, men jeg tenker at det nok er lurt likevel. Men beistet begynner jo å bli stor og tung alt, og det begrenser seg jo selv hvor lenge vi kan bære ham ned trapper (opp går det stort sett greit, ned har han ikke fått gå noe annet enn 2-3 trinns-trapper).

Hva gjør dere andre? Er det noen anbefaling om hvor lenge man bør unngå trapper og andre belastende ting på forbena med rr?
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Conan » Ons Aug 18, 2010 1:57 pm

Vår gutt ble båret helt til han var rundt 18-20kg, husker ikke alderen men ung var ham.

Er mange meninger om dette, men dersom valpen er høy nok til at han slipper å "hoppe" dra seg opp trinnene så vil jeg tro at det er trygt nok til å la ham gå selv. Vår valp måtte ha mye ris og lokking for å starte å gå i trappen selv da det var ukjent for ham. (trapper med stooore trinn uten altfor stor høyde på gikk han i tidligere uten problem, som på jobben min) :cool:
Conan
 
Innlegg: 50
Registrert: Lør Des 19, 2009 1:11 am
Bosted: Skjetten

Innlegg Annette » Ons Aug 18, 2010 2:41 pm

Jeg unngår ikke trapper, men jeg prøver å bremse farta til valpen nedover, så den ikke hopper over de siste par trinnene og lander hardt.

Ikke det at jeg tror det har så mye å si for Zivas del, hun er et lyn til å hoppe opp og ned av sofaen, og i går fanget jeg henne i det hun var på vei til å hoppe ut av sofaen over sofaryggen. Hun har absolutt ingen respekt for høyder, og kan gjerne stå ytterst på stup og kikke nysgjerrig ned som om hun overveier å fly.

Jeg tør ikke tenke på røntginga av albuene hennes...
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Shange og Sigrid » Ons Aug 18, 2010 9:46 pm

Tror det er lurt å venne de til å gå i trapper, men uansett er alt med måte.
Begynn med de små trappene. Men denne hunde rasen, ihvertfall min er utrolig spretten. Vanskelig å holde han igjen. Han var ikke mange mnd. da han hoppet fra fra baksiden på sofaen og opp i sofaen, altså over sofa ryggen... hehe... Så ikke alltid like lett å holde de igjen...
Men jeg bærte han ut fra bilen en stund, vet ikke om det har noe å si, men føler det går hardere utover kroppen hans.
Shange og Sigrid
 
Innlegg: 23
Registrert: Søn Aug 08, 2010 7:39 am
Bosted: Vanse

Innlegg Lene » Tor Aug 19, 2010 10:02 am

Generelt så er det vel mengdegåing i trapper som bør unngås, og da mest nedover. Også bør de ikke løpe opp og ned trapper, eller som Annette påpeker, hoppe ned de siste trinnene.

Leo er 10 mnd, og vi går ikke veldig mye i trapper, men så er vi så heldige å ha heis. Syns han ble for tung å bære etter at han ble over 15 kg. Jeg gjør som Annette sier, bremser litt på farta så han ikke hopper avgårde.

Men når det er sagt; alle valper bør lære å gå i alle slags trapper, den første gangen er jo kjempeskummel. Min blir fortsatt livredd når vi forsøker oss på en vindeltrapp vi har i blokka, men forstår det jo, det er sånn gittertrapp, så man ser rett ned.
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Simira » Tor Aug 19, 2010 10:16 am

Han får jo gå i trapper, men vi bor i tomannsbolig, med en ganske bratt trapp ned til 1. etasje. Odin spretter jo ned den trappa som ingenting, men Kovu bæres ned. Han fikk prøve å gå en gang, og da hadde han garanter trillet ned halve trappa hvis ikke jeg hadde gått foran og støttet ham.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Elisabet » Tor Aug 19, 2010 5:50 pm

Jeg lar Prana gå i trapper som ikke er alt for bratte. Men hun må gå bak meg sånn at jeg styrer tempoet nedover. Og på den måten får jeg trent litt "Gå bak" i samme slengen - en veldig kjekk kommando å ha på en stor hund ;-)

Jeg har latt henne bevege seg helt fritt i terrenget i skogen. Hun er som sin søster ganske uredd, men i skogen virker det som hun lærer masse om å tilpasse belastningen til hva kroppen hennes tåler, og dette tar hun med seg til andre situasjoner. =D>
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Letao » Fre Aug 20, 2010 7:31 am

Jeg har et annet tips: Løft valpen over hodet hver dag. Etter hvert som hunden vokser blir du sterkere, og til slutt kan du løfte en fullvoksen RR over hodet. Da kan du bære hunden både opp og ned alle trapper resten av livet - som seg hør og bør, mener Saqui.
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Annette » Fre Aug 20, 2010 7:34 am

Letao skrev:Jeg har et annet tips: Løft valpen over hodet hver dag. Etter hvert som hunden vokser blir du sterkere, og til slutt kan du løfte en fullvoksen RR over hodet. Da kan du bære hunden både opp og ned alle trapper resten av livet - som seg hør og bør, mener Saqui.


Det mener hun nok, ja :) Sikkert til bæring over våte plener også, så hun kan tisse uten å få vann på labbene?

Ellers er det å kunne løfte hunden sikkert greit. Jeg drømmer en dag om å klare å lære en hund til å sitte på ryggen...sånn i tilfelle noe skulle skje langt innpå heia. Sali er så redd for alt som betyr at han mister kontroll ove beina sine at han er umulig i så måte, men Ziva har jeg bedre håp med :)
Sist endret av Annette den Fre Aug 20, 2010 9:43 am, endret 1 gang
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Elisabet » Fre Aug 20, 2010 8:29 am

Letao skrev:Jeg har et annet tips: Løft valpen over hodet hver dag. Etter hvert som hunden vokser blir du sterkere, og til slutt kan du løfte en fullvoksen RR over hodet. Da kan du bære hunden både opp og ned alle trapper resten av livet - som seg hør og bør, mener Saqui.


:latter:
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Hefo » Fre Aug 20, 2010 11:05 am

Letao skrev:Jeg har et annet tips: Løft valpen over hodet hver dag. Etter hvert som hunden vokser blir du sterkere, og til slutt kan du løfte en fullvoksen RR over hodet. Da kan du bære hunden både opp og ned alle trapper resten av livet - som seg hør og bør, mener Saqui.

=D>
Hilsen Hege og Nala :pote:
Hefo
 
Innlegg: 156
Registrert: Ons Okt 19, 2005 1:57 pm
Bosted: Kirkenes

Innlegg hilde » Fre Aug 20, 2010 2:37 pm

Det må jo gå an å få løftet dem sånn på rygg? "Lillebroren" min får Rott'isen sin til å hoppe opp og holde seg fast i ham til han får spent fast sele mellom dem. Så blir de løftet opp i redningshelikopter!! Han brukte 4 mnd på å lære ham det + venne ham til hjulvispen over dem!! =D>
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Letao » Søn Aug 22, 2010 7:45 pm

Annette skrev:
Letao skrev:Jeg har et annet tips: Løft valpen over hodet hver dag. Etter hvert som hunden vokser blir du sterkere, og til slutt kan du løfte en fullvoksen RR over hodet. Da kan du bære hunden både opp og ned alle trapper resten av livet - som seg hør og bør, mener Saqui.


Det mener hun nok, ja :) Sikkert til bæring over våte plener også, så hun kan tisse uten å få vann på labbene?


Ja, ikke minst!

Annette skrev:Ellers er det å kunne løfte hunden sikkert greit. Jeg drømmer en dag om å klare å lære en hund til å sitte på ryggen...sånn i tilfelle noe skulle skje langt innpå heia. Sali er så redd for alt som betyr at han mister kontroll ove beina sine at han er umulig i så måte, men Ziva har jeg bedre håp med :)


Bæremeis?
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron