Strupelenke?

Moderator: Gunn Tove

Innlegg Annette » Tir Jun 08, 2010 5:49 am

Letao skrev: He he! Jeg har i hvert fall ut i fra mine erfaringer lært mye om hvordan jeg IKKE skal gjøre det med evt. neste hund ;-)


Jeg og - men det verste er at det sannsynligvis ikke kommer til å spille så stor rolle :-D

Ny hund - nye gleder og utfordringer :) Kan nesten ikke vente.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Annette » Tir Jun 08, 2010 5:55 am

Holmorama skrev: Har lest litt opp på grime i kveld. Men om det leser jeg at dersom hunden nøkker skikkelig til kan den skade neseryggen sin. Det høres ikke bra ut...


Da er ikke grima riktig satt på eller av en type jeg ikke har vært borti.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Letao » Tir Jun 08, 2010 7:55 am

Tilla skrev:Hun er jo bare 7 mnd. så jeg er ikke bekymret. Bare motivert til å fortsette treningen. Hjelper på og lese at det er flere i samme situasjon :D Ellers er hun jo så grei og sniiill!!


....er det nå jeg skal bli bekymret, siden min nærmer seg to år....?? :oops:

Nei, er ikke det altså! Har famlet litt i treningen føler jeg, men er nå mer sikker på hvordan jeg skal håndtere det - og det er vel derfor jeg prøver å spre litt erfaringer.. har fått mye framgang i det siste (en kombinasjon av konsekvent og mer riktig trening + alder), og ser på hunder vi møter på tur som god trening i stedet for med panikk! ;-)
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Letao » Tir Jun 08, 2010 7:59 am

Annette skrev:
Letao skrev: He he! Jeg har i hvert fall ut i fra mine erfaringer lært mye om hvordan jeg IKKE skal gjøre det med evt. neste hund ;-)


Jeg og - men det verste er at det sannsynligvis ikke kommer til å spille så stor rolle :-D

Ny hund - nye gleder og utfordringer :) Kan nesten ikke vente.


Hehe, så sant! Vi blir vel for alltid sittende å klø oss i hodet i perioder når vi har hund.. :D
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Elisabet » Tir Jun 08, 2010 8:51 am

Puh! mange lange innlegg - tok litt tid å oppdatere seg ;-)

Holmorama skrev:Jeg ønsker at min hund skal få hilse på andre hunder når vi er ute på tur. Men helst ved å gå rolig bort i slakt bånd da


Min påstand er at du ikke kommer til å få til dette ved å la ham få hilse når han drar/er intens/stirrer/stresser eller på annen måte ignorerer deg. Dette er IKKE sosialisering!

Har hatt hannhund med samme problemstilling i samme alder og jeg råder deg til å følge metoden som Letao beskriver: øk avstand og tren på den avstanden der han respekterer deg/hører på deg uten at du må nøkke/klype eller på annen måte bidra til økt intensitet i situasjonen. Å gi intensitet/stress hjelper ikke til å senke stressnivået hans i situasjonen - og gir ikke god læring. Rolig hund lærer best!!

Unngå møter i bånd helt til han har lært seg å gå med slakt bånd/ evt til han er voksen og blitt mer fornuftig og mindre hormonstyrt. Han lærer seg IKKE å hilse pent i bånd når han har det intensitetsnivået han har nå. Det eneste han lærer seg er at det lønner seg å være intens! Sosialisering handler om å møte andre hunder løs og få gode språkerfaringer - ikke snuse på alle hunder man møter på tur. Om vi skal sammenlikne med en flokk hunder eller ulver i vill tilstand ville han aldri fått oppgaven å ta imot/hilse på ukjente hunder av sine ledere når han er så uerfaren/fjollete som han er nå. Så om du vil være en god leder for ham tar du den oppgaven fra ham til han er blitt mer voksen ;-)

Så vidt jeg kan se er hunden din inne i første pubertet nå, stemmer ikke det? Masse hormoner og kok i topplokket ;-) Det viktigste du gjør nå er å UNNGÅ å skape nye, dårlige vaner som han trekker med seg med fornyet styrke inn i andre pubertet. Draing/stressing i båndet kommer ikke til å gå over av seg selv dersom han får stadige erfaringer på at han oppnår det han vil med det. Og det å unngå situasjoner som gir dårlig læring er ikke et nederlag i denne perioden! Det handler om å forme hunden i den retningen man ønsker

Ang grime, strupehalsbånd og andre hjelpemidler: Alt kan brukes riktig og feil, men en grime er aldri skadelig dersom den to-beinte i andre enden har 1) satt den på riktig, 2) ikke nøkker/bruker kraft i båndet - og det er jo det du ønsker å oppnå uansett, er det ikke? Ønsker du ikke bruke grime er det ditt valg - jeg elsket grimen og den gjorde at jeg kunne lose en rolig hund gjennom de fleste situasjoner - selv om han hatet dem! Men jeg hadde trent den inn på riktig måte. Brukt feil blir den bare et nytt virkemiddel som ikke funker.

Og til sist: du sier selv at du er utålmodig med metoden du bruker nå, og noen ganger lar ham få lov til å trekk for å få gått turen, men har tenkt å være 100% konsekvent hvis du bytter til strupelenke. Hva med å forsøke 100% tålmodighet og å være 100% konsekvent med de verktøyene du allerede bruker? Heller ikke strupelenke kommer til å virke som et vidundermiddel, og du må uansett legge utålmodigheten til side og trene 100% konsekvent - 99% hjelper ikke ;-)
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Elisabet » Tir Jun 08, 2010 9:07 am

Holmorama skrev:Har lest litt opp på grime i kveld. Men om det leser jeg at dersom hunden nøkker skikkelig til kan den skade neseryggen sin. Det høres ikke bra ut...


Må bare forklare litt mer om grime og bruken av den:
Litt av poenget er at hunden ikke får nøkket til på denne måten for den får ikke lagt kroppstyngden bak rykket. Jeg vil tro at slike skader kommer av at de to-beinte nøkker skikkelig til - det kan skade både neserygg og jeg vil tippe også nakke (nakkesleng). Så kraftig nøkking er ikke bra hverken med grime, strupelenke eller vanlig halsbånd [-X Men så vidt jeg kan se er det ingen i denne diskusjonen som praktiserer sånne teknikker ;-)

En annen grunn kan være at hunden har hatt grime og langline - og det er IKKE en god kombinasjon.

Om det likevel er tilfelle at en hund har nøkket til så kraftig med grime at den har fått skade på neseryggen er den sannsynligvis så langt oppe i stressnivå at den ikke kjenner smerte - og det er jo skadelig i seg selv :sad: Da er det dessverre ikke grimen som er problemet, men situasjonen.

Når hunden trekker med grime får den et relativt mildt press over neseryggen som de fleste hunder opplever som ubehagelig - ikke smertefullt.
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Elisabet » Tir Jun 08, 2010 9:12 am

Letao skrev:....er det nå jeg skal bli bekymret, siden min nærmer seg to år....?? :oops:

Nei, er ikke det altså! Har famlet litt i treningen føler jeg, men er nå mer sikker på hvordan jeg skal håndtere det - og det er vel derfor jeg prøver å spre litt erfaringer.. har fått mye framgang i det siste (en kombinasjon av konsekvent og mer riktig trening + alder), og ser på hunder vi møter på tur som god trening i stedet for med panikk! ;-)


Been there - done that ;-) Du er HELT på riktig spor! Bare hold frem som du stevner så får du dette i havn!
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Lene » Tir Jun 08, 2010 1:37 pm

Jeg kjenner meg igjen i TS, min 7,5mnd gamle Leo blir ofte overhyper når vi treffer andre hunder. Utenom det går han fint i bånd.

Ideelt sett skal han hilse pent (dvs. gå rolig fram med slakt bånd) når han er i bånd. Har prøvd litt med å roe han ned før han får hilse (han er spesielt hyper med hunder han "kjenner"):

Når han er rolig hjemme og slapper av, plasserer jeg han sittende mellom beina mine, og holder han rundt halsen, og sier "rolig" og koser litt, slik etablerer jeg en "state of mind" (Klassisk betinging). Når jeg senere bruker samme posisjon og "kommando", vil han komme tilbake til den rolige tilstanden. Dette fungerer. Han får ikke hilse før han er rolig og søker kontakt.

Kan dette være en (av flere) metoder for TS?
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Letao » Tir Jun 08, 2010 3:32 pm

Nå har jeg gått og tenkt (enda) mer over problemstillingen med ukontaktbar hund ved passeringer (og evt andre situasjoner). Og noe jeg har lært etter hvert er å tenke over hvilke krav vi stiller til hunden og hvor realistisk det er at det blir oppfylt. Kanskje er mine tanker noe dere alle har skjønt, jeg sier ikke at dere IKKE har skjønt det, men jeg fått mange aha-opplevelser på dette..

Når man går tur i bånd, så går man ofte i hver sin verden. Hunden og eier i fin flyt, hunden småsnuser i veikanten - eier går og tenker, evt nyter bare det å gå og ikke tenke.. i denne situasjonen, ingen krav om kontakt eller interaksjon mellom hund og eier. Så dukker det opp en hund i mot - og DA krever vi at hunden skal ta kontakt.

Jeg hadde lest mye før jeg fikk hund, og jeg hadde lest og lært om hvordan trene passering: Når hunden din ser på deg - klikk og belønn. Men det er et veldig høyt sprang fra å ha null kontakt på turen ellers - og så kreve full kontakt når den største forstyrrelsen av alle kommer vandrende (i innlæringsperioden, ja). Så min hund kikket jo ALDRI på meg, der jeg stod og ventet med klikkeren ladet og kjempebelønningen klar! Jeg hadde ikke tenkt på at kontakttreningen måtte begynne med mye enklere forstyrrelser enn hunder.. Så generell kontakttrening i bøttevis med andre og litt enklere forstyrrelser må som regel til før man kan få til kontakt når man møter hunder på tur - er min erfaring (og nå sier jeg IKKE at dere ikke gjør det altså.. min jeg gjorde en stor blunder på det).

Samme med innkallingstrening - vi er ute og går,hunden springer og koser seg, så deilig med en hund som underholder seg selv litt. Men når den vil underholde seg med naboens hund, DA krever vi at den i stedet skal komme til oss. Det er ikke rart det ikke lykkes.

Jeg har jobbet mye (med meg selv) for å gjøre at jeg og hunden har interaksjon på tur, både løs og i bånd. Er hun løs, leker vi sammen. Med ball, pinner, sporsøk, vi to skal ha det artig sammen (bra trim også). Selvfølgelig får hun også gå i fred og snuse, men jeg oppmuntrer mye til lek. I bånd, hun får respons på å henvende seg til meg (kløing, godord), vi småspringer litt opp en bakke, vi hopper hinder på de store steinene, vi har drakamp med en pinne vi finner osv. Jeg ser nok ut som en komplett IDIOT der jeg går og plutselig tar en spurt sammen med bikkja (senest i dag oppdaget jeg alt for sent at det kom en mann på sykkel bak meg da jeg gikk og "smådanset" med hunden langs veien - ja, han flirte godt), men det får så være.

Nå er det jo ikke sånn at jeg danser med bikkja hele turen igjennom, men man bør tenke over om det man krever av hunden er realistisk å oppnå?

I tillegg har jeg lest om ei som lekte med valpen sin overalt, i alle type situasjoner (type med draleke). Ved trafikkert vei, ved barnehagen, langs turstien der hunder passerte.. for å få fram at i alle type situasjoner, er lek med matmor det morsomte i verden. Det tipset skal jeg plukke opp til evt neste valp!

Og angående hilse/ikke hilse på hunder på tur. Den eneste ulempen jeg ser med å ikke gjøre det og holde god avstand i innlæringsperioden (bortsett fra at folk tror du har en aggresiv/redd/farlig hund og du er en elendig hundeeier...(bare vent, de skal få se!!)) er at som singel så må man gå i stor bue rundt alle kjekke gutter med hund (som jo man i utgangspunktet kanskje har mye til felles med :mad: ). Så mye for "vi møttes i parken da vi begge gikk tur med hundene våre...det var såååå romantisk". Jada.. :luring:
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Annette » Tir Jun 08, 2010 5:01 pm

Letao skrev:Nå har jeg gått og tenkt (enda) mer over problemstillingen med ukontaktbar hund ved ...


Tusen takk for et kjempebra innlegg! ...og ja, jeg tror du har noen veldig gode poenger.

Den siste tida har jeg også lagt inn noen småøkter mens vi går tur. Vi går i veldig kupert terreng i blant, og da er det steder som jeg har begynt å sette Sali igjen på toppen, for deretter å klatre ned og kalle ham inn på plass. Han synes det er kjempegøy å styrte ned bakken og til og med bli belønna for det når han kommer inn til meg. Vanlig inn på plass har blitt bedre samtidig. Samme med stopp, og med grusbakken hvor vi går fot. Jeg tror egentlig hundene synes det er gøy å være sammen på tur og ha kontakt, sel om de også setter pris på å få sulle og snuse. Alt med måte og i passende porsjoner.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Holmorama » Tir Jun 08, 2010 6:21 pm

Hehe morsomt at du skriver dette just nu i dag Letao. Jeg har nemlig tatt 8 skritt tilbake og klikket hunden min for ikke mindre enn 30 minutter siden på "kontakt" - uten kommandoen. Dette er noe han kunne inn/ut da han var mindre. Men så går verden videre og jeg sluttet mer eller mindre med kontakttreningen inne i hus.

Ute på tur har jeg alltid klikket og gitt godbit ved øyekontakt. Nåja, en skal aldri si alltid... Mulig jeg ga mindre klikk og godbiter ved kontakten og han ga mindre uoppfordret kontakt med blikket. Uansett hvordan det skjedde har det skjedd. Jeg leter fortsatt etter at han søker meg med blikket når vi går tur og prøver å gi han godbiter for det når det skjer. Så dette er noe jeg faktisk, i begynnelsen bevisst og nå ubevisst, har belønnet. Den store forskjellen er nå at han ikke bryr seg med godbitene...

Jeg gjorde dette bevisst i dag nettopp for å få mer kontaktgreien på plass igjen. Både på kommando, men også som en del av dagen.

Og det er veldig viktig det du påpeker Letao! Vi kan ikke kreve en viss standard i vanskelige situasjoner når vi som eiere ikke gidder sette pris på dette ved helt vanlige situasjoner.

Og i dag var også dag 1 hvor jeg ikke tillot hilsing på en annen hund og heller ikke nærkontakt med mennesker. Fordi han var for intens og null kontakt. Jeg gikk rundt et tre når vi traff hunden og der sto jeg, jeg holdt båndet lett som bare det og han halte og dro.

Når mennesker hadde passert og han ikke fikk lov å nærme seg prøvde jeg å lage noe moro for han. Søking etter biter - nope, han sto og så og så etter damen som gikk forbi. Hopping og løping fra min side - endte med at han trodde vi holdt på med et race og han løp i vill fart, det ble draing og jeg stoppet den leken... Ros og godbiter - jeg ble ignorert.

Tror jeg skal ha med meg en leke neste gang på tur som jeg drar frem som positiv forsterkning.

Innrømmelse: gikk til innkjøp av strupelenke i dag tidlig og testet den ut i dag... Funker litt... Men når hunden kom og jeg tok båndet rundt et tre var ubehaget verdt draingen for å få kontakt med den andre hunden... Så om det er slik det fortsetter tar jeg bort hele strupelenken og stempler det som unyttig verktøy for min RR. Hele tråden startet med at jeg ville høre andres erfaring. Men alt jeg har fått er alternativer :razz:
Jeg får gjøre min egen erfaring.
I fht draing generelt sett, det lille han gjør av det ble i dag mindre.

Kinto ble i alle fall mye finere med lenken og ikke halsbåndet som på en måte bryter hele halsen hans. Vet ikke hvordan å forklare det. Men skjønnheten hans kommer fram på en helt ny måte. Smelt :D
Masithela's Quality Kinto, født 25.10.09, kom hjem til oss 22.01.10.
Holmorama
 
Innlegg: 98
Registrert: Ons Des 09, 2009 8:32 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Elisabet » Tir Jun 08, 2010 8:30 pm

Holmorama skrev:Kinto ble i alle fall mye finere med lenken og ikke halsbåndet som på en måte bryter hele halsen hans. Vet ikke hvordan å forklare det. Men skjønnheten hans kommer fram på en helt ny måte. Smelt :D


Skjønner deg godt - den vakre halsen kommer liksom bedre frem :hjerte:

Ønsker deg lykke til videre med utprøvingen! Alle hunder og eiere er forskjellige og man finner forskjellige "nøkler" til hver enkelt hund. Det beste du kan gjøre er som du gjør - høre på andres erfaringer, prøve ut litt, grave litt i egen kunnskap om egen hund, og så finne ut hva som passer for nettopp deg og din hund. Lurt å prøve ut strupelenken - lurt å legge den bort når du ser at den ikke gir ønsket effekt. Mulig at grunnen til at du ikke fikk så mye erfaringstilbakemeldinger på strupelenke er at det ikke er så mange som har erfart at det er nettopp det som løser situasjonen. Det gjaldt iallefall for meg. Har fremdeles liggende en strupelenke til fullvoksen RR, som kun er brukt 2 ganger ;-) Tror nok det er mer andre tiltak - bl.a de som du har satt i verk i dag (kontakttrening, unngå situasjon/dårlige erfaringer, mm) som løser floken.

Og som en liten oppmuntring: å gå 8 skritt tilbake og trene på det som hunden kunne så bra for et par mnd siden er helt VANLIG kost for en pubert!! Hormonene har liksom sprengt hjernekapasiteten litt. Som oftest anbefaler man å vedlikeholde det hunden allerede kan, men ikke begynne på noe nytt (iallefall stort prosjekt) i pubertetsperioden.

Har lyst å slenge på en liten huskeregel som jeg bruker når jeg trener hund, og prøver å finne ut av hvorfor ting ikke fungerer som det skal:

RO - KONTAKT - LÆRING - KRAV

Dette betyr: For at du skal få kontakt med hunden må den være rolig, for at den skal lære noe (av deg) krever det at den har kontakt med deg. Dvs at den for å lære noe må være både rolig og ha kontakt. Til slutt - når hunden har lært - kan man kreve at den utfører oppgaven. Ikke før ;-)
Sist endret av Elisabet den Tir Jun 08, 2010 8:35 pm, endret 1 gang
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Elisabet » Tir Jun 08, 2010 8:32 pm

Letao skrev:Nå har jeg gått og tenkt (enda) mer over problemstillingen med ukontaktbar hund ved passeringer (og evt andre situasjoner). Og noe jeg har lært etter hvert er å tenke over hvilke krav vi stiller til hunden og hvor realistisk det er at det blir oppfylt. Kanskje er mine tanker noe dere alle har skjønt, jeg sier ikke at dere IKKE har skjønt det, men jeg fått mange aha-opplevelser på dette..

Når man går tur i bånd, så går man ofte i hver sin verden. Hunden og eier i fin flyt, hunden småsnuser i veikanten - eier går og tenker, evt nyter bare det å gå og ikke tenke.. i denne situasjonen, ingen krav om kontakt eller interaksjon mellom hund og eier. Så dukker det opp en hund i mot - og DA krever vi at hunden skal ta kontakt.

Jeg hadde lest mye før jeg fikk hund, og jeg hadde lest og lært om hvordan trene passering: Når hunden din ser på deg - klikk og belønn. Men det er et veldig høyt sprang fra å ha null kontakt på turen ellers - og så kreve full kontakt når den største forstyrrelsen av alle kommer vandrende (i innlæringsperioden, ja). Så min hund kikket jo ALDRI på meg, der jeg stod og ventet med klikkeren ladet og kjempebelønningen klar! Jeg hadde ikke tenkt på at kontakttreningen måtte begynne med mye enklere forstyrrelser enn hunder.. Så generell kontakttrening i bøttevis med andre og litt enklere forstyrrelser må som regel til før man kan få til kontakt når man møter hunder på tur - er min erfaring (og nå sier jeg IKKE at dere ikke gjør det altså.. min jeg gjorde en stor blunder på det).

Samme med innkallingstrening - vi er ute og går,hunden springer og koser seg, så deilig med en hund som underholder seg selv litt. Men når den vil underholde seg med naboens hund, DA krever vi at den i stedet skal komme til oss. Det er ikke rart det ikke lykkes.

Jeg har jobbet mye (med meg selv) for å gjøre at jeg og hunden har interaksjon på tur, både løs og i bånd. Er hun løs, leker vi sammen. Med ball, pinner, sporsøk, vi to skal ha det artig sammen (bra trim også). Selvfølgelig får hun også gå i fred og snuse, men jeg oppmuntrer mye til lek. I bånd, hun får respons på å henvende seg til meg (kløing, godord), vi småspringer litt opp en bakke, vi hopper hinder på de store steinene, vi har drakamp med en pinne vi finner osv. Jeg ser nok ut som en komplett IDIOT der jeg går og plutselig tar en spurt sammen med bikkja (senest i dag oppdaget jeg alt for sent at det kom en mann på sykkel bak meg da jeg gikk og "smådanset" med hunden langs veien - ja, han flirte godt), men det får så være.

Nå er det jo ikke sånn at jeg danser med bikkja hele turen igjennom, men man bør tenke over om det man krever av hunden er realistisk å oppnå?

I tillegg har jeg lest om ei som lekte med valpen sin overalt, i alle type situasjoner (type med draleke). Ved trafikkert vei, ved barnehagen, langs turstien der hunder passerte.. for å få fram at i alle type situasjoner, er lek med matmor det morsomte i verden. Det tipset skal jeg plukke opp til evt neste valp!

Og angående hilse/ikke hilse på hunder på tur. Den eneste ulempen jeg ser med å ikke gjøre det og holde god avstand i innlæringsperioden (bortsett fra at folk tror du har en aggresiv/redd/farlig hund og du er en elendig hundeeier...(bare vent, de skal få se!!)) er at som singel så må man gå i stor bue rundt alle kjekke gutter med hund (som jo man i utgangspunktet kanskje har mye til felles med :mad: ). Så mye for "vi møttes i parken da vi begge gikk tur med hundene våre...det var såååå romantisk". Jada.. :luring:


Signerer helhjertet på alt :hug:
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Tilla » Ons Jun 09, 2010 8:10 pm

=D> letao!! Veldig bra innlegg!! Takk for det :D
Tilla
 
Innlegg: 33
Registrert: Man Mar 15, 2010 6:09 pm
Bosted: Stavanger

Innlegg Holmorama » Tor Jun 10, 2010 9:57 pm

Min strupelenkeerfaring:

Skal kuttes ut. Har null effekt på en sterk og sta rr.
I går kom det en annen hund. Kinto begynte å dra. Jeg tok han med meg andre veien. Han dro og dro og dro, strupelenken var stram, og kunne høre tydelig at strupen var under press. Han ga aldri opp heller.

Jeg lar han ikke gå gjennom slik struping mer [-X
Masithela's Quality Kinto, født 25.10.09, kom hjem til oss 22.01.10.
Holmorama
 
Innlegg: 98
Registrert: Ons Des 09, 2009 8:32 pm
Bosted: Bergen

ForrigeNeste

Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron