Fargeutvikling fra valpestadiet

Moderator: Gunn Tove

Fargeutvikling fra valpestadiet

Innlegg Simira » Fre Mai 28, 2010 1:46 pm

Hvordan utvikler fargene på rr seg fra valpestadiet? Vil de alltid bli lysere som voksne enn valper? Kan man i det hele tatt se som valp hvilken farge de vil få som voksne?

For å ta et helt tilfeldig (?) eksempel, så har Beyo-bel nå et kull på 11 med ganske stor variasjon, fra nesten hvete til mørkerød/brun. http://www.beyo-bel.com/29896357

Kommer de mørkeste til å bli dyprøde, og de lyse til å bli hvete? Nå vet jeg ikke hvor mye bildene lyver på fargene da, men ut ifra de antagelsene?
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Annette » Søn Mai 30, 2010 9:03 am

Aner ikke hvorfor ikke en oppdretter har svart på dette... :smile:

Det er vanlig at valper blir født med mørke stikkhår som forsvinner sammen med valpepelsen.

Noen ganger blir noen stikkhår igjen i ansiktet, nedover halsen og på brystet (har lest et sted at det kan være en rest etter Van Rooyens innblanding av collie fra før rasen ble standardisert - med andre ord sobel. Jeg vet ikke helt, jeg :roll: ).

Alle valpene med mye mørkt på i kullet vil nok bli en god del lysere enn på bildet.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Grete » Man Mai 31, 2010 6:53 pm

Fargen valpen har på toppen av hodet som nyfødt er den fargen den vil ha som voksen (og skulle jeg ha slengt frempå men en feil påstand nå, så kommer det vel en oppdretter og korrigerer?) :D
Hilsen Grete
Grete
 
Innlegg: 39
Registrert: Søn Feb 15, 2004 1:50 pm


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron